G4Media.ro

ANALIZĂ Miza dosarului de corupție din Aeroportul Otopeni: cum s-a ajuns ca…

Foto: InquamPhotos /George Călin

ANALIZĂ Miza dosarului de corupție din Aeroportul Otopeni: cum s-a ajuns ca o licitație programată încă din 2021 pentru gestionarea magazinelor și restaurantelor să fie amânată peste doi ani / Profituri uriașe obținute de cele două cvasi-monopoluri din aeroport / Ce spun Grindeanu, Drulă și Chirițoiu

Procurorii DNA arată în dosarul de corupție de la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni că miza afacerii este prelungirea contractului pe care firma Millenium Pro Design îl are deja de peste 12 ani cu Compania Națională Aeroporturi București (CNAB, controlată de Ministerul Transporturilor) pentru gestionarea magazinelor din aeroport. O afacere de sute de milioane de lei anual.

DNA susține că mai mulți angajați ai CNAB au cerut de la reprezentantul Millenium, Cătălin Lăscuț, șpagă de 22 milioane euro pentru prelungirea contractului cu minimum cinci ani.

  • Cum s-a ajuns aici? Pe scurt: contractul de exclusivitate al Millenium expira la 31 decembrie 2022 și Lăscuț voia un nou contract pe minimum 5 ani. Deși pregătirile pentru o licitație publică au început în 2021, ele nu s-au concretizat nici astăzi, iar contractul Millenium a fost deja prelungit cu șase luni.

Miza financiară e enormă. Millenium Pro Design a avut în 2021, în plină pandemie, o cifră de afaceri de 358 milioane lei, cu un profit declarat de 11 milioane de lei. În 2019, anul dinaintea pandemiei, a avut o cifră de afaceri de 434 milioane lei și un profit net declarat de 21 milioane lei, potrivit portalului specializat Confidas.

De notat că prețurile din magazinele din Aeroportul Otopeni sunt considerate exagerate de majoritatea românilor: prețul celei mai mici sticle de apă pleacă de la 10 lei, de exemplu.

Povestea pe larg a afacerii magazinelor din Otopeni:

Pregătirile pentru declanșarea unei noi licitații au început în 2021, când ministru al Transporturilor, acționarul majoritar al CNAB, era Cătălin Drulă (USR) în guvernul Cîțu. Pregătirea noii licitații a venit în paralel cu o investigație a Consiliului Concurenței, încheiată cu o decizie care obliga Aeroportul să termine licitația și să anunțe câștigătorul până în 31 iulie 2022.

”Contractele pentru spațiile comerciale din Aeroportul Otopeni au fost semnate la sfârșitul anului 2010 cu o durată de 12 ani, urmând să expire la 31 decembrie 2022. Consiliul Concurenței a declanșat o investigație asupra spațiilor comerciale în 2016, extinsă în 2019 și finalizată în 2021, pe 6 octombrie, la o lună după încheierea mandatului meu. Pe parcursul mandatului meu, echipa nouă de la Aeroportul Otopeni, condusă de directorul general Cosmin Peșteșan, a propus Consiliului Concurenței pentru închiderea investigației, o serie de angajamente formale astfel încât situația neconcurențială să nu persiste după expirarea contractelor (după 31.12.2022). Aceste angajamente au fost acceptate de Consiliul Concurenței prin decizia nr. 69/06.10.2021 și au devenit obligatorii pentru compania CNAB și celelalte părți implicate”, a declarat pentru G4Media Cătălin Drulă, fostul ministru al Transporturilor.

Drulă a mai spus că imediat după plecarea sa din guvern, conducerea Aeroportului a fost demisă și l-a acuzat pe actualul ministru Sorin Grindeanu că nu a organizat licitația la timp.

”În octombrie 2021, la câteva zile după decizia Consilului Concurenței de închidere a investigației, directorul general Cosmin Peșteșan a fost forțat să demisioneze, iar membrii profesioniști ai Consiliului de Administrație au fost revocați de noua conducere de la Ministerul Transporturilor. Ulterior, calendarul la care CNAB s-a angajat nu a mai fost respectat. Nici până astăzi, procedura de atribuire competitivă a spațiilor comerciale (licitație) nu a fost demarată, iar recent prin mandatul dat de ministrul Sorin Grindeanu reprezentantului MTI în AGA de la CNAB contractele au fost prelungite pentru o perioadă de 6 luni”, a spus Drulă pentru G4Media.

Întrebați de G4Media de ce nu a fost organizată licitația la aeroport și dacă Consiliul Concurenței a sancționat în vreun fel încălcarea angajamentelor, reprezentanții instituției conduse de Bogdan Chirițoiu au declarat că Aeroportul Otopeni a întârziat licitația din cauza lipsei de oferte pentru serviciile de consultanță și, ulterior, din cauza contestațiilor depuse de un concurent.

”În timpul monitorizării implementării angajamentelor, autoritatea de concurență a fost contactată de CNAB, care a solicitat modificarea angajamentului privind organizarea licitației pentru atribuirea spațiilor comerciale din incinta AIHCB, motivând că nu a primit nici o ofertă pentru achiziția unor servicii de consultanță, însă fost depusă o contestație la CNSC privind anularea procedurii și, apoi, o plângere (din partea aceleiași companii) la Curtea de Apel București (CAB). CAB a admis în parte plângerea, a anulat în parte procedura de atribuire. CNAB a prezentat autorității de concurență și un nou calendar al procedurii de atribuire”, arată biroul de presă al Consiliului Concurenței pentru G4Media.

Cât despre sancțiuni, Consiliul Concurenței a anunțat în răspunsul pentru G4Media că a redeschis investigația privind o posibilă restricționare a concurenței pe piaţa serviciilor comerciale din cadrul Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” (AIHCB), urmând să ia o decizie în următoarele luni. Investigația a fost redeschisă în februarie 2023.

Potrivit informațiilor G4Media, plângerile la care se referă Consiliul Concurenței și care ar fi blocat licitația sunt din partea firmei Millenium Pro Design.

Actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, se apără în fața acuzațiilor aduse de fostul ministru Cătălin Drulă, și spune că vina pentru amânarea licitației le aparține firmelor care au contestat procedura de licitație. ”Millenium Pro Design a făcut o serie de demersuri pentru a întârzia cât mai mult licitațiile pentru atribuirea spațiilor din aeroport. Care sunt motivele reale din spatele acestor acțiuni urmează să stabilească organele de anchetă ale statului. Acesta este și unul dintre motivele pentru care am salutat ancheta declanșată de Direcția Națională Anticorupție la Aeroportul Internațional Henri Coandă”.

Întrebat în mod repetat de G4Media dacă a dispus măsuri sau sancțiuni la Compania Națională Aeroporturi București pentru că nu a organizat la timp licitația și nu a respectat angajamentele asumate față de Consiliul Concurenței, Grindeanu a spus că ”Aceste activități țin de activitatea CNAB. Prin urmare, nu era necesar să mă implic eu și să dispun măsuri care privesc strict de managementul acestei companii” și ”sunt chestiuni care țin strict de managementul Companiei. Din câte știu managementul CNAB a discutat cu cei de la Consiliul Concurenței și a explicat situația”.

În paralel, procurorii DNA susțin în comunicatul de presă din 29 martie că doi angajați ai CNAB, reținuți în dosarul de corupție, ar fi împiedicat derularea licitației și ar fi favorizat compania Millenium Pro Design pentru a câștiga un nou contract.

Astfel, DNA susține că Bogdan Șerban Lițoi, director al Direcției Management Facilități Aeroportuare din cadrul Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), ar fi luat mită de la acționarul Millenium Pro Design Cătălin Lăscuț pentru a întârzia cu patru luni aprobarea caietului de sarcini necesar pentru licitația de servicii de consultanță – pas intermediar până la lansarea licitației propriu-zise pentru gestionarea magazinelor din aeroport.

De asemenea, procurorii DNA susțin că George-Alexandru Ivan, director comercial al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), ar fi făcut trafic de influență pentru că i-a permis unui martor din dosar acces la informații secrete – adică la caietul de sarcini pentru achiziția de servicii de consultanță. În plus, susțin procurorii, Ivan i-ar fi indicat aceluiași om de afaceri și modalitatea prin care putea să câștige licitația respectivă. DNA susține că pe 15 februarie 2022, George-Alexandru Ivan ar fi predat efectiv persoanei respective caietul de sarcini.

Ce se întâmplă acum efectiv în Aeroportul Otopeni?

Contractul firmelor Millenium și Dnata (magazine și restaurante) a expirat la 31 decembrie 2022, dar Compania Națională Aeroporturi București a decis să le prelungească cu șase luni. Așadar, în plin scandal de corupție ce are în centru firma Millenium Pro Design, compania continuă să aibă monopolul magazinelor din aeroport cel puțin până la finalul lunii iunie 2023.

Cum motivează Sorin Grindeanu această prelungire de contract? ”În ceea ce privește Millenium, s-a considerat că este oportun să fie asigurată continuitatea serviciilor duty-free pentru pasageri până în momentul atribuirii unor noi contracte în baza unor licitații publice. Din perspectiva economică, AGA (adunarea generală a acționarilor de la Compania Aeroporturi) a decis că este mai indicat să fie asigurate aceste servicii care aduc încasări aeroportului, decât să fie întrerupte până la desemnarea unor noi câștigători ai contractelor”.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Răspunsul integral al lui Cătălin Drulă pentru G4Media:

În ce stadiu erau contractele de magazine și catering când ați preluat mandatul de ministru, ce ați făcut în mandatul de ministru și ce știți că s-a întâmplat după ce ați plecat din funcție?

Contractele pentru spațiile comerciale din Aeroportul Otopeni au fost semnate la sfârșitul anului 2010 cu o durată de 12 ani, urmând să expire la 31 decembrie 2022.

Consiliul Concurenței a declanșat o investigație asupra spațiilor comerciale în 2016, extinsă în 2019 și finalizată în 2021, pe 6 octombrie, la o lună după încheierea mandatului meu.

Pe parcursul mandatului meu, echipa nouă de la Aeroportul Otopeni, condusă de directorul general Cosmin Peșteșan, a propus Consiliului Concurenței pentru închiderea investigației, o serie de angajamente formale astfel încât situația neconcurențială să nu persiste după expirarea contractelor (după 31.12.2022).

Aceste angajamente au fost acceptate de Consiliul Concurenței prin decizia nr. 69/06.10.2021 și au devenit obligatorii pentru compania CNAB și celelalte părți implicate.

CNAB se angaja să respecte următorul calendar de atribuire competitivă și transparentă a spațiilor comerciale:

1. Identificarea și aprobarea modelului optim de valorificare a spațiilor comerciale. TERMEN: 30.11.2021
2. Achiziție servicii de asistență în derularea procedurii. TERMEN 28.02.2022
3. Elaborarea caietului de sarcini și a proiectului de contract. TERMEN 30.04.2022
4. Derulare procedură și desemnare câștigător. TERMEN 31.07.2022

Este de notat că în octombrie 2021, la câteva zile după decizia Consilului Concurenței de închidere a investigației, directorul general Cosmin Peșteșan a fost forțat să demisioneze, iar membrii profesioniști ai Consiliului de Administrație au fost revocați de noua conducere de la Ministerul Transporturilor.

Ulterior, calendarul la care CNAB s-a angajat nu a mai fost respectat. Nici până astăzi, procedura de atribuire competitivă a spațiilor comerciale (licitație) nu a fost demarată, iar recent prin mandatul dat de ministrul Sorin Grindeanu reprezentantului MTI în AGA de la CNAB contractele au fost prelungite pentru o perioadă de 6 luni.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Răspunsul integral al Consiliului Concurenței pentru G4Media:

Consiliul Concurenței acceptat (prin decizia nr. 69/2021) angajamentele propuse de către Dnata Catering S.R.L., Millenium Pro Design S.R.L. și Compania Națională “Aeroporturi București” S.A (CNAB) în cadrul investigației privind o posibilă restricționare a concurenței pe piaţa serviciilor comerciale din cadrul Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” (AIHCB) prin încheierea contractelor de asociere în participaţiune (nr. 527/C/27.10.2010 şi 528/C/27.10.2010), precum şi prin modul în care aceste contracte sunt puse în practică.

Printre angajamentele asumate de către CNAB se află și organizarea de către aceasta a următoarei proceduri de atribuire a spațiilor comerciale din incinta Aeroportului Internaţional „Henri Coandă”, Dnata, Millenium, precum și firmele care fac parte din grupul acestora, nefiind implicate în nicio formă în procesul de redactare a documentației de atribuire și de pregătire a noilor proceduri de atribuire a spațiilor comerciale din interiorul AIHCB.

În timpul monitorizării implementării angajamentelor, autoritatea de concurență a fost contactată de CNAB, care a solicitat modificarea angajamentului privind organizarea licitației pentru atribuirea spațiilor comerciale din incinta AIHCB, motivând că nu a primit nici o ofertă pentru achiziția unor servicii de consultanță, însă fost depusă o contestație la CNSC privind anularea procedurii și, apoi, o plângere (din partea aceleiași companii) la Curtea de Apel București (CAB). CAB a admis în parte plângerea, a anulat în parte procedura de atribuire.

CNAB a prezentat autorității de concurență și un nou calendar al procedurii de atribuire.

Ca urmare, Consiliul Concurenței a redeschis investigația privind o posibilă restricționare a concurenței pe piaţa serviciilor comerciale din cadrul Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” (AIHCB), urmând să ia o decizie în următoarele luni.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Răspunsul integral al lui Sorin Grindeanu pentru G4Media:

1. De ce nu a început din timp CNAB o procedură de atribuire competitivă a spațiilor comerciale, astfel încât la data expirării contractelor cu Millenium și Dnata, decembrie 2022, să fie deja semnate noile contracte?

Răspuns:

Procedura pentru atribuirea spațiilor prin licitație publică a fost demarată încă din ianuarie 2022.

În prima etapă a fost lansată o procedură pentru achiziția unor servicii de consultanță și asistență care să poată asigura cea mai bună variantă de selecție, prin licitație public, a firmelor cărora le vor fi atribuite spațiile comerciale respective.

Ca atare, Caietul de sarcini pentru achiziția serviciilor de consultanță și asistență
a fost elaborat în ianuarie 2022, iar în luna mai 2022 a fost lansată licitația pentru consultanță și asistență, în SEAP, cu termen limită pentru depunerea ofertelor 30 mai 2022.

Ca urmare a multiplelor solicitări de clarificări venite din partea potențialilor ofertanți, data limită a fost modificată pentru 7 iunie 2022.

La momentul datei limită (7 iunie 2022) niciun operator nu a depus oferte conforme, motiv pentru care licitația a fost anulată.

O nouă procedură a fost lansată cu termen limită pentru depunerea ofertelor a stabilit pentru 30 august 2022.

Tot ca urmare a unor solicitări de clarificare din partea potențialilor ofertanți a fost prelungit termenul limită până la data de 5 septembrie 2022.

Din nou, ofertele nu au fost conforme ceea ce a condus și la anularea acestei proceduri.

A treia procedură a fost lansată în data de 22 noiembrie 2022.
Iar în data de 28 noiembrie 2022, Millenium Pro Design a depus contestație la CNSC, ceea ce a provocat suspendarea licitației.
După soluționarea contestației și reluarea licitației (13 ianuarie 2023) a fost stabilit noul termen pentru depunerea ofertelor: 1 februarie 2023.

Însă Millenium Pro Design s-a adresat și Curții de Apel București pentru anularea deciziei CNSC. Iar, după ce instanța a decis în această speță a fost stabilită ca nou termen limită de depunerea a ofertelor data de 27 februarie 2023.

După depunerea ofertelor, Millenium Pro Design a depus o nouă contestație (în data de 15 februarie 2023), ceea ce a dus la suspendarea evaluării ofertelor și automat la o nouă întârziere.

În data de 9 martie 2023 CNSC a respins solicitarea Millenium Pro Design ca nefondată, iar acum licitația se află în faza evaluării ofertelor.

V-am prezentat acest istoric pentru a înțelege că Millenium Pro Design a făcut o serie de demersuri pentru a întârzia cât mai mult licitațiile pentru atribuirea spațiilor din aeroport.

Care sunt motivele reale din spatele acestor acțiuni urmează să stabilească organele de anchetă ale statului. Acesta este și unul dintre motivele pentru care am salutat ancheta declanșată de Direcția Națională Anticorupție la Aeroportul Internațional Henri Coandă.

2. Ce măsuri ați dispus pentru începerea acestei proceduri de atribuire?

Răspuns: Aceste activități țin de activitatea CNAB. Prin urmare, nu era necesar să mă implic eu și să dispun măsuri care privesc strict de managementul acestei companii.

3. De ce nu a respectat CNAB angajamentele asumate față de Consiliul Concurenței, așa cum apar ele în Decizia nr. 69/06.10.2021?

Răspuns: Aceste angajamente asumă termene precise pentru lansarea procedurii de atribuire competitivă a spațiilor comerciale. La această întrebare poate să va dea răspuns doar conducerea CNAB.

4. Ce măsuri ați dispus la CNAB pentru neîndeplinirea angajamentelor asumate față de Consiliul Concurenței?

Răspuns: Repet ce am mai spus. Sunt chestiuni care țin strict de managementul Companiei. Din câte știu managementul CNAB a discutat cu cei de la Consiliul Concurenței și a explicat situația.

5. De ce ați fost de acord cu prelungirea actualelor contracte ale Millenium și Dnata?

Răspuns: Din câte știu AGA a dat această prelungire deoarece Dnata era la momentul respectiv singurul furnizor de servicii de alimentație publică.
A fost nevoie de această amânare pentru a putea asigura călătorilor serviciile respective, până la atribuirea unor noi contracte în funcție de oferta cea mai bună care va fi desemnată în urma licitației.
În ceea ce privește Millenium, s-a considerat că este oportun să fie asigurată continuitatea serviciilor duty-free pentru pasageri până în momentul atribuirii unor noi contracte în baza unor licitații publice.
Din perspectiva economică, AGA a decis că este mai indicat să fie asigurate aceste servicii care aduc încasări aeroportului, decât să fie întrerupte până la desemnarea unor noi câștigători ai contractelor.
Procedurile de atribuire pentru consultanța privind întocmirea caietelor de sarcini sunt în derulare. După ce vor fi desemnați câștigătorii, aceștia au la dispoziție 2 luni pentru a întocmi caietele de sarcini care trebuie să corespundă standardelor aeroportuare internaționale.
Ulterior, în baza acestor caiete de sarcini, va fi demarată licitația pentru desemnarea unor operatori capabili să asigure servicii de alimentație publică și de duty-free pe Aeroportul Henri Coandă.
Vreau ca noile contracte să reprezinte cele mai bune variante pentru călători și pentru aeroport. Nu mai trebuie să avem situații în care există suspiciunea că spațiile respective sunt alocate clientelar unor persoane. Noile contracte trebuie să țină cont doar de confortul călătorilor și de interesele legitime ale aeroportului, în baza standardelor internaționale în domeniu.

6. V-ați întâlnit, dvs. sau șeful dvs. de cabinet, cu reprezentanți companiilor Dnata sau Millenium pentru a discuta despre prelungirea contractelor? Ce au cerut explicit și ce au promis explicit, în caz că aceste întâlniri au avut loc.

Răspuns: Nu am avut întâlniri cu reprezentanții celor două companii și nici nu cunosc persoanele inculpate în acest dosar. Am considerat permanent că situația contractelor, ca si alte chestiuni punctuale trebuie gestionate de conducerile Companiilor aflate în coordonarea MTI. De altfel, nici nu văd care ar fi fost rostul unor întâlniri cu persoanele în cauză, având în vedere că nu mă implic și nu m-am implicat niciodată în hotărârile manageriale ale acestor companii.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...