G4Media.ro

Cum pregătim mașina pentru iarnă: Cinci sfaturi utile despre anvelope, lumini, ulei,…

Cum pregătim mașina pentru iarnă: Cinci sfaturi utile despre anvelope, lumini, ulei, antigel și lichid de parbriz

Anotimpul rece este deseori o provocare pentru șoferi dar și pentru mașinile pe care aceștia le conduc. Din cauza carosabilului umed/înghețat, distanțele de frânare cresc, posibilitatea unui derapaj este sporită, iar plecările în rampă pot deveni mai dificile, în funcție de starea anvelopelor și a sistemelor de siguranță cu care mașina este echipată.

În acest articol vă vom oferi cinci sfaturi utile pentru a fi în siguranță și a pleca la drum în condiții optime.
Informațiile furnizate sunt oferite de către profesioniști din cadrul echipei carVertical, specializați în verificările de mașini second-hand cu experiență în domeniu de peste 5 ani.

1. Inspectați starea tehnică a mașinii într-un service specializat

Este normal ca odată cu trecerea timpului, interesul pentru defectele mașinii personale să scadă, lăsând pe mai târziu unele reparații. Din păcate, unele defecte minore se pot accentua în timp, ducând la apariția unor probleme mai mari.
Chiar dacă nu sunteți dispuși să investiți în reparații mai însemnate, anumite elemente nu suportă amânare, mai ales în timpul iernii.

În continuare vom face o listă cu verificări esențiale pentru a circula în siguranță:

  • a.i.1. Evaluarea stării anvelopelor și asigurarea presiunii corecte;
  • a.i.2. Verificarea bateriei și a alternatorului;
  • a.i.3. Testarea sistemului de direcție: bucșe, brațe, casetă de direcție, pompă de servodirecție;
  • a.i.4. Verificarea sistemului de frânare, de la plăcuțe și discuri, până la conducte, frână de staționare, lichid de frână și pompă ABS/ESP;
  • a.i.5. Asigurarea bunei funcționări a sistemului de climatizare împreună cu funcțiile de degivrare a parbrizului și lunetei + încălzirea în oglinzile exterioare;
  • a.i.6. Diagnoză ECU (Engine Control Unit) în cazul în care suspectați o problemă sau există martorul motor (Check Engine) aprins;
  • a.i.7. Verificarea/înlocuirea ștergătoarelor în cazul în care acestea nu mai curăță eficient.

2. Schimbați anvelopele la timp

Anvelopele de iarnă se montează pe autovehicul indiferent dacă există sau nu un strat de zăpadă/gheață/polei pe carosabil. Acestea sunt concepute să-și păstreze flexibilitatea când temperatura exterioară este mai mică sau egală cu 7 grade Celsius.

Anvelopele de vară tind să se întărească în acest interval climatic și astfel acestea nu vor mai avea aderența necesară, contribuind la apariția unor situații potențial riscante. Distanța de frânare va crește semnificativ, iar mașina nu va mai fi stabilă pe viraje.

Dacă autovehiculul dumneavoastră este dotat cu sistem de tracțiune integrală AWD sau 4×4, acest lucru nu vă absolvă de folosirea anvelopelor de iarnă, efectele periculoase fiind aceleași. Aici veți găsi o comparație practică și amănunțită între 4×4 cu anvelope de vară vs tracțiune față cu anvelope de iarnă pe zăpadă.

  • Bonus: achiziționați anvelope luând în calcul capacitatea lor de a frâna pe suprafețe umede. În general cel mai bun raport preț-calitate pentru anvelopele de iarnă este frânarea de clasă B.

3. Asigurați buna funcționare a luminilor

Farurile sunt folosite mai des în timpul zilelor de iarnă, iar ambuteiajele sunt mai frecvente. Aceste două aspecte, pe lângă neplăcerea de a pierde timp prețios, scurtează durata de viață a becurilor ce ne asigură vizibilitatea și capacitatea de a fi observați. Din acest motiv vă recomandăm să acordați o atenție sporită funcționării corecte a tuturor semnalelor luminoase din echiparea automobilului dumneavoastră.

Dacă înlocuiți singuri becurile pentru luminile de întâlnire este recomandat să efectuați un reglaj al farurilor. Această operațiune nu necesită în general mult timp și vă asigură că obțineți vizibilitatea optimă fără a-i orbi pe ceilalți participanți la trafic.

4. Înlocuiți uleiul, antigelul și lichidul de parbriz

Cea mai mare uzură asupra motorului are loc în momentul pornirii „la rece”. Pentru câteva fracțiuni de secundă, piesele nu sunt bine lubrifiate, producându-se frecarea „fier pe fier”.

Acest fenomen poate fi ameliorat utilizând un ulei de calitate și în parametrii indicați de producătorul autovehiculului. Nu folosiți un ulei mai gros iarna deoarece acesta va ajunge cu întârziere în motor, producând uzură inutilă. Un ulei calitativ lasă în urma sa un film protector care este menit să reducă fricțiunea din momentul pornirii motorului.

Antigelul este la fel de important ca uleiul deoarece este responsabil de răcirea motorului și capacitatea sistemului de climatizare de a produce aer cald în habitaclu. Verificați nivelul, densitatea și lipsa impurităților. De asemenea, lichidul de răcire trebuie înlocuit complet după 2-3 ani.

Odată cu trecerea timpului, antigelul își pierde din proprietăți și poate îngheța la temperaturi mai mari. Acest lucru poate aduce după sine niște defecțiuni costisitoare.

Lichidul de parbriz special pentru anotimpul rece este rezistent la îngheț și permite o curățare rapidă și eficientă. Utilizarea lichidului de parbriz de vară sau a unui lichid de iarnă foarte ieftin poate dăuna pompei și recipientului din cauza înghețului. Operațiunea de reparație necesită în majoritatea cazurilor demontarea unei aripi ale mașinii iar uneori va trebui înlocuit și furtunul care face legătura.

Dacă prognoza meteo indică temperaturi de îngheț este recomandat să goliți recipientul de lichid de parbriz pentru a putea folosi lichidul de parbriz de iarnă și a evita drumuri inutile la service.

5. Păstrați în mașină obiecte utile

Un alt aspect important în pregătirea mașinii pentru iarnă este să plecați la drum cu unele materiale/echipamente ce vă pot scoate din situații dificile. Vă oferim o listă orientativă cu obiecte ce vă pot fi de folos:

  • a.i.1. Lopată – ideală pentru deszăpezirea mașinii, a locului de parcare și indispensabilă în cazul în care rămâneți împotmolit;
  • a.i.2. Racletă sau spray pentru dezghețare – utile în diminețile geroase, ambele pot produce daune parbrizului pe timp îndelungat dar sunt necesare pentru asigurarea vizibilității;
  • a.i.3. Cheie de roți și/sau compresor de aer;
  • a.i.4. Cric și o mică bucată de lemn/metal pentru susținere – ridicarea unei mașini pe teren moale este periculoasă și uneori imposibilă;
  • a.i.5. Lanternă;
  • a.i.6. Trusă de prim ajutor – obligatorie prin lege, verificați valabilitatea;
  • a.i.7. Triunghiuri și vestă reflectorizante;
  • a.i.8. Lichid de parbriz de iarnă;
  • a.i.9. Pături, haine de schimb, mici provizii de mâncare și apă pentru cazurile nefericite când trebuie să așteptați asistența rutieră;
  • a.i.10. Cabluri pentru încărcarea bateriei în cazul în care aceasta se descarcă subit;
  • a.i.11. Nisip – un sac de până în 5 kg vă poate fi de folos dacă rămâneți împotmolit în zăpadă, creând o suprafața aderentă suficientă pentru plecarea de pe loc;
  • a.i.12. Becuri și siguranțe de rezervă;
  • a.i.13. Unelte minimale (șurubelniță, patent, câteva chei fixe sau tubulare);
  • a.i.14. Ulei și antigel de rezervă pentru mașinile cu „obiceiuri proaste”.

Așadar, acestea sunt recomandările noastre cu privire la pregătirea unei mașini pentru iarnă.

Un automobil pregătit pentru iarnă este un automobil care vă va transporta în condiții de siguranță, indiferent de condițiile meteo.

Siguranța este pe primul loc, iar în timpul iernii va trebui să aveți o conduită rutieră diferită, abordând călătoriile cu mai multă precauție.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: Octav Ganea

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

6 comentarii

  1. Sfaturi cu adevărat utile. Vă mulțumim pentru distribuire!

    • Păi pentru mașinile vândute cu factura avem manualul de intreținere – citim de acolo. Ca oricum pe inginerii din serviceurile producatorului nu-i intereseaza.
      De exemplu, la Opel, despre antigel nu scrie ca trebuie înlocuit peruodic. Mergi cu el pănă se fisureaza radiatorul sau plesnesc furtunele in trafic.
      Despre nivelul de agent anticoroziv din antigel nu vorbește nimeni…

    • *periodic

  2. Ha,ha!Sfaturi demne de Formula AS! Penibil!
    La masinile fabricate in ultimii 30 de ani ,hai 20 de ani nu mai conteaza ca e iarna sau vara!

    • Adevarul e ca Opel a rămas tot cu manualul peerfect de acum 20 de ani. Nu trebuie sa faci nimic la mașină, oricum se strică mai repede decât crezi tu sau scrie in manual.

    • Pacat ,opel a fost o marca buna si relativ ieftina!
      Intr adevar in ultimii 10 -15 ani au avut probleme de fiabilitate iar acum ca sunt facute de peugeot sunt si mai proaste!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.