G4Media.ro

SURSE Mugur Isărescu, șanse mari să scape de dosarul de colaborator al…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

SURSE Mugur Isărescu, șanse mari să scape de dosarul de colaborator al Securității după o greșeală a Parlamentului / CCR va analiza speța pe 30 septembrie

O eroare din procesul legislativ i-ar putea aduce guvernatorului Mugur Isărescu închiderea dosarului de colaborator al Securității aflat pe rolul Curții de Apel București. Prin intermediul avocatului său, Isărescu a sesizat Curtea Constituțională despre faptul că o modificare de lege din 2019, care a permis reluarea verificărilor în cazul său, a fost adoptată cu încălcarea principiului bicameralismului.

În mod concret, modificarea respectivă a urmat traseul Camera Deputaților → Senat dar, susține Isărescu, ar fi trebuit ca lucrurile să stea invers. Pe data de 30 septembrie, Curtea Constituțională va analiza sesizarea și, în cazul în care o va admite, modificarea de lege va deveni neconstituțională, iar acțiunea Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității prin care se cere constatarea calității de colaborator al lui Isărescu va fi respinsă.

O sursă din cadrul Consiliului ne-a declarat că guvernatorul ”va fi «albit» la masa verde a CCR, fără probleme”.

La sfârșitul lunii ianuarie 2019, senatorul ALDE Daniel Zamfir a depus la Senat o propunere legislativă care permitea Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) reverificarea dosarelor pentru persoanele care anterior primiseră adeverință de necolaborare, dar pentru care instituția primește informații noi. Până atunci, acest lucru nu era posibil din punct de vedere legal.

Oficial, Zamfir și-a motivat propunerea prin intenția de a corecta ”ascunderea adevărului în ceea ce privește calitatea de lucrător sau colaborator al fostei Securități (…) absolvirea persoanelor vizate de răspundere morală și uneori chiar penală, lăsând nesancționate declarații necorespunzătoare adevărului.”

Pe de altă parte, exact în acele zile, Zamfir declanșase o ofensivă în media criticând acerb activitatea Băncii Naționale a României (BNR) și a lui Isărescu. 2019 era și anul în care expira mandatul guvernatorului.

Unul dintre primii pași în cazul oricărei propuneri legislative este verificarea competenței, decisive fiind punctele de vedere ale Consiliului Legislativ (în special) și Comisiei de Constituționalitate, în acest caz din Senat. În martie 2019, ambele au susținut că, în cazul propunerii lui Zamfir, este vorba de o lege organică și că prima cameră sesizată trebuie să fie Camera Deputaților.

Consiliul Legislativ era condus, la acel moment, de Dragoș Iliescu (76 de ani). Acesta fusese numit în funcție în 2001, prin voturile PSD, postul fiind unul ”pe viață”. Este o instituție unde sunt plasate periodic ”sinecurile de partid”. Inclusiv Iiescu, care s-a retras din funcție în 2020, a fost înlocuit pe linie de partid de către fostul ministru al Justiției, pesedistul Florin Iordache.

Și Guvernul condus de Viorica Dăncilă a trimis un aviz pe marginea acestei modificări de legi – unul negativ, dar fără a invoca nicăieri situația camerei decizionale. Pe 3 iunie 2019, modificarea a fost adoptată tacit de Camera Deputaților ca urmare a depășirii termenului de 45 de zile prevăzut de Constituție pentru dezbatere, iar pe 3 iulie a trecut și de Senat cu 86 de voturi pentru, 0 respingeri și abțineri.

Modificarea a fost depusă la Secretarul general și anunțată în plenul Senatului, pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității, documentul fiind apoi trimis la Președinție unde a trecut și de controlul specialiștilor de acolo. Modificarea a fost promulgată pe 26 iulie 2019 și publicată în Monitorul Oficial trei zile mai târziu, data la care a intrat în vigoare ca Legea nr. 161/2019.

După 11 luni, în iunie 2020, CNSAS a depus la Curtea de Apel București o acțiune în care solicita magistraților să constate calitatea de colaborator al Securității pentru Isărescu, care fi avut numele conspirativ Manole.

Isărescu primise înainte de 2010 adeverințe de necolaborare, dar, din acel an, CNSAS primise documente noi legate de relația acestuia cu fosta Poliție Politică, documente pe care, însă, nu le-a putut analiza până la modificarea lui Zamfir.

În acțiune, CNSAS a arătat că actualul guvernator a activat ca informator al Securității în perioada 1979-1989, perioadă în care a a fost cercetător ştiinţific la Institutul de Economie Mondială. El a fost acuzat că a furnizat Securității informaţii prin care se denunţau activităţi potrivnice regimului totalitar comunist și comentarii negative la adresa nivelului de trai din țară. Prin vocea unui consilier al său, Isărescu a negat că ar fi fost colaborator al Securității.

În acest moment, procesul este suspendat după ce, în aprilie 2021, Curtea de Apel a admis cererea lui Isărescu de sesizare a Curții Constituționale legat de neconstituționalitatea a trei dispoziții legale în baza cărora este judecat.

”Dl. Guvernator nu face alte declarații pe acest subiect câtă vreme procesul e în curs”, a declarat pentru G4Media.ro purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu.

Primele două se referă la definiția din lege a termenului ”colaborator” și la posibilitatea de reverificare a persoanelor, ultima fiind considerată discriminatorie și încălcând principiul neretroactivității. A treia se leagă de traseul urmat de modificarea lui Zamfir în procesul legislativ.

Casa de avocatură a fostului ministru al Justiției, Valeriu Stoica, argumentează în cererea de sesizare a CCR depusă în dosarul de la Curtea de Apel că acest proces trebuia să urmeze traseul Senat → Camera Deputaților, ultima fiind cameră decizională. Motivul: modificarea nu presupunea adoptarea unei legi organice, așa cum au susținut Consiliul Legislativ și Comisia de Constituționalitate, ci a unei legi ordinare, iar în acest caz camera decizională este Camera Deputaților.

Avocatul lui Isărescu a mai susținut că doar înființarea din 2008 a CNSAS a avut nevoie de adoptarea unei legi organice; alte dispoziții, care țin de organizarea și funcționarea CNSAS, inclusiv modificarea din 2019, aveau nevoie de adoptarea unei legi ordinare. Or, în situația din urmă a fost încălcat principiul bicameralismului deoarece cameră decizională trebuia să fie Camera Deputaților.

”Obligația de confidențialitate, pe care o au avocații, mă împiedică să comunic date despre dosarele în care asigur asistența juridică.” Valeriu Stoica, avocatul guvernatorului Mugur Isărescu

Un detaliu inedit, descoperit de G4Media, care nu apare în argumentația avocatului lui Isărescu: la aproape opt luni de la promulgarea modificării, Comisia pentru Apărare, Ordine Publică și Siguranță Națională din Camera Deputaților a avizat negativ proiectul lui Zamfir, în document scriindu-se: ”Camera Deputaților este Cameră Decizională.” Avizul a fost tardiv, modificarea fiind aprobată tacit în iunie 2019.

Referitor la temeiul excepției ridicate de Isărescu, CNSAS a transmis Curții de Apel București că aceasta nu este întemeiată. Consiliul susține că în mod corect modificarea a fost făcută prin lege organică și a invocat faptul că, în baza jurisprudenței Curții Constituționale, principiul bicameralismului este încălcat ”doar în situația unor diferențe foarte mari între textele adoptate de cele două Camere”, situație care nu este valabilă în cazul modificării lui Zamfir.

De precizat că argumentația CNSAS pentru partea aceasta este extrem de subțire, întinzându-se doar pe 20 de rânduri, în timp ce punctul de vedere al instituției referitor la toate cele trei excepții ridicate de Isărescu are 14 pagini.

”E posibil să se admită excepția, nu contest, dar mă întreb cum au putut să greșească cei de la Consiliul Legislativ. De obicei, aveau puncte de vedere pertinente”. Senator Daniel Zamfir, în prezent membru PSD

O sursă din cadrul CNSAS a declarat pentru G4Media că ”Angajații care au urmărit procesul cu Isărescu și cunosc în detaliu conținutul sesizării la CCR sunt, pe bună dreptate, foarte îngrijorați, mai ales că, măcar formal, în ce privește inversarea camerelor decizionale, sesizarea este întemeiată.

Dacă a fost o greșeală sau o ticăloșie, asta nu putem spune, dar nici nu contează. Personal, cred că a fost intenționat, din următorul motiv: proiectul de modificare a OUG 24/2008 a fost depus corect, la Senat, deoarece Camera Deputaților trebuia să fie cameră decizională.

Or, Consiliul Legislativ a «deturnat» traseul firesc și mi-e greu să înțeleg cum nu a văzut că proiectul nu viza înființarea unei autorități administrative (care ar fi justificat postura Senatului de cameră decizională), ci viza doar o simplă abrogare a unui articol cu efecte discriminatorii în privința deconspirării (abroga vechiul Art. 32, care împiedica re-verificarea anumitor categorii de funcții, cele verificate la cerere, spre deosebire de categoria funcțiilor verificate din oficiu, care pot fi reverificate de foarte multe ori – de câte ori candidează o persoană).

Eu personal cred că eroarea nu e întâmplătoare, dar nu mai contează, aici Isărescu are dreptate și va fi «albit» la masa verde a CCR, fără probleme.”

Sursa G4Media atenționează și asupra altei prevederi legale contestate de Isărescu, referitoare la definiția ”colaboratorului”:  ”Ceea ce e grav și periculos în sesizarea lui ține de definiția colaboratorului, fiindcă este un concept central în lege. Dacă pică definiția, pică toată legea. Or, el «demonstrează» că definiția este greșită, neconstituțională și are efecte imprevizibile, apelând la o ticăloșie argumentativă inedită: încrucișează sau tricotează citate din 4 decizii ale Înaltei Curți, dintre care una singură privește un civil (ca și el), iar restul sunt ofițeri. (…) este o tentativă de a induce în eroare Curtea, prin compararea motivărilor ICCJ pentru hotărâri referitoare la ofițeri de Securitate cu motivarea unei singure acțiuni privind un civil colaborator. Or, sunt definiții diferite în lege, materii juridice diferite!!!”

Sursa Foto: Inquam Photos/ Autor: Octav Ganea

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

41 comentarii

  1. Sunt semnale delicate că şi la Cîţu expectanţa privind durata în funcţie are trend similar.

  2. Mai postez o data comentariul, poate trece de cenzura:

    Dar la pensie cand iese aceasta fosila?

    • Când moare, direct în sicriu.

    • Hă, hă… De când e pensionar. Inclusiv și-a dat primă de pensionare. 120.000 sau 140.000 de euro, nu mai știu exact.

    • Nea Ioane,
      Lași impresia de neinformat…🤕🙃
      A ieșit … Și parcă și-a luat și salariile compensatorii…🤕👏
      Asta întrece orice imaginație…in condițiile in care mai multor categorii de persoane li se limitează anual sau din doi in doi ani drepturi similare…

    • @Dumitrescu
      Erata.
      12 salarii compensatorii.
      S Tutankamon de la Sc. Tin. la fel!
      🤣

    • ,,Manole” va fi pensionat direct la Antipa in formol.
      Tocmai implicarea CCR denota ca a fost informator.

  3. Manole,manole
    Meștere,meștere
    Bagă-ți în c.. deștele

  4. Avem o vomă de țară !
    Dar, odată Manole, rămâne veșnic Manole pentru noi, cei câțiva cu memorie din țara asta.

  5. din ciclul PSDPNLUDMR

  6. Sunt sigur ca e doar o „greseala”.

  7. Glorie vesnica caracatitei secu! Din pacate nu prea sunt ei patrioti adica iubitori de tara si popor As avea si eu o intrebare catre domnii/ doamnele ziaristi: i-ati intrebat vreodata daca sunt patrioti se ce semnifica patriotismul pentru domniile lor?

  8. vine rasplata pentru ca a primit la BNR pe Viorica si alti PSDisti incompetenti

  9. greseala, o laie. e cu intentie nu e nicio greseala.

  10. Astia lucreaza doar pentru ei, nimic pentru tara. Canalii ma#fioto#secu#riste.

  11. Ce coincidență dracu, tot timpul se greșește doar într-un singur sens, în favoarea nomenklaturii de partid și de stat!

  12. Era si culmea, cum sa jignesti asemenea personalitate, o valoare mondiala a bancherismului, cu o atare categorisire: turnator la secu’?! Cum?

  13. Bine ca nu au disparut pagini din dosar ca la fratele Micula Jr

  14. Ce individ infect !
    Cheltuiește o grămadă de bani, pentru ce ? Stie bine ca a fost cu Băieții si ca toată cariera lui e un fals, ca a atâtor altora : Petrov, Misu Negritoiu, Dăianu…academia e plina, in frunte cu IAP.
    UNUL nu vine sa recunoască sincer :
    Am greșit, iertați-mă, Români !

  15. Acum masonii nu mai spun nimic? Ar trebui demis Isarescu.

  16. Dacă a fost sau n-a fost colaborator este una (realitatea). Ce va reține justiția, strict pe baza probelor care îi sunt servite și conform procedurilor stabilite de mafioți, pardon, de parlamentari, este alta.

    CNSAS să scaneze și să publice online toată arhiva, că ne dumirim și singuri care-i realitatea.

  17. Cum spuneam in copilarie, „urma scapa turma”. Scapa asta, scapa toti ca deh, avem precedentul. De exemplu asta scapa: „Vasile Voiculescu Iulian a fost racolat la 06.08.1978, pe când era student la Facultatea de Învățământ Pedagogic Galați și avea 22 de ani…”. Ii albim si pe vladut, si pe unchiul Nic, si pe drula sr.

  18. O intrebare potrivita e cand candideaza la presedentie. Aceasta-i intrebarea! Domnul Ion, nu va pricepeti.

  19. Isărescu este unul dintre puținii profesioniști pe care i-a avut România. Va pute? Luați cu hrean! Iar în privința colaborării cu securitatea, 30 de ani nu s-a descoperit asta? Tot în funcția asta a fost. Ar vrea alții să-l schimbe? Cu Dancila? Cu Mișu Negrotoiu, atacatorul leului când era la ING BANK, iar acuma conduce cu imensa incompetenta asf-ul??? Nu va mai dați meseriași, ca sunteți departe de realitate, lăsați profesioniștii sa se ocupe, de agarici ne-am saturat din ’47 încoace.

  20. SECURISM PENTRU ETERNITATE!

  21. Singura „competenta” a lui Isarescu este calitatea de servil al finantei mondiale care l-a instituit in fruntea BNR.

    Atacatorul leului a fost tot Isarescu. In septembrie 1996, a urcat cursul $ de la cca 3.000 lei la peste 8.000 lei.

    Parandaratul si l-a luat intr-un cont din Elvetia. Mai multe milioane de $.

    • De unde știi toate astea, a scris în presa, ori lucrezi în servicii??? Astea sunt doar vorbe, ce am spus eu este real.

    • Ce sa fie real, mai amețitule?! Nu înțelegi nimic din ce se întâmplă de 30 de ani pe acilea și vrei să faci pe interesantul! Du-te și pupă -i în cur în altă parte pe profesioniștii tăi!

    • Băi Pintenogule, tu vrei să ne spui că, dacă vezi că un premier inconștient, nebun și iresponsabil caCîțu împrumută lunar 1,5 mld Euro în medie, tu, Guvernator al BNR, stai așa, ca mortu-n păpușoi, să te trezești că ai de administrat la un moment dat o datorie externă de peste 50% din PIB și n-ai nimic împotrivă ?!!!
      Atât poate un Guvernator de banca centrală?!
      Ți-am zis să te duci cu profesioniștii tăi!

  22. O jigodie care ar vinde și pe masa ,de România ce sa mai vorbim. Securiști in toate colțurile.

  23. greseala ??? Este inca o dovada ca securitatea este la fel de puternica cum a lasat-o ceausescu. Si ca, cardasiile functioneaza in continuare. Si inca o dovada ca tara asta este putreda pana in strafunduri !!!

  24. Respect Zamfir!Alaturi de Legea darii in plata si definirea impreviziunii in contractele bancare(guvernul mei Ciolos nu a fost de acord -5 debitori sinucisi, familii pe drumuri executate silit destramate), initierea acestei legi a mai deconspirat, de fapt a confirmat tradatorii Secu.Sfarsit pe masura la toti defectorii, tradatori , si distrugatorii economiei si redurselor minerale.

  25. Și dacă CCR va declara neconstituțională modificarea legislației înseamnă ca Mugurel nu a făcut ce a făcut?!

    Cred ca șmecheria asta ca justiția trebuie sa zică ce-ai făcut ca sa fie așa cum ai facut e culmea aberației…
    Bă, dacă ați facut înseamnă ca ați facut și n-are niciun rost ca justiția sa constate ca ați facit ca sa fie cert ca ați facut.
    Justiția trebuie doar sa-i sancționeze dacă au facut, nimic in plus, nimic in minus….
    Dar, la noi, justiția e așa cum e pentru ca adera repede la legile de kit făcute “de romani pentru romani”…

  26. nu stiu d-le 🙂 poate am baut prea mult de nu s a respectat traseul firesc al lucrurilor 🙂 ? Avizul favorabil al Cons Legis 🤪 are un rol consultativ / estetic 🥬🫑🧅 Cf Legii 24 / 2000 & Constitutii feseniste – legiuitorul poate doar sa propuna ….si sa voteze 🙂 …in rest, scapa cine poate 🙂

    • Esti varza 🥬 când te dai beat. Poate când esti woke ai idei mai bine legate decât ciorbița aia de zar zavat.

  27. :)))))
    Delicios!
    Asta e tara tuturor posibilitatilor, nu America.
    Aici poti face orice combinatie, orice magarie, orice jaf, orice lapidare, orice genocid, ca nici pulea nu te intreaba de ce ai facut asta.
    De ce? Pentru ca tot ei, – interpusi, prieteni, – aceeasi gasca face si „legile” si „normele de aplicare”. Noapte buna, Romania!
    Cine e destept pleaca din tara asta, ca aici nu se va schimba nimic si nici nu razbesti cu astia.

  28. Daca se confirma ceea ce scrieti,atunci si dl.Basescu scapa de acuze !! Asta l-ar readuce in prim plan si mai aflam si noi lucruri noi !!