Donează aici. Susține o presă liberă.
Funcționăm ca organizație non-profit, iar banii rezultați din contribuțiile cititorilor sunt destinați integral finanțării proiectului G4Media.
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Ministerul polonez al Agriculturii a recomandat guvernului să achiziționeze activele din Polonia ale gigantului francez Carrefour, care intenționează să se retragă din Polonia, scrie Notes from Poland.
Acestea ar putea fi apoi utilizate pentru a crea o rețea de retail alimentar de stat care ar contribui la combaterea „dominației lanțurilor de discount străine” și ar sprijini fermierii polonezi și alți producători, afirmă ministerul.
Carrefour a început să analizeze vânzarea afacerii sale din Polonia la începutul acestui an, atrăgând interesul marilor concurenți europeni, printre care Auchan din Franța, Kaufland din Germania, Netto din Danemarca, Silpo din Ucraina și Żabka din Polonia, potrivit presei.
Ministerul polonez Agriculturii afirmă că dorește ca grupul alimentar de stat National Food Group (KGS) să participe la licitația pentru cele aproape 850 de magazine Carrefour. Decizia finală în această privință va fi luată de ministerul activelor de stat, care supraveghează KGS.
Recomandarea ministerului agriculturii reprezintă acum prima măsură oficială în direcția creării unui lanț național de retail alimentar susținut de capitalul de stat. Ideea a fost lansată anterior în 2020 de fostul guvern al Partidului Lege și Justiție (PiS), dar nu s-a concretizat niciodată.
Potrivit ministerului, KGS ar putea oferi producătorilor polonezi de produse alimentare o piață mai sigură și ar putea contribui la stabilizarea prețurilor. Grupul, care se concentrează în prezent pe achiziții și prelucrare, ar câștiga o prezență la nivel național în sectorul comerțului cu amănuntul.
„O condiție esențială pentru dezvoltarea în continuare a agriculturii poloneze… este crearea unei piețe comerciale naționale”, a scris ministrul agriculturii Stefan Krajewski către ministrul patrimoniului de stat Wojciech Balczun.
„Acest lucru este deosebit de important având în vedere dominanța lanțurilor de magazine discount străine, care duce la un monopol, și provocările generate de situația geopolitică actuală”, a adăugat el.
Cele mai mari lanțuri de supermarketuri din Polonia sunt deținute de companii străine, cum ar fi Biedronka (portugheză), Lidl (germană), Kaufland și Auchan.
Krajewski afirmă că un retailer deținut de Polonia și susținut de stat ar contribui, de asemenea, la crearea unui sistem de distribuție mai eficient pentru fermierii polonezi și alți producători.
Gigantul francez al supermarketurilor Carrefour intenționează să-și vândă operațiunile din Polonia, unde este unul dintre cei mai mari retaileri, cu 923 de magazine.
Recomandarea ministerului a fost primită pozitiv de grupurile din industria alimentară și de sindicate.
Uniunea Producătorilor și Angajatorilor din Industria Cărnii (UPEMI) a declarat că anunțul „poate fi unul dintre cele mai importante evenimente pentru industria agroalimentară poloneză din acest an” și și-a exprimat sprijinul pentru această idee, relatează serviciul de știri din industrie Wiadomości Handlowe.
Alfred Bujara, șeful secretariatului național pentru bănci, comerț și asigurări al Solidarității, cel mai mare sindicat din Polonia, a declarat, de asemenea, pentru serviciul de știri Portal Spożywczy că propunerea este „o idee foarte bună”, care ar putea ajuta nu numai fermierii, ci și firmele comerciale mici și mijlocii.
Guvernul polonez ia în considerare lansarea unui lanț de magazine alimentare de stat.
Carrefour operează una dintre cele mai mari rețele de retail din Polonia, cu aproape 850 de puncte de vânzare în șase formate.
Potrivit site-ului web al companiei, portofoliul său include peste 90 de hipermarketuri și peste 150 de supermarketuri, împreună cu șapte magazine en-gros și discount. Majoritatea locațiilor sunt magazine mai mici, cu peste 530 de magazine de proximitate și specializate la nivel național.
Carrefour deține, de asemenea, active substanțiale în afara magazinelor sale. În Polonia, deține 45 de centre comerciale, aproape 40 de benzinării și cinci depozite centrale care susțin operațiunile sale logistice.
Lanțul ia în considerare, de asemenea, vânzarea celor aproape 460 de magazine din România, iar printre cumpărătorii interesați se numără cel mai mare lanț de magazine de proximitate din Polonia, Żabka, care s-a extins recent în România.
Cel mai mare lanț de magazine de proximitate din Polonia, Żabka, a deschis al 100-lea magazin al mărcii sale românești, Froo, la un an după lansarea acesteia pe piața românească.
La începutul lunii noiembrie, Carrefour România a reacționat printr-un comunicat de presă la referitor la la informațiile că ar vinde magazinele din țară, publicate inițial luna trecută de presa franceză.
Carrefour subliniază că “articolele apărute în presă privind o posibilă tranzacție nu reflectă un anunț oficial din partea companiei. Strategia Carrefour de prezență și investiții în România este cea comunicată către angajați, parteneri, investitori și în spațiul public.”
De asemenea, retailerul francez mai arată și că în acest an și-a continuat extinderea în România.
Carrefour se află pe locul 4 în topul retailerilor din România, cu o cifră de afaceri de 12,54 miliarde lei și un profit net de 52,4 milioane lei. Numărul total de angajați a fost de 10.141, iar vânzările per angajat au fost de 1,23 milioane lei. Carrefour este deținut de Hyparlo Sas, companie din Franța, cu un procent de 94,36%.