G4Media.ro

Ce viitor are transportul? Mașini electrice, biciclete, renunțarea la automobilul personal –…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Ce viitor are transportul? Mașini electrice, biciclete, renunțarea la automobilul personal – Analiză Deutsche Welle

Creşterea numărului de mașini electrice nu va fi suficientă. În domeniul transporturilor este nevoie de multe ajustări pentru protecția climei și nu este încă limpede care sunt cele mai bune tehnologii în toate domeniile, arată o analiză Deutsche Welle.

O cincime din emisiile globale de dioxid de carbon (CO2) sunt cauzate de transporturi, adică de mașini, camioane, vapoare, trenuri sau avioane transportând pasageri sau mărfuri. În timp ce alte sectoare au devenit mai puțin dăunătoare pentru climă, transportul a crescut constant în ultimele decenii. De pildă, traficul de marfă s-a triplat din 1960, iar traficul de pasageri este de patru ori mai intens.

În același timp, deși vehiculele au devenit mai eficiente, pe fondul creșterii mobilității și a numărului mașinilor tot mai mari, consumul de energie s-a triplat.

”Sectorul transporturilor este copilul-problemă al politicii de mediu și de climă”, spune Jochen Flasbarth, secretar de stat în cadrul Ministerului Federal al Mediului. Aproape în niciun alt domeniu politic nu există o asemenea întârziere în materie de reforme, ceea ce înseamnă că ”trebuie să stabilim un nou curs”.

Însă care sunt direcțiile potrivite? În sectorul autoturismelor, decizia a fost luată, spune Benjamin Fischer, economist în domeniul transporturilor în cadrul grupului de reflecție ”Agora Verkehrswende”. ”Piața susține electromobilitatea. Combustibilii sintetici nu reprezintă o alternativă rezonabilă pentru autoturisme”, consideră Fischer, în dialog cu DW. Pentru producerea lor ar fi nevoie de multă energie.

”În comparație cu propulsia electrică pe baterii, acestea necesită de cinci până la șase ori mai multă energie pentru fiecare kilometru parcurs”. Prin urmare, ar trebui să fie utilizate numai în cazul în care nu există alternativă. Să nu uităm, a spus Fischer, că vorbim despre combustibili sintetici, produși cu ajutorul energiilor regenerabile, care vor rămâne rare și în viitorul apropiat. Prin urmare, este mai bine să se utilizeze direct electricitatea provenită din surse de energie regenerabilă pentru mașinile electrice.

Agenția Federală de Mediu (UBA) are în vedere patru abordări. În primul rând, eficiența energetică ar trebui să fie sporită în continuare, utilizându-se combustibili și electricitate care să nu producă gaze cu efect de seră. În plus, transportul trebuie să fie redus și reorientat către mijloace de transport ecologice.

Nu vom mai avea mașini personale?

În sectorul privat, transportul ecologic poate însemna mai mult mers pe jos ori cu bicicleta sau utilizarea mai multor mijloace de transport în comun, cum ar fi autobuzele și trenurile. Poate însemna, de asemenea, să împărțim vehiculele cu alți oameni în cadrul sistemului ”car sharing”.

Pentru a promova un comportament diferit în materie de mobilitate, ar trebui să se avanseze în domeniul digitalizării și al automatizării, făcând mobilitatea mai inteligentă. De pildă, prin facilitarea trecerii de la o formă de mobilitate la alta: de pildă, călătorești cu trenul și apoi folosești o bicicletă închiriată.

De asemenea, este posibil ca, în viitor, mașinile să nu mai fie deloc proprietate privată, ci închiriate în funcție de necesități. ”În prezent, transportul nostru de pasageri se bazează predominant pe deținerea unui vehicul propriu”, spune Angelika Huber-Strasser de la firma de consultanță în management KPMG.

Mobilitatea inteligentă ar însemna să ne luăm adio de la această situație și să ne concentrăm pe o mobilitate care să economisească resurse, eficientă, digitalizată și, pe termen lung, automatizată.

Schimbări privind transportul de mărfuri

În viitor, nu numai oamenii, ci și mărfurile vor fi transportate mai des pe calea ferată. ”Până în 2030, în cel mai bun scenariu, fiecare a patra tonă de marfă ar trebui să fie transportată pe calea ferată”, spune Fischer de la Agora Verkehrswende.

Expertul pledează pentru deschiderea față de tehnologie și în transportul de marfă. Camioane cu baterii electrice, camioane de tip troleibuz sau camioane care funcționează pe bază de hidrogen – încă nu este clar care variantă se va impune.

Producători consacrați, precum Daimler Trucks și MAN, lucrează pentru a pregăti camioanele pe bază de hidrogen pentru producția de serie. Cu toate acestea, astfel de camioane au nevoie de o infrastructură dezvoltată pentru realimentarea cu hidrogen. Iar hidrogenul trebuie să fie produs în cantitate suficientă din energii regenerabile.

Transportul maritim trebuie să devină mai curat

Dacă ne uităm la cantitatea de energie necesară pe tonă și pe kilometru pentru a transporta mărfuri, navele sunt considerate o alternativă ecologică la transportul rutier. Cu toate acestea, întrucât transportul maritim necesită combustibili pe bază de petrol, acesta generează emisii considerabile de CO2. Dacă nu se schimbă nimic, emisiile generate de transportul maritim ar putea crește cu până la 50% în perioada 2018 – 2050, potrivit Organizației Maritime Internaționale (OMI).

Navele viitorului ar trebui să fie deja construite astfel încât să consume mai puțină energie. În plus, acestea ar putea pur și simplu să se deplaseze cu viteză redusă pentru a reduce consumul de energie.

Combustibilii alternativi, cum ar fi hidrogenul, amoniacul sau energia produsă de baterii, sunt, de asemenea, în discuție, la fel și biocombustibilii și așa-numiții e-combustibili, cum ar fi metanolul. Dacă nu se acționează într-un mod mai prietenos cu clima, probabil că armatorii vor plăti mai mult în viitor, spun experții. Comisia Europeană propune includerea transportului maritim în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii începând din 2023, în special a navelor mari, care sunt responsabile pentru 90% din emisiile de CO2 din acest sector de transport.

Traficul aerian: ce-i de făcut?

Și zborul ar trebui să fie mai puțin dăunător pentru climă în viitor. Comisia Europeană are de gând să înăsprească sistemul de comercializare a emisiilor, să introducă o nouă taxă intra-europeană pe parafină și cote minime pentru combustibilii sustenabili pentru aeronave.

UE propune ca, începând din 2050, producătorii de parafină să amestece în proporție de 63% combustibili sustenabili cu parafina convențională. De asemenea, e-kerosenul, un combustibil sintetic produs din energie electrică, urmează să fie adăugat în anumite cote.

La Centrul Aerospațial German, se presupune că ar putea exista diferite forme de propulsie în funcție de distanța parcursă: ”În viitor, aeronavele mici și regionale ar putea decola cu baterii și hibride electrice, aeronavele deplasându-se pe distanțe medii ar putea călători cu combustie directă de hidrogen, iar pe rutele de lungă distanță să se utilizeze combustibili sustenabili (așa-numitul combustibil sustenabil pentru aviație, SAF) în combinație cu turbine eficiente.”

Gigantul logistic DHL a comandat douăsprezece aeronave electrice de la producătorul Eviation pentru rute de legătură de până la 815 kilometri, livrarea fiind planificată pentru 2024. Iată cum o mică parte din rețeaua globală de transport aerian de marfă, cu peste 260 de aeronave și 17 companii aeriene partenere, va deveni mai sustenabilă.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro


Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

32 comentarii

  1. „e-kerosenul, un combustibil sintetic produs din energie electrică” știe cineva despre ce-i vorba aici?

  2. CU SIGURANTA astea nu se aplica in ro. noi descoperim wc in casa inca. cand aud unii de biciclisti zici ca aud de ciuma.

  3. O să ajungem ca în China, bicicleta nu mașina. Așa arată viitorul progresist.

    • Ca e scopul virusachelui și al lockdown urilor?

    • Mai intai mumu masina, apoi mumu casa, apoi mumu tot! Se cam adeveresc teoriile conspiratiei!

    • si ce? te-ai nascut la volan sau ce? bicicleta a fost inventata mult inaintea masinii. tu chiar crezi ca nu vor mai fi posesori? cum sa crezi asa prostii? pai fabricile alea ce fac? angajatii aia de la firmele auto unde se duc? mai ganditi si voi inainte sa deschideti gura.

    • Nu va faceti griji, cocalarul patriotard autohton va fi ultimul care va renunta la BMW-ul second hand.
      Si ultimul care se va vaccina (ca el nu crede in „virusache”)
      Si ultimul care isi va termoizola casa (ca trebuie statul sa ii dea ajutor pentru incalzire)…

    • Nu știu ce biciclete visezi, dar în China s-au înmulțit mașinile mai mult decât bicicletele. În unele orașe au restricții de circulație, cum era la noi pe vremea lui Ceaușescu, o duminică da, una ba. Ăia care au pile la partidul comunist chinez ori își cumpără două mașini, ori dau șpagă pentru încă o plăcuță de înmatriculare și le schimbă între ele în funcție de necesitate.

    • N-are treaba cu ideile astea care unora nu le plac. In fapt, niciodata nu-i place nicicui sa accepte orice fel de restrictii. Din nefericire, e necesar, nu e o chestie de vrem sau nu vrem. Altfel o sa ne prajim de vii, sau o sa inghetam, in functie de regiunea in care locuim. Cam aia-i schimbarea climatica – nu musai o incalzire peste masura ci o crestere exagerata a fenomenelor climatice extreme.

      Vara ce-a trecut, de exemplu, s-au inregistrat temperaturi la sol de peste 70 de grade Celsius undeva in peninsula araba, concomitent cu indundatii in Oman – stat prin excelenta desertic. Viteza curentilor de aer a scazut atat de mult incat afecteaza productia de energie eoliana din Marea Nordului, si fara vant puternic intre nord si sud aia inseamna ca nordul se raceste si mai mult decat in mod obisnuit si sudul ramane si mai fierbinte ca de obicei. Daca nu facem nimic, toate fenomenele astea se vor accentua, pana cand mult prea putin din planeta planeta va ramane locuibila, insuficient ca sa sustina toti o populatie de opt miliarde de oameni.

  4. Upgtade de la XFR la MRAP si de-a dracului :D_iversiune

  5. Viitorul trebuie acceptat cu mintea limpede, de către toți cetățenii, nicidecum impus de marxistii care vor sa schimbe lumea de dragul de a o schimba. Lumea nu va accepta să meargă cu trotineta doar pentru ca asa visează niste eurocrati mizerabili efemeri.

  6. Abia astept ca febra masinilor electrice sa nu își ia avânt.
    Top 5 cele mai mari transportoare maritime de marfă generează CO2 cât TOATE MAȘINILE de pe pământ la un loc.
    Sper ca oamenii sa nu fie oi și să nu urmeze acest mizerabil trend, casând mașini perfect funcționale, utilizate in schimbul altelor noi si electrice.

    • da, dar noxele alea nu vin la tine in nas. tu noxele de la masinile din oras le inhalezi.
      si una e sa ai transportoare de marfa si alta sa te duci la paine la 1 km cu masina.

    • @Argus

      De ce nu iti bagi ba masina in dormitor si sa o pornesti .. asta doar asa ca sa intelegi cam ce rahan respiram noi nonstop.
      Trend mizerabil ?
      Sau esti tu meltean needucat care vrea sa se dea si el smecher de orash, cu sh’u lui ?

      Mai evoluati ma si voi,.. macar asa putin cate putin.

    • Sigur că daaa! Perfect funcționale, cu ITP trecut cu șpagă cândva vineri seara, după ce se află că au tulit-o ăia de la „Registru’ spre Valea Prahovei… cu doar 225000 kilometri la bord (după ce i-a redus jmekeru cu device-ul fraudulos de la 360000 ), alimentat cu cea mai proastă și mai mult ieftină motorină botezată, cu norul negru ieșind din eșapament , dar ce te doare pă tine, că ăla pleacă spre înapoi?!

    • @Argus, eu zic sa nu mai bei apa Sfințită si sa asculti la Sosoaca, ca sa intelegi ca e grava problema si pentru noi si pentru mediu iti propun sa stai langa o masina pornita si o sa simti diferenta aerului…sau du-te la alergat intr.o zona cu padure si apoi intoarcete in oraș sa simti diferenta Aerului, daca o sa continuam asa in 20 de ani noi si copii nostri…o sa ne putem lua adio de la samatate, de la planeta de la tot…
      Ca de voi sunteti nascuti in mașină si nu puteti merge pana la magazin pe jos, sau la un restaurant, trebui sa va urcati curu in masina pentru 500 de metri sau 1 km.
      Mai iesiti fratilor si voi in lume, mai civilizativa, educativa…o țineți tot asa, anti progres, anti stinta, anti vaccin, anti cercetare, anti civilizatie?

  7. Infantilul nou-normal , proletarul digital, truditor în Noua Ordine Mondială se dă cu trotineta, cu troti, deoarece nu are testosteron, nu cucerește femei, el nou-bărbatul indefinit poate rămâne gravid și poate avea ciclu menstrual de la excesul de soy latte.
    În Noua Ordine Mondială multilateral dezvoltată doar stăpânii merg cu mașina pe șosele. Proletarul poate aspira cel mult la un scuter electric și asta dacă scorul creditului social este unul foarte ridicat, deci s-a remarcat prin obediența excepțională față de Marele Stat și cârmuirea lui măreață.

  8. i-am vazut cum gafaie la ATI, sunt sigur ca nu alergau semimaratonul caritatii nici inainte

    pesedisti fara dinti, n-ai ce face

    eu i-as biciui sa mearga cu bicicleta, ca sa nu mai polueze

  9. Unde traiesc eu ninge vreo 2 m de zăpada pe iarna… îl Invit pe do consultant sa facem impreuna cumpărături cu bicicleta sau sa îmi duc copii la școala combinând mai multe mijloace de transport …și chiar dacă ninge nu văd de ce ar trebui sa ma inghesuiesc prin autobuz cu toții transpirații in loc sa folosesc mașina personală … din cauza lui greta Tuborg ??? Non merci

    • @woke thinking
      Sunt de acord cu tot ce spui. Dar din păcate vor pune taxe atat de mari pe automobilul personal incat doar o ultra minoritate isi va mai permite luxul acesta, deoarece asta va reprezenta automobilul personal, un lux. Bine am ajuns in Noua Ordine Mondială marxistă

    • dar tu realizezi, nu, ca nu peste tot e asa? de ce generalizezi atunci???

  10. Sa nu credeti ca daca de maine raman doar electricile taxele pe combustibil , certificate verzi si altele dispar, le veti avea in curent ca statul nu poate pierde atati bani.
    Acum ai o masina la un pret decent si combustil la un pret piperat, maine o sa ai o masina la un pret mare si combustibilul la un pret si mai piperat. Satul vrea bani si nu va pierde a 2 sursa de venit dupa tva ptr. eco si alte abureli.

  11. Relax, cazanele electrice nu vor avea succesul scontat.

  12. Pai cum ba baieti, ca eu am dus-o per pedes (multe) zeci de ani, pina mi-a zis unu’ pe forumurile astea „ce vorbesti tu ba, ca nici n-ai carnet” si mi-am luat carnet – ca sa stiu ce vorbesc- si acu’ sa renunt? Tocmai cind a inceput sa-mi placa sa schimb vitezele?
    Ne, ne, ne!

    • adica tie iti place sa schimbi viteza de cel putin 20 de ori in fiecare km parcurs in bucuresti???? refuz sa cred asa ceva. tu confunzi a conduce cu a juca tacaneala asta cu ambreiajul si cutia de viteze prin oras. asta nu se poate numi condus, ci distrugerea nervilor si a masinii.

  13. Or sa ne puna astia sa impartim tot… si nevestele/barbatii, dormitories, ala care vine din tura de zi se culca in patul aluia care pleaca la tura de noapte, samd… astia daca nu mai avem bani pe care sa nii fure, ne fura vietile nenorocitii… muista asta de angelika da sfaturi dar ea se duce la munca cu limuzina cu motor de 3 litri si sofer… scarbele astea pe care le votam se intrec care mai de care sa ne-o traga… in semn de multumire!

  14. Situatia este foarte simpla, amaratii cu trotineta iar boierii cu masina, amaratii stau acasa iar boierii se plimba pe unde vor muschii lor. Cam asa arata viitorul.

    • Nu suna bine dar dacă stai sa te gandesti în istoria umanității doar în ultimii 70 de ani a apărut „democratizarea” transportului…

  15. Adevărul este ca, despre transportul CF se vorbește foarte, foarte putin, transport care poate adigyra o cantitate uriașă de produse dintr-o parte în alta cu costuri reduse si poluare la fel, de unde acestea pot fi preluate de transportul rutier până la destinație sau, chiar îmbarcarea tirurilor pe CF până intrun punct se unde sa scurteze distanta si evite poluarea. De, interese, interese …