G4Media.ro

Aspiratorul loialităților în societate (Op-ed de Lucian Croitoru)

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

9 comentarii

  1. Ce articol fain! Mai mare dragul sa-l citesti. Autorul are cunostinte de erudit in multe domenii: economie, doctrine economice, filosofie, literatura universala s.a.m.d. …
    Din pacate, la temelia intregii pledoarii sta o confuzie, foarte raspandita printre neoliberalii de azi (de fapt, neoconservatorii de ieri): confuzia dintre egalitatea de facto si egalitatea virtuala – o egalitate a sanselor de acces la mijloacele de umanizare pentru toate fiintele umane.
    Promovand aceasta confuzie, autorul transforma in ceva ridicol orice idee de egalitate – in cazul de fata, egalitatea economica. In subtextul acestui articol zace ideea ca toti cei care au miltat sau militeaza pentru egalitate sunt niste idealisti bezmetici care nu stiu pe ce lume traiesc, niste minti simple, care n-au inteles ca oamenii nu sunt egali de la natura. Realisti si cultivati sunt doar neoliberalii! Adica niste oameni atat de rudimentari, incat reduc socialul la biologic si isi inchipuie ca scopul oricarei politici economice este sa reproduca decalajele naturale dintre oameni – eventual sa le amplifice, fiindca asa merita cei care nu s-au nascut inteligenti, harnici, creativi si… modesti! Ne aflam in plin darwinism social – considerat de marii umanisti ai lumii de azi un rebut in istoria ideilor.

    • Bravo ! Ma bucur maxim c-ai zis-o mult mai concis decat mine.

    • Serios, Titi? „ confuzia dintre egalitatea de facto si egalitatea virtuala – o egalitate a sanselor de acces la mijloacele de umanizare pentru toate fiintele umane.” Abracadabrant!

  2. Am Piketty: Capital for the 21st-Century (nu Anti-) in calculator. Problema cu ‘inegalitatea’ e ca e naturala dar in acelasi timp nu e legitima. Acest articol cu interval de citire 9-11 minute arunca idei ce se intind pe mii de pagini, cartea mentionata de mine are vreo 700.

    O problema mai mare (vad eu) este ‘individualismul’. Nimic n-are cum sa functioneze cum trebuie, in special un stat, cand fiecare face de capul lui.

    Pe domnul consilier BNR il cam ustura sufletul ca ‘statul devine puternic’ dar in ambele tabere e vorba de cine-i mai etic. Pot fi capitalistii cu drive-ul lor animalic si machiavelic pt. profit mai etici decat cei ce-s reprezentati ai celor ce i-au ales ? Ma tem ca nu.

    Dupa mine, finantele nu ar trebui sa existe. Din 1970 s-a schimbat totul, Reagan a distrus lumea asa cum era ea pana atunci, cand ce aveai in mana nu era minciuna, America producea, prospera. Graficele pe care le prezinta Piketty nu-s inventate de mintea lui.

    Dupa cum observam, socialismul este ‘demonizat’, dar as zice ca reprezinta o anume stare de maturitate a societatii care se reflecta si este invidiata in statele scandinave, care rup graficele si indecsii de buna stare & more. (Si ei n-au clima din Spania, care-i in top in multe specte.

    Deci, sa atac articolul pt. ca dl. este un BNRist ar fi un sofism insa e normal sa aiba interese, e disonant sa ai alte viziuni si totusi sa fi acolo(BNR). Analizati, care puteti.

    Sunt mult mai multe carti demne de analizat, n-o sa le insir aici, inclusiv alea de extrema stanga. Monetarismul a dus lumea unde-i acum. Pe datorie. 233 trilioane de dolari nu vor fi platite nici de stranepotii stranepotilor nostri. E o perpetua sclavie transmutata in status quo-ul ideal si dorita a fi incontestabila. Resursele naturale pe anul acesta au fost deja consumate(weforum.org) si la anul o sa fie si mai devreme …

    Despre ce vorbim ?

    Lacomia este o manifestare a fricii. Oamenii care cred ca au cred c-o sa moara mai tarziu. Memento mori global este leacul, dar nimeni n-o face. Din contra, religiile perpetueaza idea dementa a unei vieti de apoi, lucru ce le amplifica disperarea in ambele cazuri. As zice ca din punct de vedere economic budismul ar fi cea mai buna( interesati-va ce nociva este producerea carnii de vita pt. planeta si ecologie)(si de-ar fi singura problema). Bine, ma intind.

    Deci, e asa de stufoasa problema incat o s-o las asa, momentan …

    • Nu-i articol de 9-11(functia ‘reading view’ a browser-ului exagereaza putin)… Ideea ca egalitatea necesita violenta(forta) mi se pare una periculoasa. Egalitatea necesita consens, unde cel bogat si ‘norocos’ intelege pe carca cui s-a imbogatit si de unde ii se trage norocul, nu numai in viata lui, ci pe intregi generatii(cine -si permite).

      Daca am avea puterea sa intelegem de la prima vertebrata(macar) cum au evoluat lucrurile, hai sa zic de la primul ‘homo'(5 milioane de ani?) ne-am da seama cat de datori sunt cei favorizati de ‘sansa’ si care-i responsabilitatea lor.

      Nu tot Machiavelli zicea ca „O putere mare aduce responsabilitati pe masura ?”, oricat ar scuza scopul mijloacele…

      Eu zic ca ‘bogatanii’ lumii ar trebui sa ia exemplu de la Bill Gates, omul chiar se lupta(cel putin asa pare) pt. o lume mai buna, oricat de ‘talharicios’ si-a facut averea cu Microsoft-ul monopolist(azi apare serialul pe Netflix, daca nu ma insel, apropo).

      Ernest Becker a atins foarte bine intreg-ul peisaj(si subliniez atins) in „Escape from Evil” si in „Denial of Death”, carti pe care le-as recomanda domnului BNRist (sper sa aiba consilieri care sa ‘piarda timpul’ si sa-i transmita opinia publica ‘insemnata'(zic) a anumitor cetateni.

      Omul trebuie sa accepte ca moare(si poate asta-i partea cea mai buna, orice viata ai avea, scapi de toate chinurile ‘lumesti’) dar in acelasi timp sa fie constient ca viata nu exista degeaba. Viata exista pt. ca geometria universului in care traim o permite(Lucru care dapasete Masoneria domnului Isarescu, oricat de buni ar fi la trigonometrie), lucru demn de luat in considerare, global.

      Putem trai in armonie cand om ajunge sa avem acelasi nivel intelectual si emotional, ca tot se scriu zeci de carti despre „EQ”. Si se poate… Dar va trece timp.

      Noi v-om muri, dar armonia va exista candva(contrar Fundatiei lui Asimov) … Este o convergenta a Naturii. 🙂

      „Asa grait-a Zarathustra. ” 😀

  3. „Nu puteti fi egali cu mine, bai sarakiilor”
    Zise talibanul de dreapta fiind un bugetar asistat social de lux pe bani grei la BNR.

    Uite de ce finanţele ar trebui taxate din plin, dar am uitat ca gândacii rezistaci au militat pentru abolirea OUG 114/2018, nu inasprirea ei.

  4. Aparent și de fapt, autorul își exprimă poziția critică față de unele tendințe și obiective actuale ale progresivismului / justiției sociale / constructivismului social din poziția ( sper ) unor concepții liberal conservatoare. Aș sublinia imediat că după cunoștințele mele nu există în prezent în sistemele politice și economice actuale din lume o societate, în care să fie puse în aplicare, cu pondere hotărâtoare, un set de idei progresiviste de natură să determine caracterul constructivist al sistemului, deși – așa cum susține și autorul – teorii, principii și programe politice abundă. Adevărul e, că de pe vremea declarării obiectivului tricefal ( liberté – egalité – fraternité ) în chip de panaceu universal pentru eliminarea tuturor relelor din lume, antagonismul dintre libertate și egalitate s-a manifestat de la începutul Revoluției ( vezi, Edmund Burke : Reflections on the Revolution in France ) iar fraternitatea a dispărut pe parcurs datorită pasiunii cu care s-a luptat pentru primatul egalității față de libertate ( sau invers ).
    Inegalitatea socială își are originea din existența de la începuturile societății umane a ierarhiei, ca principiu de ordonare și subordonare ( socială, economică, de putere, de intelect, etc ). Ierarhia originară ( eternă ) și efectul său ordonator, precum și modalitățile prin care efectele injuste pot fi atenuate ( în principal prin asigurarea egalitatății în fața legii și prin mecanisme prin care se asigură egalitatea de șanse, măsuri de nediscriminare etc. ) constituie principii ale liberalismului clasic și conservator deopotrivă, în contradicție cu ideile de inginerie socială ale progresivismului constructiv. În treacăt fie zis, unul din intelectualii de vogă din zilele noastre, celebrul canadian, Jordan Peterson – profesor de psihologie clinică, a ajuns cunoscut tocmai prin dovedirea existenței ierarhiei chiar în regnul animal, dar mai ales prin faptul că luptă în mod deschis impotriva exceselor PC care, după el, conduc la îngrădirea nepermisă a libertății de opinie și exprimare, în numele unui limbaj cenzurat și supervizat. În plus, privează individul de instrumente prețioase de adaptare în societate ( educație, perfecționism, perseverență, dinamism, optimism etc ) în numele unei justiții sociale care urmează să se asigure de către statul protector, descurajând astfel abordarea individuală ( Vezi Jordan Peterson : 12 Rules for Life ).
    Actualele teorii alt-right ( adepții unor discriminări și inegalități sociale și economice impuse în numele unor supremații biopolitice – de rasă, de gen ) sunt la antipodul constructivismului social progresist și amândouă constituie soluții extreme la una și aceeași problemă : strategia împărțirii resurselor de orice fel din ce în ce mai critice pe consumatori din ce în ce mai numeroși.

  5. Pentru informare să conchidem aici că lucrarea lui Thomas Piketty ( Capital in the Twenty-First Century), publicat în 2013 studiază inegalitatea bogăției și câștigurilor în Europa și USA începând din secolul 18 încoace. Conform tezei centrale a cărții, inegalitatea nu este un accident ci o trăsătură a capitalismului. Aceasta poate fi eliminată prin intervenția statului, iar fără reformarea capitalismului prin intervenția statului, ordinea democratică este în pericol. Piketty recomandă aplicarea unei taxe globale pe bogăție. Nu poate fi negată influența cărții, inclusiv în politică, dar ca orice teorie nouă în macroeconomie, a avut și multe critici, dintre care volumul menționat aici de autor : Anti-Piketty: Capital for the 21st Century , volum care cuprinde critici din partea a 20 de specialiști, economiști ( inclusiv Daren Acemoglu ), istorici și experți financiar, care examinează noțiunile de inegalitate, creștere, bogăție și capital din cartea lui Piketty, critică modul în care datele statistice folosite au fost actualizate de autor și își exprimă îndoiala în eficiența taxării globale.
    Cred că problematica articolului, literatura amintită, noțiunile și terminologia consacrată ar putea fi mai eficient digerate de cititor, dacă ar fi precedate de descrierea caracteristicilor principale și diferențelor definitorii ale principalelor curente și teorii politico-economice actuale, în vederea eliminării confuziilor uneori accentuate.