SUA: Operațiune de amploare a aliaților lui Trump împotriva presei liberale și activiștilor de stânga. Cum se desfășoară ea și care au fost primele ținte
O coaliție de activiști conservatori, aliați ai președintelui american Donald Trump, a declanșat o campanie în forță pentru a discredita organizațiile de știri și jurnaliștii pe care îi consideră anti-Trump, fiind vizate zeci de instituții media din Statele Unite. „Operațiunea agresivă” își propune să facă publice informații negative despre ziariștii-țintă pentru „a submina influența relatărilor de presă legitime.” Grupul, care este coordonat de unul dintre prietenii lui Donald Trump Jr., fiul liderului de la Casa Albă, a lansat deja pe piață informații compromițătoare despre mai multi jurnaliști de la CNN, The Washington Post și The New York Times, trei organizații media care au publicat constant anchete vizând administrația republicană actuala. Casa Albă a afirmat că nu este la curent cu operațiunea de presă.
Potrivit unui material realizat de New York Times, campania conservatorilor, care a fost descrisă în detaliu de patru persoane familiare cu operațiunea, este cel mai recent efort al președintelui Trump și al aliaților săi „de a submina influența relatarilor de presă legitime.” Președintele republican e acuzat că a urmărit constant să diminueze credibilitatea organizațiilor media și să le prezinte ca oponenți motivați politic. În urmă cu câteva zile, el a scris de altfel într-un mesaj tweet că jurnalismul „nu este altceva decât o mașină de propagandă diabolică pentru Partidul Democrat.”
În principiu, grupul de activiști conservatori a compilat dosare cu postări „jenante” din media socială și alte declarații publice făcute de sute de angajați ai unora dintre cele mai importante organizații de știri din Statele Unite. Activiștii au strâns postări de pe rețelele de Twitter, Facebook și Instagram și au stocat imagini cu postările care pot fi mediatizate chiar dacă utilizatorul le șterge între timp.
Ca răspuns la relatările de presă sau comentariile pe care aliații Casei Albe le consideră nedrepte la adresa lui Trump și a echipei sale în perspectiva alegerilor prezidențiale de anul viitor, grupul a publicat deja informații despre jurnaliștii de la CNN, The Washington Post și The New York Times.
Activiștii conservatori au examinat îndeaproape mii de postări publice și declarații ale jurnaliștilor, unele vechi de peste un deceniu. Doar o parte din ceea ce grupul conservator susține că a descoperit a fost făcută deja publică, urmând ca cele mai multe dintre informațiile compromițătoare să fie dezvăluite pe măsura apropierii alegerilor prezidențiale din 2020.
Conform informațiilor, cercetările conservatorilor vizează inclusiv membri ai familiilor jurnaliștilor care activează în politică, precum și activiști liberali și alți oponenți politici ai președintelui Trump. O sursă citată de New York Times a susținut că operațiunea a descoperit informații „incendiare” despre „câteva sute” de persoane din media.
New York Times a afirmat că nu a reușit să evalueze în mod independent afirmațiile cu privire la cantitatea sau importanța potențială a materialului pe care rețeaua pro-Trump a reușit să îl strângă, iar unii dintre activiștii conservatori implicați în operațiune sunt cunoscuți pentru exagerile lor anterioare și pentru scandalurile pe care le provoacă.
Dar materialul publicat până acum s-a dovedit autentic, iar o mare parte din informațiile dezvăluite au fost dăunătoare profesional pentru cei vizați de campania conservatorilor.
Detalii despre operațiune
New York Times susține că unul dintre personajele principale ale campaniei de presă este Arthur Schwartz, un consultant conservator în vârstă de 47 de ani, care este prieten și consilier neoficial al lui Donald Trump Jr., fiul cel mai mare al președintelui. Schwartz a lucrat cu unii dintre cei mai agresivi operatori din dreapta eșichierului politic american, inclusiv cu fostul consilier al lui Trump, Stephen K. Bannon. El este prieten și cu actualul ambasador american la Berlin, Richard Grenell.
Având pregătire de avocat, Schwartz s-a apropiat de membrii familiei președintelui, devenind unul dintre cei mai agresivi apărători ai acestora, el fiind cunoscut pentru atacurile la adresa reporterilor și politicienilor despre care crede că i-au nedreptățit pe cei din familia Trump. Schwartz i-a atacat în mod și pe republicanii pe care îi consideră neloiali lui Trump, între care fostul șef de personal al Casei Albe, Reince Priebus. El a negat recent pentru The Wrap că ar face parte din operațiunea de presă, adăugând că „sunt doar un cetățean privat care fac tot ce pot pentru a sprijini președintele și administrația sa.”
Informațiile descoperite de Schwartz și colegii săi au fost comentate și răspândite de oficiali din cadrul Administrației Trump și din campania să electorală, precum și de activiști conservatori și de presa de dreapta, precum Breitbart News. De exemplu, în cazul recent al unor dezvăluiri care au vizat un editor al New York Times, acuzat de postări anti-semite, știrea a fost publicată pentru prima dată de Breitbart, repostată pe Twitter de către Donald Trump Jr., Rush Limbaugh, Mark Levin și Katrina Pierson, consilier senior al campaniei Trump. Ulterior, știrea a devenit rapid subiectul unui interviu Breitbart cu Stephanie Grisham, purtătorul de cuvânt și directorul comunicațiilor de la Casa Albă.
Reacția conservatorilor pare să fi fost declanșată de două materiale publicate de New York Times: un editorial care îl acuza pe Trump de promovarea antisemitismului și un profil al lui Grisham, care includea detalii negative despre trecutul ei de angajat. La doar câteva ore, Breitbart News a publicat un articol care prezenta mesaje tweet antisemite și rasiste scrise în urmă cu un deceniu de către Tom Wright-Piersanti, care era student în acel moment și care acum este redactor la departamentul politic al ziarului New York Times. Editorii The Times au spus că analizează situația și au afirmat că postările lui Wright-Piersanti, care atacau evrei, indieni americani și membri ai comunității amish, reprezintă „o încălcare clară a standardelor noastre.”
De asemenea, la o săptămână după ce un reporter al CNN s-a certat cu Trump în timpul unei conferințe de presă, Schwartz a publicat un mesaj tweet al ziaristului din 2011, în care acesta a folosit o expresie anti-gay. Ulterior, alte mesaje tweet similare au ieșit la iveală, iar reporterul și-a cerut scuze.
Într-un alt caz, Schwartz a dezvăluit un mesaj tweet vechi de aproape zece ani în care Josh Dawsey, reporter pentru The Washington Post, a repetat într-o manieră ambiguă o expresie injurioasă folosită de un politician.
În luna martie a acestui an, Schwartz a publicat un link către un articol din Breitbart despre un reporter de la Business Insider al cărui cont de Instagram a inclus declarații anti-Trump și o fotografie a ziaristului care demonstra împotriva președintelui.
În iulie, în perioada în care CNN a publicat un articol în care prezenta postări vechi ale unui apropiat al lui Trump, care răspândea sugestii potrivit cărora Barack Obama este un musulman a cărui loialitate față de Statele Unite e sub semnul întrebării, Schwartz a prezentat mesaje tweet antisemite postate în 2011 de Mohammed Elshamy, un editor foto de la CNN. Elshamy, care în momentul în care a postat acele mesaje avea 15 ani și locuia în Egipt, s-a aparat afirmând că nu știa engleză foarte bine și că „a repetat sloganuri auzite pe stradă” în perioada demonstrațiilor din timpul „primăverii arabe.” Ulterior, el a demisionat din funcție.
Ce afirmă organizațiile media vizate
New York Times scrie că folosirea tehnicilor jurnalistice pentru a viza ziariștii și organizațiile de știri ca răspuns pentru – sau ca un avertisment pentru a nu urmări – articole critice la adresa președintelui este fundamental diferită de rolul bine stabilit al presei în investigarea celor aflați la putere.
„Dacă sunt în mod clar represalii, este clar un atac, în mod clar nu este jurnalism,” a afirmat Leonard Downie Jr., care a fost editorul executiv al ziarului The Washington Post din 1991 până în 2008. Tensiunile dintre un președinte și organizațiile media care scriu critic despre el nu sunt un lucru nou, dar un efort politic organizat, la scară largă, pentru a-i umili intenționat pe jurnaliști și pe ceilalți care lucrează în media este, a adăugat Downie Jr.
A.G. Sulzberger, directorul Times, a scris într-o declarație că astfel de tactici coboară campania președintelui împotriva presei libere la un nou nivel. „Ei încearcă să hărțuiască și să umilească pe oricine este afiliat cu organizațiile de știri de frunte care pun întrebări viguroase și scot la lumină adevăruri incomode. Scopul acestei campanii este clar de a intimida jurnaliștii să își facă treaba… The Times nu va fi intimidat sau redus la tăcere,” a afirmat Sulzberger.
The Times consideră că, în cazul rețelei pro-Trump, „cercetările vizând jurnaliștii liberali sunt desfășurate în beneficiul politic al Casei Albe. Ele vizează nu numai jurnaliștii cunoscuți care contestă administrația, ci și oricine lucrează pentru organizațiile de știri pe care membrii rețelei le văd ostile la adresa lui Trump, oricât de tangențiala poate fi acea slujbă pentru prezentarea informațiilor despre președinția sa.”
La rândul său, un purtător de cuvânt al CNN a spus că, atunci când oficialii guvernamentali, „și cei care lucrează în numele lor, amenință și se răzbună împotriva reporterilor ca mijloc de suprimare, este un abandon clar al democrației în detrimentul a ceva foarte periculos.”
Criticii afirmă că operațiunea lui Schwartz nu doar că va intimida jurnaliștii care vor să facă dezvăluiri despre administrația Trump (se discreditează ziaristul care a scris materialul, nu informațiile prezentate de el în acel articol), dar va duce și la erodarea credibilității presei, astfel încât această să nu își mai poate face treaba așa cum trebuie.
Cei de la Poynter scriu că operațiunea conservatorilor „nu are niciun interes să facă mai bună țara noastră sau să sprijine o presă independentă. Este interesată doar să distragă publicul cu elemente lipsite de importanță, pentru a permite președintelui să conducă neînfrânat, necontrolat și nestingherit.”
Iar New York Magazine a scris că „în războiul cu presa, aliații lui Trump folosesc ca armă postările rele.”
Reacția Casei Albe și a conservatorilor
Biroul de presă al Casei Albe a declarat că nici președintele, nici vreun oficial de la Casa Albă nu au fost implicați sau la curent cu operațiunea. De asemenea, biroul a afirmat că nici Casa Albă, nici Comitetul Național Republican nu au fost implicate în finanțarea acesteia.
La rândul ei, echipa de campanie Trump 2020 a spus că nu e la curent și nu este implicată în eforturile grupului conservator, dar a sugerat că acestea servesc unui „scop notabil.” „Nu știm nimic despre acest lucru, dar este clar că mass-media are multe de făcut pentru a-și curăța propria casă,” a afirmat Tim Murtaugh, directorul de comunicare al campaniei de realegere a republicanului.
Conservatorii se apără afirmând că operațiunea vizează instituțiile media folosind una dintre cele mai eficiente arme de luptă politică – cercetări profunde și laborioase în dosarele publice ale adversarilor pentru a găsi contradicții, opinii controversate sau afilieri toxice. De altfel, grupul liberal Media Matters for America a fost unul dintre cei care au inițiat cercetarea și publicarea declarațiilor publice controversate ale unor personalități mass-media conservatoare.
„Sunt sigur că vor cădea și mai multe capete,” a declarat Sam Nunberg, un fost consilier al lui Trump, care este prieten cu Arthur Schwartz, referindu-se la cazul editorului de la Times. Nunberg și alții care sunt familiarizați cu campania de presă a conservatorilor au descris-o ca fiind menită să expună ceea ce ei consideră ipocrizia unor organizații majore de știri din Statele Unite, care au relatat declarațiile controversatre ale președintelui cu privire la rasă. „Și noi putem juca acest joc. Media i-a vizat de multă vreme pe republicani cautând adânc în postările lor de pe canalele de media socială, urmărind să-i caricatureze pe toți conservatorii și pe alegătorii lui Trump drept rasiști,” a adăugat Nunberg.
„Dacă @nytimes consideră că acest lucru rezolvă problema, putem expune și alți câtiva dintre bigoții lor,” a scris Schwartz într-un tweet ca răspuns la mesajul apologetic al editorului de la Times (Wright-Piersanti și-a cerut scuze și a șters mesajele anti-semite. „Vor urma mult mai multe (dezvăluiri) de unde a venit și asta,” a afirmat el.
Surse: The New York Times, New York Magazine, Politico, The Wrap, Poynter
Foto: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
42 comentarii