G4Media.ro

Cum a învins Andrei, un copil cu sindrom Down, discriminarea profesorilor. Decizie…

sursa foto: Pexels

Cum a învins Andrei, un copil cu sindrom Down, discriminarea profesorilor. Decizie definitivă în justiție

Andrei este un tânăr cu sindrom down din Botoșani. În 2015, pe când avea 14 ani, a fost încadrat în clasa a V-a la școala gimnazială nr. 13 ”Ion Creangă” din Botoșani, după ce o comisie specializată l-a recomandat pentru învățământul de masă, însoțit de un profesor itinerant/de sprijin.

La școală, copilul s-a lovit însă de ostilitatea și agresivitatea unor profesori și părinți.

Încă din a doua săptămâna de școală, profesoara de geografie a avut o atitudine reticentă față de copil, în timp încercând să convingă și alte cadre didactice să îl lase corigent pe copil, demersuri în care a fost sprijinită de profesoara de română. A refuzat să comunice cu copilul și cu profesorul itinerant. De asemenea, a comunicat celorlalți părinți situația copilului, fiind demarate acțiuni de convingere a acestora de a-l exclude pe minor din clasă”, se arată în documentul prin care Consiliul Național de Combatere a Discriminării le-a sancționat pe profesoarele ostile cu avertisment.

Profesoara de geografie ”a inițiat un dialog agresiv cu părinții. Aceasta i-a convocat pentru a-i convinge să își retragă copilul din școală. Motivele invocate au fost că minorul va deranja activitatea la clasă, deoarece <<fizic este mai mare>> și <<sigur o să îi lovească și pe ceilalți>>”, potrivit sursei citate.

Conflict și între profesori. Spre deosebire de profesoarele de geografie și română, profesoara de istorie i-a dat o notă de 10 elevului cu sindrom down ”deoarece <<a recitat>> lecția, ceea ce demonstrează capacitatea de a se adapta curriculei și de a urma acest parcurs educațional”.

Doamna profesor Filip Mihaela a susținut că se va folosi de funcția sa de inspector școlar la disciplinele Istorie-Geografie pentru eliminarea lui Andrei din clasă. Pe cale de consecință, doamna profesor de istorie a fost amenințată cu un control de la inspectorat de către doamna Filip Mihaela, în abuzul funcției sale, pentru că Andrei a primit nota 10 la istorie. În schimb, doamna profesor de limba română, Țicalo Mihaela, a făcut o notare defectuoasă a tezei copilului la limba română, pentru a facilita excluderea acestuia din clasă”, se arată în documentul CNCD.

Până la urmă, totul a ajuns în fața Consiliului pentru combaterea discriminării care le-a sancționat cu avertisment pe profesoarele de geografie și română și pe câțiva părinți ostili lui Andrei. Aceștia au formulat însă reclamație în Justiție.

În noiembrie 2017, Curtea de Apel Suceava a menținut sancțiunea CNCD. La fel și Înalta Curte de Casație și Justiție, pe 26 mai 2020.

Părinții lui Andrei au fost sprijiniți în demersul legal de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, un ONG care luptă împotriva discriminării copiilor cu dizabilități.

Foto: Pexels.com

Alex Costache este jurnalist și la Știrile TVR.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Bravo! Sa-l facem academician…..ca sa-i respectam drepturile! Pai nu? De ce oligofrenii sa nu poata fi membri ai Academiei?

    • AVEM oligofreni cu masterecsi doctorate, mai ales in parlament. Cred ca si la cv-ul de postac trebuie, noroc ca are balta peste…
      Tu si o multime de alti ingramaditi aveti o repuksie fata de handicapati si de bolnavi de Down, desi o multime reusesc sa treaca liceul cu brio. Un copil cu Down poate fi educat fara probleme. In unele cazuri se poate recupera complet. Necesita insa munca si dedicatie, pe care unele P U T O R I nu au chef sa le depuna. E MULT mai usor sa turui lectia, sa dai teme si gata. Sa „pierzi” cateva minute pe zi in plus pentru a castiga increderea unui copil si al scoate din lumea lui interioara…ce efort imens. Bun, e posibil ca unui din acei profesori sa nu fie CAPABILI, dar e alta discutie.

    • Cam ce ii reprosezi, mai exact, copilului respectiv?

      Ia-o pe puncte, nu te sfii, ca pare ca ai o lista lunga …

    • Socanta postarea…
      Va rog sa va cereti scuze!
      SCUZE atat parintilor, cat si COPILULUI nevinovat!
      Nu cred ca stiti ce inseamna un copil cu Sindrom Down…pentru un astfel de copil, reactia societatii e determinanta, in societatile civilizate ei sunt integrati in societate in masura nevoilor lor speciale… astfel de reactii, ca si reactia de respingere a profesorilor sunt demne de vremurile intunecate, de Evul mediu…
      Din pacate, coinfirmati ce spun mereu: majoritatea romanilor au o LIPSA CRONICA de Educatie.
      Eu va spun ca STIU ce inseamna un copil bolnav, un copil chinuit ani de zile prin Spitalele Romaniei, a fost crunt, multumim Domnului si MEDICILOR de la Fundeni ca l-au salvat..dar daca NU stiti ce inseamna un copil bolnav, cred ca e recomandabil sa va cereti scuze!
      NU-mi vine a crede sa citesc asa ceva…
      CATE Clase aveti?!
      E pacat ca G4media permite astfel de postari, dar cenzureaza la greu anumite postari!
      Rusine, G4media!

  2. N-ar fi bine sa se hotarasca deja de catre justitie ca acest biet bolnav de sindrom Down sa fie inzestrat rapid cu 2 diplome de licenta, 3 de master si una de doctor? Ca sa-i respectam drepturile!

    • Ar fi și mai bine dacă ai fi tu mai inteligent și mai logic decât bolnavul de Sindrom Down.
      Notele de la trecerea în cicluri de învățământ superioare vor arăta dacă poate termina o școală generală sau un liceu. Toate examenele din fața lui ori le va promova, ori îl vor elimina din sistemul școlar. Ca pe toți ceilalți.
      Atâta vreme cât comisia respectivă a dat recomandare că poate să participe la învățământ normal, școala trebuie să facă tot ce poate pentru a incerca să îi asigure un minimum de șanse în viață. Dacă copilul e capabil să profite de ele e deja altă discuție.
      O comisie de specialiști a zis că da, posibil să poată profita. Tu… cine ești, ce pregătire ai și ce validitate are ura ta pentru un copil și așa năpăstuit de soartă?

  3. Va imaginati daca la nivel de Profesori, Romania are aceasta problema GRAVA a discriminarii, atunci ce sa cerem la jumatatea de Tara de analfabeti?!
    Din acest motiv spun mereu ca Romania NU e Tara REGULILOR, a RESPECTARII celor mai elementare REGULI, a celor mai elementare DREPTURI!
    BOALA nu o alegi tu, nu poti fi discriminat pe motiv de BOALA, e strigator la cer, inseamna oameni FARA Minima Educatie!
    Si ei sunt de fapt EDUCATORI ai Romanilor…. trist si fara speranta ca Invatamantul in Romania se va schimba vreodata…
    Botosaniul e(alaturi de Teleorman, Vaslui si restul judetelor votante ale ciumei rosii), emblema saraciei, a inapoierii, uitate de lume acele zone sunt loc propice pentru astfel de PROFESORI analfabeti si inapoiati!
    CUM sa schimbi ceva in Romania cu asemenea specimene?!

  4. Vai de capul tău! Copilul ăla cu Down sigur gândește ma mult ca tine…

  5. Sunteți niște nesimțiți, voi cei care faceți mișto de acest copil care a primit notă mai mică decât merita cel puțin în teza de la română. A zis cineva să-i dea 3 diplome? Nu. A zis să-i dea notele pe care le merita, dar sunteți analfabeți funcționali și n-ați înțeles un text de câteva paragrafe.

    Și dup-aia mai veniți cu tupeu să arătați tuturor cum ați terminat voi școala din mila profesorilor, că la capacitatea de înțelegere n-aveați cum să luați o diplomă pe bune. Vă e teamă că unul cu sindrom Down o să ia note mai bune decât ați avut voi? Păi asta înseamnă că sunteți praf.

  6. Stiti ce este trist? Din acest conflict iscat de adulti, cel mai mult sufera copilul. Stiu ca este greu sa lucrezi cu astfel de copilasi cu nevoi speciale, dar stiu si ca unii pot reusi, pot avea rezultate mult mai bune decat alti copii fara nicio problema de sanatate. Acum ramane un singur aspect: demersul educativ poate fi realizat cu ura sau iubire. Dumnezeu sa ne fereasca pe toti!

  7. Este vechea poveste, conflictul clasic deja : majoritatea elevilor, cei fara nevoi speciale precum si majoritatea profesorilor vor considera ca sunt tinuti in loc de elevul deosebit pt faptul ca ora trebuie „impartita” in doua, atentia trebuie si ea partajata !

    Cred ca majoritatea, fara a fi egoista, are dreptate ! Doar ca argumentele ei extrem de logice si pragmatice se lovesc de argumentele subiective calate pe corectitudinea politica dominanta in momentul de fata !

    PS. Aici nu este vorba de excludere ci de contorizat avantajele si dezavantajele celor doua categorii de elevi : cei cu nevoi speciale si cei fara astfel de nevoi !

    • @Susufler0: Dacă copilul respectiv avea nevoie chiar de îngrijiri speciale nu își dădea în niciun caz acordul comisia respectivă , care trebuie că l-a audiat.
      Iar dacă a reușit să ia o notă de 10 pe bune poate nu e necesar să fie spartă ora în două,mai ales că avea profesor itinerant cu el. Nu orice copil cu Down este un cretinoid lipsit de discernământ.
      Am avut colegi de școală generală absolut sănătoși care nu au fost în stare 4 ani să ia un 10 la Istorie.