
Asociația Pro Infrastructură avertizează că proiectele scoase din PNRR nu pot fi toate transferate în Programul Transporturi care are alocată suma de numai 5,5 miliarde euro, iar proiectele contractate însumează 7,7 miliarde € plus alte 15,6 miliarde € care au cereri depuse
După anunțul oficial privind proiectele de infrastructură scoase din PNRR, Asociația ProInfrastructură cere ca, prioritar, lucrările pentru Autostrada A8 să fie transferate spre finanțare în Programul Transport. Asociația avertizează că nu toate proiectele care au ieșit din PNRR vor putea fi transferate în Programul Transport, având în vedere că acesta poate asigura la capitolul rutier doar 5,5 miliarde euro.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
„Vrem capetele foste-PNRR ale Autostrăzii A8 transferate în Programul Transport. Programul Transport are alocarea pe rutier de doar 5,5 miliarde euro, iar proiectele contractate la finanțare însumează 7,7 miliarde € plus alte 15,6 miliarde € care au cereri depuse. Deci investiții de 23,3 miliarde € care se bat pe 5,5 miliarde €”, transmite Asociația Pro-Infrastructură, indicând date oficiale din 17 iunie 2025.
Or, ambele capete ale A8 foste-PNRR au o valoare contractuală totală de aproximativ 800 milioane € fără TVA, din care costurile eligibile sunt estimate la circa 680 milioane €.
„Ca să își facă loc pe Programul Transport, trebuie să ia fața altor investiții rutiere dar noi credem că merită! Sunt tronsoane vitale deopotrivă pentru Ardeal și Moldova și se leagă de A3 respectiv de A7. În plus, au constructori buni. Și sunt în execuție, chiar dacă mai există birocrație de rezolvat. S-ar găsi loc, dacă se vrea? Da. Însă doar cu o asumare clară la nivel politic și administrativ”, transmite Asociația Pro Infrastructură.
Informarea mai arată că dintre autostrăzile scoase din PNRR, cea mai expusă este Autostrada A8 cu secțiunile Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km) și Leghin-Moțca (30 km) fiindcă sunt cele mai întârziate birocratic, stadiul fizic fiind de 10%, cu indulgență.
„În opinia noastră, ambele loturi încă pot fi și trebuie transferate în Programul Transport, cu riscul asumat ca oficialii Comisiei Europene să ne aplice o corecție financiară, probabil 15%. Tot ar fi mai ieftin decât alternativele: plăți cu țârâita exclusiv de la bugetul de stat pentru 90% din lucrările necesare sau, coșmarul, șantierele suspendate ori abandonate. Turcii de la Nurol erau luni la treabă pe Târgu Mureș-Miercurea Nirajului. I-am surprins chiar binișor mobilizați, suficient cât să-și respecte termenul de execuție de 24 de luni, luând în considerare că au autorizație de construire doar pe aproape 50% din lucrări. UMB încă nu a început serios pe Leghin-Moțca dar se poate mobiliza corespunzător după ce termină ce are pe A7. (…) Este absolut evident că nu putem construi proiecte de 24 de miliarde € în anvelopa de 5,5 miliarde €. Îi solicităm prim-ministrului Bolojan să ne spună curajos, transparent și argumentat ce drumuri prind Programul Transport și ce se face după 2030 și/sau din alte surse de finanțare. Știm că înțelege și este competent în dezvoltarea infrastructurii rutiere în Oradea și Bihor. Așteptăm să-și demonstreze calitățile și la nivel național”, mai transmite Asociația Pro Infrastructura.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.