G4Media.ro

Cinci înșelătorii de evitat când cumpărați o mașină second hand

Cinci înșelătorii de evitat când cumpărați o mașină second hand

Lumea comerțului auto este plină de „strategii de marketing”, unele dintre ele la limita legii. Am conceput acest articol cu scopul de a descrie câteva dintre aceste rele practici și a vă ajuta să evitați situațiile similare celor expuse aici.

1. Falsificarea kilometrajului. Cea mai des întâlnită metodă de a atrage clienți, falsificarea kilometrajului ajută vânzătorul să-și găsească un anumit tip de cumpărător, de obicei neștiutor, care își dorește o mașină cât mai nouă, cât mai dotată și cât mai ieftină.

Singura cale a comerciantului de a satisface astfel de pretenții și de a ieși în profit este astfel achiziționarea unui model cu kilometraj mare la un preț sub media pieței și apoi „întinerirea” acestuia la un număr de kilometri plauzibil – nu este ieșit din comun ca un astfel de vânzător să „dea înapoi” și 100-150.000 km pentru ca mașina să fie dezirabilă unei mase mari de potențiali cumpărători.

Sfatul nostru este să evitați pe cât posibil chilipirurile și să comparați oferta „de nerefuzat” cu alte anunțuri similare. Dacă diferențele de preț sunt semnificative (20-40% în plus față de cea găsită inițial), puteți fi siguri că aveți de a face cu o mașină ce vrea să pară mai „tânără” decât este de fapt.

2. Accidente/daune ascunse sau reparate neconform. Orice mașină second-hand este „pregătită” pentru vânzare în diverse moduri. Unii vânzători sunt mai atenți, efectuând un detailing interior-exterior, cât și spălarea compartimentului motor, în vreme ce alții repară defecte estetice cât mai ieftin posibil, existând astfel diferențe de culoare între elementele de caroserie, faruri cu aspect mătuit, scaune rupte, volane recondiționate îndoielnic și altele. Defectele mecanice pot fi și ele mascate prin software, aditivi sau improvizații electrice.

Mai grave sunt cazurile mașinilor care au fost implicate în accidente mai mult sau mai puțin serioase, inundații, etc. Acestea sunt, de regulă, achiziționate la licitații cu prețuri modice, reparate și apoi vândute în profit, fără să se menționeze istoricul adevărat al autovehiculului.

O practică relativ nouă este cea cu mașinile „import SUA” la prețuri sub media pieței și care sunt, în aparență, niște oferte greu de refuzat. O mare parte dintre aceste autoturisme sunt vândute la licitații în Germania și apoi reparate în România în condiții neconforme.

Pentru a afla istoricul de kilometri, daune, date tehnice, defecte comune și multe altele, aveți posibilitatea de a introduce seria de șasiu a autoturismului de care sunteți interesați într-un decodor VIN (Vehicle Identification Number). Astfel, veți afla detalii pe care vânzătorii le pot ascunde, fără a fi nevoie să vă deplasați, scutind timp și bani prețioși.

Un astfel de instrument vă este pus la dispoziție de către echipa carVertical. Acesta are acces la bazele de date europene și americane, inclusiv cele ale asiguratorilor auto, oferind informații utile despre kilometrajul mașinii la inspecțiile periodice, potențialele daune împreună cu costurile de reparație, date tehnice, dotări opționale și multe altele.

3. Documente suspecte sau care lipsesc. Înmatricularea unei mașini second-hand poate fi un proces destul de dificil, mai ales dacă sunteți în postura de a-l efectua pentru prima dată. Când vorbim despre mașinile importate din străinătate, veți avea nevoie de o serie de documente pentru a reuși să o înscrieți în România. Printre acestea putem menționa:

  • Cartea de identitate a mașinii în țara de proveniență (Brief-ul „mare” și Brief-ul „mic”) – unul conține datele tehnice despre autoturism, iar celălalt date despre posesor/posesori anteriori (plus traducere autorizată);
  • Factura (de preferință cu numărul de kilometri, dacă nu achiziționați dvs. mașina din afară);
  • Plăcuțele de înmatriculare din țara de proveniență;
  • Autorizația R.A.R.

O fraudă mai puțin întâlnită dar existentă este cea cu mașinile radiate în țara de proveniență. Acestea sunt vândute la un preț foarte mic și aduse la noi în țară pentru a fi vândute la prețuri atractive.

O astfel de mașină va fi aproape imposibil de înmatriculat, iar pentru a vă feri de această înșelătorie este indicat să studiați cu atenție modele ale cărților de identitate din țara de proveniență a mașinii pentru a putea depista mențiunea „radiat”, aflată undeva în subsolul paginii.

4. Defecte mecanice/electrice ascunse. Această categorie vizează majoritatea mașinilor second-hand aflate la vânzare. Este posibil să vă fi întrebat prietenii sau cunoștințele „Ce mașină să cumpăr?” iar răspunsurile primite să fie foarte diverse. Adevărul este că nu există o anumită marcă sau model care să nu prezinte defecțiuni odată cu trecerea timpului. Este recomandat să achiziționați o mașină care poate fi reparată de către mecanicii din țară, unele mărci fiind într-adevăr problematice pentru expertiza acestora.

Din păcate, un procent semnificativ dintre mașinile second-hand listate la vânzare prezintă defecțiuni, unele mai severe, altele mai ușor de remediat. Recomandarea noastră este să efectuați o verificare într-un service autorizat R.A.R. sau în reprezentanță pentru a afla în ce stare se află autoturismul pe care doriți să-l achiziționați.

Această verificare, inclusiv electronică prin intermediul OBD (On-Board Diagnostics), va expune majoritatea problemelor sau erorilor pe care mașina le prezintă, iar clientul va avea ocazia să mai scadă din preț sau să caute o altă mașină.

Un alt avantaj al unei diagnoze autorizate este acela că vă poate arăta kilometrajul la care mașina a înregistrat anumite erori pe cutia de viteze, DPF, EGR sau alte sisteme cu specificații detaliate. Astfel, dacă descoperiți o eroare care a avut loc la un număr de kilometri ce depășește kilometrajul afișat în bord puteți fi 80% siguri că mașina are kilometri dați înapoi.

5. Licitațiile de mașini confiscate/aflate sub litigiu. Instituțiile competente precum A.N.A.F. sau băncile care au pretins bunuri mobile și imobile drept garanții pentru creditele oferite pot organiza uneori licitații, inclusiv cu autovehicule.

Mașinile vândute în aceste circumstanțe sunt dintre cele mai diverse, de la mașini obișnuite cu o vechime de 5-10 ani până la mașini mai luxoase la prețuri foarte atractive.

Sfatul nostru este să vă feriți de astfel de oferte deoarece mașinile aflate sub litigiu sunt deseori neglijate sau abuzate, starea lor tehnică și estetică lăsând de dorit. Pe termen lung, investițiile necesare întreținerii unui astfel de autoturism se vor dovedi a fi semnificative, achiziționarea unui autoturism bine păstrat dar puțin mai scump fiind o decizie financiară mult mai înțeleaptă.

În concluzie, precauția, spiritul critic, buna informare și o mare doză de răbdare sunt condițiile necesare pentru a găsi un autoturism care nu va necesita investiții majore în viitor și care nu va trage în jos bugetul persoanei care îl achiziționează.

Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

21 comentarii

  1. Reclamă la carVertical

    • Am verificat un golf 7 din 2017 de pe mobile cu carvertical,masina era rasturnata pe amandoua parti,adica s a rostogolit de cateva ori. Pe carvertical a aparut ca nu are accident…. m a costat 15 euro,am depus reclamatie si in 2 saptamani am primit banii. Dar daca cumparam masina …. ramaneam cu castigul de 15 euro.
      Mergeti la profesionisti,nu la oportunisti.

    • CarVertical sunt samsari de date auto.Ei leagă aplicația lor ,de o bază de date europeană și una americană.Dacă cauți pe internet le găsești pe amândouă la prețuri cu 60-70% mai mici.Plus că,dacă nu plătești un VIN de prima dată,a doua oară e alt preț,mai mare.Tipic românesc,japcă.

  2. Desi articolul este descris ca “analiza” el este un advertorial. Adica un articol platit de cei de la carvertical. Din respect pt cititori ar trebui sa mentionati ca acest text este doar o reclama si nu o analiza.

  3. Dati tot felul de sfaturi – care de cele mai multe ori nu te ajuta decat foarte putin sau de loc. Daca vreti sa nu fiti inselati cereti vanzatorului cartea de service (Check book) – sa fie la zi.
    Aveti grija ca inspectiile tehnice sa fie facute de service specializat. Acesta trece nr de km in momentul verificarii. Asa puteti aprecia corect nr de km

    • Cartea service se fabrica pe banda rulanta. Se zvoneste ca ar costa 100e. Daca e disponibila, trebuie analizata atent, aproape imposibil sa aiba 2 -3 inregistrari cu acelasi stil de scris, aceeasi culoare de pix, aceeasi semnatura, etc. Apoi se ia cartea si se cere istoricul din reprezentanta (in cazul in care exista stampila de reprezentanta pe ea). Cu toate astea, se poate sa nu fie destul. Eu mi-am luat masina SH de la reprezenta si cu toate astea am mai platit o expertiza la o alta reprezentanta, cu toate ca era inca in garantie cand am luat-o. Pentru aprox 100e afli tot despre masina si nu estimarile lui vertical, care mi se pare o frauda/inselaciune, legala doar prin folosirea cuvântului „estimat” la greu. Recomand tuturor expertiza in dealership la orice masina SH.

  4. Eu nu inteleg asta:
    „Un alt avantaj al unei diagnoze autorizate este acela că vă poate arăta kilometrajul la care mașina a înregistrat anumite erori pe cutia de viteze, DPF, EGR sau alte sisteme cu specificații detaliate. Astfel, dacă descoperiți o eroare care a avut loc la un număr de kilometri ce depășește kilometrajul afișat în bord puteți fi 80% siguri că mașina are kilometri dați înapoi.”

    Daca am sa zicem o eroare la DPF la 150.000 km si masina are doar 80.000 sunt sigur doar 80% ca masina are km dati inapoi?

  5. De ce plm să cumpăr o gioarsă la mâna a doua, dacă se va strica să bag bani cu lopata în ea? Nu mai bine îmi i au o dacie nouă că tot acolo ajung și nu mă dau ca boss ul occidental sau boul autohton cu ea, ah am uitat trebuie să mă sparg în bă shi ni de centaur

    • De cele mai multe ori, ai dreptate, o mașină nouă, în buget, e o investiție mult mai bună decât ceva ce nu știi cum a fost folosit.
      Mai sunt excepții, în funcție de scop/utilizare, dar mulți cumpără gioarsele doar pentru a conduce o anumită marcă…bani aruncați pe fereastră.

  6. lol, au platit bine aia de la carvertical ?

    masinile de SUA sunt usor de bunghit, pt ca nu sta nimeni sa cheltuie bani pe ceasuri de bord care au chip in ele, ca sa puna de europa doar in km si nu in mile, etc.

    gasisem un bmw 228i de vanzare , stiam 100% ca 228i (benzina) nu se vinde in Europa, decat in US, si bara fata avea „ochi de pisica” pe lateral, specific USA. Omul a spus ca a reparat-o ca pt el, si mi-a dat tot istoricul cu ce lovitura a avut, mi-a spus ca oricand vreau sa o verific cum e reparata e disponibil.

    la noi inca nu exista conceptul asta de „salvage title” ca in USA, am un prieten care a adus un Infinity din 2018 din USA cu un far spart si bara facuta praf, RAR-ul l-a trecut dar militia rutiera (ca politie o sa-i spun cand o sa fie) nu vrea sa ii inmatriculeze masina, pt ca in brief apare ca „salvage title”.

    mai bine va feriti de epave de EU care se vand la tzeapa, decat de alea de USA, caci alea se pot verifica instant dupa VIN sa vezi pt ce piata e facuta masina…

    In EU multi nu spun ca masinile sunt import Belgia, care au power reduction (singura tara din lume care taxeaza pe puterea motorului, dar nu ma mira) .

    Sunt o gramada care aduc de pe Adesa, si din Franta masini fara banchete si spatare (utilitare gen renault clio, etc)

    Din USA cel mai probabil gasesti 99% masini pe benzina, sunt mult mai putine, si e greu sa iei teapa pentru ca au lucruri specifice pt piata de acolo, cum spuneam e de ajuns sa ceri VIN-ul si sa-l dai pe net.

    Dar daca masina e de EU… sanatate la verificat.

  7. Nu-mi pasă că este sau nu o reclamă, dar Carvertical m-a ajutat. Întregul proces de cumpărare a mașinii a devenit simplu și am găsit un vehicul de încredere. Cred că astfel de servicii sunt prietenoase cu clienții și fac o favoare tuturor celor care doresc să evite escrocheriile.

  8. Interesant articol! Mi s-a părut util. Nu am încercat niciodată să verific istoricul mașinii, dar ar fi interesant să văd ce ar putea găsi Carvertical despre mașina mea veche.

    • carvertical nu iti poate gasi nimic din ceea ce nu stii deja, daca iti cunosti masina. astfel de firme te taxeaza ca sa iti spuna cati kilometri are masina, daca a fost reparata si cat a costat reparatia (asta daca a fost reparata in reprezentanta sau pe asigurare, daca ai reparat-o singur la un service independent, sanatate) daca a fost furata sau nu. daca tu ai masina inmatriculata si o conduci deja de 2 ani sau mai mult, ce rost are sa dai 80 de lei pentru carvertical?
      pentru masinile din sua, cum spunea si altcineva, nu ai nevoie de carvertical, poti verifica TOT pe internet, cauti pe google codul VIN si afli tot, kilometraj, accidente, pretul luat la licitatie, poze etc.

  9. Cartea service se fabrica pe banda rulanta. Se zvoneste ca ar costa 100e. Daca e disponibila, trebuie analizata atent, aproape imposibil sa aiba 2 -3 inregistrari cu acelasi stil de scris, aceeasi culoare de pix, aceeasi semnatura, etc. Apoi se ia cartea si se cere istoricul din reprezentanta (in cazul in care exista stampila de reprezentanta pe ea). Cu toate astea, se poate sa nu fie destul. Eu mi-am luat masina SH de la reprezenta si cu toate astea am mai platit o expertiza la o alta reprezentanta, cu toate ca era inca in garantie cand am luat-o. Pentru aprox 100e afli tot despre masina si nu estimarile lui vertical, care mi se pare o frauda/inselaciune, legala doar prin folosirea cuvântului „estimat” la greu. Recomand tuturor expertiza in dealership la orice masina SH.

  10. În opinia mea, dacă decideți să utilizați Carvertical, ar trebui să înțelegeți că este un instrument care vă ajută să alegeți mai ușor o mașină. Acest serviciu nu ar spune să cumpărați o mașină sau nu. Ar trebui să aveți întotdeauna grijă pe piața SH și să vă folosiți opinia și cunoștințele. Site-urile carvertice și similare vă oferă informații concentrate despre vehicul, deci ar trebui să înțelegeți pentru ce plătiți. Mi s-a părut util să știu despre dezavantaje înainte de a cumpăra o mașină, deoarece dealerul meu a încercat să o ascundă. Ei bine, nu cred că această companie merită atât de multă ură 🤷🏼‍♂️

  11. Gradul de uzură al scaunului șoferului, al volanului și al pedalelor îți va arăta cu aproximație kilometri reali ai mașinii. Aici va trebui să ți cont și de calitatea mașinii, într-o mașină premium materialele sunt de calitate superioară și rezistă mai bine în timp.

  12. Exista inregistrari pastrate le R.A.R. cu numarul de km pe care ii avea masina la ITP urile anuale. Pentru masinile cumparate in tara este simplu de urmarit evolutia anuala si de tras o concluzie… Adica o masina cu 280.000 km la inspectia tehnica nu poate sa aiba 150.000 la vanzare.Si da, pentru masinile moderne numarul de km se pastreaza in mai multe calculatoare de bord (tabloul de bord, ABS, calculatorul de motor) ; „manarirea” doar unuia din ele se poate descoperi prin citirea tuturor parametrilor. Pana la urma, la o masina moderna conteaza mai putin numarul de km cat starea tehnica globala ce poate fi analizata temeinic intr-un service.Personal as prefera o masina cu toate reviziile facute la timp, cu consumabilele si piesele uzate inlocuite in locul uneia mai noi dar utilizata „intensiv” si fara mila.

  13. Eu am folosit autodna.ro acum 2 ani pentru a verifica o masina adusa din Franța si istoricul de la ei a coincis cu cel de la dealer; carvertical nu am folosit!

  14. daca nu sunt urme de sperma pe spatele retrovizoarei a fost implicata in accident cu mortaciune……

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.