G4Media.ro

Cum a pasat România la unul dintre cele mai mici parchete din…

Sursa foto: captură video EIA

Cum a pasat România la unul dintre cele mai mici parchete din țară cazul contrabandei cu freon, devoalat de un ONG de mediu de la Londra

Cazul contrabandei cu freon descoperit de Agenția de Investigații de Mediu (EIA – Enviromental Investigation Agency), un ONG cu sediul la Londra, a ajuns la Parchetul Judecătoriei Rădăuți, o unitate de un parchet cu 7 procurori din județul Suceava, potrivit unui răspuns pentru G4media.ro al Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava.

Ministerul Mediului a sesizat DNA

În octombrie anul trecut, ministerul Mediului a sesizat DNA cu privire la rețelele de corupție și contrabandă cu freon devoalate de activiștii britanici în iulie anul trecut.

  • ”Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMPA) a primit încă de anul trecut atât raportul, cât și documentarul video aferent investigației derulate de EIA (Agenția de Investigații de Mediu). Având în vedere că în cadrul investigației sunt obținute declarații ale traficanților din care reiese că aceștia reușesc să introducă ilegal în țară gaze fluorurate cu complicitatea lucrătorilor vamali, MMAP a sesizat autoritatile competente (DNA) pentru efectuarea cercetarilor specifice”, se arată într-un răspuns al ministerului Mediului pentru G4media.ro.

DNA a trimis cazul la DNA Suceava, care l-a declinat la Parchetul Judecătoriei Suceava

Mai departe, DNA a trimis cazul la DNA Suceava.

  • ”Cu referire la sesizarea la care faceți referire, se confirmă că aceasta  a fost transmisă către DNA,  fiind ulterior repartizată spre soluționare Serviciului teritorial Suceava. După verificarea aspectelor menționate în sesizare, s-a constatat ca acestea nu se circumscriu competenței de soluționare aplicabile Direcției Naționale Anticorupție, iar ca urmare, la data de 13.12.2021, sesizarea respectivă a fost trimisă către Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava”, a răspuns DNA la solicitarea G4media.ro.



Parchetul Judecătoriei Suceava a declinat la Parchetul Judecătoriei Rădăuți

Apoi, în februarie 2022, Parchetul Judecătoriei Suceava a trimis dosarul la Parchetul Judecătoriei Rădăuți.

  • ”Lucrarea a fost înregistrată sub nr. 881/VIII/1/2021 și a fost înaintată la IPJ Suceava – SAESP (Serviciul Arme, Explozibili și Substanșe Periculoase – n.r.) pentru verificări. În urma acestora, s-a stabilit competența teritorială de supraveghere a cercetărilor a Parchetului de pe langă Judecătoria Rădăuți, (…), unitate la care cauza a fost înregistrată sub numărul 367/P/2022 din 03.02.2022. În prezent cauza este instrumentată de SAESP din cadrul IPJ Suceava, sub supravegherea PJ Rădăuți”, se arată în răspunsul Parchetului Judecătoriei Suceava pentru G4media.ro.

Potrivit unui purtător de cuvânt al Parchetului Judecătoriei Rădăuți, dosarul este ”în lucru” la procurorul Viorel Damu, care ”se pregătește să dea soluție”.

Activiștii de mediu cer implicarea Laurei Codruța Kovesi

La 2 august 2022, Agenția de Investigații de Mediu de la Londra a cerut Parchetului European să ancheteze rețelele de contrabandă cu freon din România. Activiștii de mediu îi cer Laurei Codruța Kovesi să se implice pentru că – spun ei – autoritățile de la București nu au făcut nimic.

  • ”În septembrie anul trecut, am cerut public autorităților române să ia măsuri. Până acum nu am primit nicio informație despre vreo acțiune a instituțiilor de aplicare a legii”, a declarat pentru TVR Fionnuala Walravens, activist de mediu la EIA (Enviromental Investigation Agency) Londra.
  • ”Ne confruntăm cu o criză a schimbărilor climatice și începem să înțelegem că aceste crime de mediu au un cost uriaș asupra mediului. Așa că sper ca Parchetul European să se implice”, a adăugat Fionnuala Walravens.

Contrabanda cu freon, devoalată

Activiștii de mediu de la Londra au realizat anul trecut o investigație de presă pe tema contrabandei cu freon. Au arătat cum buteliile cu freon aduse din China, prin Ucraina sau Turcia, intră în Uniunea Europeană, prin România. Pe sub mână, prin corupție. Activiștii au filmat cu camera ascunsă mai multi traficanți cum sunt Cristi din Suceava sau George Dică din București.

reporter EIA: Ai gaz?

Cristi: De care?

reporter EIA: 404 (un tip de freon foarte toxic – n.r.)?

Cristi: Da, este.

reporter EIA: 134 (idem – n.r.)?

Cristi: 134, nu. Dar dacă dau un telefon – două…dar fără 550 (lei – n.r.) nu-l dau…”, este un dialog dintre reporterul EIA și contrabandistul Cristi din Suceava surprins de camera ascunsă.

  • „Asta mi-a zis. Eu dau șpagă 30 de euro pentru fiecare butelie ca să treacă. Direct la Vamă!”, spune și traficantul George Dică din București.

Context. Freonul este un gaz cu efect de seră foarte nociv pentru mediu. Este folosit pentru aparatele de aer condiționat, vitrine frigorifice sau autovehicule. Uniunea Europeana încearcă să reducă utilizarea lui până în 2030 și să încurajeze alternative mai prietenoase pentru mediu, cum ar fi variante mai ecologice de hidrofluorocarburi (HFC sau, mai simplu, freon) sau alte variante de răcire precum răcirea geotermala. UE a impus cote de import și a stabilit producători și comercianți strict reglementați.

Comerțul ilegal cu HFC nu numai că pune în pericol realizarea obiectivelor climatice ale UE, dar a dus și la pierderea a aproximativ 77 de milioane de euro pe an din TVA și taxe vamale, potrivit EIA. Raportul EIA a comparat datele raportate în temeiul Regulamentului UE privind gazele fluorurate cu datele comerciale și cu alte surse de informații, estimând că volumul de HFC introduse ilegal în UE prin contrabandă se ridică la 20-30% din comerțul legal. Pierderile suferite de întreprinderile care operează în legalitate sunt semnificative, notează agenția. În 2020, primii cinci mari producători de HFC din Europa au estimat că importurile ilegale echivalează cu aproximativ 500 milioane de dolari în profituri pierdute pe an.

Ministerul Mediului, Vama și Garda de mediu susțin și că încearcă să găsească soluții pentru combaterea importurilor ilegale. ”Suplimentar s-a inițiat modificarea cadrului legislativ național pentru creșterea cuantumului amenzilor și chiar trecerea anumitor fapte în sfera infracțiunilor care se supun legii penale”, a arătat Ministerul mediului.

În urma cu 3 ani, autoritățile române au reușit, la sesizarea OLAF, să facă o captură a 76 de tone de gaze fluorurate cu efect de seră. Era un transport din China prin Turcia și urmau să ajungă la 5 firme din Romania. Gazele ar fi avut un impact uriaș potențial de încălzire globală, echivalentul a 170.000 tone metrice de dioxid de carbon.

Notă: Alex Costache este jurnalist și la Știrile TVR. 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

17 comentarii

  1. Coruptie in justitia controlata de Iohannis-PSD-PNL-UDMR, coruptie in vamile controlate de aceiasi mafioti politici, dar Ciuca, Ciolacu si Iohannis spera sa-i pacaleasca pe europeni sa bage Romania in Schengen. 😀
    Oare sunt aia atat de t@mpiti sa accepte in Schengen cea mai corupta tara din UE (si printre cele mai corupte din lume), sa ajunga pana in Franta, Olanda si alte tari din vest marfuri de contrabanda, tot felul de fugari sau chiar teroristi, intrati fara probleme prin granita Romaniei „aparata” de corupti?

  2. nu prea inteleg… stiam ca freonul nu se mai foloseste nicaieri, ca toate aparatele ac, frigiderele, masinile etc au agenti de racire eco, eu la masina am r134, de exemplu. pe frigider scrie ca nu are freon, pe ac, la fel. atunci ce fac astia cu buteliile de freon, daca acest gaz nu mai e folosit?

    • Prietene, acest site nu e de scolarizare.

    • Freon este un nume rămas generic (precum xerox) pentru orice agent frigorific.
      Și niciunul dintre produse nu este ”foarte toxic” cum bagă duma redactorul, mai ales 404A care încă este folosit ca înlocuitor pentru R22 inclusiv în instalațiile navale și care este un mix de alte 3 substanțe de fapt.
      De pildă gazul propan este și el parte din amestec la R505 parcă. Problema cu noii freoni eco este că nu au randament bun și consumul de energie este destul de mare.
      Că au fost interzise R12 și R22 ce distrugeau stratul de ozon, la fel cum se bate toba cu gazul metan acum, să nu mai spun de halonii folosiți la stingerea incendiilor care sint de 1000 de ori mai distructivi ca freonii.
      S-au scos agentii CFC și HCFC din uz, rămînînd ca instalatiile ce mai au acești freoni să fie înlocuite treptat.

    • @Gigione
      Cata aroganta, taranule.
      @margo
      titel a punctat foarte bine in comentariu.

    • Ce fac cu „freonul”? Simplu, reancarca compresoarele frigorifice produse in SUA, de exemplu, sau in India, Turcia, China sau Israel. Fiindca poate nu stiati dar in timp ce noi astia ieruponenii speriati de tanti Greta punem boticul la faza cu incalzirea globala produsa, sa zicem, de R22, pe ceilalti ii doare fix undeva. Chestia e ca se bate toba si pe faptul ca incalzirea planetei este produsa si de emisia altor gaze cum ar fi metanul. Ori cum intre metan si propan nu e o mare deosebire as fi curios ce zic specialistii europeni despre faptul ca multe dintre „freoanele” prietenoase cu mediul sunt de fapt propan, care propan are trei atomi de carbon spre deosebire de metan care are doar un atom de carbon. Pe de alta parte un compresor care foloseste interzisul (doar in UE) R22 functioneaza mai putin timp comparativ cu un compresor similar care foloseste „gaz prietenos”, consumand astfel mai putin curent electric. Deci despre ce vorbim? Aaaa, despre vrajeala de Bruxelles!

  3. jurnalistii dtraini au dat peste un parandarat SRI si acum se musamalizeaza precum hexifarma. Curat murda coane fanica

    • Poate sa fie si ofensiva chineza sa sparga monopolul Linde.
      Oricum, Linde livreaza ce spune ca livreaza, nu gresesti cu ei.
      La politica de preturi e alta discutie.

  4. Romania lucrului bine făcut.
    Statul mafiot.

  5. Descopera faptele un ONG din Londra si serviciile de informații românești nu observa nimic.Ele trebuiau să informeze PICCJ .Ar fi bine totuși ca SRI și SIE să monitorizeze situația.

    • De unde au apărut SRI și SIE în poveste ?
      Parcă majoritatea comentatorilor de pe aici nu mai voiau ca SRI să se implice în anchete penale.

  6. Ce fac cu „freonul”? Simplu, reancarca compresoarele frigorifice produse in SUA, de exemplu, sau in India, Turcia, China sau Israel. Fiindca poate nu stiati dar in timp ce noi astia ieruponenii speriati de tanti Greta punem boticul la faza cu incalzirea globala produsa, sa zicem, de R22, pe ceilalti ii doare fix undeva. Chestia e ca se bate toba si pe faptul ca incalzirea planetei este produsa si de emisia altor gaze cum ar fi metanul. Ori cum intre metan si propan nu e o mare deosebire as fi curios ce zic specialistii europeni despre faptul ca multe dintre „freoanele” prietenoase cu mediul sunt de fapt propan, care propan are trei atomi de carbon spre deosebire de metan care are doar un atom de carbon. Pe de alta parte, un compresor care foloseste interzisul (doar in UE) R 22 functioneaza mai putin comparativ cu un compresor similar care foloseste „gaz prietenos”, consumand mai putin curent electric. Deci despre ce vorbim? Aaaa, despre vrajeala de Bruxelles!

  7. cel mai probabil pentru ca e implicat direct statul mafiot militar.

  8. SRI si SIE nu trebuie să se implice în anchete și doar să ofere informații instituțiilor abilitate.

  9. Vreți să spuneți că procurorii din Rădăuți mănâncă banii publici degeaba sau ce ? La DNA central este plin de procurori detașați de la parchete de rangul celui de la Rădăuți, diferența constând în faptul că acei procurori detașați pot fi constrânși să „atace” spre direcții bine „alese”!

    • nu doar cei din Radauti,porcurorii in general….dosarul revolutiei prin mainile cator porcurori a trecut,asa-i ca multi se bucura deja de „pensie speciala” desi n-au pus in instanta un dosar ce poate fi judecat?
      iar chestiunea cu freonul e un mare fas,tot ciocanarul il poate cumpara&utiliza,nu e necesara acreditare din partea AGFR ,asa cum se cerea initial.Toate service-urile auto au instalatii de incarcare&recuperare agent refrigerant,ghici cati au si personal calificat…

  10. asta care a scris titlul o fi inteles ceva ?