G4Media.ro

Fabrica de Pensule, proiect cultural clujean, se închide definitiv după 13 ani…

Sursa foto: Facebook / Fabrica de pensule

Fabrica de Pensule, proiect cultural clujean, se închide definitiv după 13 ani de activitate / ”E eșecul nostru colectiv, al comunității Fabricii (…), dar și al autorităților locale și naționale care nu reușesc să identifice bunul cultural comunitar”

Fabrica de Pensule din Cluj, unul dintre primele proiecte colective ale comunității artistice din România, își închide porțile după o activitate de 13 ani de zile, anunță conducerea fabricii pe pagina de Facebook.

„În aceste momente în care atenția întregii lumi, inclusiv a noastră, e orientată spre criza din Ucraina vecină, anunțul nostru vine într-un context mai complicat decât ne-am fi așteptat. Cu toate acestea, Fabrica de Pensule anunță decizia de închidere definitivă a proiectului său. (…)

Închiderea fabricii reprezintă un eșec. E eșecul nostru colectiv, al comunității Fabricii care nu reușește să păstreze o rețea vie dincolo de spațiul fizic împărtășit, dar și eșecul autorităților locale și naționale care nu reușesc să identifice bunul cultural comunitar și să susțină pe termen lung pe cei care contribuie la producerea acestuia; e și eșecul partenerilor internaționali (mai mici și mai mari) de a pune degetul pe proiecte, activități, organizații, artiști și de a contribui la susținerea acestora (tot pe termen lung) dincolo de ceea ce pare imediat capitalizabil sau confirmă/mimează programe convenabile orientate tot mai mult spre festivalism și divertisment”, se arată în anunțul postat.

Fabrica de Pensule este o organizație neguvernamentală și non-profit din Cluj-Napoca, activă în zona artei contemporane, cu un program constant în domenii precum artele vizuale, artele spectacolului, mediere și educație artistică, formare culturală.

Fabrica de Pensule a fost constituită ca federație în 2009, o organizație umbrelă incluzând peste 50 de artiști, galeriști, manageri culturali, care au pus bazele spațiului independent de artă contemporană Fabrica de Pensule, devenit unul dintre cele mai relevante exemple de conversie a unei clădiri industriale într-un spațiu cultural independent.

Din 2009 până în 2019, clădirea fostei fabrici de pensule a găzduit ateliere ale artiștilor, spații de expoziție și de spectacole, în care au avut loc peste 2000 de evenimente și activități: expoziții, reprezentații ale spectacolelor de teatru și dans contemporan, dezbateri, discuții și întâlniri, ateliere, proiecții de filme, concerte și alte evenimente interdisciplinare.

În acești ani, Federația Fabrica de Pensule a dobândit experiență în lucrul cu multe tipuri de finanțatori și programe de finanțare, implementând proiecte cu rol de promotor, partener, chiar și finanțator, de dimensiuni bugetare și complexități diferite (sursa fabricadepensule.ro)

Sursa foto: Facebook / Fabrica de pensule

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. e vina autoritatilor (adica a guvernului) ca acest oengheu (adica org NON-guvernamentala) nu se descurca fara subventii guvernamentale

    Stiu ca taica Soros e mare oenghist, ati cerut la el? Statul nu e oenghist, ba dimpotriva, e foarte guvernamental si are de platit 4 milioane de pensii. Pensiile nu sunt pensule, sa ne putem lipsi de ele.

    • Pensulele nu pot contura formele fara fond.
      Avem experti in „terraformare” si feicniuz dar cand vine vorba despte motivație, mândria de a fi angajat al statului… ciuciu… nada… #nimic. managerul la stat e acolo doar pentru interesele private ale Partidului.
      ‘nțelegi?

    • cum naiba sa se închidă, nu mai sunt hipsteri la cluj?

  2. Nu poți promova proiecte culturale atâta timp cât conduc mitocanii și inculții promovați pe baza de înrudite nicidecum pe baza valorii.

    • Conduc mitocanii, da. Dar nu despre asta este vorba. Trebuie să observăm că arta contemporană e mai curând o exhibare a urâtului și a dorinței de a șoca cu orice preț. Această artă nu mai naște admirația sinceră a receptorului, nu se mai adresează simțului estetic, este un experiment continuu care, să fim sinceri, naște monștri. Nu are nimic frumos, delicat, plăcut, liniștitor, natural. Dimpotrivă, promovează ostentativ urâtul, dizarmonicul, grotescul, kitschul, e agasantă, țipătoare, impudică. De aceea nu are succes. Cine ar cumpăra și ar decora spațiul în care trăiește cu așa ceva? Din nefericire, această „artă” e finanțată din bani publici și ne agasează fără voia noastră, în spații publice.

  3. Oare se face și un rezidențial acolo? Ca să fie victoria totală.

  4. Lumea „artistică” din România este zero barat în afara graniţelor României, iar în interiorul graniţelor se aseamănă mai mult cu un intim grup de buni amici și clanuri, care își pupă fundurile reciproc. ÎN OCCIDENT SUNT DE DOMENIUL IRELEVANŢEI, DAR AICI FAC APOLOGIA „ARTEI” PE BANII PUBLICI…

  5. Da, e esecul autoritatilor locale c anu pot identifica bunul cultural comunitar intr-o comunitate in care nici comunitatea nu il vede. Ajunge ca au supt de la stat treisprezece ani, sa mai mearga si la munca sa produca ceva, sa aiba statul cu ce sa sprijine bunul cultural comunitar atunci cand o sa-l descopere.

  6. E suficient sa citești comentariile primitive mâzgălite ceva mai sus pentru ca sa iti dai seama in ce peșteră culturală trăieste Ro. Sigur ca e un eșec dar acolo s-au facut lucruri extraordinare.
    Asta e.
    Nu știe țăranu’ la ce-i bun șofranul.
    Arta contemporană este un fenomen complet exterior acestei țări.
    La noi artiști sunt…smiley și andra. Și minune, salam, parizer.
    Suntem decivilizați și manelizați. Welcome to West India.

    • +1
      Un bun exemplu e 9oua pie$a a Romaniei pentru Eurovision

    • Am avut oarece contact cu ceea ce numesc unii „arta contemporană”, mai ales în zona teatrului.
      A aplauda tot ce apare a fost o cerință implicită a regimului comunist. De aici una dintre strofele parodiei „Zece membri de partid”:
      Cinci membri de partid au fost duși la teatru
      Unul n-a aplaudat și au rămas doar patru.
      Oi fi eu mai prost (sunt inginer, nu intelectual), dar nu cred că finanțarea de către stat a tot ceea ce unii numesc „artă” e recomandabilă. Nu vreau să mă întorc în epoca aplauzelor (aprecierilor pozitive) obligatorii, nu vreu nici pentru copiii, nici pentru nepoții mei.
      Și pentru că ți se pare România în peșteră, nu pot decât să regret că acum 27 de ani n-am avut cu ce să înregistrez concursul de bășini difuzat într-o duminică la prânz la o televiziune din Olanda.

  7. Calitatea comentariilor de la acest articol demonstreaza nivelul foarte scazut de cultura din societatea romaneasca.

  8. Brancusi o fi fost sponsorizat de stat?

  9. Banii sa fie direcționați spre ajutorarea refugiaților ucrainieni.