G4Media.ro

Cât de ”verzi” sunt, de fapt, mașinile electrice față de cele cu…

Sursa foto: OMV

Cât de ”verzi” sunt, de fapt, mașinile electrice față de cele cu benzină sau diesel / Eliberează mai puține emisii poluante, dar producția lasă o amprentă importantă

Constructorii de automobile se angajează să investească miliarde de dolari în dezvoltarea de noi vehicule electrice cu baterii (BEV), așteptându-se ca peste 30 de milioane de astfel de vehicule să circule pe drumurile europene până în 2030. Este posibil ca mașinile electrice să nu genereze emisii la țeava de eșapament, dar fabricarea vehiculelor și a bateriilor contribuie în continuare la emisiile de carbon.

Euronews a analizat cât de nepoluante sunt BEV-urile și cum se compară ele cu mașinile tradiționale cu motor cu ardere internă care funcționează cu benzină sau motorină.

Reuters a raportat la începutul anului că Volkswagen și Toyota își propun să fie neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050, în timp ce Hyundai Motor Group a declarat că Hyundai Motor și Kia „își accelerează eforturile” pentru a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Toate vehiculele noi de la Mercedes-Benz vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon de-a lungul întregului lanț valoric până în 2039, iar General Motors (GM) intenționează să fie neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon până în 2040 în ceea ce privește produsele și operațiunile sale globale.

În schimb, compania suedeză Polestar își propune în mod ambițios să producă o mașină netă zero până în 2030, prin identificarea și eliminarea tuturor emisiilor de carbon, de la extracția materiilor prime, la producție și până la manipularea la sfârșitul ciclului de viață.

Diferența de emisii de dioxid de carbon dintre mașinile BEV și cele cu motorină cu ardere internă poate fi semnificativă atunci când o mașină este vândută pentru prima dată, dar pe durata de viață pe șosea, mașinile cu motorină cu ardere internă continuă să emită CO2, în timp ce mașinile electrice nu emit nicio emisie, cu excepția particulelor de la pneuri și frâne.

Potrivit unui studiu realizat de Transport & Environment (T&E), organismul care coordonează ONG-urile europene care promovează sustenabilitatea, un automobil electric mediu din UE este de aproape trei ori mai bun, în ceea ce privește emisiile de carbon, decât un automobil echivalent pe benzină sau diesel – iar acest decalaj continuă să se mărească.

Beneficiile BEV-urilor vor crește pe măsură ce rețeaua electrică va deveni mai ecologică, dar chiar și un BEV condus în Polonia cu o baterie produsă în China emite cu 37% mai puțin CO2 decât benzina.

O reducere de 83% poate fi obținută cu o mașină electrică cu o baterie produsă în Suedia și condusă în Suedia. De asemenea, aceștia prevăd că mașinile electrice cumpărate în 2030 vor reduce de patru ori emisiile de CO2, datorită unei rețele electrice a UE care se bazează din ce în ce mai mult pe surse regenerabile.

Dar cum rămâne cu bateria?

Materiile prime utilizate în producția bateriilor reprezintă unul dintre factorii cheie în ceea ce privește prețul BEV-urilor și motivul pentru care acestea rămân în continuare mai scumpe decât echivalentele cu motorină.

Pe măsură ce tehnologia bateriilor se îmbunătățește, vor apărea noi alternative la chimia standard litiu-ion. De asemenea, sunt explorate alternative potențiale la aceste materii prime, cum ar fi dezvoltarea unei noi baterii cu ioni de sodiu de către CATL, un gigant chinez din domeniul bateriilor.

BYD, cel mai mare producător de vehicule electrificate din lume, recunoaște importanța reducerii utilizării mineralelor rare în tehnologia bateriilor, iar unitatea sa Blade Battery este produsă fără utilizarea cobaltului.

Între timp, s-ar putea face mai multe pentru a contribui la reducerea impactului minier asupra mediului. Reinvestirea profiturilor în comunitățile locale pentru a sprijini educația și formarea profesională ar oferi oportunități care, de prea multe ori, nu sunt la îndemâna oamenilor din țările în curs de dezvoltare.
Un pas important pentru reducerea emisiilor generate de ciclul de viață al mașinilor electrice este reciclarea sau reutilizarea bateriei.

Propunerea Comisiei Europene de reglementare a bateriilor este prima lege din lume privind bateriile durabile, care urmărește nu numai să asigure tehnici de exploatare minieră etice, ci și să reducă cererea de exploatare minieră prin reciclarea mai eficientă a materiilor prime.

În luna iulie, Consiliul UE a adoptat un nou regulament care stabilește cerințe privind sfârșitul ciclului de viață, inclusiv obiective și obligații de colectare, obiective de recuperare a materialelor și responsabilitatea extinsă a producătorului. Acest lucru va contribui în mare măsură la promovarea unei economii circulare.

După ce ajung la sfârșitul duratei de viață în BEV-uri, bateriile pot fi nepotrivite pentru a fi reutilizate în automobile, dar acest lucru creează o oportunitate uriașă de reconfigurare a acestora pentru o „a doua viață” – inclusiv pentru stocarea de energie electrică în rețea – reducând astfel amprenta de carbon globală a producției de baterii.

O altă soluție este reutilizarea a ceea ce avem deja, deoarece lipsa materiilor prime determină investițiile în reciclarea bateriilor. Cu toate acestea, încă nu se știe cât de sustenabilă din punct de vedere ecologic sau economic se va dovedi această soluție, deoarece procesul de reciclare are, de asemenea, o amprentă de carbon ridicată.

Există dovezi copleșitoare că, pe parcursul duratei lor de viață, BEV-urile generează mai puține emisii de carbon decât automobilele cu motor cu ardere internă și, prin urmare, sunt mai bune pentru mediu.

Tehnologia mai avansată a bateriilor și tehnicile de fabricație vor continua să îmbunătățească durata de viață a bateriilor, ceea ce va duce, de asemenea, la prelungirea duratei de viață a vehiculelor electrice.

Provocările substanțiale se întind pe întregul ciclu de viață al BEV-urilor, dar merită să ne amintim că impactul asupra mediului al extracției petrolului pentru combustibil este mult mai mare.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

5 comentarii

  1. E necesara o noua tehnologie a stocarii energiei electrice, restul sunt povesti…

  2. Iar ati dat-o in bara cu titlul asta.
    Pai și producția vehiculelor cu combustie interna are o amprenta ecologica importanta. Dar e convenabil sa omitem asta când scriem în beneficiul producătorilor de combustibili fosili.

    • Pai „se vinde”. Nimieni nu zice BEV sunt perfecte, dar momentan trebuie sa tinem cont ca poluarea hidrocarburilor ne afecteaza sanatatea.

      Incalzirea globala nu e doar de la masini, dar aerul greu de respirat este de la ele. Macar in orase sa nu mai ardem atat combustibil ca si asa betoanele astea ne fac verile infernale.

  3. Propaganda OPEC. Avantajul EV este ca poluarea se muta din atmosfera (unde nu poate fi controlata/ameliorata nicicum, niciodata) in carierele de minereu, care pot fi ecologizate ulterior. Atmosfera nu poate fi ecologizata. Cand gaura de ozon va permite trecerea UV, o sa ne sterilizeze pe toti. Tot ce e viu pe pamant. Asta daca nu murim mai intai sufocati sau de foame.