G4Media.ro

DOCUMENT De ce a clasat DNA dosarul BMW-urilor: Licitația a fost legală,…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

DOCUMENT De ce a clasat DNA dosarul BMW-urilor: Licitația a fost legală, dealerii auto nemulțumiți că nu se încadrau în cerințele poliției puteau contesta în instanța civilă / Poliția a cumpărat BMW-uri de la un dealer controlat de Michael Schmidt, amicul președintelui României

Procedura de achiziție publică s-a desfășurat cu respectarea normelor legale privind achizițiile publice, iar eventualele abateri nu reprezintă decât aspecte de natură administrativă și care implică remedii administrativ-jurisdicționale, inclusiv prin contestarea în fața instanței civile”, este concluzia procurorului care a clasat dosarul BMW-urilor de la DNA, potrivit ordonanței consultată de G4media.ro.

Procurorul a verificat licitația prin care Poliția Română a cumpărat între 300 și 600 de autoturisme BMW de la dealerul Automobile Bavaria, controlat de omul de afaceri Michael Schmidt, amicul președintelui României Klaus Iohannis. În cele din urmă, a clasat ancheta pentru abuz în serviciu.

Procurorul de caz este Paul Dumitriu, numit adjunct interimar al DNA în acest an. El a fost șef de secție în cadrul DNA pe vremea lui Kovesi. În trecut, procurorul Dumitriu a fost consilierul fostului ministru al Justiției Monica Macovei.

O altă anchetă rămâne deschisă la Parchetul European

La Parchetul European există însă o altă investigație privind o posibilă fraudă cu fonduri europene. Potrivit unui răspuns al Poliției pentru Europa Liberă, până acum, IGPR a achitat 288 de BMW-uri, însă cu fonduri naționale, nu europene. Surse citate de Europa Liberă susțin că Poliția va solicita decontarea achiziției din fonduri europene abia după ce va primi toate autoturismele contractate. „Domnul Bode nu vrea să ajungă pe mâna doamnei Kovesi (șefa Parchetului European). Dacă cere bani la rambursare, achiziția va fi investigată de Parchetul European”, a speculat liderul USR Cătălin Drulă.

Cât a costat un BMW

Prețul unui autoturism BMW 320 i Xdrive, achiziționat de Poliție – berlină, fabricație 2022, tracțiune integrală, cutie automată în 8 trepte, cu sisteme de avertizare acustico-optică, inscripționat cu însemnele Poliției Române, cu acumulator suplimentar și un set de anvelope de iarnă – a fost de 32.000 de euro, fără TVA, potrivit documentului consultat de G4media.ro.

Dacă adăugăm TVA de 19 %, prețul sare de 38.000 de euro. Acum, pe piața liberă, prețul unui astfel de autoturism, rulat, cu TVA inclus, pleacă de la 36.900 de euro.

Valoarea totală a acordului cadru (contract de tip abonament pe 2 ani) prin care Poliția Română poate cumpara la acest preț minimum 300 de autoturisme și maximum 600 se ridică la 10 milioane de euro. Contractul a fost semnat în iulie anul trecut, pe vremea când ministru de Interne era Lucian Bode (PNL).

De ce au clasat procurorii DNA ancheta privind abuzul în serviciu

Anchetatorii au verificat documentele licitației, au analizat punctele de vedere ale contestatarilor  (politicieni precum liderul USR, Cătălin Drulă, Direcția Generală Organism Intermediar pentru Transport din Ministerul Transporturilor, Sindicatul polițiștilor Europol, presa) și ale IGPR și, în cele din urmă, au dat dreptate Poliției Române.

O licitație controversată

Contestatarii licitației au susținut că licitația ar fi fost trucată prin introducerea în caietul de sarcini a unor specificații tehnice restrictive, care ar fi eliminat concurența și ar fi favorizat anumiți producători de autoturisme, precum:

  • cutie de viteze automată cu 8+1 trepte
  • tracțiune integrală 4×4
  • ampatament (distanța dintre roți) de minimum 2.800 mm și maximum 3.000 mm
  • lațime de minimum 1.800 mm și maximum 2.100 mm
  • înălțime de minimum 1.410 mm și maximum 1.450 mm
  • lungimea de minimum 4.500 mm și maximum 4.800 mm

Combinația acestor aspecte tehnice foarte specifice restrânge în mare măsură concurența, deoarece, prin comparația vehiculelor similare de clasă cu vehiculul oferit de S.C. Automobile Bavaria S.R.L. (BMW seria 3), rezultă următoarele:

– cerința din specificațiile tehnice cu privire la necesitatea unei cutii de viteze 8+1 exclude un număr mare de vehicule de clasă similară (de la Audi, Volkswagen și Mercedes, precum și toate vehiculele Porsche comparabile (…)

– cerința privind apatamentul exclude, de exemplu, autovehicule preum Skoda Octavia (utilizat de alte forțe de poliție) (…)

– cerința de lungime a exclus alți potențiali producători”, a arătat raportul de control al Direcției Generale Organism Intermediar pentru Transport din Ministerul Transporturilor.

Citește raportul de control DGOIT în întregime aici.

Cum s-a apărat Poliția

IGPR a explicat faptul că și-a dorit un autoturism puternic și sigur. În plus, specificațiile tehnice nu au redus competiția la un singur producător, ci la 5 – a precizat IGPR.

Tracțiunea integrala conferă manevrabilitate maximă în condiții de condus operativ (extrem pentru Poliție), dar și în cazul unor manevre bruște sau frânări puternice, pe carosabil uscat, ud sau acoperit (…)

Cutia de viteze automată permite polițistului desfășurarea altor activități operative în timpul conducerii, respectiv utilizarea stației de emisie recepție, comanda semnalelor acustice și luminoase, etc.

Cutia de viteze cu 8+1 rapoarte conduce la o economie mai mare de carburant și o limitare a pierderii din putere a motorului (…)

Dimensiunile au fost stabilite în raport cu dimensiunile categoriei și clasei de vehicule berlina AA, cu cinci locuri, pentru a asigura spațiul necesar în condiții normale de exploatare pentru polițiștii echipați cu mijloacele din dotare. Limitele dimensiunilor au fost introduse deoarece existau variații ale caroseriilor de la o versiune la alta ale aceluiași tip de vehicul, variații ce pot fi determinate inclusiv de dimensiunile componentelor: anvelope/jante, cursa/tipul suspensiei și dotările caroseriei etc (…)

Toate acestea s-au avut în vedere pentru desfășurarea activităților operative ale poliției, pentru care sunt utilizate autovehiculele în condiții extreme. Realizarea misiunilor în condiții extreme trebuie să fie și în concordanță cu încadrarea în nivelul de consum de carburant si eficiență care ar fi determinat costuri mari pentru întreținerea acestora. Cu alte cuvinte este nevoie de un autovehicul care să poată desfășura misiuni operative în condiții extreme dar și să se asigure un consum optim, adecvat de carburant și consumabile (…)

La momentul lansării procedurii de achiziție a autospecialelor existau pe piață și se încadrau la toate specificațiile tehnice, cel puțin 5 modele de vehicule, respectiv: Mercedes clasa C, Alfa Romeo Giulia, BMW seria 3, Jaguar XE, VOLVO 560, conform specificațiilor tehnice cuprinse ca minim în documentație (…)

În evaluarea OIT (Organismul Intermediar pentru Transport – n.r.) specificațiile tehnice supuse analizei au fost stabilite ca discriminatorii fără a se realiza o raportare la necesitățile structurii beneficiare, respectiv poliția rutieră și nici prin raportare la proiectul tehnic depus odată cu cererea de finanțare”, a arătat IGPR în răspunsul la raportul de control al Direcției Generale Organism Intermediar pentru Transport din Ministerul Transporturilor.

Concluzia procurorului DNA

În esență, anchetatorii au ajuns la concluzia că licitația s-a făcut cu respectarea legii, poliția și-a dorit un autoturism puternic și sigur, iar competiția economică nu a fost restrână la un singur producător, ci la mai mulți.

Având în vedere aprobarea contractului de finanțare, la data de 25.10.2021, I.G.P.R. a publicat anunțul de participare la licitație deschisă pentru achiziția celor 300 de autospeciale, procedură anulata la 26.11.2021 deoarece nu a fost depusă nicio ofertă, deși pe piața auto existau producători ce îndeplineau cerințele tehnice (Ex.: Alfa Romeo Giulia, BMW 320i Xdrive, Jaguar XE, Volvo S 60 și Mercedes C 300 4 Matic).

Relevantă în modalitatea de elaborare a specificației tehnice pentru stabilirea unor cerințe minime/maxime ale caracteristicilor constructive ale tipului de autoturism necesar autorității contractante (Ml) este analiza comparativă efectuată în anul 2021 cu privire la trei autoturisme de pe piața auto.

Asțfel, la cerința pentru înălțime (min.1410 – max.1450 mm) se încadrau BMW (1443 mm), Jaguar (1410 mm), Alfa Romeo (1438 mm).

La cerința performanțele motorului (putere maximă: min.130 kw, respectiv cuplu mim: 290 Nm), se regăsesc aceleași trei mărci cu următoarele valori: BMW (135 kw, 300 Nm), Jaguar (186 kw. 365Nm), Alfa Romeo (208,8 kw, 400 Nm).

Specificația tehnică a fost elaborată cu respectarea cerințelor minimale din proiectul tehnic depus în anul 2020, anexat cererii de finanțare”, se arată în ordonanța DNA de clasare.

Procurorul a explicat de ce Poliția a ales aceste specificații tehnice

La elaborarea cerinței referitoare la caracteristicile cutiei de viteze: minim 8+1 trepte s-a avut în vedere performanța acesteia, respectiv faptul că o cutie de viteze cu mai multe trepte asigură o accelerație performantă la plecarea de pe loc, iar treptele superioare contribuie la asigurarea unei economii mai bune de combustibil în condiții de exploatare intensă, obținându-se totodată creșterea duratei de viață a motorului.

În ceea ce privește caracteristicile dimensionale ale autoturismului (lățime, lungime, înălțime, ampatament) și calitățile dinamice (cuplu motor, cai putere, forță de tracțiune etc.), s-a avut în vedere asigurarea unui grad, optim de stabilitate, manevrabilitate, aerodinamicitate redusă, determinând implicit capabilități de dezvoltare a unor viteze superioare și în același timp consum redus de carburant”, se arată în ordonanță.

În plus, cerințele ca autovehiculul să aibă tracțiune integrală și cutie cu 8 trepte erau trecute și în contractul de finanțare europeană semnat de fostul ministru Cătălin Drulă, unul dintre contestatarii ulteriori ai licitației.

În data de 05.07.2021, s-a semnat Contractul de finanțare nr. (…) între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Inspectoratul General al Poliției Române, având reprezentanți, de drept pe domnul Cătălin DRULĂ, ministrul transporturilor și. infrastructurii și chestorul de poliție Benone — Marian MATEI inspectorul general al Poliției Române.

În Contractul de finanțare se regăsesc mențiuni referitoare la unele aspecte tehnice ale proiectului: 300 de autospeciale dotate eu sisteme de avertizare acustică și luminoase, tracțiune integrală (4×4), cutie automată (8+1) trepte, caracteristici dimensionale; etc., așa cum au fost prevăzute în proiectul tehnic încărcat în sistemul dedicat (format PDF) încă din data de 30.09.2020”, se arată în ordonanță.

Potrivit DNA, chiar Direcția Generale Organism Intermediar pentru Transport din Ministerul Transporturilor a ajuns la concluzia că a licitația a respectat legea, dar a constat unele abateri administrative care ar restrânge competița economică, dar care pot fi contestate în instanțele civile de către eventualii producători de automobile nemulțumiți că nu s-au încadrat în cerințele impuse de Poliție.

Aspectele rezultate din analiza Direcției Generale Organism Intermediar pentru Transport din cadrul Ministerului Transportului și Infrastructurii, care a stabilit că (…) în cadrul procedurii de achiziție publică s-ar fi utilizat unele criterii de calificare, selecție, atribuire sau condiții de executare a contractelor sau a unor specificații tehnice care nu sunt discriminatorii (…), dar care ar restricționa accesul unor operatori economici, sens în care s-a și aplicat sancțiunea, contestată legal de către IGPR, prevăzută de lege constând în o reducere procentuală de 10% din valoarea acord cadru de furnizare produse nr. (…)/04.08.2022 având ca obiect furnizare Autospeciale, nu fac decât să confirme că procedura de achiziție publică s-a desfășurat cu respectarea normelor legale privind achizițiile publice iar eventualele abateri nu reprezintă decât aspecte de natură administrativă și care implică remedii administrativ-jurisdicționale, inclusiv prin contestarea în fața instanței civile.

Mai mult, în cauză nu s-au conturat nici indicii care să conducă la concluzia că prin activităţile lor, funcţionarii publici, au obţinut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, discuțiile apărute în spațiul public referitoare la prețul stabilit pe bucată autoturism livrat având un caracter excesiv subiectiv și fără raportare la necesitățile tehnice speciale impuse de activitatea specifică pentru care au fost achiziționate, deși aceste ultime aspecte, așa cum s-a prezentat și în cuprinsul ordonanței au fost minuțios analizate și explicate în faza premergătoare și a derulării procedurii de achiziție publică de către reprezentanții IGPR.
Având în vedere cele de mai sus, rezultă că aspectele ce au stat la baza prezentei sesizării sunt evident de natură civilă, administrativă şi nicidecum de natură penală”, se arată în ordonanța de clasare.

În plus, a explicat procurorul de caz, procedura de achiziție publică nu a fost contestată.

Faptul că Agenția Națională de Achiziții Publice a verificat ex ante toată procedura și a acordat avizul favorabil iar după finalizarea procedurii nu s-a formulat nicio contestație, în condițiile de transparență optimă a procedurii, reprezintă tot atâtea argumente ale respectării cu rigurozitate a normelor care reglementează achizițiile publice”, se arată în ordonanța de clasare a DNA.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

24 comentarii

  1. Ordinari, cum ii stim…….. Cand o sa-i ceara cine poate, o sa se ”autosesizeze”…….. Stim ! Reteta e la ” vedere” , din vremea lui dragnea……

    • Ca si in dosarul de plagiat al lui maCiuca musamalizat prin procedura „coperata” tot asa a fost „scapat” si Klawn Golfhannis cu judecatori aserviti mafiei PSD-PNL si cu Gorghiu aka Rodica Stanoiu 2.0.

    • De cand au mazilit-o pe Kovesi mafia PNL-PSD a preluat controlul si face dosare opozitiei si prescrie dosarele membrilor de cartel.

    • Nu degeaba Klawn a insistat ca Ca.catu sa-l dea afara si pe Stelian Ion din guvern pentru ca atunci se numeau sefii din justitie iar plavanul de la Grivo a insistat sa-si puna slugile de partid peste tot.

    • Procurorii numiți de Iohannis au decis că Iohannis nu face nimic ilegal. Nu este niciun conflict de interese, trăiască democrația!

  2. Păi și la vaccinuri a fost legală. S-a cerut un număr de și s-a livrat. Să înțeleg ca la BMW-uri nu e prejudiciu?

  3. Păi despre ce licitație cu dedicație e vorba,când cinci firme se încadrau în specificațiile tehnice în momentul lansării procedurii de licitație.Dacă nu s-au mai înscris ulterior la licitație…

    • Păi depinde că dacă faci o licitație la care pe lângă modelul dorit se mai încadrează unele care sunt fie mult mai scumpe fie nu sunt disponibile în cantitate atât de mare tot cu dedicație e, dar într-un mod mai subtil și greu de dovedit.

    • Smecheria este ca cele cinci modele nu respectau specificatiile CUMULATE. (de exemplu: vreo doua indeplineau partea cu tractiunea, vreo altele cu cutia de viteze si tot asa). Altfel era totul ok si puteau fi cerute la rambursare din bani europeni.

  4. cut the crap

  5. „Poliția a cumpărat BMW-uri de la un dealer controlat de Michael Schmidt, amicul președintelui României”

    …Și le-a plătit [inclusiv] din banii mei, NU din bani de la Bugetul european, așa cum declarase inițial!

  6. Daca ar fi fost legal, s-ar fi folosit banii europeni diponibili pentru asa ceva. Punct!

    • Ba, baiatule fondurile europene sunt un bunnfinanciar virtual garantat in urma investitiilor de la bugetul de stat catre indeplinires proiectelor progresiste finantate din fonduri europene. Dar, tu stii nimic.

  7. Pentru un preopinent al meu cu același nume de user,dar care mai adaugă la nume un punct,eu spun că în absența unor probe care să dovedească elaborarea specificațiilor tehnice prin mijlocirea sau ca rezultat al unui act de corupție,procedura de licitație în sine nu prezintă elemente de nelegalitate care să o califice ca infracțiune.Sunt cel puțin trei firme care îndeplinesc specificațiile tehnice din caietul de sarcini,IGPR a explicat motivele pentru care este necesară dotarea politiei române cu masini care să satisfacă necesitățile practice ,numărul de mașini a fost determinat în raport cu aceleeași cerințe și necesități de ordin practic.Nu a beneficiat nimeni de un folos necuvenit sau cel puțin nu s-a produs nicio dovadă în acest sens.

    • pai si la vaccinuri cum s-a intamplat?aici DNA ce frunza draq urmareste?nasol ca nu au fost produse vaccinurile de vre-un lacheu a lui ciolanis …ca tot asa legal le-a cumparat si Romania si pe astea.Sau doar vin alegerile si asta-i motiv suficient sa anchetezi la plezneala.Eu as vrea ca in cazul in care procurorul pierde in instanta sa plece si el.

  8. Ati vazut undeva o natiune mizerabila cu politicieni mizerabili dar cu justitie functionala? Nu, niciodata. Pentru ca mizerabilul de jos il voteaza pe cel de sus care aranjeaza justitia, bineinteles.

  9. Trebuie sa privim adevarul in fata. Prețul standard în România pentru un BMW 320i XDrive începe de la 46.700 euro, nu 36.900 euro mentionat in articol care este o masina second hand ce apare intr-o cautare google. La un pret de 38.000 euro e un pret dubios de mic mai ales ca include si sistemul de avertizare audio vido plus un set de cauciucuri de iarna. Comparatia achizitionarii vaccinurilor cu bmw nu se poate pune ca pentru vaccinuri am aruncat pe geam 1 miliard de euro. Marea afacere a politiei a fost intre anii 2006-2009 cand au incheiat contracte de achizitie pentru 400 de Dacia Logan MCV cu preturi intre 50.000-70.000 euro.

    • am aruncat pe geam 1mld euro,pe bune?
      ai vreo cifra oficiala data de o autoritate avizata cu valoarea vaccinurilor casate/distruse?sau recitam mantre usliste?
      uite o logica de stat civilizat:cumparam vaccinuri de 1 mld si salvam cateva milioane de vieti.Ma mictionez pe vaccinurile aruncate/cumparate extra atata timp cat s-au salvat vieti care in lipsa vaccinurilor le pierdeam.Iar pe o viata nu pui pret!
      Acum dupa ce am lamurit acest calcul economic de tip comunist ca „vezi domle ca s-au aruncat nu stiu cate vaccinuri” fara a vedea mai sus de valoarea intriseca a dozelor vs vieti salvate in cuantumul celor 1 mld de euro…
      Nu compara modelul de 46700 (cand nu spui ce dotari,motor etc are) vs 36000 ,dotare standard (optiuni basic,ca nu cred ca au sistem audio „bang olufsen „,insertii de lemn si metal si tapiterie piele).

    • Romania a cheltuit in total, inclusiv cele folosite si revandute, 2.5 miliarde LEI nu Euro deci 500 mil euro, o zice si Rafila dar na asa patesti daca nu stii sa dai o cautare pe „goagal” . Pretul nu e mic asa cum nici o firma care cumpara flote de zeci sau sute de masini nu plateste nici pe departe pretul de lista. E o cheltuiala mica sa negociezi sute de masini, e cu totul altceva sa iti faci publicitate si sa faci 10 test drive-uri ca sa vinzi o masina.

  10. Am zis ca pretul standard incepe de la 46.700 euro la acest model auto in martie 2023, deci pretul minim. Referitor la dozele de vaccin comandate in total in valoare de 1,5 miliarde euro inca nu s-a produs prejudiciul de 1 miliard euro.
    Iti dau cateva date la zi:
    – au fost aduse 35 milioane doze din care 20 mil folosite, 5 mil. donate/vandute si 10 mil. distruse sau urmeaza a fi distruse, pentru toate aceste vaccinuri s-a platit 500 milioane euro;
    – urmeaza pana 2025 sa soseasca alte 45 milioane de doze care trebuiesc platite;
    – 10 milioane doze de la o alta firma contractul a fost anulat.
    Deci, urmeaza sa platim contravaloarea a 45 milioane doze ce urmeaza sa vina in cursul anului 2024 si 2025.

  11. IGPR preia atributiile U.M.411. Hua!!!

  12. Acuma serios de ce s-au speriat şi au renunţat la banii UE şi s-au înfruptat din buget (argumentul ăsta să ni-l explicaţi în loc să tot aruncaţi cu fumigene).
    Vreţi să ne spuneţi că nu au încredere nici în justiţia din UE mai ales că au cel mai competent justiţiar al secolului ăsta?

  13. Spre deosebire de dosarul vaccinurilor,care vizează lucruri inutile în cea mai mare parte în actualul context pentru Romănia,cazul de față vizează un scop de interes public,benefic și anume dotarea poliției române cu mașini de performanță.

  14. BMW le trebuie la gabori…no comment.