G4Media.ro

Angajații celor trei mai constructori auto din SUA ar putea intra în…

Foto: InquamPhotos / Adel Al Haddad

Angajații celor trei mai constructori auto din SUA ar putea intra în grevă, în plin Salon Auto de la Detroit / Sindicaliștii cer creșteri salariale de 40%

O grevă pare tot mai probabilă la cei trei mari constructori auto americani, sindicatele și conducerea nereușind încă să ajungă la un acord miercuri, în prima zi a Salonului auto de la Detroit, ale cărui frumoase prezentări sunt umbrite de acest conflict de muncă, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.

„Ne pregătim de grevă în aceste companii într-un mod pe care nu l-am mai văzut până acum”, a avertizat miercuri Shawn Fain, președintele puternicului sindicat United Auto Workers (UAW).

Pozițiile sindicatului și ale conducerii sunt „foarte îndepărtate”, a adăugat el.

Contractele colective ale „celor trei mari” – Ford, General Motors și Stellantis (proprietarul Chrysler) – expiră joi seară la miezul nopții (vineri la ora 04:00 GMT).

Potrivit lui Shawn Fain, întreruperea lucrului ar putea începe încă de vineri dimineață într-un număr limitat de uzine, înainte de a se prelungi treptat, în timp ce negocierile, începute în urmă cu câteva luni, continuă.

Aceasta cere în special creșteri salariale substanțiale pentru cei aproximativ 150.000 de membri UAW din cele trei grupuri, având în vedere profiturile record ale constructorilor auto.

Sindicatul solicită creșteri salariale de 40%, pe aceeași scară cu cele acordate directorilor executivi în ultimii ani.

UAW a anunțat, de asemenea, că organizează vineri un miting în centrul orașului Detroit cu senatorul Bernie Sanders, care este apropiat de stânga radicală și un susținător fervent al sindicatelor.

Relații publice

„Ar trebui să lucrăm cu imaginație pentru a rezolva probleme complicate, mai degrabă decât să planificăm greve și evenimente de relații publice”, a reacționat miercuri patronul Ford, Jim Farley, într-un comunicat.

Marți, el a declarat că grupul său a făcut UAW oferta „cea mai generoasă” din cei 80 de ani de colaborare între producător și sindicat. Aceasta include creșteri salariale, protecție împotriva inflației, 17 zile de concediu plătit și contribuții mai mari la pensie.

Dar el a subliniat, de asemenea, că există limite la ceea ce ar putea accepta producătorul, citând săptămâna de 32 de ore sau de patru zile.

Dintre cele trei companii, Ford are cea mai sindicalizată forță de muncă.

La rândul său, Stellantis a declarat miercuri că „se angajează să negocieze cu bună credință pentru a ajunge la un acord înainte de expirarea contractelor colective”.

Locuri de muncă mutate în China

Printre revendicările sale, UAW solicită, de asemenea, securitatea locurilor de muncă în timpul tranziției către vehiculele electrice.

Fostul președinte Donald Trump, care speră să fie reales la Casa Albă în 2024, le-a cerut membrilor UAW să „facă din abrogarea completă și totală a mandatului nebunesc al lui Joe Biden privind vehiculele electrice cererea lor principală și nenegociabilă în orice grevă”. Fără aceasta, a prezis el, „industria auto americană va înceta să mai existe și toate locurile voastre de muncă vor fi mutate în China”.

Joe Biden vrea ca jumătate din mașinile vândute în SUA până în 2030 să fie cu emisii zero (electrice sau pe bază de hidrogen) sau cu emisii reduse (hibrizi plug-in).

Acesta l-a acuzat pe Biden că i-a „vândut” pe sindicaliști pentru a le face pe plac „extremiștilor ecologiști din partidul său”. „Nu vă predați”, a îndemnat republicanul.

Consecințele economice ale unei greve vor depinde de amploarea și durata acesteia.

În cel mai pesimist scenariu – toate cele trei grupuri sunt afectate pe o perioadă lungă de timp – consumul casnic ar avea de suferit și ar putea urma concedieri la furnizorii producătorilor, potrivit analiștilor din industrie.

Salonul auto de la Detroit, care își deschide sâmbătă porțile pentru publicul larg, a fost deschis marți seară de Ford cu prezentarea unei noi versiuni a pick-up-ului său F-150, cel mai bine vândut vehicul în Statele Unite de câteva decenii.

GM și Stellantis au dezvăluit miercuri noi vehicule.

La fața locului, angajații au început să se organizeze: filiala UAW de la fabrica de pick-up Ford din Dearborn (Michigan) a creionat deja căile de acțiune pentru primele șapte zile de întrerupere a lucrului.

Directivele de pichetare îi instruiesc pe angajați să patruleze „pașnic” în afara incintei fabricii, să nu lase gunoaie și să nu aducă alcool.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...