G4Media.ro

10 sfaturi ca să prelungești viața mașinii tale

10 sfaturi ca să prelungești viața mașinii tale

Indiferent de statisticile fiabilității unei mașini, modul în care aceasta este întreținută îi va determina și durata de viață. Fiabilitatea și/sau perioada în care mașina va fi utilizabilă este, de asemenea, direct proporțională cu conduita rutieră a proprietarului.

În continuare vă prezentăm 10 sfaturi utile pentru a prelungi viața mașinii, conform experților noștri din cadrul companiei carVertical. Menționăm că aceste observații sunt bazate pe o experiență de peste 5 ani în industria auto și piața de vehicule second-hand.

1. Efectuați reviziile la timp. Cel mai important sfat este să aveți grijă de mașina dumneavoastră „ca la carte”. Încercați întotdeauna să schimbați uleiul în perioada specificată de producător (sau chiar mai repede – 30.000 km este un interval major pentru un schimb de ulei, având în vedere infrastructura rutieră și condițiile de trafic din țara noastră).

În multe cazuri, solicitarea de a efectua revizia mai devreme va costa niște bani în plus, însă aceștia vor fi recuperați în timp deoarece nu veți cheltui pe intervenții costisitoare la motor. Uleiul și filtrele de calitate sunt elementele principale pentru „sănătatea” pieselor mai scumpe (grup motor, turbină, EGR, DPF, catalizator).

2. Renunțați la obiceiurile dăunătoare. Durata de viață a mașinii este determinată și de obiceiurile conducătorului auto. Astfel, accelerația agresivă cu componente reci, frânările bruște frecvente când discurile/plăcuțele sunt umede sau alte comportamente de acest gen vor scurta durata de bună funcționare a autovehiculului. În cazul în care doriți să păstrați o mașină exploatată necorespunzător, trebuie să luați în calcul că va trebui să cheltuiți niște sume importante pentru a remedia defectele apărute.

De exemplu, un stil smucit de a schimba vitezele și de a pleca de pe loc produce uzură prematură ambreiajului, volantei sau chiar cutiei de viteze. În funcție de marcă, model și motorizare, operațiunile de remediere pot fi medii sau exagerat de scumpe.

Staționarea la semafor cu pedala de ambreiaj apăsată contribuie, de asemenea, la uzura prematură a ambreiajului. În cazul cutiilor de viteze automate, rămânerea în poziția „D” cu frâna de picior acționată va pune presiune pe frâne, motor, cutie și ambreiaje.

În cazul ambelor transmisii (manuală sau automată) vă recomandăm scoaterea din viteză (cuplarea în punctul neutru – „N”) atunci când este nevoie să staționați mai mult timp.

Manevrarea incorectă a volanului (menținerea poziției de maxim-dreapta sau maxim-stânga pe loc un timp îndelungat) va solicita inutil pompa de servodirecție și dacă se va pleca agresiv de pe loc din această poziție, sunt șanse să deteriorați și caseta de direcție.

3. Adoptați un stil de condus preventiv. Așa cum am menționat anterior, obiceiurile nesănătoase își vor pune amprenta negativă asupra fiabilității autoturismului dumneavoastră.

O altă recomandare pe care v-o oferim este aceea de a conduce prudent, calm și preventiv pentru a evita un număr mare de neplăceri.

Conduita rutieră a șoferului este determinantă pentru durata de viață a unei mașini. Un stil riscant și agresiv de a conduce va uza prematur piese importante dar există și o probabilitate crescută de a fi implicat într-un accident. Mașinile moderne sunt proiectate să se deformeze cât mai mult pentru a absorbi impactul și a ne ține pe noi în siguranță. „Dezavantajul” este acela că mașina poate deveni relativ ușor daună totală și astfel durata de viața a acesteia este redusă la zero.

Pe de altă parte, un comportament rutier respectuos, preventiv și liniștit va asigura călătorii lipsite de stres dar va contribui și la prelungirea duratei de viață a automobilului.

4. Remediați defectele cât mai curând posibil. Orice defecțiune poate deveni o problemă dacă nu este rezolvată la timp. În continuare vom oferi câteva exemple de mici stricăciuni ce ar trebui remediate într-un timp scurt.

Zgârieturile superficiale/ciobiturile de pe capotă apărute din cauza pietricelelor

În aparență minore, aceste mici probleme se pot concretiza pe termen lung în apariția ruginii, iar prețul pentru a repara un punct de vopsea ruginit va fi mai consistent. Nu lăsa pe mâine ce poți face azi.

Ciobituri în parbriz. Se poate întâmpla oricând să vă sară o piatră și aceasta să lase o urmă în parbriz. Va fi relativ ușor de trecut cu vederea, dar cu timpul este posibil să apară o fisură care se va extinde încontinuu. Stopați lărgirea fisurii cât mai repede posibil, mergând la un atelier specializat. Înlocuirea unui parbriz este mai costisitoare decât reparația celui existent.

Chedere îmbătrânite. Cu siguranță vi s-a întâmplat sau ați văzut măcar o dată pe cineva încercând să deschidă cu greu portiera mașinii pe timpul iernii. Ușile „înțepenite” la frig se datorează în majoritatea cazurilor chederelor rupte, vechi sau umede. Inspectați cu atenție starea chederelor de la portiere pentru a evita inundații în habitaclu, rugină în praguri sau portiere care nu se mai deschid.

Bonus: puteți umezi o pensulă cu antigel și unge chederele pentru a evita „lipirea” de portieră în anotimpul rece. Această operațiune poate fi efectuată la sfârșitul toamnei și în majoritatea cazurilor, fenomenul „ușii înghețate” este ameliorat.

5. Nu parcați la soare. Cu toții știm cât este de dificilă găsirea unui loc de parcare, însă este recomandat să parcați cât mai frecvent la umbră.

Vă veți bucura de un interior răcoros când vă veți întoarce la mașină și veți scădea potențialul de radiații ultraviolete din habitaclu. Mai mult decât atât, instalația de climatizare va fi solicitată mai puțin la pornire, conservând astfel și compresorul A/C împreună cu anexele sale.

6. Spălați mașina și în timpul iernii. Este ușor să renunțați la ideea de a mai spăla autovehiculul pe timp de iarnă. Străzile sunt murdare, ninge încontinuu și oricum mașina este acoperită de zăpadă dimineața.

Chiar dacă este incomod și aparent inutil, spălarea automobilului iarna va înlătura sarea și murdăria acumulate pe dedesubt și va preveni apariția prematură a ruginii. Mai mult decât atât, spălarea covorașelor și aspirarea interiorului poate fi folosită drept „pretext” pentru a efectua și o spălare generală a caroseriei.

Mare atenție la felul în care uscați autovehiculul proaspăt spălat deoarece pot îngheța anumite componente/cablaje sau se poate acumula apă în locuri nedorite. Folosiți una sau mai multe lavete uscate pentru a înlătura apa în exces.
Bonus: este indicat să porniți instalația de aer condiționat minim 30 de minute săptămânal pe timp de iarnă pentru a menține conductele de freon în stare optimă.

7. Curățați compartimentul motor. Este recomandat să curățați periodic motorul însă printr-o metodă simplă, fără jet de apă sub presiune. Folosiți o lavetă umedă și curățați locurile cu acumulări însemnate de praf/murdărie. Un motor curat se va răci mai repede și va funcționa corespunzător.

Bonus: dacă suspectați o pierdere de ulei sau orice alt lichid, aceasta va fi mai ușor de observat dacă locul este proaspăt curățat.

8. Acordați atenție zgomotelor ce vi se par anormale. O mașină modernă este concepută să funcționeze fără a deranja pasagerii cu tot felul de zgomote de funcționare. Astfel, apariția unui șuierat la frânare, zgomote pronunțate ale suspensiei pe drumuri denivelate sau o evacuare ce pare a suna mai „sportiv” decât de obicei, trebuie luate în serios.

Nu este de dorit ca un set de plăcuțe uzate să afecteze și discul, nefiind schimbate la timp sau un mic orificiu din toba finală să se extindă. Înlocuirea totală a pieselor cu defect este mai costisitoare decât o reparație efectuată la timp. Remediați micile probleme pentru a evita defecțiuni mai însemnate.

9. Inspectați viciile de funcționare. Un sfat general este să vă adresați service-ului imediat ce descoperiți o funcționare defectuoasă, indiferent de ce element este vorba. Dacă aerul condiționat nu mai face față ca înainte sau dacă sesizați o creștere în consumul de carburant nu ezitați să apelați la un atelier autorizat pentru a afla cauzele acestor simptome.

10. Nu suprasolicitați bateria mașinii. Numeroase autovehicule vin cu funcții precum „follow me home”, închiderea și deschiderea geamurilor din cheie și alte asemenea. Folosirea acestor dotări în timpul anotimpului rece va determina o uzură/descărcare prematură a acumulatorului, și în unele cazuri, din lipsă de curent, vor fi probleme la pornirea motorului.

Un alt aspect important este felul în care utilizați mașina cu motorul oprit. Dacă sunteți genul de persoană care menține instalația de climatizare pornită, farurile aprinse sau muzica la un volum ridicat, aveți toate șansele să suprasolicitați bateria mașinii.

Bonus: unele baterii necesită un anume „lichid de răcire”. Asigurați-vă că acesta este la nivel și apelați la un service dacă ceva vi se pare în neregulă.

Bonus 2: compartimentul în care este așezată bateria poate prinde murdărie în timp. Curățați periodic acest spațiu pentru a vă asigura că acumulatorul nu are de suferit.

Bonus 3: dacă sesizați că mașina pornește cu dificultate dimineața, există posibilitatea să aveți un consumator nedorit. Un dispozitiv uitat în priza de la brichetă, o plafonieră ce se aprinde singură sau un scurtcircuit pot descărca foarte repede acumulatorul mașinii. Vă recomandăm să verificați instalația electrică a autovehiculului într-un service autorizat.

În concluzie, durata de viață a mașinii poate fi prelungită dacă i se acordă atenția necesară. O mașină întreținută corespunzător va putea fi folosită semnificativ mai mult timp decât un model identic dar neglijat. Aveți grijă de mașinile dumneavoastră, iar acestea vă vor servi un timp îndelungat, fără investiții majore și neașteptate.

Nota: Articol susținut de CarVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

6 comentarii

  1. O vinzi si-ti iei bicicleta. :))

    • Sa ai pe cineva care sa-ti o repare pe asigurare, sau ca si compensare la niste facturi/chirii. Restul e de bun simt si trebuie tinuta in garaj, sau intr-un loc bine iluminat si supravegheat video.

  2. s_a achitat cu brio Cainele de misiunea primita ?

  3. Sfaruri proaste, nu scoateti oamenilor masina din D la semafor, e facuta sa stea in d la semafor, vorbesc astia prostii pe aici

  4. Sfatul de ungere a chederului cu antigel este gresit.
    Antigelul va distruge chederul din cauciuc.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.