G4Media.ro

Japonia vrea să intre în cursa avioanelor de pasageri cu o soluție…

Sursa: Pexels

Japonia vrea să intre în cursa avioanelor de pasageri cu o soluție tehnologică îndrăzneață

Japonia urmează să anunțe miercuri un proiect industrial major care vizează construirea unui avion de nouă generație până în 2035, care va fi dezvoltat de mai multe companii private, inclusiv Mitsubishi. Acesta ar putea utiliza hidrogenul ca parte a sistemului său de propulsie, scrie BFM TV.

Investiții publice și private în valoare de 5.000 de miliarde de yeni (peste 30 de miliarde de euro) vor fi alocate acestui program, potrivit ziarului de afaceri Nikkei.

Ambiții zădărnicite

În cazul în care proiectul va merge mai departe, Japonia ar putea zdruncina duo-polul format de Airbus și Boeing, care este acum contestat și de China, cu Comac.

Ambițiile Japoniei în domeniul aeronauticii civile nu sunt noi. După YS-11, un avion pe distanțe scurte produs în anii 1960-70 și construit de Nihon Aircraft Manufacturing Corporation, proiectul SpaceJet (derulat exclusiv de MHI) trebuia să permită Japoniei să revină în forță.

Aeronava a fost prezentată pentru prima dată la Salonul aeronautic de la Paris în 2007, iar zborul inaugural a avut loc în noiembrie 2015. Dar programul a fost înghețat în 2020 din cauza pandemiei Covid-19 și a creșterii costurilor de dezvoltare, fiind abandonat oficial în februarie 2023.

Acesta a costat Mitsubishi suma uriașă de opt miliarde de euro.

Acest eșec nu a împiedicat Japonia să caute o nouă cale. După cum a subliniat Kazuchika Iwata, unul dintre miniștrii adjuncți ai Meti (Ministerul Economiei, Comerțului și Industriei), țara „nu se poate mulțumi” cu statutul său actual în acest sector, în care este limitat la rolul de furnizor de piese.

Ideea este de a propune, în fața marilor producători de avioane, un model care ar putea utiliza hidrogenul ca parte a sistemului de propulsie. „În noile domenii de activitate ale tehnologiilor neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, printre care se numără și hidrogenul, dorim să ocupăm o poziție de lider”, a subliniat ministrul.

Nu toată lumea este în favoarea hidrogenului

Trebuie spus că hidrogenul este un pilon al strategiei de tranziție energetică a Japoniei. Multe dintre companiile din țară sunt deja puternic implicate în acest domeniu, inclusiv producători de automobile precum Toyota și Honda.

Cu toate acestea, cercetarea și dezvoltarea de aeronave alimentate cu hidrogen se află încă la început. Airbus colaborează cu ArianeGroupe la proiectul „ZEROe” și speră ca acesta să zboare până în 2035.

Cu toate acestea, opiniile pe această temă sunt departe de a fi unanime. Dassault, de exemplu, consideră că hidrogenul este doar o iluzie în lumea aviației.

“Nu cred în hidrogen pentru că hidrogenul este foarte periculos”, a declarat directorul general al Dassault Aviation, Eric Trappier, pentru BFM Business. Am studiat [avioanele alimentate cu hidrogen] și am ajuns la concluzia că nu este posibil în următorul deceniu(s)”.

Jean-Marc Fron, directorul general al Boeing în Franța, a declarat pentru BFM Business că o aeronavă alimentată cu hidrogen ar putea vedea lumina zilei în 2035. Dar ar fi de mici dimensiuni, cu 15 sau 20 de pasageri, și ar fi limitat la un segment de piață restrâns. „Știm că acest lucru nu poate satisface nevoile pe termen lung ale pieței de lung curierat”.

Între timp, compania chineză Comac este în plină ascensiune

Această alegere tehnologică este, prin urmare, una riscantă pentru Japonia. Ea va necesita multe investiții și, mai ales, timp, fie și numai pentru certificare. Între timp, China, cu o aeronavă tradițională pe distanțe medii, speră să acapareze cote de piață.

Deși compania chineză Comac este încă un pitic în comparație cu Airbus și Boeing pe piața avioanelor pe distanțe medii, aceasta continuă să câștige teren, beneficiind de comenzi generoase din partea companiilor aeriene locale și regionale (în special la ultimul salon aeronautic din Singapore) pentru C919, care concurează cu 737 Max de la Boeing și familia A320 de la Airbus.

Cu excepția Chinei și a câtorva țări africane, C919 nu este autorizat să zboare în altă parte, deoarece aeronava nu a fost certificată de FAA (Federal Aviation Administration) și EASA (European Aviation Safety Agency).

Dar este un ghimpe în coasta Airbus și Boeing în cucerirea cerului chinezesc (20% din traficul aerian mondial), unde își împart 98% din piață. Cererea tot mai mare de transport aerian low-cost în Asia de Sud-Est ar putea genera o nevoie de peste 4.000 de aeronave noi în această regiune până în 2042.

Mai mult, compania de stat nu intenționează să se oprească aici. În prezent, lucrează la prima sa aeronavă cu fuselaj larg, C929, care se află în „faza de proiectare detaliată”, a declarat marți un director executiv de rang înalt.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează