G4Media.ro

Culturile de cafea sunt în pericol din cauza schimbărilor climatice / Ce…

Sursa foto: John Schnobrich on Unsplash

Culturile de cafea sunt în pericol din cauza schimbărilor climatice / Ce soluții a găsit Starbucks, care cumpără anual circa 3% din producția mondială

Cafeaua este o cultură pretențioasă – în special cafeaua arabica, cel mai popular soi. Iar schimbările climatice reprezintă o amenințare uriașă pentru afacerile cu cafea și pentru agricultori, scrie CNN. „Pentru a crește în mod corespunzător, culturile de cafea necesită niveluri specifice de temperatură, lumină și umiditate”, potrivit Băncii Interamericane de Dezvoltare, o instituție financiară care deservește America Latină și Caraibe. În prezent, aceste condiții sunt îndeplinite în mare parte în anumite părți ale Americii Latine, în cadrul unei regiuni numite centura cafelei, se arată într-un raport recent al BIAD.

Dar până în 2050, a avertizat banca, „creșterea temperaturilor va reduce cu până la 50% suprafața potrivită pentru cultivarea cafelei”. Schimbarea climei ar putea însemna că unele țări ar putea găzdui din nou cafea, a notat IADB.

Dar, pentru a continua să prospere cafeaua acolo unde este acum, lucrurile trebuie să se schimbe.

Astfel, Starbucks, care spune că achiziționează aproximativ 3% din toată cafeaua din lume, dezvoltă noi soiuri de arabica, cultivate special pentru a rezista mai bine pe o planetă în încălzire. Timp de peste 10 ani, agronomii de la Starbucks au cultivat diferite tipuri de arbori de cafea, încercând să găsească unele care să producă o cantitate mare de fructe într-un timp relativ scurt și, printre altele, să reziste la rugina frunzelor de cafea, o boală care atacă arborii de cafea și care este exacerbată de schimbările climatice.

După ce a împerecheat sute de soiuri, compania a ajuns la șase care se potrivesc și îndeplinesc standardele companiei în ceea ce privește gustul și aroma. Un catalog care descrie cele șase soiuri noi ale Starbucks este disponibil pentru fermierii de la ferma de cafea Hacienda Alsacia a companiei, un centru educațional și de cercetare din Costa Rica.

Catalogul enumeră profilul de aromă pentru fiecare plantă. Una face cafea cu note de pepene galben, miere și trestie de zahăr, în timp ce alta se mândrește cu o aromă de citrice, ierburi și flori. Catalogul prezintă, de asemenea, caracteristicile de creștere ale plantei, cum ar fi altitudinile la care va supraviețui, dimensiunea și structura plantei și câți ani vor fi necesari până la prima producție.

„Unele dintre soiurile cu care lucrăm și pe care le testăm își văd recolta într-un ciclu de [un] doi ani”, în loc de trei sau patru ani, a declarat Michelle Burns, vicepreședinte executiv pentru cafea la nivel mondial, impact social și sustenabilitate la Starbucks. Dacă totul merge bine, asta înseamnă mai multă cafea mai repede, un câștig pentru Starbucks și furnizorii săi.

Clima vine la cafea

Starbucks, cu aproape 36.000 de locații în întreaga lume, se bazează foarte mult pe fermieri – cumpără de la aproximativ 400.000 de fermieri din 30 de țări. Aceștia, împreună cu alți cultivatori de cafea din întreaga lume, se luptă să se adapteze la încălzirea globală.

Schimbările climatice au avut un mare impact asupra lui Suzanne Shriner, președintele Lions Gate Farms din Hawaii, care nu este furnizor al Starbucks.

„Precipitațiile noastre [au] devenit mai intermitente, iar când vin, sunt mai severe, ceea ce este greu pentru plante”, a spus ea.

În Hawaii, a spus Shriner, fermierii lucrează cu World Coffee Research, o organizație non-profit care colaborează cu industria, inclusiv cu Starbucks, pentru a găsi o soluție la rugina frunzelor de cafea, care a devenit o problemă gravă în regiune.

„Căutăm inovații de reproducere similare”, a spus ea, „urmărim îndeaproape programul Starbucks”.

Desigur, cafeaua nu este singura cultură amenințată de schimbările climatice. Seceta, înghețul sau ploile abundente pot devasta recoltele la toate produsele agricole, de la cacao la struguri. Iar vremea extremă este imprevizibilă, ceea ce face dificilă pentru agricultori planificarea eficientă a acestor schimbări.

Dar cafeaua arabica, singurul soi folosit de Starbucks, este deosebit de expusă riscului.

Combaterea ruginii frunzelor

În cazul cafelei arabica, există o „nevoie urgentă” de a dezvolta soiuri mai rezistente la schimbările climatice, a declarat Miguel Gomez, profesor de marketing alimentar la Școala Dyson de Economie Aplicată și Management de la Cornell.

Plantele actuale de arabica „nu sunt rezistente la stresul hidric”, a spus el. „Ele tind să fie mai sensibile la boli precum rugina frunzelor… care sunt prezente ori de câte ori ai temperaturi neobișnuit de ridicate”.

Un arbore de cafea rezistent la rugină ar putea fi o opțiune atractivă pentru agricultori. Dar nu va rezolva numeroasele probleme cauzate de schimbările climatice, a avertizat Monika Firl, consilier senior pentru programul de cafea al Fairtrade International.

„Nu există un glonț de argint care să rezolve problema schimbărilor climatice pentru agricultori”, a spus ea.

Natura „se adaptează mai repede decât o face știința de laborator”, a adăugat ea. Rasele care sunt optimizate pentru a prospera în anumite condiții ar putea să se clatine în altele – și astfel o soluție ar putea funcționa pentru moment, dar nu și pe termen lung.

Firl crede că, pentru ca cafeaua să fie durabilă, trebuie să se renunțe la modelul de fermă de cafea industrializată. „Trebuie să readucem cafeaua la rădăcinile sale forestiere”, a spus ea, pentru a promova un ecosistem sănătos.
În 2021, Starbucks și-a luat angajamentul de a investi în protecția și restaurarea pădurilor și a stabilit alte obiective legate de climă. Burns a descris programul de selecție al companiei ca fiind un proces „continuu”, spunând că firma va continua să încerce noi soiuri pentru a se adapta la schimbările climatice.

Alte soiuri de cafea, cum ar fi robusta și liberica, rezistă mai bine decât arabica în aceste condiții dificile. Dar producătorii de cafea tind să evite aceste soiuri deoarece consumatorilor le place gustul și mirosul arabica, a precizat Gomez de la Cornell. Scopul este de a dezvolta soiuri care să aibă gustul de arabica, dar care să reziste mai bine, ca și alte soiuri.

Asigurarea lanțului de aprovizionare cu cafea

În cel mai recent raport anual al său, Starbucks a indicat „creșteri ale costului boabelor de cafea arabica de înaltă calitate… sau scăderi ale disponibilității boabelor de cafea arabica de înaltă calitate”, ca fiind un risc legat de lanțul de aprovizionare care ar putea avea „un impact negativ asupra afacerii și rezultatelor noastre financiare”.

Acesta a indicat o serie de factori care pot afecta prețurile și aprovizionarea cu cafea. Vremea nefavorabilă, disponibilitatea redusă a apei și bolile culturilor, printre alte probleme, toate acestea pot face ca cafeaua să fie mai scumpă pentru Starbucks sau să limiteze cu totul aprovizionarea. „Schimbările climatice pot exacerba și mai mult mulți dintre acești factori”, a avertizat raportul.

Chiar înainte ca Starbucks să își dezvolte propriile soiuri rezistente la schimbările climatice, a oferit agricultorilor semințe rezistente la schimbările climatice dezvoltate de alții (și uneori modificate de Starbucks).

În ultimii cinci ani, compania a oferit anual trei milioane de semințe, potrivit companiei. Pe lângă semințe, Starbucks a distribuit fermierilor aproximativ 70 de milioane de copaci rezistenți la rugina cafelei, ca parte a obiectivului său de a oferi 100 de milioane de copaci până în 2025.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează