G4Media.ro

Începe lărgirea centurii București pe 11 kilometri, după cinci ani de pauză.…

Începe lărgirea centurii București pe 11 kilometri, după cinci ani de pauză. Ciotul între DN 2 și Autostrada Soarelui, finanțat din fonduri europene

Lărgirea la patru benzi a unei bucăți de 11 kilometri din Centura de Nord a Capitalei, între DN 2 (drumul spre Urziceni) și Autostrada Soarelui, s-a reluat. Șantierul s-a redeschis la 5 ani de la rezilierea anteriorului contract. De data aceasta de lucrări se vor ocupa italienii de la Tirrena Scavi. Peste 235 de milioane de lei (fără TVA) costă întregul proiect, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene.

Constructorul promite să aibă lucrarea gata în 15 luni, deși proiectul este unul complicat.  Pe lângă lărgirea șoselei, constructorul mai trebuie să reabiliteze două pasaje peste calea ferată, să construiască de la zero alte două pasaje și să realizeze și un sens giratoriu suspendat la intersecția cu drumul spre Cernica. Ceea ce înseamnă, de fapt, că termenul de 15 luni trebuie privit cu rezerve.

Odiseea modernizării celor 11,4 kilometri de centură dintre DN2 și Autostrada Soarelui a început în august 2012, atunci când Compania de Drumuri a semnat contractul pentru lucrări cu Tehnologica Radion, firma omului de afaceri român Theodor Berna, pentru circa 234 de milioane de lei. În 2014, Theodor Berna a fost arestat într-un dosar de evaziune fiscală, iar firma sa a intrat în insolvență. În februarie 2015, Compania de Drumuri a reziliat contractul cu Tehnologica Radion, care oricum nu avansase prea mult cu lucrările. Atunci când s-a produs rezilierea, stadiul fizic era de puţin peste 7%.

În 2017, Compania de Adminsitrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos din nou la licitație lucrarea. Deschiderea ofertelor a avut loc în august 2017, iar în februarie 2018, CNAIR a anunțat că cei puțin peste 11 kilometri de centură vor fi modernizați de chinezii de la Sinohydro și românii de la Nord Vest Infrastructură și Servici pentru circa 233 milioane lei, fără TVA.

În urma unor contestații depuse, Tribunalul București a obligat CNAIR să reevalueze oferta asocierii sino-române, iar la a doua analiză aceasta a fost respinsă ca fiind inacceptabilă. În iunie anul trecut, CNAIR i-a desemnat câștigători pe italienii de la Tirrena Scavi. Contractul cu aceștia a fost semnat, însă, abia în martie 2020.

Centura Capitalei, secțiunea A2-DN2

  • Lungime: 11,45 kilometri
  • Constructor: Tirrena Scavi S.p.A
  • Valoarea contractului: 235,74 milioane lei (fără TVA)
  • Semnare contract: 4 martie 2020
  • Începerea lucrărilor: 4 mai 2020
  • Durata de execuție: 15 luni

Valoarea contractului este de 235 de milioane de lei fără TVA, finanțarea venind de la UE (prin Fondul de Coeziune). Constructorul va trebui să realizeze un sens giratoriu suspendat și să reabiliteze sau să contruiască de la zero mai multe pasaje. Lucrările se vor efectua sub trafic. Cu alte cuvinte, circulația pe centură nu va fi întreruptă în zona lucărilor, ci va fi restricționată.

Sursa foto: Cristina Sbîrn

„Este un proiect cu o durată de execuție ambițioasă. (…) Primele restricții estimăm că vor fi în maximum o lună, vorbim de intersecția de la Cernica, unde vor demara lucrările. Ei au parte de tot sprijinul din partea noastră pentru a putea duce la bun sfârșit această lucrare”, a precizat directorul general adjunct al CNAIR, Ovidiu Barbier.

Oficialul CNAIR dă garanții că lucrările vor fi plătite la timp, că problema exproprierilor a fost rezolvată și că drumarul va avea sprijin din partea autorităților pentru rezolvarea problemelor legate de mutarea utilităților, adică a rețelelor de gaze, energie electrică etc.

„Noi vrem să terminăm în 15 luni, așa cum am promis. (…) Trebuie să fie, însă, toată lumea conștientă că este un proiect care depinde practic de mai multe unități administrative-teritoriale: depinde și de Ilfov, depinde și de București, de două sectoare. Practic trebuie ca toate autoritățile să ne răspundă cât mai repede la orice solicitare pentru avize, pentru devierea rețelelor etc”, a adăugat și Marius Piștea, reprezentantul Tirrena Scavi.

Ca să poată termina la timp lucrarea, italienii de la Tirrena Scavi vor trebui să-și aducă pe șantier câteva sute de muncitori și utilaje. Vor să facă inclusiv angajări în acest scop.

„O să avem puncte de lucru la toate structurile de pe traseu, iar atunci când se va trece la lucrările de la asfalt se va lucra organizat pe perioade scurte și cu blocaj cât mai puțin pentru trafic. (…) Cel mai dificil este sensul giratoriu suspendat și nodul rutier de la intersecția cu DJ301. Acel sens giratoriu se va face undeva la 10 metri înălțime, va avea destul bretele de urcare și coborâre. Noi pe acesta vrem să-l începem cel mai repede, pentru că el va dicta termenul de execuție”, a mai precizat reprezentantul constructorului.

Pentru început, constructorul va trebui să vadă în ce stare sunt lucrările deja realizate în urmă cu 5-6 ani de cei de la Tehnologica Radion și dacă acestea pot fi păstrate sau trebuie refăcute, trebuie să finalizeze studiile arheologice și să-și facă planul pentru mutarea utilităților.

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, a declarat că în perioada următoare vor începe lucrările și la pasajele de pe centură de la Berceni și Oltenița, iar în iunie se va deschide șantierul pentru realizarea Autostrăzii de Centură a Capitalei, A0.

Intersecția centurii Capitalei cu Splaiul Unirii (Cheiul Dâmboviței), ieșirea din București, rămâne singura intersecție pentru care șefii de la Drumuri nu au gândit o soluție de fluidizare a traficului, ceea ce va face ca situația să rămână cea din prezent și pe viitor.

Intersecția centurii Capitalei cu Splaiul Unirii / Sursa foto: Cristina Sbîrn

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Poate pun si niste pasarele unde e cazul, ca ideea de pieton nu exista.

  2. Bani aruncati. Posibil sa fie gata autostrada de centura inainte

  3. Sensul giratoriu suspendat e o bataie de joc. Nu exista nici un motiv tehnic pentru care sa se aleaga aceasta solutie.

  4. Păi, dacă n-o putem lungi, măcar s-o facem lata!

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.