G4Media.ro

Asociația Constructorilor de Automobile din România: 72% dintre manageri găsesc cu greu…

Foto: Gov.ro

Asociația Constructorilor de Automobile din România: 72% dintre manageri găsesc cu greu angajați specializați în industrie / Se așteaptă și 9 luni de la anunțul de recrutare / ”România are nevoie de peste 100.000 de noi angajați în industrie”

România are nevoie stringentă de angajați specializați în industrie, mai ales în domenii precum programarea mașinilor automate de producție, a roboților industriali și a managementului platformelor IoT (Internet of Things), se precizează într-un studiu realizat de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAR).

8 din 10 manageri sunt în căutarea de angajați specializați, cu certificare în domeniile economice de nouă generație, arată barometrul realizat  în perioada 4-8 iulie pe un număr de 450 de manageri și angajați cu funcții de răspundere din firmele din România.

72% dintre cei intervievați spun că le este dificil, în prezent, să găsească angajați specializați în piața forței de muncă.

57% dintre ei spun că reușesc să găsească specialiști abia la 6-9 luni de la anunțul de recrutare. 23% își găsesc angajații de care au nevoie după 3-6 luni, iar 9% spun că recrutează destul de repede, într-un interval de până la 3 luni.

Vina pentru această situație o poartă învățământul tehnic care, în opinia a 52% dintre cei intervievați, întârzie să se adapteze cerințelor de pe piața forței de muncă.

Un alt motiv, identificat de respondenți, îl reprezintă scăderea interesului tinerilor pentru joburile din industrie (18%), în contextul în care promovarea acestor meserii este la un nivel redus în comparație cu alte domenii.

,,România are nevoie de peste 100.000 de noi angajați în industrie, mai ales în contextul transformărilor fundamentale prin care trece economia. Trecem de la zona manufacturieră la producția digitalizată, la platformele IoT, iar această proces necesită o forță de muncă dinamică, specializată, capabilă să folosească noile tehnologii’’, afirmă Adrian Sandu, secretar general al Asociației Constructorilor de Automobile din România.

Potrivit datelor European Sector Skills Council, creșterea cererii de locuri de muncă în industria auto, de exemplu, este afectată și de situația demografică. În prezent, 23% dintre angajații din acest sector au între 50 și 64 de  ani și urmează să iasă la pensie.

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, vârsta medie în aceste sectoare este în jurul nivelului de 55 ani.

În prezent, potrivit datelor barometrului, cei mai mulți dintre angajatori (48%) spun că își mențin forța de muncă între 3-5 ani. Numai 23% reușesc să-și fidelizeze angajații în așa fel încât să stea peste 5 ani, iar 8% sunt nevoiți să își updateze personalul între 1-3 ani.

În actualul context al crizei de pe piața muncii și mai ales al evoluției inflației, 54% dintre manageri spun că sunt dispuși să ofere o creștere salarială pentru a-și fideliza angajații.

Potrivit datelor Eurostat, numai 1,6% dintre angajații din Romania au urmat, în 2020, forme de formare profesională. Spre comparație, în Suedia, procentul este de 37%, în Elvetia de 39,4%, iar media Uniunii Europene este de 14,8%. În Bulgaria, procentul angajaților care au urmat cursuri de pregătire a fost de 2,3%, în Polonia de 7,7%, iar în Ungaria de 7,3%.

O altă statistică Eurostat arată că, nici măcar atunci când au nevoie de un loc de muncă, românii nu se grăbesc să urmeze cursuri de formare profesională. Numai 3,4% dintre șomeri au urmat forme de pregătire profesională, un nivel similar cu cel din Ungaria (3,4%), dar cu mult sub cel din Polonia (8,2%).  În comparatie, 57,5% dintre suedezi s-au pregătit, în 2019, pentru a-și găsi un loc de muncă. Media UE este de 14,8%.

Potrivit experților, reorientarea profesională în România trebuie să devină o prioritate în condițiile în care mare parte din forța de muncă actuală va deveni irelevantă, din perspectiva calificării, în viitor.

Până în 2030, potrivit estimărilor McKinsey Global Institute (MCI), la nivel mondial, între 400 și 800 de milioane de locuri de muncă vor fi pierdute din cauza automatizării, digitalizării și robotizării.

,,Vestea bună este că vor apărea tot mai multe locuri de muncă specializate, iar România are șansa uriașă de a arde etapele și de a construi un nou contingent de forță de muncă bine specializată, capabilă să susțină industria în procesul radical de transformare către Industry 4.0’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Barometrul efectuat de compania de consultanţă Frames, la comanda Asociației Constructorilor de Automobile din România și a partenerilor Fabrica 4.0, a fost realizat în perioada 4-8 iulie 2022, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 450 de persoane, manageri și angajaţi cu funcții de răspundere, 58% bărbaţi şi 42% femei, cu o vârstă medie de 47 de ani.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

18 comentarii

  1. hahaha Constructori de Automobile pe de o parte si Dezmembratori in Service-urile lor in franciza pe de alta parte

    • Sa ii aducă psd de unde i-a gonit pe toți! Cei pricepuți au plecat, au rămas o mica parte dar și asupra lor este o presiune uriașă. Cu cine vrei sa faci industrie??? Cu magistrații sau cu cei care au pensii speciale sau salarii nesimțite??? Toți se mira ca nu vin investitori. Cine investește undeva unde nu găsesc forta de munca??? Mulțumim dragi politicieni!!!

  2. Romania are nevoie doar de it-sti aparent, nu degeaba platim toti impozit pe venit de 43%, in timp ce pe it nu se impoziteaza nimic. Mie chiar nu mi se pare corect, adica un it-st daca are salariu 12000 de lei, primeste 12000 de lei, eu daca am salariu 12000 de lei, primesc 6720 de lei. e corect? Nu prea… Inteleg sa se incurajeze, sa se ofere anumite facilitati in limita bunului simt, dar hai sa nu ne batem joc de oameni…

    • Imi pare nespus de rau, dar chiar nu sti cum se calculeaza un salariu. Ce sa mai zic sa sti al unui programator.

    • E corect pentru ca asa e legea.
      E moral – nu, dar statul poate prin mijloace fiscale sa incurajeze anumite domenii.
      E aceiasi discutie si cu pensiile speciale sau cu astea nu isi bat joc de oameni?

    • Amesteci brutul cu netul – IT-istii nu latesc cei 10% (impozitul pe venit), dar platesc restul. Deci la 12000 brut se iau in mana 8 mii si ceva. Probabil ca nu o sa mai tina mult.

    • Se vede ca nu iti cauti informatia cu capul tau. IT-istii beneficiaza doar de reducerea de impozit pe venit care este de 10%. Restul taxelor sunt platite ca in cazul tuturor angajatilor.
      Nici eu nu cred ca este corect sa beneficiezi de asa ceva la salarii foarte mari cum sunt in IT. Parerea mea este ca se poate oferi acest ajutor insa doar celor care intra in domeniu si nu castiga chiar cum crede toata lumea (ca si incepator se castiga destul de putin, nu pot sa generalizez insa stiu ca la o firma anume din Cluj se castiga undeva in jur de 3-4000 lei net/luna si am vazut chiar si mai putin). Eu as pune un anumit prag salarial pana la care sa fie scutiti de acest impozit. Am prieteni care castiga destul de multe mii de euro pe luna si spun ca nu ii intrereseaza acea scutire. Este doar o parere, nu aruncati cu pietre 😀

    • Ați văzut fluturașul de salariu al vreunui IT-ist? Sau faceți afirmații pe baza a ce vedeți la TV sau citiți online? Nu mai scrieți aberații. Nu e nici o categorie de muncitori scutita de taxe 100%. Sunt pentru anumite categorii niște facilități dar nu sunt scutiri de toate taxele.

    • Esti gresit informat, eu sunt aitist si platesc taxe la fel ca tine, de fapt dublu. Cand vad cate taxe platesc din salariu pentru statul asta incapabil ma ia capul. Poti sa te faci si tu aitist, asta inseamna munca cu capul si nu toti au vointa sa faca asta.
      De ce sa platesc taxe dublu ca tine si sa primesc aceleasi spitale miz.erabile?
      De ce votul tau pe care il dai tu pe o sticla de mona sa fie echivalent cu votul meu?

    • da, un aitist cu NET la „salariu 12000 de lei, primeste 12000 de lei”

      De unde apar astia ca @”aaa” – n-au treaba la serviciile lor?

      Ce ar trebui subliniat e ca doar anumite firme din domeniul IT pot beneficia pentru angajati de acea scutire

  3. 1. Nu exista impozit pe venit de 43%. Variaza in functie de sursa dar la salariu e 10%
    1. De unde ai scos asta cu „salariu 12000 de lei, primeste 12000 de lei”??? M-am uitat recent pe contract si am o diferenta de ~8600 de lei intre brut si net!

    Mai usor cu pianul pe scari si nu mai comenta de lucruri pe care nu le cunosti.

  4. Normal. Inginerii sunt plecati prin afara, decat sa stea pe 1000euro in Ro.

    • Ma faci sa rad. 1000 euro cei din pozitii senior. Restul fraierilor 3500 lei dar valoarea muncii este de 3500 euro. Inca mai gasesc copii tineri care accepta asa ceva mai mult pentru avantajul de a invata si a o lua din loc spre alte meleaguri. Cei de la baza, muncitorii, salariul minim pe economie si lucrat in schimburi. Eu nu-i plang absolut deloc. Profitul este foarte mare in industria auto dar ei au nevoie de sclavi pentru infuleca cat mai mult.

  5. Procente si fonfleuri, dar de salarii nimic, sa vina fraierii sa faca inovatie pe salariu minim…. au ce incep sa aiba si ostracizatii din turism… multa, multa..UE!

  6. daca ati plati, ati gasi.

  7. Constructorii de automobile nu cauta forta de munca unde trebuie .
    Locuiesc intr-o localitate in care investitorii nu au infiintat nimic .
    Am calificare si experienta in domeniul solicitat dar nu doresc sa fac naveta de 60-80 km zilnic doar pentru ca moftangii de investitori ocolesc localitatea mea de domiciliu . E prea multa infumurare la angajatori ….