G4Media.ro

Scandalul ”Ridesharing”. Cum explică un șofer Uber lupta cu autoritățile pentru a…

Foto: Inquam Photo / Octav Ganea

Scandalul ”Ridesharing”. Cum explică un șofer Uber lupta cu autoritățile pentru a obține autorizațiile: ”Eu nu sunt anti-taximetrie, ci pro-tehnologie”

Modificarea adusă legii taximetriei prin ordonanţa de urgenţă care a intrat în vigoare pe 16 mai, care vizează direct transportul ridesharing, a provocat un val de nemulţumiri atât în rândul şoferilor, dar mai ales în rândul utilizatorilor. Două milioane şi jumătate la număr, după cum susțin Uber, Bolt și Clever.

Pentru a înţelege mai bine problema, G4Media.ro a stat de vorbă cu Roxana M. Are 42 de ani şi este „uber driver” de aproape doi ani. Femeia este mai hotărâtă ca oricând să practice în continuare acest job. Asta pentru că, spune ea, a făcut tot ce i-a stat în putinţa pentru a obţine toate autorizaţiile necesare pentru a fi în legalitate: copia conformă care atestă faptul că are dreptul să facă transport de persoane în regim de închiriere, RCA, talon cu ITP valabil, asigurare pentru persoane și bagaje, atestat profesional, permis şi buletin. Problema este acum, spune Roxana, tot la autorităţi. Mai exact în curtea primăriilor. Asta pentru că, deşi femeia a depus toate actele necesare pentru a-şi desfăşura activitatea, nu i-au fost eliberate: ecusonul de pus în bordul maşinii şi documentele fiscale pe care nu le are în format fizic, ci doar în format electronic.

„Îmi cunosc foarte bine drepturile şi cunosc foarte bine legea. Eu am făcut tot ce mi-a stat în putinţă să fiu în legalitate, dar instituţiile care ar fi trebuit să facă lucru ăsta nu l-au făcut pentru mine. L-am solicitat, nu mi s-a dat. Sunt chestii care nu au depins de mine ca individ şi nicio instanţă din lumea asta nu o să dea dreptate unui organ care ia măsuri împotriva mea, atâta timp cât lucrurile nu au depins de mine. Dacă sunt luate măsuri împotriva mea şi sunt corecte, o să mi le asum. (…) Cu toţii suntem interesaţi să ştim foarte clar ce avem de făcut, ce autorizaţii trebuie să avem şi atâta tot. Lucrurile trebuie să se reglementeze şi să se clarifice cumva pentru că nu putem sta într-un vid legislativ sau în conflicte legislative pe veşnicie. (…) UBER-ul este un fenomen important şi dorit în România. Eu personal aş merge cu UBER şi nu cu un taxi pentru că stabilesc dinainte destinaţia, ştie foarte clar şoferul de unde mă ia şi până unde mă duce, ştiu foarte clar care este preţul pe care urmează să îl plătesc, am o hartă generată de o aplicaţie, am o traiectorie clar stabilită. (…) Eu nu sunt anti-taximetrie, ci pro-tehnologie. Nu sunt împotriva taximetriei. Sunt două servicii care trebuie să existe pe piaţă, care trebuie să concureze şi nu să se ucidă reciproc” a declarat pentru G4Media.ro Roxana M., UBER driver.

Efectele OUG

Ordonanţa elimină sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi. Dacă până acum persoanele fizice sau juridice erau dovedite că efectuau ”în mod repetat” transport public de persoane, contra cost, erau taxate cu amenzi de la 1.000 lei la 5.000 lei. Acum, „cu ajutorul” noii ordonanţe, poliţiştii nu vor mai fi nevoiţi să demonstreze că şoferiii Uber, Bolt sau Clever transportă persoane în regim de taxi, în mod repetat. Pentru a-i putea amenda, este necesar să fie prinşi făcând asta o singură dată.

Ce s-a întâmplat în București încă din prima zi în care ordonanţa a intrat în vigoare? Poliţia Capitalei a anunţat că a sancţionat patru conducători auto „care efectuau transport public de persoane contra cost în regim de închiriere, pentru nerespectarea prevederilor Legii 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere: 1 conducător auto în vârstă de 34 de ani care efectua transport public de persoane contra cost în regim de închiriere, transportând clientul pe raza Mun. București, deși este autorizat să efectueze acest tip de transport pe raza altei localități din jud. Ilfov, sancțiune prevazută de art. 52 alin (2), lit. v și sancționată de art. 55 pct. 3), lit. a din Legea 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere. 3 conducători auto au fost sancționati pentru efectuarea transportului public de persoane contra cost în regim de închiriere, fără a deține autorizație taxi valabilă sau copie conformă pentru transportul de persoane în regim de închiriere, sancțiune prevazută de art. 7 alin (2) și sancționată de art. 55 pct. 3), lit. h din Legea 38/2003 privind transportul în regim taxi sau de închiriere.”

În cazul ultimelor 3 sancțiuni, ca măsura complementară polițiștii au suspendat și dreptul de utilizare a vehiculului pentru o perioadă de 6 luni, prin reținerea certificatului de înmatriculare și a plăcuțelor cu numărul de înmatriculare.

Joi seară a apărut și prima delimitare guvernamentală de efectele OUG. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, văzând oprobiul din randul opiniei publice, a catalogat ştirile ca fiind „fake news”. Mai mult decât atât, a dat asigurări că cele trei platforme online nu vor fi interzise și le-a sugerat șoferilor amendați să conteste sancțiunile.

O declaraţie comună a celor trei aplicaţii de ridesharing arată că până când Guvernul nu va reglementa exact în ce constă activitatea de ridesharing, starea de incertitudine va persisita şi va rămâne riscul unor abuzuri care vor afecta în mod serios atât activitatea şoferilor, cât şi a celor 2.5 milioane de utilizatori ai aplicatiilor.

„Numărul şoferilor activi pe aplicatiile companiilor de ridesharing a fost ieri cu 25% mai mic decat media zilnică, ceea ce a facut ca timpul de asteptare să crească la peste 10 minute. Acesta este rezultatul incertitudinii create de întarzierea adoptării unor reglementari specifice şi de intrarea în vigoare a modificărilor la legea taximetriei. Acestea din urmă pot da naştere unor abuzuri împotriva şoferilor care sunt înscriși pe aceste platforme, cu amenzi de zeci de mii de lei şi chiar confiscarea placuţelor de înmatriculare pentru 6 luni”, se arată în declaraţia comună a celor trei aplicaţii Uber, Bolt şi Clever.

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. pe scurt, drept multumire ca nu am plecat din tara,generatia parintilor nostri ne mai trage o teapa.

    • Eeeeeei, da’ nu-i tarziu nici de-acuma.. pentru ce sa stam aici si sa-i suportam pe astia la nesfarsit…

  2. Voi n-ati votat si acum PSD va da iar in cap, n-ati inteles ce mizerie e PSD, idiotilor.

    PSD e moartea Romaniei.

  3. Asta arata incapacitatea de a ne coaliza impotriva raului, pentru o cauza comuna. Un popor divizat, cu oameni individualisti si egoisti, usor de dezbinat si usor de manipulat. 2.5 milioane de nemultumiti care stau imbufnati pe canapelele lor, sperand sa faca altii ceva pentru ei. Scarbos pana la voma. Hahaha. E parca o invitatie pentru borfasi sa actioneze in voie, ceea ce se si intampla. Asa ca sa nu ne mai plangem, avem exact soarta potrivita, de sclavi linistiti care fac in izmene la cea mai mica amenintare.

  4. sunt curios cate numere de inmatriculare au fost ridicate pana acum de la microbuzele care pirateaza in judetul ilfov, cate dosare penale pentru evaziune fiscala si inselatorie se vor deschide taximetristilor care folosesc maimuta sau care nu taie bon fiscal..
    neamul lui manivela au devenit noii mineri ai romaniei, ei stabilesc cine si cu cine circula…
    ar trebui sa iesim sa aruncam cu oua in toate gioarsele galbene, care put a transpiratie acra si tutun ieftin..
    prieteni, intelegeti ca va traiti ultimele clipe..cand vor aparea taxiurile autonome, cum o sa procedati?? prostii dreaq…

  5. in veci romanasii vor avea bucurie la moartea caprei vecinului…

  6. Pesedist infect, mars la tine in pestera!

  7. Normal cz la Uber se tine o contabilitate corectz iar ai nostri sunt toti fratii lui dracnea si le place la ciordeala.Asta e diferenta si fapltul ca la Uber nu te duci transpirat si cu masina murdara ca te taxeaza clientul.

    • Ma uit la voi astia carevpostati aici si nu imi vine sa cred cum ridicati UGER ul in slavi.aceasta firma camatareasca care va taxeaza cu 25 % din ce castigati si alti 10 % prin firmele fantome care va intermediaza banii cu ei cica sa fiti corecti.Pentru acesti indivizi va bateti sa va luati autorizatii?Mai mult ca sigur ca o parte dintre voi o sa fiti legalizati sa va vad atunci cu case de marcat si aitorizatii ce o sa mai castigati.Pe aici postati bine de UGER si pe grupurile voasyre ii injurati ca nu mai suportati sclavia la care sunteti supusi.Ce fel de oameni duplicitsri sunteti?PSD ul va lasat sa lucrati ilegal atata timp si mai mult ca sigur tot ei o sa scoata in stilul lor o noua lege pt.aceeasi activitate de transport.Oate sa zicem ca unele taxiuri sunt murdare cu soferi mizerabili dar oare in Ungaria.Bulgaria.Barcelona .Danemarca etc unde a fost interziUBER UL tot asa sunt.In Germania.Franta.Italia.Madrid etc unde sunt revolte impotriva lor pentru concurenta neloiala tot asa sunt?Oare voi nu vedeti ca sunteti doar niste unelte in manile lor?Auzeam de tehnologie dar aplicatii de transport sunt de 10 ani in Romania cum utem spune ca sa adus ceva nou?Masinile de pe taxi care nu mai corespund sunt acum la UNER.si voi vorbiti de calitate.?Soferii care sunt dati afara de pe taxi.care le au fost suspendate atestatele sunt acum la UBER..Oare cati dintre voi luati masuri cand sunteti firati.pacaliti in tara asta?Vreti sa mearga ceva bine cand fugiti de o problema in loc sa reclamati?Astazi au venit aceste firme care fac taximetrie ilegala.maine or sa vina altele in alte domenii si o sa ne invrajbeasca intre noi.Sincet voi sunteti ala care nu merg la vot dar stau si tipa dupa ca tara nu merge bine.

  8. Minți de comuniști Mârlani .Ce nu înțeleg s-au nu le place Interzic. Trebuie goniți de la guvernare cu orice risc.

  9. Am luat cateva numere de telefon ale unor soferi Uber si vorbesc inainte cu ei, sa vad cine ma poate lua. Ei stiu ca nu vin la o capcana, eu stiu ca plec cand am nevoie. Nu e ideal, dar tot mai bine decat cu maimutele.

    • Inearca sa faci un birou notarial si ai sa vezi ca nu poti!Deoarece numarul birourilor este limitat…Asa este si cu licențele de transport !

  10. Femeia omorata in USA de catre o masina autonoma uber rahat a arătat clar filozofia de viitor uber…

  11. 1:40 am cautat un taxi si nu am gasit. Am sunat, si la telefon niste taranci vorbeau in ultimul hal si pe un ton de parca iti porunceau. Ineficienta si nesimtire maxima.

  12. uni nu cred ca inteleg care este diferenta intre a se pute si a nu se vreasa se faca se pot face multe lucruri in tara asta plina de hoti onanisti si talhari care ne conduc nu sunt sofer de tip Ridesharing dar nu mi se pare corect fata de cetatean fratilor astia nu inteleg ca ne dau in urma cu 100 de ani aceleasi masini de transport taxi cu masini insalubre si cu soferi cu un caracter jegos asta vrea guvernul sa avem de oelicanul „dmn udrea dmn firea :nu terbuie sa moara de foame

  13. Am verificat legislatia cu atentie, si amenda data primului sofer este ilegala. Sper sa o conteste in justitie, eu asa as face.
    Sunt sofer UBER si detin toate autorizatiile necesare.