G4Media.ro

MApN: Informațiile care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuție relocarea…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

MApN: Informațiile care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuție relocarea radarului de la Cârcea pentru depozitul Lidl „reprezintă speculații care nu au legătură cu realitatea” / A fost propusă „amenajarea unei locații temporare” până la supraînălțarea platformei radarului

Ministerul Apărării Naționale (MApN) susține, într-un comunicat de presă dat publicității joi, că informațiile care acreditează ideea că s-ar fi luat în discuție relocarea radarului din comuna Cârcea, județul Dolj, pentru construirea depozitului Lidl „reprezintă speculații care nu au legătură cu realitatea” și precizează că a fost propusă „amenajarea unei locații temporare” până la supraînălțarea platformei radarului, soluție respinsă de instanță.

Precizările MApN vin după ce fostul premier Ludovic Orban, liderul partidului Forța Dreptei, a solicitat, joi, demiterea ministrului Apărării, Vasile Dîncu, pe care îl acuză că „pune în pericol scutul de la Deveselu chiar în timp ce Putin și alți lideri de la Kremlin amenință cu folosirea armei nucleare”, după ce MApN a ajuns la o înțelegere cu compania Lidl pentru mutarea unui radar NATO din județul Dolj, pentru a construi un depozit.

Lidl a reușit să obțină de la Ministerul Apărării Naționale mutarea unui radar NATO din județul Dolj, care face parte din sistemul de amplasare antirachetă de la Deveselu, pentru a construi un depozit, însă un judecător a respins înțelegerea dintre companie și MApN, potrivit unei anchete a ziarului Libertatea. Lidl a început construcția depozitului pe un teren de 230.000 mp din comuna Cârcea, după ce a cumpărat terenul chiar de la primarul localității, Valerică Pupăză (PSD).

Comunicatul Ministerului Apărării Naționale:

„Informațiile apărute în spațiul public care acreditează ideea că Ministerul Apărării Naționale intenționează sau ar fi luat în discuție relocarea în altă zonă a sistemului radar din dotarea UM 01803L Cârcea, pentru a permite continuarea lucrărilor la depozitul aparținând SC LIDL România SCS, reprezintă speculații care nu au legătură cu realitatea.

Toate demersurile întreprinse de MApN în legătură cu această situație au fost și vor fi realizate cu respectarea strictă a cadrului legal și au ca unic obiectiv asigurarea funcționării sistemului radar în parametrii optimi, în aceeași locație de dispunere. Precizăm, de asemenea, că, în urma demersurilor MApN de sistare a lucrărilor de construcție, stadiul actual al lucrărilor la obiectivul industrial în discuție nu afectează în mod semnificativ desfășurarea activității unității militare, sistemul radar funcționând în prezent în parametri normali.

Ministerul Apărării Naționale nu a fost înștiințat și nu a primit spre analiză o solicitare de avizare în cursul procesului de emitere a autorizației de construcție nr. 206 din 28.06.2021, eliberată de Consiliul Județean Dolj, pentru realizarea centrului logistic având ca beneficiar S.C. LIDL România SCS, așa cum prevede legislația în vigoare.

Personalul UM 01803L Cârcea a întreprins demersuri legale imediat ce a fost evident că în zonă apare o nouă construcție, respectiv începând cu data de 24 ianuarie 2022, când lucrările de construcție în discuție au ajuns în stadiul ridicării stâlpilor structurii de rezistență supraterană, dată la care unitatea a sesizat situația prin raport către eșalonul superior.

La data de 26 ianuarie 2022, Ministerul Apărării Naționale a înștiințat, prin adrese oficiale Consiliul Județean Dolj, Primăria Cârcea și SC LIDL România SCS cu privire la necesitatea imperativă a opririi construcției, până la obținerea avizului din partea MApN, în conformitate cu prevederile legale, având în vedere faptul că obiectivul industrial este situat la aproximativ 2 km sud de perimetrul unității militare, în zona de protecție instituită pentru asigurarea funcționării la parametrii optimi a radarului AN/FPS-117 din dotarea unității militare.

Demersurile MApN sunt justificate de faptul că orice degradare sau diminuare a parametrilor optimi de funcționare ai radarului AN/FPS-117, ca urmare a obturării propagării sau recepției undelor electromagnetice prin obstacolări rezultate din construcția unor clădiri sau altor elemente de infrastructură în zona de protecție, influențează în mod negativ misiunile de bază ale aparaturii. În baza calculelor matematice și demonstrațiilor științifice a rezultat că realizarea obiectivului industrial în discuție, conform proiectului pus la dispoziție, ar afecta în mod semnificativ, la finalizarea lucrărilor, capacitatea de funcționare a radarului, în special pe direcția sud, una din direcțiile principale de cercetat.

În urma acestor demersuri,  SC LIDL România SCS a informat unitatea militară, în data de 2 februarie, cu privire la sistarea lucrărilor și începerea procedurilor de avizare. Reiterăm faptul că, la acest stadiu al construcției obiectivului industrial, radarul funcționează în limitele normale.

Direcția Generală Juridică  din Ministerul Apărării Naționale a inițiat demersurile pentru formularea unor acțiuni în instanță în vederea anulării autorizației de construcție – dosar nr. 3706/63/2022 și, respectiv, suspendarea actului administrativ / sistare lucrări- dosar nr. 1941/63/2022, la Tribunalul Dolj.

Din analiza tuturor datelor, a rezultat că, în această situație, îndepărtarea obstacolărilor și menținerea condițiilor optime pentru funcționarea radarului aflat în dotarea unității pot fi realizate prin două cursuri de acțiune, în concordanță cu legislația în vigoare și normele tehnice de funcționare a sistemului radar:

1. Desființarea în totalitate a construcțiilor deja edificate – prin finalizarea demersurilor aflate deja în derulare în instanță, singura autoritate care poate dispune o asemenea măsură.

2.  Realizarea unor lucrări de supraînălțare a platformei de dispunere a radarului în discuție, pe cheltuiala agentului economic care dorește realizarea construcției industriale, conform specificațiilor definite de unitatea militară în dotarea căruia se află aparatura radar și în concordanță cu specificațiile producătorului sistemului radar. Lucrările ar fi urmat să fie realizate, în baza unei tranzacții judiciare, pe cheltuiala SC LIDL România SCS  cu un operator economic specializat și agreat de furnizorul sistemului radar și de  agenția NATO specializată (NATO Support and Procurement Agency).

În acest sens, a fost emis, la 12 iulie, ordinul ministrului apărării naționale nr. 106 din 2022, prin care a fost delegată competența îndeplinirii unor atribuții aflate în responsabilitatea ministrului apărării locțiitorului comandantului Brigăzii 76 Cercetare, Supraveghere și Recunoaștere în vederea încheierii, în calitate de reprezentant al MApN, a tranzacției judiciare cu părțile litigante din dosarul 3706/63/2022.

Tranzacția judiciară în cauză a fost respinsă de instanța de judecată.

Această opțiune, care prevedea amenajarea unei locații temporare, în cadrul perimetrului unității militare, care să permită continuarea funcționării normale a sistemului radar, supraînălțarea actualei poziții de dispunere și revenirea sistemului radar pe aceasta la finalizarea lucrărilor, ar fi putut îmbunătăți în mod substanțial posibilitățile de descoperire ale radarului, chiar comparativ cu situația de dinaintea începerii lucrărilor de construcție la obiectivul industrial. Spre exemplu, înălțarea antenei radar cu cel puțin 12 metri față de o cotă de referință, poate aduce un câștig operațional important, prin  creșterea distanței de descoperire la înălțimi mici și foarte mici cu aproximativ 5-10 km față de posibilitățile inițiale.  În plus, acest al doilea curs de acțiune ar fi permis dezvoltarea locală pe viitor, prin autorizarea spre realizare a unor alte proiecte de investiții similare, fără a mai apărea limitări de funcționare a sistemului radar.

Ministerul Apărării Naționale va acționa în continuare pentru asigurarea funcționării sistemului radar în parametrii optimi, ceea ce reprezintă singurul interes al instituției în această speță, și va pune în aplicare toate hotărârile definitive și executorii ale instanțelor de judecată.”

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. Cine de la MApN a luat spaga de la Lidl? Sau MApN chiar doarme? Cine știe ce dezastru o fi și la MApN.

    • GREU DE AFLAT. romania ARE PESTE 2000 DE GENERALI. PE CINE SA INTREBI?
      SA FIE INTREBATI COLONEII CA SUNT MAI PUTINI.

  2. Niste pesedisti+penelisti au luat spaga de la Lidl, au pus in pericol siguranta nationala, iar acum vor sa toace bani publici pentru suprainaltarea radarului, in loc sa demoleze sandramalele ilegale de acolo.
    Iar primarul PSD din localitate, care a vandut terenul catre Lidl si apoi a dat autorizatie de constructie ilegala, inca nu a fost arestat?

  3. Toașu’ Dâncu in p.rostia lui a vrut să acopere o măgărie și nu-i a ieșit , in becilul…

  4. Supraînalță radarul NATO ca să nu deranjeze afacerea primarului cu Lidl.

  5. Nea Primarul ar trebuii sa faca puscarie multa si sa plateasca toata paguba la Lidl.
    Nu cred ca Lidl nu putea sa faca depozitul decat in fata radarului sigur i-a pacalit Primarul, din ce am citit zilele astea….

  6. &Liberalism și finanțări. Experimente ale liderilor politici ,fizicieni, ajunși în funcții publice de decizie.
    A finanțat suplientar Iohannis armata pentru erecții și PNL-iste.
    Efectele au ajuns la Șora, Pleșa despre care zice Șercan, finanțarea experiment putând fi denumită și bani de răsculare că de sculat li s-o fi sculat în prima parte a secolului trecut, domnul Șora ieșind și la manifestații publice, ?