G4Media.ro

Bicicliștii organizează un marș în București în semn de protest față de…

Bicicliștii organizează un marș în București în semn de protest față de lipsa infrastructurii. Asociația Optar: Voucherele de biciclete nu au mărit numărul de biciliști, oamenii nu se simt în siguranță

Nemulţumiţi de lipsa infrastructurii pentru biciclete, sâmbăta, în capitală, bicicliştii organizează un „Marş al Bicicliştilor” pentru a trage un semnal de alarmă autorităţilor. Sosirea participanților, așa cum a fost notificată în documentul depus la Primărie, începe la ora 14.30, la intrarea Charles de Gaulle a Parcului Herăstrău. Plecarea în marș va fi la 15.30, se arată pe site-ul organizatorilor.

Adunarea publică a fost notificată la Primaria Capitalei în 2013. Motivele de protest:

  • neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră
  • încurajarea transportului motorizat în timp ce oraşul este cea mai poluată capitala europeană
  • lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii
  • menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagubele de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete
  • neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

„Traficul este problema numărul 1 a oraşului. De aceea, experţi din mai multe ţări au studiat problema în perioada 2014 – 2016 şi au propus soluţiile în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti – Ilfov. Toate administraţiile din Ilfov şi Primăria Capitalei au acceptat aceste soluţii şi din aprilie 2017 documentul a devenit obligatoriu de implementat. În aprilie 2019 s-a încheiat termenul până când măsurile urgente ar fi trebuit implementate.

Însă banii au fost cheltuiţi pe chermeze şi sindrofii şi niciuna dintre măsurile urgente nu a fost aplicată. Totuşi, cu toate că nu a realizat nimic din ce era urgent în privinţa mobilităţii, Gabriela Firea nu are nicio jenă să asocieze ideile sale aberante, cum ar fi pasarelele pietonale, „tramvaiul zburător” sau canalul Dunăre – Bucureşti, cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.

Un efect a haosului din trafic este poluarea, de aceea este aproape firesc faptul că Primăria Capitalei nu a facut nimic util pentru bucureşteni. În schimb, aplică măsuri care contribuie la creşterea traficului şi, implicit, a poluării. Informaţiile se regăsesc în Planul Integrat de Calitate a Aerului, adoptat în 2018, cu care Primăria Capitalei încercă să demonstreze la Curtea Europeană de Justiţie că aplică măsuri de protejare a cetăţenilor împotriva poluării aerului.

Reamintim faptul că procesul de infringement cauzat de poluarea aerului din Bucureşti a fost declanşat de Comisia Europeană după ce s-a constatat că autorităţile nu iau măsuri de scădere a poluării aerului”, se arată în comunicatul oficial al organizatorilor, remis G4Media.ro.

Impactul voucherelor gratuite asupra creșterii numărului de bicicliști în București

Marian Ivan, Marian Ivan, preşedintele Organizaţiei pentru Transport Alternativ în România (OPTAR), este de părere că programul „Biciclişti pentru Bucureşti” nu şi-a atins nici pe departe scopul pentru care a fost creat, acela de a încuraja transportul cu bicicleta în defavoarea maşinii personale. Asta pentru că mulţi dintre beneficiarii voucherelor le-ar fi folosit pentru a-şi cumpăra biciclete pentru copii.

„Noi am aşteptat, am fost curioşi să vedem.. De obicei aşa se face proiect: faci nişte studii, parcurgi, implementezi proiectul şi apoi vezi rezultatul. Or, primăria nici nu a făcut un studiu la început, nici nu a comunicat într-un fel dacă aceste vouchere s-au dat. Pentru că nu ştim în momentul de faţă. Sau chiar dacă s-au dat, asta nu înseamnă că s-au şi folosit. (…) Mulţii le-au luat pentru că au fost gratuite. Aceste 30.000 de vouchere, în marea lor majoritatea au fost date în primele două zile din 2017”, spune Ivan.

Specialiştii în mobilitate urbană susţin că principala problemă a încurajărrii transportului alternativ în capitală nu este cauzată de lipsa bicicletelor, ci de lipsa pistelor pentru biciclete. În Bucureşti ar exista doar 6 km de piste pentru biciclete, omologate.

„Noi am făcut un studiu în urmă cu trei luni şi am constatat că cea mai mare problemă a oamenilor este că nu există infrastructură pentru biciclete. Nu se simt în siguranţă pe stradă şi au nevoie de mai multă siguranţă. Or, primăria nu a făcut nimic în zona asta. Numărul celor din Bucureşti care au biciclete este foarte, foarte mare. Foarte puţini le folosesc pentru a se deplasa cotidian, tocmai din cauza lipsei de siguranţă”, a declarat Marian Ivan pentru G4Media.ro.

Impozite pe vouchere

Cele aproape 30.000 de vouchere pentru biciclete în valoare de câte 500 lei fiecare date gratuit de către Primăria Capitalei, valorează de fapt 450 lei. Beneficiarii sunt nevoiţi să întoarcă statului 10%, impozitul pe venit.

500 de lei. Atât a anunţat Primăria Generală că este valoarea unui voucher când a lansat în 2017, programul „Biciclişti pentru Bucureşti”. Mai exact, acesta prevedea acordarea unui număr de 30.000 de tichete. Primele 5.000 au fost distribuite bucureştenilor în 2017. 19.200 au fost livrate ulterior, în 2018.

După ce au intrat în posesia lor, beneficiarii au aflat că sunt datori la stat cu 50 de lei. Adică 10% din valoarea voucherului. Pentru e repara scăparea, Primăria Capitalei spune că a făcut mai multe demersuri pe lângă Ministerul de Finanţe pentru a plăti chiar ea diferenţa.

Numai că, Ministerul de Finanţe nu ar fi fost de acord cu acest lucru.”Propunerea aplicării reținerii la sursă a impozitului pe venit NU a fost acceptată, urmând ca propunerea să fie analizată la următoarele modificări a Legii 227/2015 privind Codul Fiscal.”, se arată într-un comunicat oficial al Primăriei Bucureşti.

„Au fost două seturi de vouchere, primele aprobate în 2017 şi altele aprobate în 2018. Pentru cele din 2017 nu au fost incluse în regulament şi aceste detalii. Acei oameni sigur nu au ştiu în momentul în care au luat voucherele. Doar cei din 2018 au putut citi regulamentul, că trebuie să declare aceste venituri la ANAF şi că trebuie să plătească impozit 50 de lei.” a declarat pentru G4Media.ro Marian Ivan.

Foto: Optar

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Silicoza de biciclete le mai lipseste la cat de prafuit este aerul capitalei.

  2. Ce rai sunteti…
    Cum adica Primaria n-a facut nimic? A reusit sa ia niste bani de la contribuabili, oferindu-le in schimb margele si oglinzi. Curat indieni! Lumea a IV-a!

  3. Eu nu merg prin București cu bicicleta. Merg cu masina. In schimb rog soferii sa respecte mai mult bicicliștii. Un biciclist in plus=o masina in minus pe strazi. Sa nu aveti impresia ca cei ce merg cu bicicletele, nu-și permit o masina la 1-2mii Euro. Mai rog si bicicliștii sa fie mai atenti la masini. Nu toti cei ce conduc o masina, au luat permiaul printr-un examen corect. Acum ca a venit caldura, MARE ATENTIE Lsi la cei ce circula printre masini cu trotinete electrice

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.