G4Media.ro

Comisia Europeană respinge fuziunea Alstom-Siemens/ Bruxelles consideră fuziunea nefastă pentru concurenţă/ Ministrul…

Sursa Foto: Alstom

Comisia Europeană respinge fuziunea Alstom-Siemens/ Bruxelles consideră fuziunea nefastă pentru concurenţă/ Ministrul economiei din Franța, Bruno Le Maire, critică „o eroare economică”

Bruxelles-ul s-a opus prin veto proiectului de fuziune între germanul Siemens şi francezul Alstom, care ar fi urmat să creeze un campion european în domeniul feroviar capabil să rivalizeze cu concurenţa chineză. Comisia Europeană a considerat această fuziune nefastă pentru concurenţa pe piaţa feroviară a Uniunii, potrivit unui comunicat dat publicităţii miercuri, transmite Le Point, citat de Rador.

Margrethe Vestager, comisarul danez, s-a arătat îngrijorată de repetate ori de efectele acestei apropieri. Ea ar reduce numărul industriaşilor rivali din Uniune, ceea ce ar risca să ducă la creşterea preţurilor trenurilor pentru companiile feroviare şi cel al biletelor pentru consumatori.

Şeful Siemens a denunţat miercuri acest veto european, făcând apel la o reformare „structurală” a politicii industriale europene, confruntată cu concurenţa chineză sau americană. „A proteja local interesele clienţilor nu înseamnă să ne privăm să fim pe picior de egalitate cu ţările lider precum China şi Statele Unite”, a declarat Joe Kaeser, estimând că „viitoarele alegeri europene constituie o oportunitate unică de a construi Europa viitorului, inclusiv în domeniul politicii industriale”.

Această respingere de către Bruxelles este o decizie „complet greşită”, a apreciat miercuri secretarul de stat în ministerul economiei, Agnès Pannier-Runacher, care consideră necesar ca regulile concurenţei în Europa să evolueze. „Să nu construieşti o analiză a concurenţei luând în calcul ce se petrece pe plan mondial (…) înseamna, din punctul meu de vedere, să aplici regulile secolului al XX-lea unei economii a secolului al XXI-lea. Suntem total în afara problemei”, a declarat dna Pannier-Runacher la BFM Business.

„O eroare economică”, în opinia lui Bruno Le Maire

Devansând Bruxelles-ul, ministrul francez al economiei, Bruno Le Maire, a criticat de dimineaţă „o eroare” care „va servi intereselor” Chinei. „Cred că jocurile sunt făcute”, a afirmat ministrul pe canalul de televiziune France 2. „Rolul Comisiei Europene, al instituţiilor europene este să apere interesele economice şi industriale europene”, a amintit el, evident agasat de probabilul refuz al comisarului european pentru concurenţă, Margrethe Vestager, de a aproba naşterea unui gigant european din domeniul feroviar.

Într-un mod destul de neobişnuit, preşedintele Comisiei, Jean-Claude Juncker, a apărat marţi, într-un discurs la Bruxelles, politica europeană în domeniul concurenţei. „Vom permite întotdeauna o concurenţă echitabilă pentru companii şi, până la urmă, pentru consumatori (…). Nu vom face niciodată politică sau favoritism când este vorba să asigurăm reguli de joc echitabile”, a lansat luxemburghezul.

Comisia Europeană, care dispune din 1989 de un drept de veto privind proiectele mari de fuziune, nu l-a folosit des. Ea şi-a dat de exemplu binecuvântarea pentru fuziunea producătorilor de ciment Lafarge şi Holcim, pentru cea a Air France şi KLM, ca şi pentru crearea unui gigant european al aeronauticii, EADS. Ceea ce n-o împiedică pe Margrethe Vestager, altădată lăudată de preşedintele francez, Emmanuel Macron, pentru intransigenţa ei faţă de GAFA, să fi devenit, cu dosarul Alstom-Siemens, ţinta atacurilor mai mult sau mai puţin directe ale Parisului şi Berlinului.

Concurenţa companiei chineze CRRC

Cele două capitale, ca şi industriaşii, se tem de concurenţa companiei chineze CRRC, numărul unu mondial în domeniul feroviar, creată prin apropierea dintre două întreprinderi de stat controlate de Beijing. CRRC fabrică 200 de trenuri de mare viteză pe an, iar Siemens-Alstom 35, remarca recent ministrul francez al economiei şi finanţelor, Bruno Le Maire. Marţi, o sursă guvernamentală franceză a estimat că veto-ul aşteptat de la Bruxelles este „simptomatic pentru o anumită ideologie a Comisiei care merge împotriva intereselor europene”, regretând o interpretare a regulilor „extrem de strictă” din partea Bruxelles-ului.

În aceeaşi zi, ministrul german al economiei, Peter Altmaier, a pledat şi el pentru o politică în favoarea regrupărilor la scară europeană, pentru a crea grupuri capabile să joace „la egalitate” pe scena internaţională, şi pentru o revizuire a dreptului european în domeniul concurenţei. „Nu sunt oare domenii precum aviaţia, căile ferate, băncile, unde trebuie să iei drept referinţă mai curând piaţa mondială decât cea europeană?”, a spus ministrul.

Şi tot marţi, preşedintele federaţiei patronatului francez (MEDEF), Geoffroy Roux de Bézieux, a estimat şi el „indispensabilă” constituirea unor campioni europeni. Cu o săptămână mai devreme, şeful Siemens, Joe Kaeser, s-a înfuriat împotriva „tehnocraţilor retrograzi” de la Bruxelles. Cele două grupuri, francez şi german, încercaseră să câştige de partea lor Comisia Europeană prin măsuri compensatorii, vânzând anumite activităţi.

Sursa: Le Point/ Rador/ Traducere: Gabriela Sîrbu

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează