G4Media.ro

Analiză BBC: Muncă de fată leneșă, matematică de fată, cină de fată…

sursa foto: Unsplash/ Antonino Visalli

Analiză BBC: Muncă de fată leneșă, matematică de fată, cină de fată – tendințele feministe sunt peste tot pe rețelele de socializare. Există însă o problemă

Muncă de fată leneșă, matematică de fată, cină de fată – tendințele feministe sunt peste tot pe rețelele de socializare. Există comunitate și lejeritate în ele, dar și o latură mai întunecată, relatează BBC.

În iulie, „lazy girl job” a pus stăpânire pe rețelele de socializare. Într-un videoclip TikTok, creatoarea Gabrielle Judge, în vârstă de 26 de ani, care a inventat termenul, a descris acest tip de rol ca fiind „practic ceva la care poți renunța în liniște”, în timp ce câștigi un salariu confortabil și ai un echilibru excelent între viața profesională și cea privată.

Dacă sună ca o slujbă ideală pe care oricine o poate face, așa este – totuși, Judge a împachetat-o ca pe un fenomen „de fete”. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care termenul a devenit viral.

Locurile de muncă ale fetelor leneșe sunt doar un exemplu dintr-o paradă de conținuturi catalogate recent drept tendințe „de fete”. În ultima lună, am asistat la ascensiunea „girl math”, care le permite cumpărătorilor să justifice achizițiile scumpe cu un pic de calcul numeric; și „girl dinner”, în care platouri de gustări sărăcăcioase constituie o cină completă.

Pe măsură ce aceste tendințe cresc, există un lucru esențial pe care îl au în comun, în afară de nomenclatura lor – nu există nimic inerent feminin în ele. La fel de ușor ca și femeile, bărbații pot avea locuri de muncă bune și puțin stresante, pot face gimnastică mentală pentru a-și permite să cumpere ceva scump și pot mânca la cină cinci căpșuni, două ouă fierte și un singur baton de brânză.

Cu toate acestea, experții spun că acești creatori sunt pe drumul cel bun – marcarea lor ca tendințe pentru fete este o mișcare inteligentă dacă vor să aibă un impact maxim. În esența lor, aceste etichete sunt un marketing inteligent, care îi face pe oameni să vorbească. Cu toate acestea, deși tendințele pentru fete pot crea o comunitate și stârni conversații, ele pot fi, de asemenea, infantilizante și pot consolida stereotipurile de gen dăunătoare.

Branding inteligent

În multe cazuri, există foarte puține lucruri inerent de gen în aceste tendințe virale pentru fete.

De exemplu, în matematica fetelor, fenomenul TikTok, care susține că „orice achiziție sub 5 dolari este gratuită”, își are rădăcinile într-un concept comun de finanțe comportamentale numit „durerea de a plăti”, în care oamenii – indiferent de gen – experimentează emoții negative atunci când plătesc pentru bunuri sau servicii, în special atunci când plătesc cu numerar. Premisele din matematica fetelor – că tot ceea ce este cumpărat cu un card cadou este gratuit, la fel ca și articolele reduse cu mai mult de 50% – sunt justificări psihologice care nu țin de gen pentru a ocoli disconfortul de a cheltui bani.

Cu toate acestea, să te apleci asupra etichetei de fată cu un astfel de conținut este un branding inteligent, spune Shilpa Madan, profesor asistent de marketing la Singapore Management University. Ea susține că acești termeni devin lipicioși pentru că încadrarea îi face mai ușor de abordat. Ei permit grupurilor – în acest caz, femeilor – să se simtă văzute.

„Ca ființe umane, avem o dorință înnăscută de a aparține unor grupuri sociale. Atunci când ceva este etichetat ca fiind un lucru „de fete”, se creează un sentiment imediat de relaționare, favorizând un sentiment de comunitate și de sororitate comună”, spune Madan. „Orice scuză pentru a lua parte la un ritual comun sau pentru a ne alătura unui „trib” ca parte a unui trend viral – chiar și temporar – este greu de rezistat.”

TikTokerii se apleacă asupra acțiunii girl-trend pentru a-și extinde audiența. Este o mișcare inteligentă, explică strategul de brand Liv Steigrad.

„Folosirea cuvântului „fată” ca prefix a prins suficientă tracțiune pentru a fi un atu de marcă eficient. Când vezi ‘girl’-ceva, ai o idee la ce să te aștepți. Iar atunci când publicul tău știe la ce să se aștepte, poți fie să le îndeplinești așteptările, fie să le subminezi într-un fel”, spune ea. Ambele sunt importante: „Îndeplinirea unei așteptări construiește o comunitate și o conexiune, iar subminarea unei așteptări creează ceva nou și surprinzător. Ambele aspecte joacă în ceea ce face ca tendințele să devină virale.”

Întreprinderile cunosc, de asemenea, valoarea tribalismului inspirat de această etichetă – de ani de zile au capitalizat pe baza tendințelor „girl”. În vara anului 2019, piesa Hot Girl Summer a muzicianului Megan Thee Stallion a inspirat companiile de suplimente, brandurile de frumusețe și influencerii să se urce în trenul tendințelor. Astăzi, comercianții online împărtășesc runde de seturi de instrumente „esențiale” pentru cina fetelor, cu plăci de șarje și șorțuri de mare preț.

Prejudecata de confirmare – la bine și la rău

Cu toate acestea, oricât de inteligente ar fi aceste hashtag-uri, ar putea exista un dezavantaj neintenționat în ceea ce privește înfășurarea tendințelor de branding feminizat. Experții susțin că tendințele fetelor pot crea din senin o dinamică de gen nu tocmai în regulă.

„Etichetele de gen pot fi atrăgătoare, dar sunt restrictive”, spune Madan. „Bărbații pot fi interesați și de „joburi leneșe”, iar unele femei ar putea să nu aprecieze faptul că carierele lor sunt etichetate ca fiind „leneșe” sau că mesele lor sunt un teritoriu exclusiv „de fete”. Este ușor ca aceste etichete să se simtă condescendente, mai ales că ele pot minimiza fără să vrea complexitatea experiențelor femeilor sau le pot submina autonomia.”

Orice scuză pentru a lua parte la un ritual comun sau pentru a te alătura unui „trib” ca parte a unui trend viral – chiar și temporar – este greu de rezistat – Shilpa Madan

Isabel Barrow, director de planificare financiară în cadrul companiei de investiții Edelman Financial Engines din SUA, subliniază că tendința girl math este deosebit de problematică. „În calitate de planificator financiar, nu cred că este vorba despre un lucru de sex masculin sau feminin. A o numi „girl math” înseamnă că se încearcă să se spună că femeile sunt mai predispuse să ia decizii financiare proaste decât bărbații, ceea ce nu mi se pare a fi cazul.”

Barrow crede, de asemenea, că adăugarea cuvântului „fată” la nomenclatura unei tendințe pare derizorie. În timp ce creatorii TikTok pot observa că tendința este impregnată de sarcasm – o creatoare spune „pls don’t take this seriously” (n.r.: „pls don’t take this seriously”) în legenda videoclipului său – un public general ar putea interpreta greșit nuanța.

Din acest motiv, alte personalități de pe TikTok au pledat pe lângă publicul lor pentru a nu mai normaliza termenul „girl math”.

„Ce este „matematica băieților”? Să deschizi foi de calcul și să faci finanțe?”, a postat Jess Ramos, un analist de date care își împărtășește experiențele în lumea tehnologiei pe TikTok. În videoclipul său, ea notează că problema este „folosirea „fată” ca un proxy pentru matematică proastă sau matematică prostească sau matematică ilogică”.

Steigrad spune că girlificarea ca instrument de marketing poate impune prejudecata de confirmare – tendința umană de a căuta lucruri care confirmă convingerile preexistente ale cuiva. „Oamenii care cred că femeile sunt împuternicite vor vedea feminismul în cina pentru fete”, spune Steigrad. „Oamenii care cred că societatea și social media sunt absurde vor vedea comedia absurdă. Oamenii care în adâncul sufletului cred că femeile sunt prostești sau mai puțin importante vor interpreta tendința în acest fel.”

Cu toate acestea, Steigrad spune că, pe măsură ce joburile de fete leneșe, matematica de fete, cinele de fete și alte omologii feminine ale acestora au invadat zeitgeistul, gendering-ul nu este în totalitate rău. Pentru unii, poate fi o revendicare a unor termeni tradițional derizorii.

„Totul a început când au apărut cuvinte precum „girl boss” și „mumpreneur”, urmate de frustrarea colectivă și de reculul față de acești termeni”, spune Steigrad. „Și astfel, ca o modalitate de a face față faptului că erau infantilizate, femeile au revendicat prefixul ‘girl’, transformându-l în ceva sarcastic și amuzant. Uneori trebuie să râzi ca să nu plângi, nu-i așa?.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...