G4Media.ro

Sorin Cîmpeanu: Pentru a-i atrage pe absolvenţii universităţilor să aleagă o carieră…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Sorin Cîmpeanu: Pentru a-i atrage pe absolvenţii universităţilor să aleagă o carieră în învăţământ, trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă, începând cu nivelul de salarizare

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, este de părere că pentru a-i atrage pe absolvenţii universităţilor să aleagă o carieră în învăţământ, trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă, începând cu nivelul de salarizare, relatează Agerpres.

Cîmpeanu a participat miercuri seară la dezbaterea publică pe tema proiectului legii educaţiei – componenta ce vizează învăţământul preuniversitar, organizată de Alianţa „O Voce pentru Educaţie”.

Printre temele abordate în cadrul discuţiei s-au numărat alfabetizarea funcţională, cariera didactică, sistemul curricular, digitalizarea, evaluarea rezultatelor învăţării, finanţarea, managementul şcolar, guvernanţa sistemului de educaţie, învăţământul profesional dual.

„Mai bine de jumătate din proiectul legii învăţământului preuniversitar vizează în mod clar, chiar dacă implicit, alfabetizarea funcţională, de la standardizarea evaluărilor, de la un curriculum construit pentru ca elevii să dobândească cele opt competenţe cheie de bază – competenţe, şi nu cunoştinţe -, până la formele de examinare, până la formarea cadrelor didactice, este cuplat proiectul legii cu Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă în care avem finanţare pentru formarea a peste 100.000 de cadre didactice din această perspectivă a alfabetizării funcţionale şi a alfabetizării digitale. Toate aceste lucruri vizează nivelul de alfabetizare funcţională pentru că aceasta este o problemă reliefată de testele PISA”, a afirmat ministrul Educaţiei.

Potrivit acestuia, în prezent, cariera didactică este puternic deformată iar pentru a-i putea atrage pe absolvenţii universităţilor româneşti să aleagă o astfel de carieră trebuie ca aceasta să fie făcută atractivă.

„Trebuie să o facem atractivă prin mai multe modalităţi. (…) Pe primul loc este atractivitatea salarială. Este pentru prima dată când o lege sectorială, legea educaţiei, prevede explicit lucruri despre nivelul de salarizare al profesorilor. Mai exact, profesorii trebuie să-şi poată începe cariera de la un nivel egal cu salariul mediu pe economia naţională din anul precedent încheiat. Deci, dacă vrei să fii profesor, ca o recunoaştere a statutului şi importanţei acestei profesii, salariul este un factor important, dar nu este nici pe departe singurul. (…) Profesorul trebuie să îşi redobândească statutul social şi profesional pe care educaţia îl merită”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Referindu-se la digitalizare, ministrul a spus că sistemul de învăţământ, nu doar sistemul public, ci şi cel privat, se confruntă cu o criză a specialiştilor în digital.

„30% din ceea ce avem planificat ca investiţie în educaţie din PNRR înseamnă digital. Înseamnă digital în toate formele. (…) La nivelul legii, una dintre soluţiile pe care le-am identificat este înfiinţarea unei unităţi executive suport pentru mentenanţă şi asistenţă tehnică în digital. Avem precizare, la nivelul legii, că această unitate executivă va putea beneficia de finanţare de la bugetul de stat şi din alte surse şi va putea să lucreze cu experţi externi. Asta este calea în care Ministerul Educaţiei se deschide către sprijinul care poate fi acordat din partea mediului de business, din partea specialiştilor. (…) Resurse înseamnă resursă umană. Deci, profesorul, dacă înţelegem că trebuie să fie mult mai mult decât până acum, va fi şi facilitator de învăţare între atâtea surse deschise de informare pentru elev. (…) Nimic în şcoală în se va întâmpla fără profesori”, a subliniat ministrul Educaţiei.

În opinia sa, starea educaţiei de acum este rezultatul tuturor, inclusiv al său în calitate de profesor, de rector şi de ministru al Educaţiei. „E bine să înţelegem lucrurile astea, să le acceptăm şi să construim”, a adăugat Sorin Cîmpeanu.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Tampeanu vorbeste cu prostii, iar jurnalistii nu stiu sa puna intrebari, tot de prosti – cei mai multi- sau de ticalosi, fiindca un salariu de 6000 de lei inseamna, dupa plata impozitului, cu putin peste 3000, deci cat este si azi salariul unui profesor.

    • Dar unde sa ii aduca dacă nu sunt posturi?! S-au creat catedre noi undeva?! S-au construit şcoli noi?! Ei se tot vaita ca dau examen de titularizare in fiecare an degeaba, pt ca nu sunt posturi! Sunt destui absolventi care ori nu au pe ce sa se titularizeze, ori fac nazuri ca nu vor la țară, ca vor la scoli de top, etc. Asta inseamnā sa se dea afara profesorii care sunt deja titulari sau ce? Adica in orice domeniu ar fi, se dau afara vechii angajați pentru angajarea absolvenților? Eu daca aş absolvi acum, m-aş angaja unde sunt posturi libere, nu aş ţipa ca nu am loc de foştii mei profesori. Profesorii cu vechime sunt obisnuiti cu binele si cu răul, cu toaleta in fundul curții, cu elevii de tot felul, cu subfinanțarea şi alte cele.

  2. Să le promită câte un doctorat la fiecare 3 ani, poate ii convinge.

  3. Sa aleaga o cariera in invatamintul privat .
    In invatamintul public vor deveni slugi ale directorilor , inspectorilor , primarilor , presedintilor de consilii judetene , prefectilor , …..

  4. CU SALARII CA ALE PILELOR „ORICAT DE PROASTE” ALE „nea petricilor” ?

  5. oricat de pregatiti si de dedicati ar fi profesorii, invatamantul nu e totul, pentru prosperitate este nevoie de resurse, economia nu functioneaza doar cu teorie, are nevoie de resurse(mijloace de productie si tehnologii avansate ), micile ateliere nu pot concura cu firmele renumite de afara, concurenta internationala este acerba,de ex, nu poti concura cu” mobra hoinar” niste fabricanti cu traditie si tehnica avansata in ind. auto. Institutiile autohtone sunt sociocentriste, sefii lor si angajatii exagereaza importanta activitatilor lor pentru a primi fonduri din ce in ce mai mari, de obicei pt salarii. Pe de alta parte, cresterile periodice de salarii in sect. bugetar inseamna efort mai mare in cel particular, iar consecinta este ca munca productiva devine nerentabila, fiindca economia nu poate sustine cresterile, deoarece preturile produselor sunt limitate de cerere si de concurenta.

  6. Pentru a atrage oameni competenti in invatamant trebuie ministri care sa nu apere normele coledzilor in loc de competenta si presedinti care sa nu viseze la romania meditata si sa dea peste cap tot sistemul ca sa nu i se anuleze doctoratul marelui general…

  7. Sa le propuna pensii „ocupationale” – nu speciale, calculate la 85% media ultimelor/celor mai bune 6 luni inclusiv cu sporuri de caldura/birou/folosire calculator/ lb straine( inclusiv romana si matematica)/conditii vatamatoare si bonus de performanta (max 200% din salariu, acordate exact in ultimele 6 luni.

    Si sa nu uitam – pensionare la 40-50 ani , cu cumul de pensie + salariu chiar daca se reangajeaza pe o pozitie similara.

    In plus, sa incurajeze diaspora: sa se considere vechimea din strainante + calculul pensiei la veniturile din strainante – sa vezi cum se intorc ITistii in invatamant si-l mai si depasesc pe pensionarul Ciuca, care isi va vedea pensia prea mica …. ce sa-i faci daca nu i-a placut cartea, sa invete sa citeasca cursiv de pe foaie macar la nivelul Dancila.

    • ,Pentru a merge in invatamant sa faca clase de maxim 15 elevi, cu manuale aerisite, cu o programa cu activitati practice si in aer liber, cu scoli dotate cu materiale didactice moderne. Asa cum exista in tarile dezvoltate.

  8. Numai șmecherii… Vor avea ce vor semăna!