G4Media.ro

Ce se întâmplă când guvernul nu vrea să atragă fonduri UE: Taxă…

Ce se întâmplă când guvernul nu vrea să atragă fonduri UE: Taxă de 6,3 euro / autoturism pentru viitoarea autostradă Târgu Neamț – Iași, care va costa peste un miliard de euro. Comisia de Prognoză a publicat studiul de fundamentare pentru PPP

Comisia Națională de Prognoză a publicat pe site-ul oficial Studiul de fundamentare pentru autostrada Târgu Neamț – Iași, ce ar urma să fie realizată printr-un parteneriat public – privat (PPP). Este unul dintre proiectele guvernului Dăncilă proiectate pentru a fi realizate prin PPP, în loc de construirea cu ajutorul fondurile europene gratuite. Comisarul european Corina Crețu a criticat în repetate rânduri guvernul Dăncilă pentru că ignoră fondurile UE și nu trimite proiecte mari de infrastructură pentru aprobare la Comisia Europeană. Dat fiind că va fi realizată pe cheltuiala (parțială) a unei firme, autostrada va avea o taxă de utilizare pentru fiecare autoturism.

Potrivit documentului, investiția e estimată la peste un miliard de euro (1,001 miliarde euro construcția, costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro, costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro), sumă ce ar trebui asigurată de partenerul privat (firma) care va intra în parteneriat cu statul român. O parte va fi însă suportată și de bugetul de stat.

După construcția autostrăzii, care va dura 4 ani, beneficiarul privat (firmă) va opera autostrada timp de 2 de ani. Partenerul public va fi Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurși este de 6,3 euro fără TVA, calculată funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,8 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva. Nivelul taxei poate fi supus indexării, la data de 01 martie a fiecărui an, proporțional cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior.

Autostrada Târgu Neamţ – Iași se desfăşoară pe teritoriul judeţului Iaşi si are o lungime de 61 km la care se adaugă 7 km reprezentând bretelele nodurilor DN28 si Km 61+000, bretele ce vor fi deasemenea la profil de autostradă. Lungimea totală a traseului construit la profil de autostradă va fi de 68 km.

Traseul autostrazii Târgu Neamţ – Iași ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare începe de la intersectia cu DN2 / E85, inclusiv nodul rutier aferent, și se termină la intersecția cu bypass Iași. Tronsonul de autostradă cuprins între Târgu Mureș și Târgu Neamț, până la nodul rutier de la intersecția cu DN2/E85, este implementat în cadrul CNAIR SA.

Alte informații din proiect:

Perioada de proiectare și construcție începe de la data semnării contractului de parteneriat public – privat și durează 48 de luni, timp în care partenerul privat are obligația de a finaliza construcția întregii autostrăzi și a drumului de legătură la nivel de autostradă care face legătura cu municipiul Iași.

Tarifele vor fi introduse pe parcursul finalizării tronsoanelor de autostradă, iar valoarea nominală estimată a veniturilor ce vor fi obţinute din taxare şi din chirii pentru spaţiile de servicii va fi direct relaţionată traficului înregistrat pe autostradă, nivelului tarifului/osie, disponibilităţii autostrăzii, mixului de trafic etc.

De menţionat că se pot elibera şi abonamente, pe diferite perioade de timp, valoarea acestora urmând să fie determinată în cadrul societăţii de proiect, funcţie de intervalul de timp şi categoria de autovehicul.

Pe autostradă va fi implementat un sistem de taxare, care trebuie să respecte normativele europene în domeniu la momentul realizării lui și să asigure accesul facil la autostradă.

Spre exemplu, pe autostrada Tărgu Neamț – Iași se vor instala sisteme de taxare la Târgu Neamț, Pașcani, Tîrgu Frumos, Iași.Taxa de utilizare a autostrăzii va fi percepută pe măsură ce diverse sectoare vor fi finalizate și vor deveni operaționale.

S-a efectuat o analiză pentru a identifica cele mai adecvate opțiuni de taxare pentru autostrada Tărgu Neamț – Iași. Premisele au fost că sistemul de taxare ar trebui să includă cabine de taxare electronice și manuale În măsura în care este posibil, este preferat un sistem de taxare închis, dacă acesta va fi în concordanţă cu cerinţele europene, aşa cum am specificat mai sus, deoarece acest lucru optimizează încărcarea proporțională cu distanța parcursă și elimină întârzierile în alinierea principală din cauza colectării taxelor.

Proiectarea punctelor de colectare a taxei de utilizare a autostrăzii trebuie să asigure condiții de siguranță pentru trafic în orice moment și ar trebui să ofere distanțe suficiente pentru ca traficul să se decelereze și să se accelereze de pe autostradă și de pe alte drumuri cu o vizibilitate adecvată a liniei de vizibilitate.

Sistemul de taxare propus poate fi rezumat după cum urmează:
– două bariere între intrare și ieșire de pe autostradă,
– cabine la fiecare intersecţie

Societatea de proiect: Aportul în numerar la capitalul societăţii de proiect al partenerului public constă în sumă de maximum 25% din valoarea totală a investiţiei.

Contractul de PPP este structurat în două etape principale după cum urmează:
– perioada de închidere financiară, proiectare şi execuţie cu durata de maxim 48 luni de la data semnării contractului;
– perioada de operare cu durata de 26 ani de la data finalizării perioadei de construcție.

În situaţia devansării lucrărilor perioadei de 48 luni aferentă lucrărilor de proiectare şi execuţie, partenerul privat va primi din partea partenerului public o primă de succes echivalentă cu ponderea într-un an a perioadei de devansare, valoarea totală a primei de succes fiind de 80 milioane euro/an.

În situaţia întârzierii finalizării perioadei de proiectare şi execuţie, partenerul privat va plăti partenerului public o amendă corespunzătoare ponderii în an a perioadei de întârziere, amenda anuală fiind de 80 milioane euro.

Costurile proiectului vor fi suportate de către partenerul privat și vor consta în principal din următoarele:
– costurile aferente lucrărilor de construcție (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren și lucrările efective);
– costuri aferente activității de operare și întreținere, ce acoperă costurile de exploatare, întreținere curentă, periodică și majoră, întreținerea echipamentului de taxare, spații de servicii și parcare, centrele de întreținere;
– costurile finanțării pe întreaga durată a proiectului, constând în costurile împrumuturilor acordate pe termen lung, costurile contribuției de capital propriu ale acţionarilor, comisioane bancare, costurile de hedging în ceea ce privește rata dobânzii etc.

Studiul de Fezabilitate se va finaliza o data cu obtinerea Acordului de Mediu. Așadar va exista un Deviz numai după finalizarea Studiului de Fezabilitate, la fel si HG privind aprobarea indicatorilor tehnico – economici.

Costurile investiţiei constau în:
Ø costuri pentru proiectare si execuţie – 1001 milioane euro (fără TVA),
Ø costuri sisteme de taxare – 12 milioane euro (fără TVA),
Ø costuri sisteme de securitate – 2 milioane euro (fără TVA).

Partenerul privat beneficiază de trei categorii de venituri:
a) plăți de disponibilitate din Fondul special de finanţare a contractelor de parteneriat public – privat;
b) venituri din utilizarea infrastructurii secundare (de exemplu, chirii sau redevențe achitate de entitățile care operează benzinării sau alte spații de servicii) – un procent de 60% din acestea urmând a reveni partenerului public și fiind dedus din plata de disponibilitate,
c) venituri din taxa achitată de utilizatorii autostrăzii (acestea urmând a fi deduse din plata de disponibilitate.

Autostrada Târgu Mureș – Targu Neamt – Iași–Ungheni, din care face parte si tronsonul ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.

Legătura dintre Iași și Târgu Neamț se realizează în prezent, print-un drum național cu două benzi de circulație, care prezintă un nivel de serviciu depășit cu mult până în dreptul localității Târgu Frumos și de aici la Iași, pe drumul european E583. La nivelul drumului naţional DN 28: aprox 36% din traseul drumului este amplasat în localitate. În anul 2016, la nivelul drumului naţional DN 28, au fost înregistrate:
– 128 de accidente;
– 217 autovehicule implicate în accidente;
– 13 persoane decedate;
– 55 persoane rănite grav;
– 150 persoane rănite uşor.
In perioada 2012-2017 au existat un număr de aprox 600 de accidente

În urma testelor din modelul de transport au rezultat, în condițiile realizării proiectului de autostradă cu taxă, următoarele estimări ale valorilor de trafic referitoare la autovehiculele care vor traversa zona:
– aproximativ 75% din autoturisme vor utiliza autostrada,
– aproximativ 85% din autovehiculele mari pentru transport marfă vor utiliza autostrada,
– aproximativ 90 % din autovehiculele grele pentru transport marfă vor utiliza autostrada,
– aproximativ 90 % din autobuze/autocare vor utiliza autostrada.
Reducerea numărului de accidente ca urmare a implementării proiectului, ar conduce la salvarea a aproximativ 10 vieți omenești într-un an, conform studiilor realizate anterior pentru acest proiect.

Riscul asociat acestui proiect are o valoare de aproximativ 440 – 520 milioane euro ceea ce reprezintă 44 – 52% din valoarea capitalului total estimat. În cazul tradiţional de achiziţie a lucrărilor riscul preluat de autorități este de 323 mil euro pe când în cazul realizării în parteneriat public – privat, partenerul public preia un risc de numai 80 de milioane.

Foto: Traseul autostrăzii (Sursa: Comisia Națională de Prognoză)

Doneaza prin PayPal paypal icon
Donatie recurenta

Doneaza lunar pentru sustinerea proiectului G4Media

Doneaza prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Doneaza prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

46 comentarii

  1. Este foarte scump.Taxarea e la nivel de Franța sau Italia. Nu cred ca vor avea clienți. Lumea va prefera sa folosească vechiul drum care nu este cu taxa.
    Si nu înțeleg de ce tot insista cu acest PPP.
    In condițiile în care exista disponibile fonduri europene nerambursabile. Și utilizarea cărora ar duce la un nivel de taxare mult mai mic.

    • Va fi goala. Asta daca se face, in 12 ani. Dar va fi goala. Veti vedea…

    • De ce se insista cu ppa?

      1)Banii din buget pentru investitiii nu mai exista pentru ca toti s-au dus spre pomeni nesustenabile salarii,pensii speciale,pensii marite.Nevand bani nu pot contribui cu amaratul ala de 10-20% la fonduri europene.

      2)Comisioane si atribuiri pe baza de mita a contractelor.

      3)Prostia oamenilor care voteaza infractori la conducerea tarii sa plateasca 6 euro/100 km de autostrada cand ar trebuie sa aiba autostrazi gratis din banii de buget.

    • E foarte simplu: fondurile europene se fura greu (uite la cati ani inca il mai urmaresc pe Dragnea niste bani furati in Teleorman). Banii intr-in proiect PPP sunt la discretia guvernului.

    • Sigur ca e scumpa! Tu crezi ca astia fac autostrada acolo? NU! Fac doar o schema de ciordeala!
      autostrada A38 care leaga Leipzig de centrul Germaniei, cu o lungime de 208 kilometri, a costat putin peste 1 miliard de euro. Un simplu calcul arata ca pretul pe kilometru a fost in medie 4,8 milioane de euro. A fost gata in 4 ani.
      A65, din sudul Frantei, cu o lungime de 150 de kilometri, costurile au fost de 6,6 milioane de euro pe kilometru. Construita in 5 ani.
      Autostrada Egantia Odos din Grecia, lungime de 670 de kilometri, costul intregului proiect, inceput inca in 1990 a fost estimat la aproape 6 miliarde de euro. In 2009 autostrada a fost finalizata iar costul per kilometru a ajuns la 8,8 milioane de euro. Autostrada strabate granita de nord a Greciei, are 169 de poduri si 69 de tuneluri.
      In Serbia, autostrada dintre orasele Nis si Dimitrovgrad, pe o lungime de 83 de kilometri va costa 450 de milioane de euro. Pret/km: 5.3 milioane euro.
      Doar la noi un km de autostrada costa 15 milioane de euro si se face in 30 de ani. Iar DACA va fi construita, se va inchide imediat pentru ca e varza. Sictir psd!

  2. Mda de 6 euro pe suta km înseamnă ca iti iei combustobil pentru un consum de aprimativ 5 litri la suta. Adica daca nu folosesti autostrada si mergi pe drum european, mergi gratis.

    Asta inseamna ca autostrazile alea or sa fie destul de.libere, cam cum e autostrada buc ploiesti, si aia nu are nici o taxa. Partea bunae ca daca te grabesti de exemplu intr un concediu, poti sa dai banii aia o data si nu saracesti. Dar sa dai in fiecare zi, nu prea cred.

  3. Jaleee pai asa punem mana de la mana si facem noi autostrazi fara baniii UE si comisioanele pentru Bucuresti in jur de 35% .
    Suntem de rasul lumii de asta in cativa ani nu o sa mai fie ce mulge ca o sa ramaneti singuri !!!
    O sa va furati intre voi mizerii umane cu chip de politicieni sinceri si onesti ce sunteti !

    • Invatati limbajul trupului si o sa invatati sa cititi panaramele de politicieni fara sa trebuiască sa va mai pierdeti timpul sa le urmăriți toate aburelile. Ca si cu autostrada asta. Sau intrebati va doar de ce i apuca „construitul” chiar in an electoral. Pana acu ce i a reținut? Dar pensiile de ce cresc doar cu 2 luni inainte de alegeri?
      Politicienii sunt personajele cel mai ușor de citit. Se dau de gol pe f multe cai. Ca sa nu te prinzi ce vor tre sa ai ochelari de cal.

  4. Si nu folosim banii de la UE? Vom plati si taxa si rovigneta si dam si impozit la buget sa se faca autostrada? Aberant dpdv economic. Plus 2 accize in benzina, plus taxa de poluare care se coace de ceva timp. Sa te mai miri ca se pleaca din tara asta?

  5. daca poate cineva sa-i intrebe pe imbecili cum poate o autostrada, drum, canal termic, gaura de vierme sau ce plm le-o mai trece prin cap sa aiba o distanta masurata pe harta „as crow flies” de 73.87 km iar transpus in teren sa masoare „decat” 68 km asta cu tot cu jonctiuni.

    • @primejdie
      Harta are doua dimensiuni, dar cioara zboara in spatiu real tri-dimensional schimband frecvent altitudinea „de croaziera”, de aceea distanta efectiv parcursa de pasare este mai mare decat proiectia ei pe harta.
      Asta la capitolul glume.
      La capitolul lucruri serioase, as fi curios sa stiu ce proiecte de autostrada la care se prevede a se lucra in urmatorii 4 ani vor fi finantate macar partial din fonduri nerambursabile UE. Stim ca aceste fonduri exista, sunt disponibile, e nevoie doar de doua lucruri pentru a le accesa: 1) echipa profesionista de specialisti la minister care sa intocmeasca dosarul de accesare; 2) politicul sa vrea cu adevarat autostrada respectiva.

  6. Foarte detaliat planificat. Oare nu se putea planifica astfel si pe fonduri europene?!?
    Ha,ha…
    Nici in PPP nu se va face in urmatorii 5 ani.

  7. n-o sa plateasca nimeni!
    guvernul fuge de fonduri europene ca dracu de tamaie.

  8. pentru ca sunt niste HOTI !!

  9. Nu mi se pare exagerat de mult 1 mld euro încât sa fie nevoie de PPP.Trebuiau folosiți din fondurile Europene ,pt ca oricum sunt foarte sigur ca nu o sa folosim toți banii de la UE,pt transporturi….PPP poate ar fi fost sa zicem necesar pt traseul de munte:Tg Neamt-Tg Mureș…….. Dar așa e la noi…..păcat

  10. Tu nu ai înțeles pana acum ca nu vor sa facă autostrăzi spre zonele sărace ale României? Își pierd bazinele electorale, se deșteaptă prostimea, etc. Asta înseamnă o legătură cu civilizația! Vin cu ppp și după un timp spun ca este prea scump! Dar am vrut sa facem însă este prea scump! Deșteaptă te romane!

  11. Behtel va fi cunoscuta ca un „Parfum” fin pe langa ce va insemna autostrada Tg Neamt – Iasi !
    Nu va fi gata niciodata. Vor fi falimente si Procese intre parteneri, inclusiv la Tribunale arbitrale Internationale. Vor fi ingropati sute de milioane de euro dar nimeni (din randul romanilor decidenti si executanti nu va pati nimic, pt ca de-aia se lucreaza la greu acum atat dpdv legislativ cat si institutional !
    Daca opozitia unita va castiga viitoarele alegeri, in primul an trebuie sa lucreze doar la schimbarea cadrului legislativ si institutional pt ca legile sa-i pedepseasca pe borfasi iar nu pe victimele acestora.

    PS. Uneori visez noaptea mecla lui Dragnea Dinti de Grebla, desfigurata in bataie. Oare de ce ?

  12. Parteneriat degeaba!
    Vorbe cu care încarcă spatiul public si închide gura Alianței Moldovei.
    Dar la 15 milioane euro km de autostrada cat e comisionul (spaga) pe care o plăteste câștigătorul licitației?
    Asa cost cu autostrada nu cred ca e pe undeva si are raspuns inclus la intrebarea de ce nu folosim fonduri UE?

  13. Targu Neamt – Iasi…. sau Targu Mures – Iasi…. ?

  14. De departe, taxa ar fi mai mare decit cea mai scumpa autostrada cu plata din Spania (Burgos – Tara Bascilor).
    In rest, tot in Spania s-a vazut cum functioneaza autostrazile cu plata construite in PPP, cele care sunt in plus. De exemplu radialele din Madrid care au ajuns in faliment (taxa vs trafic), iar statul a platit catre banci miliardele corespunzatoare, din bani publici, ca sa le scoata din datorii.

  15. Este o HOTIE de-aia TUN, nu asa. Va zica, pentru toata tararaia asta de 1 miliard si peste, ca nu e si TVA pus la socoteala, se platesc doar pentru sisteme de taxare – 12 milioane euro (fără TVA), si pentru sisteme de securitate – 2 milioane euro (fără TVA). Iar toata tarasenia asta inteleg ca va avea o lungime de 68 de km. Din cate stiu, autostrada inseamna un drum pe care se circula cu viteza mare, nu franam sa ne oprim sa platim din 10 in 10 km. Pai 68 de km se fac in 30-40 de minute, la viteza mare, si-atunci cine dreaq se opreste de 100 de ori ca sa plateasca, sa alimenteze, sa-si ia cafea si-alte prostii. Omul merge intins, nu e la plimbare. Taxe la inceputul ei si la sfarsitul ei, ca e o bucata amarata de 68 de km. Ei in schimb baga sisteme de taxare de 12 milioane euro, iar sisteme de securitate inca 2 milioane euro. Si-asta e smecherie ce se vede cu ochiul liber, iar restul cine stie cat mai e de umflat, ca sa-si umfle ei buzunarele, umfla-i-ar DNA pe toti! Asta e HOTIE CU COARNE, nu asa! Sa fie sa va vad la puscarie, psd-draknea!

  16. Dragnea, Dancila, Nicolicea, Valcov, Mitraliera, Cap de Sula, sa va ia pe toti dracu’ si sa muriti in chinuri, hotilor!

  17. Au mai fost taxe pentru autostrazi si au disparut banii. De ce am crede ca acum banii nu vor dispare?

  18. Astia sunt dereglati? Adica peste 1 miliard pentru 61 de kilometri? Asta inseamna 16 milioane / km? Desteptii de la Comisia de Prognoza au vazut traseul? Este unul lejer , se merge pe coridorul Bahluiului intre Tg. Frumos si Iasi. Nu ai multi, dealurile sunt in departare, nu alunecari de teren, nimic decat drum intins. Si 16 milioane/km? Acum e de inteles de ce voiau PPP. Furt la adresa Moldovei, adica alora le faci autostrada cu taxa dupa ce ca sunt rupti de calicie, iar restul tarii are autostrazi gratis??? E discriminare clara.

    • …de la firul ierbii simt pt prima data un sentiment cumplit de deznadejde !…
      Avem fonduri europene nerambursabile care acopera aceasta autostrada in proportie de 85 % , inclusiv cu studiile de fezabilitate aproape acoperite in totalitate ( de fapt , tot/tot/tot din ce ne dorim in capitolul de DEZVOLTARE pt RO acoperite 85 % de UE !!!)…dar PSD nu le accepta !
      …nu pricep cum gandeste PSD-ul ! …Nici un copil de gradinita nu ar gandi asa ! Sa refuzi sa faci autostrazi cand primesti 85 % CADOU din pretul ei , iar mai apoi , TOT POPORUL care merge pe acea autostrada o strabate FREE ! …Fara TAXE ! …Fara nici o taxa !…
      …nu pricep cum gandeste PSD-ul !…La fondurile europene contribuiam doar cu 15 % !…La PPP -ul asta afurisit contribuim cu 25 % !!!…
      Unde-i CASTIGUL ROMANIEI in aceasta afacere ?!…
      Unde-i castigul poporului in acesta afacere ?!…Cu PPP-ul asta prost RO contribuie cu 25 % si poporul va plati taxe de drum uriase , iar cu fonduri europene nerambursabile contribuiam doar cu 15 % si niciodata , da’ niciodata/niciodata nimeni NU AR FI PLATIT vreodata vreo TAXA !!!

      …de la firul ierbii pricep – cu toata deznadejdea !- ca suntem un popor sacrificat !….

  19. In prima zi de Craciun ma cac pe G4 media si ai săi cititori imbecili! In a doua zi, ma pis!

    • Mai imbecil ca tine nu e nimeni, stai linistit. Poti incepe cu tine. Sictir !!

    • D-le Dragnea, asa se vorbeste de sarbatori?
      Pai e frumos?

    • Cei de la g4media au auzit de blocat ip-uri? Nu prea e frumos să dai de asemenea mizerii umane care insistă să-și arate mârlănia ca niste bivoli îndărătnici, în fiecare zi…

  20. In conditiile astea ce investitor s-ar mai duce in Moldova? Daca ai un tir si trebuie sa transporti marfa zilnica dus-intors pe 100 de km: 2*15 Euro (12.5+2.5TVA aprox.) = 30 euro/zi. Pe luna inseamna 600 de euro. La o flota de 5 tiruri inseamna 3000 de euro pe luna. Pe un an de zile platesti undeva la 36.000 de euro pentru toata flota de 5 tiruri/100 de km. Doamne!? In ce tara traim?! La fel cat, va costa un bilet de autobuz?

  21. Autostrada asta sigur va costa dublu sau triplu la sfârșit!

    • Care pana la sfarsit? E deja triplu la peste 17 mil/km. Gandeste-te ca umbrarescu a facut-o la Nadaselu cu 6.3 mil/km (fara tva)

  22. Deci treaba sta cam astfel, potrivit Comisiei de Prognoza. Costulrile sunt de 1.2 miliarde (cu TVA) pentru 61km (plus vreo 7 pt bretele). Asta inseamna 17.7 milioane pe km. Culmea e ca segmentul Pascani-Tg.Frumos bate recordurile, 570 milioane fara tva (710 cu TVA) pt 32 km, asta inseamna 22 milioane /km. ATENTIE. Tunul Bechtel a fost 1.5 miliarde pentru 52 km gata si 64 facuti 50%, estimarea a fost la 20 milioane euro /km. V-ati plans de Bechtel? Priviti-l pe Valcov. Inca mai credeti ca americanii erau de vina??? P/S: Otoyol-5 este cel mai mare proiect rutier turc, 5.7 miliarde pentru 421 km intre Istanbul si Izmir, 6 bennzi (3 pe sens), plus un „mega”-pod de 3.3 km peste marea Marmara ce a costat 1.06 miliarde euro. Si cu toate astea, pretul mediu e de 13.5 milioane euro/km. In concluzie, autostrada Tg.Neamt-Iasi ne va baga in faliment din cauza unui imbecil care ar trebui sa fie dupa gratii. Traiasca votantii PSD.

  23. Am urmărit și costurile de pe alte tronsoane de exemplu pe A10.
    http://www.130km.ro/a10.html
    Îs duble referinduma la ce au estimat. De ce vor neapărat să construiască scump . Nu prea are sens.
    Real costurile vor fi mult mai mari, posibil chiar duble.

  24. NU VA MAI VOTAM IN VECI ! ar trebui sa fine ceva ca un brand National. Sa-l repetam zilnic in social media, acasa si pe strada ca pe un salut. Cred ca vom rezolva nu toate , dar multe problema. Vom face autostrazi, scoli, spitale si o justitie cu adevarat oarba. Inchei prin a va saluta cu un sincer NU VA MAI VOTAM IN VECI !

  25. Studenții de la CFDP lucrează la proiecte gen cooperativa in zadar. Nu se trimit spre proiectare la facultăți proiecte de infrastructură. Luati ca exemplu Japonia. Facultățile sunt dotate și pot ajuta mult. Multi din cei ce termina se angajează că vânzători de materiale de construcții, șuruburi sau pe la politie. Alții pleacă definitiv din tara. Cei ce sunt angajați la multinaționale (inclusiv muncitorii) au contracte de zilieri in sensul că au contracte de 1 luna sau max 3, după care se refac. Nimeni verifica ce se întâmplă. Oamenii sunt ținuți peste program inclusiv și dumineca. E un decalaj enorm intre cei ce lucrează în infrastructură și cei din IT deși ăștia din urmă stau la cald vin și pleacă când vor și răspunderi niciuna.
    In ministere și companii, primarii se fac angajări pe baza de pile cunoștințe relații. Se asfaltează apoi se sapă pentru rețele de apă și canalizare. Nu a fost sancționat nimeni de la vreo astfel de instituție. E trist ce se intampla. Nu e o normalitate.

  26. Taxa pentru autostrada este mica , ar trebui sa fie in jur de 10 Euro/100 KM , sa simta romanii ca se deplaseaza pe autostrada .

  27. Ca sa atraga fonduri Europene, PSD-ALDE-UDMR-istii ar trebui sa-si dea afara rudele si amantele din administratie si sa angajeze profesionisti in loc. Ceea ce nu vor sa faca.

    Schema cu PPP este pusa anume pentru a complica lucrurile.

    Viitorul guvern post-PSD va trebui sa anuleze cam 90% din ce a facut acest guvern de hoti, impostori si incompetenti.

  28. Detaliu interesant: portiunea „gresita”, adica Tg. Frumos – Tg. Neamt este si cea mai scumpa.
    Adica nu duc autostrada prin orasele importante Roman si Piatra Neamt (si mai aproape si de Bacau, la 50 km Bacau-Roman in loc de 80 km Bacau – Tg. Frumos/Pascani), dar se asteapta sa aiba trafic la 7 Euro pe 100 km. De la taranii saraci ai regiunii NE, probabil, in special cei din zona Tg. Frumos – Tg. Neamt. Au numa’ closti cu puii de aur taranii din zona. Din mila lui D-zeu si Preafericitul Vanzator de Lumanari.

    Astia-s complet zanatici. Balciul asta va trebui oprit de viitorul guvern post-PSD, si proiectul facut profesionist.

  29. Oare de ce nu o sa vedem știrea asta la TV ?

    Regiunea Moldova voteaza la greu partidul neo-comunist PSD, inainte a votat FSN si PDSR adica cam tot PSD, acum PSD le ofera autostrada cu taxa de 10 Euro … nu am mai auzit așa umilință pentru moldoveni.

    Deputații PSD din Iași, Neamț, Bacău si Suceava de ce nu reacționează ? Pentru că toți au cumpărat teren in zona pe unde trece autostrada si vor profit dar nu se gandesc ca pe E85 au murit anul trecut peste 180 de oameni in accidente rutiere.

  30. Oamenii astia sunt fenomenali!

    1. Deci in document, in mod repetat spun ceva de genul „dupa cum se observa pe harta, este inclusa si autostrada Tg. Neamt – Iasi (s-ar parea ca asta este noul nume acum, credeam ca este Iasi – Tg. Mures!). Iar daca te si uiti pe acele harti, nici vorba de Iasi – Tg. Neamt nicaieri. In schimb traselele proiectate si in trecut sunt Iasi – Roman – Piatra Neamt – Transilvania. Pagina 7 a documentului.

    2. Documentul pare a fi in colaj scolaresc, cu fragmente de text puse la gramada fara nicio curgere logica, ce sa mai vorbesc de argumentatie profesionista. Nu fac figure captions, pun imaginile exact ca la gradinita sau primele doua clase primare. Ba chiar si repetitii de text care tradeaza o „munca grea” de copy-paste. Un singur exemplu:
    „Autostrada Autostrada Târgu Mureș – Targu Neamt – Iași–Ungheni, din care face parte si
    tronsonul ce face obiectul prezentului studiu de fundamentare, Târgu Neamţ – Iaşi, va străbate judeţele Mureş, Harghita, Neamţ şi Iaşi şi va avea o lungime totală de aproximativ 320 de km.” Pagina 5.

    Autorii documentului sunt probabil o echipa de batrani intepeniti in trecut si ceva tineri aiuriti angajazi pe pile. Este o bataie de joc. Statul Roman impotriva Romaniei, prin ineptie si coruptie. Asta se intampla.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.