
Daniel David confundă Legea 544 cu un articol științific: cum încearcă ministrul să explice cenzura aplicată IȘE prin „bune practici europene”
„Nu este o cenzură, sunt seturi de bune practici europene”, a declarat din nou ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, despre acuzațiile de cenzură care i se aduc în cazul răspunsului Institutului de Științe ale Educației (ISE) la o solicitare de presă a Edupedu.ro, blocat de la transmitere în forma sa originală. În două apariții televizate, la Digi24 și Euronews România, oficialul a susținut joi, 24 iulie, că documentul realizat de cercetători nu a fost cenzurat, ci a fost „prelucrat” în conformitate cu așa-zise bune practici europene, fiind considerat un „raport științific” care nu trecuse prin procesul de evaluare științifică externă – peer-review.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
„Orice raport științific care are un antet al Ministerului Educației, apare sub cupola Ministerul Educației, trebuie să treacă un proces de evaluare colegială. Asta pentru că acel proces de evaluare colegială te ajută să vezi eventual erori, eventuale greșeli, lucrurile proaste care nu merg bine. Și în urma acelui proces se decide: se publică așa, nu se publică deloc sau pur și simplu se publică, dar cu modificări. De aceea cred că a fost acest șoc”, a susținut ministrul David la Digi24.
Declarații pe care oficialul le-a reluat și într-o intervenție la Euronews România, unde ministrul a susținut din nou că nu ar fi fost vorba despre cenzură, ci despre o „schimbare de guvernanță” în modul în care instituțiile științifice din subordinea ministerului comunică public: „Orice raport științific care poartă antetul ministerului trebuie să treacă printr-un proces de peer-review (…) și poate fi publicat doar cu disclaimer sau asumat formal”.
Tot la Digi24, Daniel David a insistat că răspunsul ISE la solicitarea redacției Edupedu.ro nu ar fi compatibil cu standardele științifice: „Am mers pe varianta în care am publicat ceea ce era apărabil din punct de vedere științific și am cerut institutului să continue să lucreze pentru a-mi da în următoarele săptămâni sau când vor termina un raport comprehensiv care să respecte regulile științifice”.
La Euronews, declarația a fost similară: „Nu este vorba despre nicio cenzură, este vorba despre alte practici, care sunt practici europene, atunci când ai în structura ministerului, în subordine, un astfel de institut. Orice raport științific care poartă antetul ministerului trebuie să treacă printr-un proces de peer review care decide dacă se publică sau nu, sub ce formă, cu ce modificări și așa mai departe. Poate să fie asumat de către instituție, de către specialiștii din instituție, dar trebuie să pună un disclaimer că nu poartă asumarea instituției.”
Justificarea ministrului Daniel David ridică 6 probleme:
- Edupedu.ro nu a solicitat un raport științific, ci un punct de vedere în baza Legii 544/2001. Am arătat într-o analiză de ce instituțiile publice au obligația legală de a răspunde solicitărilor de interes public, nu doar după ce redactează un raport academic. Cererea Edupedu.ro era clară: solicitam un răspuns privind implicațiile unui set de măsuri guvernamentale în domeniul educației, pe baza datelor și expertizei ISE. Nu solicitam Institutului de Științe ale Educației publicarea într-o revistă științifică, ci o analiză aplicată, adresată publicului general.
- Peer-review-ul este un standard academic, nu o precondiție legală pentru transparență. Procesul de peer-review (evaluare colegială, cum spune ministrul la Digi24 și Euronews) este necesar în cazul lucrărilor academice, articolelor științifice și rapoartelor publicate în reviste de specialitate, după cum este explicat aici. Peer-review-ul nu este impus de Legea 544/2001 și nici nu este prevăzut ca filtru pentru ca o instituție publică să ofere informații. A pretinde că o analiză nu poate fi transmisă presei decât după peer-review echivalează cu blocarea oricărui acces public la expertiză instituțională.
- Răspunsul ISE era semnat de conducerea Institutului, redactat de cercetători și structurat profesional. Documentul nu era o opinie personală sau un material neoficial. Era semnat de directorul ISE, secretarul științific și coordonatori de laboratoare, includea referințe bibliografice și analize comparative, și a fost trimis în termenul legal către cabinetul ministrului.
- Ministrul redefinește retroactiv natura solicitării și a documentului pentru a justifica înlocuirea lui. În aparițiile televizate, Daniel David schimbă cadrul de referință – dintr-o cerere de presă în baza legii, devine o comandă de „raport științific”. Această mutare retorică îi permite să invoce reguli care nu se aplică răspunsului unei solicitări de presă, dar care par tehnice și legitime pentru publicul larg.
- Discursul despre „antetul ministerului” și asumarea instituțională este înșelător, chiar manipulator. Edupedu.ro a cerut un punct de vedere al Institutului de Științe ale Educației, nu un document oficial al Ministerului Educației. Institutul de Științe ale Educației este o instituție publică cu personalitate juridică, cu responsabilități proprii de comunicare prevăzute în regulamentul de funcționare. Nu există nicio lege care să interzică transmiterea unui punct de vedere semnat de ISE doar pentru că nu este „asumat de minister”.
- Ministrul Daniel David nu discută nicăieri motivele pentru care a schimbat subtil răspunsul IȘE la primele două întrebări Edupedu.ro, schimbare operată asupra răspunsului cercetătorilor astfel încât formula trimisă de MEC presei lasă de înțeles că Institutul de Științe ale Educației ar fi fost implicat indirect în procesul de elaborare a măsurilor din educație decise de Guvernul Bolojan. În condițiile în care IȘE a spus clar, în răspunsul cenzurat de MEC: „Institutul de Științe ale Educației nu a fost implicat în procesul de elaborare a măsurilor”. / A doua întrebare adresată de Edupedu.ro către cercetătorii Institutului de Științe ale Educației care a întors un răspuns manipulat de la Ministerul Educației și Cercetării condus de Daniel David a fost următoarea: „2. A existat, în ultima lună (începând cu perioada imediat următoare alegerilor și până la anunțarea pachetului de măsuri), vreo solicitare oficială către ISE de a furniza date, analize sau puncte de vedere științifice privind impactul acestor decizii?”. Răspunsul IȘE, ascuns de MEC și obținut pe surse de Edupedu.ro, este următorul: „Institutul de Științe ale Educației nu a primit solicitări cu privire la estimarea impactului acestor decizii”. Răspunsul acesta al cercetătorilor pare că nu a trecut peer-review-ul ministrului educației, care a trimis Edupedu.ro în schimb următorul răspuns, ca din partea IȘE: „2. Referitor la această tematică de analiză, Institutul de Științe ale Educației nu a elaborat un raport oficial”.
Prin abordarea sa în cele două ieșiri televizate, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a mutat deliberat dezbaterea din zona cenzurii și a manipulării într-o zonă tehnică, vorbind despre standarde științifice, bune-practici europene, peer-review, guvernanță instituțională. Doar că aceste justificări încearcă să distragă atenția de la fondul problemei: cercetătorii au scris un răspuns profesionist, l-au semnat și trimis la cabinet și ministrului, iar ministrul l-a înlocuit cu o versiune diluată, modificată ca sens, care evită concluziile incomode și a plantat în răspuns declarațiile sale, după cum am arătat, adică nu e vorba despre nicio „bună practică europeană”, ci de un abuz de autoritate.
Citește și:
- Opriți cenzura și falsificarea datelor de la vârful Educației! Ministrul David trebuie să plece
- Ce este „Peer-review-ul” și de ce un răspuns la o solicitare de presă nu are nevoie de așa ceva / Cum a fost folosit ca pretext pentru cenzură un concept fundamental din știință și ce nu stă în picioare în explicațiile ministrului Educației și Cercetării Daniel David în cazul IȘE, plus rezumat în limba engleză
- Argumentele științifice și evidențele educaționale prezentate de IȘE în răspunsul necenzurat, obținut de Edupedu.ro, îl contraziceau pe ministrul Daniel David și declarațiile sale referitoare la măsurile din Legea Bolojan. Cum a dispărut 80% din răspunsul cercetătorilor pentru presă la „peer review”-ul ministrului – ANALIZĂ
- Derapaj grav la Ministerul Educației: în loc de punctul de vedere al Institutului de Științe ale Educației pe măsurile din Legea Bolojan, am primit un răspuns politic de la Minister. Răspunsul MEC reproduce declarații recente ale ministrului Daniel David, nu analiza cercetătorilor IȘE
- EXCLUSIV Ministrul Educației Daniel David admite că va verifica dacă răspunsul transmis presei în numele Institutului de Științe ale Educației a fost cenzurat: „Dacă n-a fost asumat de conducerea IȘE, voi verifica cine a intervenit și voi lua măsuri”
- EXCLUSIV Daniel David anunță că blochează de acum înainte un institut de cercetare – IȘE – să mai răspundă independent solicitărilor presei. Ministrul Educației și Cercetării confirmă că a cenzurat răspunsul transmis în numele Institutului de Științe ale Educației către Edupedu.ro și nu publică nici acum analiza cercetătorilor asupra măsurilor din Legea Bolojan
- EXCLUSIV DOCUMENT Răspunsul interzis la publicare de ministrul Daniel David, conceput de cercetătorii din științele educației: Norma didactică a profesorilor din România NU este sub media Uniunii Europene, în Germania plata cu ora este între 23 și 40 de euro/oră, iar în Franța 88% dintre profesori au cel puțin o normă de ore suplimentare plătite cu 40 euro/oră / Banii de burse trebuia păstrați în educație
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii