G4Media.ro

Cum vor fi finanțate reactoarele nucleare 3 și 4 de la Cernavodă…

Cum vor fi finanțate reactoarele nucleare 3 și 4 de la Cernavodă și autostrada Via Carpathia, construite de companii americane: împrumuturi din SUA

România și SUA au semnat săptămâna trecută la nivel de guvern un acord care permite României accesul la tehnologia nucleară americană. În paralel, ambasadorul Adrian Zuckerman a anunțat că SUA vor începe derularea unui proiect care să lege România și Polonia pe cale ferată și autostradă. Cine va susține însă financiar aceste proiecte majore?

Răspunsul apare într-un comunicat oficial al băncii de stat americane Exim (corespondenta Exim Bank din România), care anunță semnarea unui memorandum de înțelegere cu Ministerul Economiei, Energiei și Comerțului ce vizează identificarea unor proiecte ce ar putea fi finanțate de banca americană cu până la 7 miliarde de dolari, mai ales în domeniile energetic și de infrastructură. (via Contributors.ro)

Așadar, eventualele proiecte vor fi finanțate prin împrumuturi acordate de Exim, la dobânzile pieței, pentru companiile care vor lucra în aceste proiecte.

De notat că împrumuturile vor fi acordate de banca americană Exim doar dacă în respectivele proiecte românești vor fi realizate cu tehnologie și produse de origine din SUA, după cum arată clar președintele Exim, Kimberly A. Reed, citată în comunicatul băncii: “This agreement confirms our desire to identify potential projects in Romania for which products and services of American origin or manufacture will be procured,” said Chairman Reed.

Dacă vrea să atragă aceste finanțări prin împrumuturi, România trebuie să îndeplinească câteva condiții de bază:

– să se asigure că nu depășește limitele deficitului bugetar acceptate de UE (în condițiile în care Comisia Europeană a declanșat deja procedura de deficit excesiv, iar bugetul național este întins la maximum atât din cauza creșterii cheltuielilor cu pensiile, salariile și pandemia de Covid, dar și din cauza scăderii veniturilor bugetare)
– să se asigure că respectă legislația europeană privind achizițiile publice. De notat că EximBank din SUA finanțează doar acele proiecte care se derulează prin intermediul companiilor americane

Pe de altă parte, NuclearElectrica SA, compania românescă ce operează Centrala Nucleară de la Cernavodă și care va derula investiția în construcția reactoarelor 3 și 4 și retehnologizarea reactorului 1, arată într-un comunicat de presă că parafarea Acordului între Guvernul României și Guvernul SUA privind cooperarea în legătură cu proiectele nuclearo-energetice de la Cernavodă urmează să fie transmis Comisiei Europene, pentru o analiză a modului în care proiectul respectă legislația europeană – una extrem de strictă în ceea ce privește tehnologia nucleară civilă.

Proiectele comune România – SUA

Vizita în SUA a ministrului Economiei și Energiei, Virgil Popescu, a dus la semnarea acordului interguvernamental privind cooperarea cu companii americane pentru construirea reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, precum și retehnologizarea reactorului 1 – primul construit al centralei nucleare. Ministrul Popescu a anunțat că Acordul permite României accesul la tehnologie americană CANDU 6, iar lucrările ar urma să fie derulate de un consorțiu de companii din SUA, Canada și Franța.

Proiectul de colaborare a fost anunțat încă din 20 august 2019, când președinții Klaus Iohannis și Donald Trump au semnat la Washington o Declarație comună prin care se angajau să coopereze în domeniul nuclear civil. Ulterior, NuclearElectrica SA, controlată de Ministerul Economiei, a denunțat un acord cu o companie chineză pentru construirea obiectivelor de la Cernavodă.

Tot cu ocazia vizitei din SUA a delegației românești, ambasadorul american la București, Adrian Zuckerman, a anunțat că ”vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică”.

Este vorba despre construirea componentei românești a autostrăzii Via Carpathica, un proiect al Inițiativei celor Trei Mări (o organizație informală care reunește statele de pe flancul estic al NATO). Ca să realizeze acest proiect, România va trebui să termine segmentul de autostradă Sibiu – Pitești și să construiască segmentele Oradea – Arad și Lugoj – Calafat. Via Carpathica ar urma să treacă prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria și Grecia.

Foto: Centrala Nucleară de la Cernavodă

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

16 comentarii

  1. Asta este o Via Carpathica pe longitudine (verticala; 21-23 E). Pentru noi este la fel de interesanta si o Via mai directa Constanta – Galati – Suceava – Cernauti – Lvov – Cracovia (28-24 E) – vechiul drum „de la Varegi (Scandinavi) la Greci. Una la fel de interesanta ar fi pe meridian (46-47 N) care sa conecteze Odessa* de Viena via Chisinau – Iasi – Tg Mures – Cluj – Oradea – Budapesta.

    SUA sunt catalizatorul care sa demareze aceste legaturi regionale intre cele 3 mari (o regiune careia ii lipseste crancen cooperarea), ceea ce este foarte bine si bine-venit.

    * Odessa si Constanta trebuie vazute ca porturi complementare care sa colaboreze si sa se sprijine reciproc (data fiind ocuparea Crimeei de catre Hanatul Rusiei si veleitatile otomane ale Erdoganistanului …)

  2. Acorduri semnate.
    Si atat!.
    Sa nu rămână un Bectlel 2.
    Cea mai corecta varianta era: Constanta – pod Braila- Suceava- Cracovia….
    RRestul sunt discutii!

  3. Mi se pare o aventură (eufemism!) pe fugă. Luăm împrumut 8 miliarde la dobânzile pieței (și cu condiționări de eliminare a … concurenței intracomunitare!).

    Uităm că avem în plan (și în mare întârziere) alte proiecte de transport, finanțabile prin granturi sau împrumuturi (aprox. 80 mld) de la UE cu dobândă minimă.

    Seamăna cu datul vrabiei din mână pentru cioara de pe gard. E foarte posibil să ne dea UE o smetie și să rămânem 10 ani cu un Bechtel nou (probabil că o angajează iar pe Mme. Ciordilde)

  4. Faptul ca statele estice isi formeaza o alianta si prefera proiecte mari pe infrastructura cu SUA, ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru UE. Deocamdata principala preocupare a eurocratilor este daca sa-si bea cafeaua la Bruxelles sau la Strasbourg. Ar trebui sa coboare din utopia lor socialista si sa fie mai preocupati de cetateanul european. Va veni o zi cand poate utopia se va narui si apoi vor da din colt in colt ca niste zombie ramasi fara privilegiile lor. Dar probabil ca pentru acesti indivizi aparent europeni (daca erau europeni protejau interesele Europei si relatia transatlantica) sunt mai importante relatiile cu China si Rusia decat valorile occidentale.

    • Se vede ca faci parte din poporul roman! E si pacat sa nu ne ia banii la cat de prosti suntem!
      Ar fi risipa curata!

  5. Va rog sa terminați cu manipulările astea tâmpite. Nu se va construi nici un reactor și nicio autostrada cu bani americani. Americanii nu_s capabili sa_si îmbunătățească propriile rute de transport și culmea vor moderniza transporturile în Europa de Est. Sunteți complet naivi, sa nu zic mai mult, dacă așteptați banii și tehnologia americanilor. N_ati învățat nimic în ultimii 80 de ani! În ce privește reactoarele, nu e vorba de investiție, ci doar de alungarea chinezilor. Citiți articolul „mai ușor cu autostrada” de pe HN.

    • Uite draga unde statea iluminatii, tu si autorul (M.A. Craciun) de pe Contributors preluat de HN. Hai las’, nu te ambala.
      1. Presa nu a furnizat direct si sursele informatiilor, si atunci oamenii au intrat direct in conversatie despre NEVOILE Romaniei, restul detaliilor fiind subintelese de catre toate lumea care a comentat. Avem dreptul asta. Si nimeni nu este naiv. Entuziasmul este real si este unul de fond: „Americanii sunt aici si sunt activi, misca, sprijina, imping etc” Adica e bine.
      2. Nu este dezinformare asa cum se grabeste Craciun sa decreteze, nici manipulare asa cum te grabesti tu sa judeci. Ce este in realitate este ca, odata pornita discutia despre ce are nevoie Romania (si implicit ce se poate sau nu pe termene scurt, mediu si lung), diverse persoane au diverse opinii si preferinte pe care si le exprima. Ce este rau in asta?
      3. De altfel si Craciu si tu va grabiti sa puneti propria opinie pe un piedestal al unei pretinse obiectivitati, de unde priviti cu superioritate ridicola la „lumea dezinformatorilor si manipulatorilor”. Hai mai terminati cu aerele astea. De exemplu, Craciun spune ca in principiu nimic nu se poate face pentru a implica Ucraina in proiecte majore pentru UE si NATO, chipurile pentru ca este non-UE/NATO si fosta URSS — o pozitie copilareasca si de o aroganta copilareasca: nimic nu impiedica implicarea Ucrainei in componente punctuale ale unor proiecte, daca proiectele sunt bine gandite. Din contra, este in interesul UE si NATO sa implice Ucraina, R. Moldova (si in perspective Belorusia, de ce nu) in initiative cu obiective multiple, inclusiv ancorarea strategica acestor tari in circuitele economice si culturale ale Occidentului.

    • In completarea lui Ioan as adauga ca:
      – nimic nu a oprit Germania sa inceapa proiectul Nord Stream doi cu Rusia
      – nimic nu a oprit Ungaria sa demareje constructia centralei nucleare cu Rusia
      – nimic nu a oprint Ungaria si Serbia sa inceapa calea ferata de veiteza (<200 km/h) Budapesta-belgrad cu China
      – nimic nu opreste discutia despre o bucla pe varianta Suceava.

      Apoi, Via Carpathia nu este TEN-T, deci nefinantabila prioritare de UE. Abia in 2023 are o sansa sa se discute despre includerea ei in retaua respectiva.
      Intre timp acel mirific fond de redresare se naste extrem de greu. Faptul ca exista acorduri pentru proiecte comune si finantare si cu altcineva decat UE nu e rau deloc, in sine. Macar nu ne incurcam in atatia lilieci si gandaci unici fiecare in felul lor.

      Si da, drumul de la Varegi la Greci ar putea redeveni la fel de important pe cat a fost pe vremea respectivilor raposati.

  6. Centrala nucleară pare realizabila, nu și autostrăzile!

  7. Se vede ca faci parte din poporul roman! E si pacat sa nu ne ia banii la cat de prosti suntem!
    Ar fi risipa curata!

  8. Autorul articolului habar nu are de tehnologia unei centrale nucleare. La Cernavoda se foloseste tehnologia CANDU [canadiana]. Inlocuirea acesteia cu o tehnologie „americana” este practic imposibila. Ar trebui facut un reactor nou, cu alt tip de dotari,etc,etc.
    Tehnologia „americana” – suna bine ca-i americana – este de fapt o tehnologie tip RBW – apa usoara,combustibil :uraniu imbogatit care trebuie cumparat ca Romania nu il produce, moderator = grafit, riscuri mai mari decat la CANDU. Tehnologia tip RBW este similara cu cea folosita la Cernobal.
    Probabil ca tehnologia existenta nu se va schimba. Practic se va face o reabilitare.

    • Termică!

    • Turbogeneratoul si toate sistemele auxiliare aferente sunt productie General Electric, deci USA, la ambele unități CNE(asta ptr cunoscători). Așa ca daca discutam de tehnologie Candu asta nu înseamnă ca toate echipamentele sunt din Canada!

  9. Nutret pentre prosti.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.