G4Media.ro

Europa caută să lupte împotriva valului de vehicule electrice chinezești, dar europenii…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Europa caută să lupte împotriva valului de vehicule electrice chinezești, dar europenii le iubesc

Când Laima Springe-Janssen a dorit să își înlocuiască SUV-ul pe benzină de fabricație franceză cu o mașină electrică, a luat în considerare modelele Volvo și Nissan. Dotările suplimentare ale Volvo pe care le dorea i-ar fi depășit bugetul, în timp ce Nissan nu avea „factorul de uimire”. Locuitoarea din Copenhaga, Danemarca, a sfârșit prin a cumpăra un SUV compact de la BYD din China, scrie Associated Press.

„Îmi place foarte, foarte mult mașina”, a declarat Springe-Janssen. Pentru echivalentul a aproximativ 50.000 de dolari, SUV-ul Atto 3 a venit cu „toate aceste bunătăți”, cum ar fi o cameră de bord la 360 de grade, doi ani de încărcare gratuită și un set suplimentar de anvelope de iarnă.

Soțului ei îi place atât de mult încât se gândește să cumpere un alt BYD pentru a înlocui cealaltă mașină a lor, de la marca Skoda a Volkswagen.

„Îmi pare rău, Europa. Du-te acasă”, a spus ea. „China are o ofertă mai bună”.

Entuziasmul ei subliniază modul în care constructorii chinezi de automobile îi cuceresc pe șoferi, pe măsură ce fac incursiuni majore pe piața europeană a vehiculelor electrice, provocând mărcile autohtone stabilite de mult timp într-o industrie care este esențială pentru tranziția energetică ecologică a continentului.

Amenințarea concurențială a determinat Uniunea Europeană să lanseze o investigație cu privire la sprijinul acordat de Beijing pentru industria vehiculelor electrice. Acest lucru se adaugă la tensiunile legate de tehnologie dintre Occident și China, care este unul dintre cei mai mari parteneri comerciali ai Europei și cea mai mare piață auto din lume.

Atacul Chinei în domeniul vehiculelor electrice, împreună cu finanțarea masivă a energiei curate din SUA, care a atras investiții din Europa, arată cum blocul celor 27 de națiuni este prins în mijlocul cursei globale pentru tehnologii ecologice.

Producătorii chinezi de vehicule electrice sunt atrași de Europa deoarece tarifele de import auto sunt de doar 10% față de 27,5% în SUA, a declarat analistul auto independent Matthias Schmidt. De asemenea, Europa are a doua cea mai mare piață de baterii pentru vehicule electrice din lume, după China.

Nu mai contează geopolitica. Cumpărătorii de automobile din Europa, care sunt preocupați de climă și care se confruntă cu un cost al vieții în creștere, sunt încântați de modul în care vehiculele electrice chinezești sunt accesibile, dar pline de caracteristici și cu un design elegant. Preocupările legate de amenințarea la adresa producătorilor auto locali și a locurilor de muncă nu reprezintă un factor pentru ei.

Pensionarul britanic John Kirkwood și-a înlocuit Volkswagen Passat-ul în urmă cu trei ani cu un MG5 break, deoarece prețul de 30.000 de lire (36.000 de dolari) „ștergea pe jos” cu cel mai apropiat rival – un Kia care costa cu mii de euro mai mult.

„Este frumos. Este liniștită, este rafinată” și foarte rapidă, a declarat Kirkwood, adăugând că nu are prea multe rețineri cu privire la proprietatea chineză a mărcii britanice MG.

MG – deținut de SAIC Motor, cel mai mare producător auto din China – este cel mai mare jucător chinez de vehicule electrice din Europa. BYD, susținută de investitorul miliardar Warren Buffett, se dezvoltă rapid. Există, de asemenea, Geely, care deține compania suedeză Volvo și o serie de mărci de vehicule electrice, inclusiv Polestar, Lynk & Co. și producătorul britanic de mașini sport Lotus.

În spatele acestora se află o serie de startup-uri, precum NIO și Xpeng.

Vânzările lor combinate reprezintă o mică parte din cele 9,2 milioane de vehicule vândute în Europa în fiecare an, dar acestea au acaparat o parte din piața EV mai mică într-un ritm uimitor.

Constructorii auto chinezi reprezintă doar aproximativ 3% din piața auto globală din Europa de Vest, dar 8,4% din piața de vehicule electrice, în creștere de la 6,2% anul trecut și aproape nimic în 2019, potrivit datelor Schmidt’s.

Această ascensiune alimentează temerile cu privire la industria auto europeană, o putere economică centrată în Franța și Germania care angajează milioane de lucrători, care rămâne competitivă pe măsură ce trece de la combustibilii fosili la electricitate.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, spune că „piețele globale sunt acum inundate de mașini electrice chinezești mai ieftine”, cu prețuri „menținute artificial scăzute prin subvenții de stat uriașe”.

Comisia, ramura executivă a UE, a deschis oficial investigația luna aceasta, precizând că aceasta va dura până la 13 luni și ar putea avea ca rezultat taxe de import.

Beijingul și-a exprimat „puternica nemulțumire” și a promis să „protejeze ferm” drepturile companiilor chineze. Ministerul chinez al Comerțului a declarat că ancheta UE se bazează pe „presupuneri subiective”, nu are suficiente dovezi și contravine normelor Organizației Mondiale a Comerțului.

Complicând lucrurile, producătorii auto mondiali construiesc vehicule în China și au exportat 164.300 de vehicule în acest an în Europa, inclusiv SUV-ul iX3 al BMW fabricat în nord-estul Shenyang și Model 3 și Y al Tesla produse în Shanghai, potrivit datelor Schmidt. Aceasta înseamnă că unul din cinci EV-uri vândute în Europa este un import chinezesc.

Un purtător de cuvânt al Comisiei a declarat că investigația analizează exporturile de VE din China „indiferent de marcă”.

Stellantis, care deține mărcile auto franceze Peugeot și Citroen, precum și mărcile italiene Alfa Romeo și Fiat, promite să lupte împotriva EV-urilor din China. Într-o recentă teleconferință privind rezultatele, directorul general Carlos Tavares a declarat că producătorul auto nr. 3 din lume răspunde la „invazia chineză pe o piață europeană” cu o nouă compactă ieftină Citroen e-C3.

Stellantis se confruntă cu o presiune suplimentară din cauza unei greve sindicale din SUA privind locurile de muncă din fabricile de baterii pentru vehicule electrice.

Executivii de la Aiways din Shanghai, un start-up condus de fostul șef de vânzări al Volvo în China, au respins acuzațiile potrivit cărora Beijingul oferă o mână de ajutor.

„Nu vindem în interiorul Chinei, nu suntem subvenționați în China”, a declarat Alexander Klose, vicepreședinte al operațiunilor de peste mări. „Da, evident, avem unele subvenții pentru a pune o fabrică undeva, ceea ce, cred, toată lumea are în Europa.”

Aiways se concentrează pe Europa și Israel în loc de China, unde piața auto este atât de aglomerată încât „nu credem că are sens să concurăm în acest moment”, a spus Klose.

UE ar trebui să lucreze pentru a ajunge la un viitor ecologic „mai degrabă decât să țină concurența la distanță”, a spus el.

Unul dintre motivele pentru care companiile chinezești pot oferi mașini de înaltă calitate la prețuri accesibile provine din regulile de intrare pe piața chineză. Constructorii de automobile la nivel mondial au trebuit să se asocieze cu companii locale, oferindu-le un know-how esențial în domeniul producției de automobile.

„Erau un fel de „sous chefs” pentru companiile occidentale”, a declarat Schmidt, analistul auto. „Situația de acum este că acei sous-chefi își deschid propriile restaurante și, în unele cazuri, mai bune decât restaurantele maeștrilor lor.”

De asemenea, ceea ce ajută la nivelarea condițiilor de concurență este faptul că motoarele pe baterii sunt mai puțin complexe de construit decât motoarele cu combustie internă și necesită mai puțini muncitori. Aceasta este o problemă pentru mărcile europene cu forțe de muncă mari, care vor avea nevoie de ani de zile pentru a-și moderniza operațiunile, a spus Schmidt.

Între timp, producătorii chinezi de vehicule electrice încearcă să iasă în evidență într-un domeniu aglomerat.

Submarca de vehicule electrice a producătorului de SUV-uri Great Wall Motors, Ora, se adresează femeilor, cu mașini despre care spune că sunt concepute pentru dimensiunile corporale și nevoile lor zilnice.

Ora Funky Cat, cu faruri rotunde de epocă, un semn de exclamare pe emblema capotei și un preț de 32.000 de lire sterline (38.600 de dolari), a fost pe placul scenaristului britanic Justin Nicholls, care a cumpărat unul pentru soția sa.

„Aspectul este grozav, iar tehnologia este grozavă. Este atât de ușor de condus, dar se simte ca o mașină mult mai mare și se simte premium”, a spus el.

De asemenea, Nicholls a fost atras de ea și pentru că este diferită de Volkswagen, Peugeot și BMW-urile obișnuite pe drumurile britanice: „Cred că este mult mai excentrică decât mașinile europene”.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Bateriile masinilor venite de la orezari nu tin mai mult de 1 an.

    • Știi că ești bătut în cap, da?
      Cei mai siguri (singurii) producători de baterii cu litiu care nu iau foc și țin peste 10-20 de ani sunt chinezii.

  2. Plus că mașinile lor sunt mai ieftine decât cele europene în raport cu dotările la un preț mai mic.

  3. Le iubesc pentru că sunt ieftine.. dă-i oricărui european de ales între o mașină produsă în China și una produsă în Europa LA ACELAȘI PREȚ DE VÂNZARE și nu va alege nimeni produsul chinezesc.

  4. Coreene, da. Chinezisme, nu. Nu-i finanțez pe comuniști.