G4Media.ro

Furia șoferilor Diesel. De ce viitorul este al mașinilor electrice

sursa foto: Pixabay

Furia șoferilor Diesel. De ce viitorul este al mașinilor electrice

„O mare realizare” a anunțat guvernul german în soluționarea scandalului manipulării noxelor poluante ale automobilelor Diesel. Este de fapt un compromis jenant, cu multe semne de întrebare, critică Sabine Kinkartz, într-o analiză publicată pe site-ul postului de radio Deutsche Welle.

Nu, nu conduc un automobil cu motorizare Diesel, ca să lămurim lucrurile de la bun început. Dar pot să-i înțeleg pe acei șoferi care s-au săturat de tot scandalul poluării motoarelor Diesel, după trei ani de circ politic pe acest subiect. Pe cei care acum sunt dezamăgiți și furioși. Pentru că, o dată la câteva săptămâni, ei mai aud o serie de vești proaste. Cum că nivelul poluării cu oxid de azot, poluare generată de motoarele Diesel nedotate corespunzător, a depășit din nou toate limitele acceptabile. Cum că tot mai multe orașe germane anunță interdicții de circulație pentru autoturismele pe motorină. În plus, și în al treilea an al crizei Diesel încă mai sunt făcute publice noi cazuri de înșelare a clienților de către constructorii de automobile.

Iar acum? Să fie totul din nou în regulă după ultimul așa-numit summit Diesel organizat de guvernul de la Berlin? Au fost rezolvate problemele? Nici vorbă. Este vorba de un compromis jenant încheiat de partidele guvernamentale CDU, CSU și SPD într-o ședință de noapte. O ședință cu un rezultat care este orice dar nu o reparație adevărată pentru șoferii Diesel. Să amintim de situația din SUA, unde orice posesor al unui automobil cu motor Diesel, afectat de frauda privind emisiile poluante, are dreptul să îl dea pur și simplu înapoi și să primească pe deasupra și o despăgubire. Cetățenii germani afectați de acest scandal pot doar să viseze la un asemenea scenariu fericit.

Retehnologizare sau bonus

În Germania, soluţia găsită pentru despăgubirea şoferilor Diesel afectaţi este de a le permite acestora să aleagă între două opţiuni: fie retehnologizarea maşinii lor, prin instalarea unei noi unităţi de tip hardware care ar urma să reducă noxele emise, fie primirea unui bonus la cumpărarea unui nou autoturism Diesel, care este deja dotat cu cele necesare pentru a îndeplini normele de poluare. Sună mai bine decât este în realitate. Asta pentru că, mai întâi, retehnologizarea necesară pentru milioanele de maşini cu motoare Diesel mai vechi nu este deocamdată disponibilă la această scară, din motive tehnice. Ceea ce se ştia însă şi înaintea summitului Diesel. În al doilea rând, guvernul federal ar aştepta de la toţi constructorii auto să preia ei costurile retehnologizării şi montării noilor instalaţii la fiecare automobil în parte.

Dar nimeni nu poate fi obligat să o facă, explică ministrul Transporturilor, Andreas Scheuer. El a votat de la bun început şi pentru bonusurile la achiziţionarea unui nou autoturism – care este de fapt soluţia preferată de concernele auto. Varianta retehnologizării este susţinută acerb de social-democraţii germani. Opţiunea bonusurilor omoară două muşte dintr-o lovitură, desigur în beneficiul marilor concerne auto germane: ea scoate un Diesel vechi şi poluant din circulaţie şi ajută simultan producătorii auto, care vând astfel maşini noi, la un preţ ceva mai redus. Retehnologizarea, pe de altă parte, nu înseamnă vânzări noi pentru producătorii auto, ci presupune doar costuri pentru aceştia.

Cine este bun de plată?

Sursa: Deutsche Welle

Dar cei mai mulţi proprietari de autoturisme nu se află în situaţia financiară care le permite să-şi cumpere pur şi simplu o maşină nouă. Este vorba de o achiziţie serioasă, una planificată şi finanţată pe termen lung. Bonusul oferit şi acceptarea vechiului automobil ca avans la cel nou nu acoperă desigur costurile noii maşini. Dar aşa cum ministrul Scheuer a spus şi înaintea summitului: nu va exista un pachet care să fie perfect pentru consumatori.

Ajutor mai mult pot să aştepte şoferii care conduc maşini utilitare în scop de serviciu, precum meşteşugarii, sau şoferii de taxi şi parcurile auto ale municipalităţilor. Aceştia ar urma să primească sprijin financiar pentru retehnologizare, cu pachete care vor acoperi 80% din costuri. Aceste pachete financiare vor fi finanţate însă din banii contribuabililor germani. Ceea ce ne aminteşte de modul în care au fost salvate băncile în timpul crizei financiare. Şi în acel caz, cei vinovaţi au fost protejaţi iar pagubele generate de ei au fost trecute pe factura cetăţenilor de rând. Îşi mai amintesc oare politicienii la ce au dus astfel de măsuri: la dispreţul oamenilor faţă de politică şi la ascensiunea populismului.

Interdicțiile de circulație, primele măsuri eficiente

Faptul că guvernul german s-a mişcat în cele din urmă pe această temă se datorează oricum doar unor decizii judecătoreşti – unele care au pus prioritate pe sănătatea oamenilor, în dauna mobilităţii lor. Timp de trei ani, guvernanţii Germaniei au tot amânat dosarul, sperând că lucrurile se vor rezolva de la sine. Cu timpul, cele mai poluante maşini vor ieşi totuşi rând pe rând din circulaţie. O atitudine susţinută şi de constructorii auto, care au beneficiat mereu de mare sprijin din partea Cancelariei federale.

Germania este ţara conducătorilor auto. Pe străzile germane circulau la începutul anului nu mai puţin de 46 de milioane de autoturisme. Dintre acestea 30 de milioane sunt pe benzină şi 15 milioane pe motorină. La acestea se adaugă camioane de dimensiuni mici şi mari, precum şi autobuze.

Milioane de şoferi furioşi vor deveni astfel milioane de alegători dezamăgiţi de politicieni. Care se vor îndepărta şi mai mult de partidele din marea coaliţie CDU, CSU şi SPD, cărora oricum nu le merge prea bine. În octombrie au loc alegeri regionale în Bavaria şi Hessa, iar 2019 va aduce alegeri similare şi în alte landuri germane. La urne vor merge alegători care sunt simultan şoferi. Să mai amintim oare că pe străzile Bavariei 40% din maşinile aflate în circulaţie sunt pe Diesel? Că metropola Frankfurt pe Main din Hessa este unul din cele mai poluate oraşe germane?

Viitorul este ușor și de dimensiuni reduse

Chiar dacă pe viitor toată lumea va opta pentru benzină, problema tot nu va fi rezolvată. În acel caz, vor scădea emisiile de oxid de azot, dar vor creşte cele de dioxid de carbon (CO2), la fel de nocive pentru climă. Tot mai mari, tot mai rapide, tot mai comode – aşa îşi preferă germanii maşinile. Dotate cu toate mijloacele posibile de asistenţă pentru confort şi stabilitate pe şosea. În automobilul normal de azi sunt instalate cam 100 de astfel de softuri şi unităţi de asistenţă. Greutatea caroseriilor a crescut şi ea pentru a ţine pasul. Mai ales la atât de iubitele SUV-uri. Aceste maşini sunt foarte potrivite pentru motorizări Diesel. Un motor similar pe benzină ar trebui să fie mult mai puternic şi ar avea niveluri reale de consum urban de 20 de litri pe suta de kilometri.

Unui cumpărător de Porsche Cayenne puţin îi pasă de aceste cifre. De aceea producătorii acestei mărci sportive de lux nu s-au deranjat prea mult când au renunţat la Diesel. La VW, Audi, Daimler şi BMW lucrurile arată însă altfel. Dar nici ei nu vor mai putea povesti multă vreme basmul unui motor Diesel curat, basm cu care au câştigat ani la rând bani foarte buni. În schimb, ei vor fi nevoiţi să le spună adevărul clienţilor lor: şi anume că motorul pe aprindere este un model aflat pe cale de expirare. Viitorul va fi al maşinilor electrice şi va însemna renunţarea la numeroase dotări. Maşinile de mâine vor fi mai uşoare şi de dimensiuni mult mai mici. În orice caz, pentru cei care caută automobile convenabile ca preţ: Dieselul nu mai este o opţiune.

Nota: Text preluat cu acordul redacției Deutsche Welle

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. Despre electrice orice poti sa spui dar numa’ masini nu sunt! Niste căcaturi cu roti!
    Diesel va ramane intotdeauna un motor extem de fiabil si economic! Problema lor e de fapt ca aceste motoare merg sute de mii de kilometrii fara reparatii si oamenii nu schimba des masinile!
    Lasati ne cu vrajala cu poluarea!

    • lol.ai condus i3?evident ca nu. face pipi pe dieselul tau, e si mai rapid si mai nepoluant si consuma mai putin. evident, costa mai mult la achizitie, retea de incarcare mai va etc. dar sa sustii tractorul ala….lasa-ne. am avut, nu mai vreau tractor. si bateriile electrice duc sute de mii de km. eu zic sa mai cercetezi, o sa ramai surprins.

      catre autorul articolului: e sincer absurd sa primesti rascumpararea masinii ca polua mai mult. ce, te polua pe tine in mod direct sau cum? sa zica mersi ca a tinut la americani. in rest sa ii despagubesti atat de mult.

    • benzina e regina

    • Ca e diesel sau electrica sau benzina, poti ajunge si pe jos acolo in sat la azilul de batrani nazisti din RFG, sa-i speli la cur si la intoarcere sa-ti umpli desaga cu mizerii de la Aldi sa se imbuibe famila de 2,5 marci!

    • lol, comentariul tau ma amuza. sunt detinator de diesel, sta mai mult in parcare acum. Da, are peste 200k km, dar nu e cum zici tu, fara reparatii, chiar din contra, am dat mii de euro pe DPF, pompe de inalta, injectoare duse, turbina, bujii incandescente, etc. Plus ca daca o lasi iarna chiar si daca stai la curte, cand pornesti sa se incalzeasca: 1. se incalzeste in 2 ore , 2. miroase chiar si in aer liber de nu poti sa stai, chiar cu DPF functional. Ceea ce nu prea se intampla la benzina de exemplu. Am mers cu o Tesla pe Uber, aia e viitorul, doar ca acum costa prea mult la achizitie. Adica personal, decat sa dau 100k euro pe o Tesla model X sau S, mai bine im iau bmw m5 2018 care e si euro 6/7. Daca ajunge la un pret decent, undeva la 25-30k euro ,atunci merita cu varf si indesat. Nu cred ca sunt multi amatori de masini care sunt dispusi sa dea o suma mare acum pe o masina electrica, dar cu siguranta in 10 ani asta se va schimba. Cat despre despagubiri, apa de ploaie, utilizatorul a stiut cand si-a luat masina diesel ca polueaza mai mult, trebuie sa fii retard ca sa nu stii asta. Doar ca la nemti se potriveste treaba, ei fac naveta 100+ km pe zi, unde dieselul exceleaza. La romani e doar un moft, romanii au impresia ca economisesc la portofel daca merg cu 5.5 % consum, dar cand vine vorba de mentenanta si reparatii, toata diferenta aia de bani dintre 5.5% consum la diesel si 8-9% la benzina o tripleaza prin costuri la service-uri auto. La toate masinile pe benzina pe care le-am avut, cred ca am schimbat doar bujiile si uleiul in cativa ani. Acum, la BWM, am schimbat mai multe pt ca e motorul mai complex, dar nici pe departe cate am schimbat la masina diesel. Adica, bobine, solenoizi vanos (asta cand am luat-o, nu stiam ce a facut fostul proprietar) si am mai schimbat bujiile si sonda lambda (una din ele). Asta a fost la 93000km acum am 155000km si pun doar benzina. Bineinteles ca stau in alta tara, probabil in Romania schimbi la orice masina chestii, din cauza drumurilor, dar nu la motor. Din considerentul asta, orice masina cu roti care merge pe pamant si nu in aer, in Romania va avea nevoie de costuri, mai devreme sau mai tarziu. Pe unde stau eu, masina mea are suspensia din fabrica, din 2009, si nu da semne ca s-ar strica… In rest, da, dieselul e bun la camioane.

    • Scuza ma dar daca imi dai bmw i3 ca exemplu’ singuru’ lucru pe care pot sa l spun e :ascuțitoare!
      Este o masina ff mica!nu sunt propietar de suv ,nici macar nu mi plac si nici nu le vad rostul si nu o sa cumpar niciodata!
      Am o masina mare iar un motor pe benzina la caroseria aia mi se pare total ineficient!Intr adevar imi plac si benzinarele dar doar cele cu cilindree mare si nu motoarele astea de drujba in 3 pistoane!
      Sincer nu ma intereseaza poluarea si cat poluez!
      Poloarea nu este data de posesorii de turisme! Aia tre’ cautata in alta parte!Vrajală ieftina!

  2. O întrebare simpla si la obiectiv cat de fiabile sunt mâinile electrice fata de cele diesel si cine ia poate permite reparații la cele electrice grea întrebare???

    • Motoarele electrice sunt fiabile. Sunt mult mai simple si au mai putine piese. Eliminarea (sau scaderea numarului) motoarelor cu combustie ar afecta destul de mult industria producatoare de piese auto si cea de reparatii auto.

  3. De acord, viitorul e electric.

    Dar mult succes sa convingi o ticaloasa ca Firea sa construiasca infrastructura electrica, sau orice inafara de statui ultra-kitschoase.

  4. OK, electric e wow, e cool, e de viitor. Pe bune? Cu autonomia aia?
    Da, cand o sa avem niste acumulatori pe care ii incarci in 5-10 minute si apoi mergi 600 km atunci putem vorbi de masini electrice. Pana atunci, sorry, dar raman doar niste jucarii de oras.

  5. Inca o dovada ca noi, cetatenii europeni, suntem tratatti ca niste sclavi.

    „Teutonii” sunt cel mai afectati si nu misca in „front” ca sa ceara acelasi lucru ca si americanii.

    Noi euro

    • Noi europenii ne-am pierdut genele de ALPHA male in cele doua razboaie mondiale.

    • Americanii au putut sa ceara returnarea masinilor pentru ca acestea nu respectau limitele de poluale legale (cele stabilite de EPA). Daca ar fi declarat nivelul real al emisiilor, VW nu ar fi avut dreptul sa vanda in USA.
      In EU, limitele sunt diferite, masinile pot fi vandute legal chiar si cu raportarea reala a emisiilor. Devine o problema de drept civil, respectiv daca se justifica rezilierea contractului sau nu.

  6. Cred ca ceea ce fac ei acum este sa dea un mesaj despre viitor si sa seteze trendul. Da, masinile electrice nu sunt ideale inca si nu sunt o alternativa 100% la cele clasice. Insa asta e din cauza ca nimeni nu a investit serios in asta pana acum; mai putin Tesla care a facut din asta o prioritate si a avut oarece succes.
    Insa mesajul fiind clar pentru viitor cred ca firmele de masini vor concentra din ce in ce mai multa cercetare catre electric. Eu sunt sigur ca daca se vrea cu adevarat putem avea masini electrice extraordinare in cativa ani.
    Si sunt sigur ca cei care spun ca viitorul e tot diesel sau benzina nu cred asta cu adevarat.

  7. Problema este mai complexa si e pacat ca nu se discuta in integralitatea ei. In deceniul 9 al secolului trecut si in primul deceniu al secolului XXI politicienii au stimulat, as zice in mod nesabuit, extinderea folosirii motoarelor diesel la autoturisme prin masuri fiscale. Producatorii au profitat. S-a ajuns la producerea de motoare diesel de puteri mici, 1,2 l ceea ce e cam aiurea, oricum am lua-o. Dupa care aceiasi politicieni si-au adus aminte ceea ce chipurile uitasera anterior. faptul ca motoarele pe motorina sunt mai poluante. orice le-ai face. Nu mai zic ca orice filtru nu face decat sa reduca performantele masinii. Ceea ce e nasol pentru proprietar.
    Motoarele diesel sunt extrem de performante si nu vor putea fi inlocuite de pe camioane, autocare, vapoare, tot ce inseamna transport de marfa.
    Masinile electrice sunt o gluma proasta in acest moment si nu stiu cat de mult vor putea evolua ca sa fie cu adevarat competitive. Bateriile au costuri enorme, au o durata de viata limitata, cost de asemenea foarte mare pentru reciclare. Si produc o poluare uriasa dar care nu se vede pe teava de esapament. Masinile electrice capoteaza jalnic cand afara temperatura scade sub -10-15 grade. Pur si simplu nu pot face fata iernilor grele.
    In orase se simte acut nevoia unei reduceri a poluarii produse de trafic, dar in acest moment si in urmatorii 10 ani nu vad masina electrica ca solutie de inlocuire. Subventiile masive acordate cumparatorilor de masini electrice nu fac decat sa ascunda problema si nu s-o rezolve.
    Limitarile administrative arbitrare vor avea un impact electoral masiv, exact in momentul cand partidele traditionale europene sunt drastic atentionate de alegatori asupra tampeniilor pe care le propaga de o maniera pur propagandistica de decenii, in conditiile in care se vede de ani buni o erodare permanenta a nivelului de trai in lumea occidentala.

  8. Mai sunt si masinile hibride, care ajung la 136 cp cu noxe de 92 mg/100km,mai putin poluante masini cu biocombustibi,etanol …,dupa unii masina perfecta cu hidrogen.