G4Media.ro

În ce constă scandalul zahărului care lovește Nestlé și ce se va…

Sursa Foto: cscp.org

În ce constă scandalul zahărului care lovește Nestlé și ce se va întâmpla acum?

O investigație a constatat că o porție de cereale Nestlé pentru bebelușii de șase luni conținea aproximativ un cub și jumătate de zahăr pe porție. Produsele Nestlé pentru bebeluși vândute în țările cu venituri mici și medii conțin niveluri nesănătoase de zahăr, potrivit unei investigații realizate de ONG-ul elvețian Public Eye și de International Baby Food Action Network (IBFAN), relatează Euronews într-o analiză.

Mai mult, în timp ce gigantul alimentar respectă restricțiile de comercializare în Europa, acesta „profită de asemenea de slăbiciunea reglementărilor existente” în țările cu venituri mici și mijlocii, a constatat ancheta.

Cercetătorii au examinat aproximativ 150 de produse și au constatat că, în multe cazuri, aceeași formulă pentru copii fără adaos de zahăr în Elveția, Germania, Franța și Marea Britanie conținea niveluri nesănătoase de zahăr în țări precum Filipine, Africa de Sud și Thailanda.

„Există aici un dublu standard care nu poate fi justificat”, a declarat Nigel Rollins, om de știință la Organizația Mondială a Sănătății (OMS), atunci când autorii i-au prezentat concluziile.

Riscul zaharurilor adăugate pentru bebeluși

Nestlé controlează 20% din piața mondială a formulelor de lapte praf pentru bebeluși, șeful departamentului de nutriție al companiei, Thierry Philardeau, declarând în 2020 că 15 milioane de bebeluși se bazau pe produsele sale. Asta înseamnă aproape cât populația Olandei.

Cerealele de grâu Cerelac și laptele praf Nido ale companiei sunt mărcile numărul unu în lume, cu vânzări care vor depăși 2 miliarde de euro în 2022, potrivit companiei de business intelligence Euromonitor.

Autorii au descoperit că o porție de Cerelac pentru bebeluși de șase luni vândută în Thailanda conținea 6 g de zahăr (echivalentul unui cub și jumătate de zahăr pe porție). În Germania și în Marea Britanie, aceleași cereale instant nu aveau deloc zahăr adăugat.

În timp ce alimentele cu zahăr natural, cum ar fi fructele, sunt sigure pentru sugari și copii, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), zaharurile adăugate sunt problematice, deoarece pot deschide calea obezității și a bolilor netransmisibile, cum ar fi bolile cardiovasculare – principala cauză de deces în lume.

Agenția ONU a cerut industriei să reducă din 2019 „zaharurile libere” din alimentele copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 36 de luni.

Raportul Public Eye subliniază, de asemenea, că OMS „avertizează că expunerea la zahăr în primii ani de viață poate crea o preferință pentru produsele zaharoase pe tot parcursul vieții”, în special în primii doi ani de viață ai unui copil.

Nu toți copiii sunt egali

Obezitatea la nivel mondial a crescut de mai mult de două ori din 1990. În același interval de timp, procentul de copii și adolescenți obezi s-a înmulțit de patru ori, ajungând la 8% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 5 și 19 ani.

Odată asociată cu țările cu venituri ridicate, obezitatea a devenit acum o problemă în țările cu venituri mici și medii.

„În timp ce aceste țări continuă să se confrunte cu problemele legate de bolile infecțioase și subnutriție, ele se confruntă, de asemenea, cu o creștere rapidă a factorilor de risc ai bolilor netransmisibile, cum ar fi obezitatea și supraponderabilitatea”, potrivit OMS.

Țările, inclusiv în Europa, urmează liniile directoare dietetice recomandate de Codex Alimentarius, o organizație interguvernamentală prin care miniștrii comerțului stabilesc un set de standarde.

Deși sunt puternic criticate de OMS și influențate de un lobby puternic, potrivit autorilor din spatele investigației, produsele Nestlé sunt conforme cu standardele Codex.

„Motivul pentru care produsele europene nu au zahăr adăugat, nu este pentru că există legislații mai dure”, a declarat pentru Euronews Health Laurent Gaberell, expert în agricultură și alimentație la Public Eye.

„Este pentru că Nestlé a decis să nu adauge zahăr în alimentele sale pentru copii pe piețele europene. Compania știe la ce se așteaptă consumatorii de aici”.

Tehnici de marketing neetice

Mai mult, raportul ridică și alte preocupări de ordin etic cu privire la practicile comerciale ale Nestlé. Ancheta a constatat că, în mai multe țări, multinaționala influențează social media pentru a „câștiga încrederea părinților în produsele sale”.

De asemenea, compania utilizează rețele de experți și profesioniști din domeniul sănătății pentru a dezvolta o loialitate „din leagăn până la mormânt” în rândul consumatorilor săi, potrivit lui Phillip Baker, cercetător principal la Universitatea din Sydney.

Între timp, compania este conștientă de faptul că zahărul este dăunător pentru sugari.

„Nu este recomandat să adăugați zahăr atunci când pregătiți mâncarea pentru bebelușul dumneavoastră și nici să oferiți băuturi îndulcite”, se arată în topul celor 9 recomandări ale companiei pentru bebeluși de pe versiunea franceză a site-ului său pentru părinți Baby & Me.

„Laptele matern este alimentul ideal și natural pentru fiecare sugar, iar OMS recomandă alăptarea exclusivă până la vârsta de 6 luni. Nestlé respectă principiile Codului OMS și, prin urmare, nu comunică pe produsele destinate copiilor sub 6 luni”, se arată pe pagina de start a site-ului francez, făcând referire la interdicția agenției ONU de a comercializa alimente destinate celor sub șase luni.

Însă, în alte părți ale lumii, autorii au constatat că Nestlé se folosește de lacune legale sau de o aplicare slabă a codului pentru a continua să comercializeze formule pentru copii destinate copiilor cu vârsta sub șase luni.

Ce urmează pentru formulele pentru copii?

În urmă cu cincizeci de ani, gigantul alimentar a fost implicat într-un alt scandal legat de formulele de lapte praf pentru bebeluși, cunoscut sub numele de „ucigașul de bebeluși”, care a dus la crearea Codului internațional al OMS în 1981.

„Industria produselor alimentare pentru bebeluși este acuzată că își promovează produsele în comunități care nu le pot folosi în mod corespunzător; că folosește publicitate, fete de vânzări îmbrăcate în uniforme de asistente medicale, mostre de cadouri și trucuri de cadouri gratuite care conving mamele să renunțe la alăptare”, se arată în raportul din 1974, care face ecoul constatărilor actuale ale Public Eye.

Reacționând la noua investigație, Nestlé a declarat pentru Euronews Health că „ușoarele variații ale rețetelor din diferite țări depind de mai mulți factori, inclusiv de reglementări, de tendințele consumatorilor și de disponibilitatea ingredientelor locale”.

Multinaționala a adăugat că cerealele cu și fără zahăr adăugat sunt disponibile în Europa, Asia, America Latină și America de Nord.

De asemenea, Nestlé a subliniat că au fost depuse eforturi semnificative în „întregul său portofoliu” și că zaharurile adăugate au fost reduse cu 11% în cerealele sale pentru sugari din întreaga lume.

Pentru Gaberell, aceasta nu este o scuză adecvată.

„Sunt capabili să producă alimente pentru copii fără adaos de zaharuri în Elveția și în Europa și se descurcă destul de bine din punct de vedere financiar, așa că de ce să nu o facă și în alte părți ale lumii?”, a spus el.

Gaberell consideră, de asemenea, că standardele Codex trebuie să fie aliniate la recomandările OMS pentru a omogeniza nivelurile de zahăr adăugat în alimentele pentru copii la nivel mondial.

Publicarea investigației a atras atenția țărilor afectate, autoritățile indiene lansând o anchetă privind alimentele pentru bebeluși Nestlé.

Autorii au lansat, de asemenea, o petiție prin care cer companiei Nestlé să pună capăt standardelor duble.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...