G4Media.ro

România, Europa și marile schimbări

România, Europa și marile schimbări

Europa se schimbă cu o viteză uluitoare. Toata viața noastră așa cum o cunoaștem va fi în câțiva ani istorie. Noile tehnologii, inteligența artificială, digitalizarea patrund masiv în toate domeniile. Odată cu noua ordine tehnologică și neliniște climatică se naște o nouă viziune despre cum trebuie să arate realitatea din jurul nostru.

Cel mai fierbinte subiect în Europa este azi Green Deal, dublat de o discuție mai amplă, la nivel global, despre schimbările climatice. Green Deal a fost inițial opera unor utopiști ecologiști, multe din măsurile propuse ca Europa să ajungă până în 2050 la zero emisii de carbon par imposibil de pus în practică din cauza costurilor financiare uriașe și din cauza impactului social major.

Dar ideile lor au făcut masă critică în societate, le-au preluat rapid și alte grupuri politice mari, ca socialiștii și cei din Renew Europe. Doar cei din Partidul Popular European încearcă să mai tempereze elanul considerat pe alocuri distructiv al noii religii, solicitând mai mult realism și mai puțină habotnicie.

Bun sau prost, realist sau utopic, Pactul Ecologic European (Green Deal) va deveni curând literă de lege. O bună parte din măsuri vor ajunge, după negocieri dure cu Parlamentul și cu statele membre în Cosiliul UE, directive, adică legi obligatorii în spațiul UE. Ele vor fi transpuse în legislația națională.

Cu alte cuvinte, ne place sau nu, suntem de acord sau nu, dar economiile statelor membre nu vor mai arăta la fel în maxim un deceniu de acum încolo, când Europa și-a propus să atingă primele ținte din Green Deal: reducerea cu 55% a emisiilor de carbon raportat la anul 1990.

De exemplu, producția de automobile. Dacă viziunea Parlamentului European va deveni realitate, în maximum 20 de ani, deci în timpul vieții noastre, motoarele clasice pe benzină și motorină vor putea fi admirate doar la muzeu, așa cum ne uitam azi la motoarele cu aburi. Vor fi înlocuite integral de mașinile electrice.

Parlamentul European propune ca până în 2040 toate mașinile care intră în piața UE să aibă zero emisii. Prin urmare, imaginați-vă amploarea schimbărilor doar din industria auto, cu efectele produse în economie pe orizontală și pe verticală. Apoi, impactul global al unui shift de anvergura renunțării la motoare clasice, din perspectiva scăderii consumului de petrol. Iar ”noul petrol” îl vom căuta în altă  parte – vezi harta

Industria auto este doar un mic exemplu din multe alte industrii care vor fi afectate din plin. Subliniez, lumea pe care o știm nu va mai arăta în curând la fel.

Măsurile propuse în Green Deal au deja un impact direct asupra priorităților viitorului buget multianual 2021 – 2024, care acum se se află în plină negociere între Parlament, Comisie și statele membre. Banii europeni vor merge în următorii șapte ani cu precădere către investiții în inovație, tehnologie și în digitalizare.

Valul schimbării îi va spulbera pe cei care nu înțeleg direcția. Nu vom avea nicio șansă dacă nu vom ieși din matricea, din mindset-ul ultimelor trei decenii scurse de la căderea comunismului. Totul trebuie revizuit, lăsat în urmă, trecut în plan secundar.

Sigur, autostrăzile sunt în continuare importante, trebuie să le construim odată înainte să ne blocăm fizic în România, dar în același timp ar fi util să înțelegem că pe radar au apărut între timp provocări și mai mari.

Pe aceste autostrăzi care azi lipsesc, dar și în marile orașe, va trebui să avem un nou tip de infrastructură destinat mașinilor electrice. Sistemul energetic național va trebui adaptat pentru consumul de electricitate care în câțiva ani va exploda.

Toate politicile publice vor trebui concentrate în această direcție. Avem ocazia nesperată să facem un salt istoric, după ce am ratat trei decenii șansa dezvoltării. Repet, autostrăzile rămân vitale, reforma sistemului de pensii la fel, temă importantă, dar cine își consumă energiile pe vechile teme nerezolvate, cine rămâne cantonat cu privirea în trecut riscă să nu înțeleagă nimic din viitorul care nu așteaptă după nimeni.

Or, România dispune de un potențial enorm pentru a se racorda rapid la noua ordine. Avem resursa umana, IT-isti creativi, afaceri cu potențial în domeniul tehnologiei.

Nu degeaba cei de la Lockheed Martin s-au arătat interesați să investească în România inclusiv în domeniul inteligenței artificiale. Nu întâmplător compania UiPath, înființată în București de doi IT-iști români, a ajuns rapid lider mondial în automatizări software.

Acest potențial uriaș trebuie exploatat prin politici guvernamentale inteligente. Cel mai rău lucru pe care l-am putea face ar fi să-l ignorăm sau să-l omorâm prin măsuri fiscale stupide.

Guvernul a dat câteva semne că înțelege schimbarea de paradigmă. Premierul Ludovic Orban a declarat miercuri, la conferința de presă de instalare a secretarului de stat din ministerul educației, Dragoș Ciuparu, că Uniunea Europeană “va acorda în exercițiul viitor financiar extrem de multe resurse pentru specializare inteligentă, adică cercetare, inovare, digitalizare”.

“Concentrarea tematică pe specializarea inteligentă este de 35%. Imaginați-vă că, la bugetul propus de Comisia Europeană, din FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională), 35% înseamnă aproape 6 miliarde de euro.”, a mai spus premierul Orban.

Nu este singurul semnal încurajator că lucrurile se mișcă în direcția corectă. Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene, a declarat într-un interviu pentru G4Media.ro că pregătește patru mari proiecte axate pe cercetare și tehnologii care să poziționeze România în tendințele globale din domeniu. Fiecare proiect e estimat la 150 de milioane de euro.

Aceste proiecte includ înființarea unui Institut de Inteligență Artificială pentru zona de robotică, automatizări industriale și IT și inființarea Institutului pentru Tehnologiile Viitorului (nanotehnologii, microelectronică, fotonică, materiale și tehnologii de fabricație avansate).

Sunt pași înainte, motive de speranță, dar este nevoie de mai mult. România are nevoie de o viziune integrată asupra marilor schimbări, de coerența deciziei la nivel guvernamental și, mai ales, de curaj politic. Cu atât mai mult avem nevoie de anticipate, de o nouă majoritate, de alte figuri în Parlament, mai puțin îmbăcsite, depășite de vremuri.

Ne trebuie mai mulți oameni din noua generație în poziții-cheie din Parlament și Guvern, crescuți cu tehnologia în brațe și cât mai racordați la fluxul de idei european. România are nevoie de un suflu nou în politică și administrație.

Cineva trebuie să schimbe inclusiv narativul public. Nu mai putem vorbi la nesfârșit despre drumuri, pensii speciale, despre țevile RADET și alte teme, repet, extrem de importante, dar care ne țin pe loc daca ne vom consuma întreaga energie cu ele. Prea multe din temele dezbătute azi la televiziunile și în presa românească sunt îngrozitor de provinciale, de locale, de mici și meschine.

România nu-și mai permite pur și simplu noi derapaje precum cel din epoca Dragnea. Dacă vom fi iarăși nevoiți să ducem întreaga luptă internă pentru a păstra intacte independența justiției, statul de drept și democrația, vom fi spulberați de valul marilor schimbări. Le vom rata, vor trece pe lângă noi, decalajul față de lumea occidentală va crește și mai mult.

Pentru a avea succes, pentru a evita o nouă ratare istorică, toate ideile de mai sus trebuie să facă masă critică în societate, publicul să conștientizeze importanța lor și să pună presiune pe clasa politică să acționeze în direcția corectă.

Avem nevoie cu toții de o mică revoluție de mentalitate, de o mai multă deschidere față de viitor, cu toate spaimele și rezistența față de nou.

Este singura șansă de a ieși din băltire, de a face saltul înainte și de a ne dezvolta în direcția corectă.

Citește și

EXCLUSIV Marcel Boloș: România pregătește patru proiecte strategice de cercetare din fonduri UE – Institut de Inteligență Artificială, Institut de medicină genetică, tehnologiile viitorului și vaccin tetravalent

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

99 comentarii

  1. La mine la țară nu se schimba nimic… doar frunzele de la an la an, cât vor mai fi copaci

    • La tine la tara nu va mai exista in curind

    • Corect. Romania are de acoperit o prapastie uriasa populatia din orasele mari, care incepe sa se apropie ca standard de viata de media UE, si amaratii care traiesc in pragul saraciei, care merg iarna cu caruta la padure sa fure lemne de foc, cu copii care mor asfixiati in latrina scolii…

      #ciumarosie a crescut pe hartie nivelul de trai, dar l-a crescut din imprumuturi. Beneficiarii cresterilor de cheltuieli din bugetul de stat dau banii pe importuri in timp ce guvernele acopera deficitul din imprumuturi. Imprumutam bani de la altii ca sa ii cheltuim tot la ei. Si ne mandrim ca a crecut economia!.. In realitate, a crescut doar datoria.

  2. Romanii nu sunt in stare sa rezolve nici cele mai simple probleme.

    Pe ce planeta e Tapalaga?

    • Tapalaga spune clar si aorect ce va fi, ce urmeaza , nu cine va face .

    • Doar presa stabileste ce e de interes public si ce nu.
      E de pe planeta în care tu iti vezi de treaba ta si asculti ce-ti spune el.

    • Dumneavoastra spuneti ca nu ma pot muta intr-o casa noua daca in casa actuala am o usa care nu se inchide bine. Trebuie intai sa rezolv usa abia apoi sa ma gandesc sa caut.

      Daca inteleg corect, d-l Tapalaga spune: daca ne irosim toate resursele pentru a rezolva problemele actuale nu ne ramane nimic pentru progres. Daca in schimb investim pentru progres vom avea resurse disponibile pentru a rezolva si problema actuala. De exemplu se poate ca transformandu-ne intr-un HUB de Inteligenta artificiala sa fie destul de multi care castiga destul de bine si care stau in suburbii , se incalzesc cu enegrie solara sau ce va mai fi si atunci RADETul nu va mai deservi pe nimeni ; In acest scenariu cui ii va mai pasa ca merge sau nu… si se inchide de la sine.

    • Corect!

    • E pe planeta pe care ar trebui să fim cu toții.

      Omul spune că ar trebui să rezolvam mai repede problemele cu care ne luptăm de atâta timp și în același timp să ne pregătim pentru ce vom face după.

      Tăpălagă spune că schimbările se produc indiferent dacă suntem sau nu de acord cu ele. Cei care sunt vizionari și se adaptează rapid vor ieși câștigați.
      Green deal e costisitor și nu e consens în privința necesității însă se întâmplă.

      Abstractizand, reducerea emisiilor (necesară sau nu) e o formă de curățenie iar curățenia costă, la fel cum e mai scump să pui pubele într-un oraș decât să nu ai. Diferența este că pubelele sunt ceva normal și destul de ieftin încât nimeni nu se întreabă de ce plătim pentru ele.

      Cred că de-a lungul istoriei noi romanii am reușit foarte bine să ne adaptăm la nenorociri, poate reușim să picăm în picioare de data asta.

    • Acum nu mai spune, și tu, că reprezinți toți românii. Ești un maxim 10% și vă subțiați. Vine generația 5Gang și la ăștia le trebe curent electric. Trece vreun râu la tine-n grădină !? Nu !? Tot cu ghinion….

  3. Pamflet
    Pnl spune ca nu poate anula pensiile speciale ale SECURISTILOR CEAUSISTI si ale MILITIENILOR CEAUSISTI din cauza çurtii constitutionale.
    Daca e asa, daca curtea respecta constitutia iar constitutia spune ca SECURISTII CEAUSISTI si MILITIENII CEAUSISTI trebuie sa ia 0ensii speciale pe spinarea poporului, inseamna ca traim intr-o tata ceausisto-comunista, iar lucrul asta ar trebui recunoscut oficial si in documente si in imn si in drapel.
    Parerea mea

    • „Ordinul se executa, nu se discuta” vine cu un ultim bonus la… pensie.
      Daca știi tu alta metoda – ești cel mai smecher

    • ABC, excelent dle, chapeau bas!

    • * intr‐o țarã comunista

    • Constitutia se poate schimba, doar sa vrem.

    • Ai vazut tu roman sa recunoasca ca e hot sau mincinos?!

    • Poate este corect ceea ce zici , dar trebuie doar sa adaugi doar cuvintul ACUM. Adica -Acum – in acest moment nu se poate , dar daca alegerile vor arata de maniera PNLcu redistribuiri cu tot 70 %din procente ATUNCI se poate .

  4. Dle Tapalaga, inteleg perfect ce spuneti. Dar noi avem MARI restante, lacune, exact ca un copil care nu a invatat la timp tabla inmultirii. Nu poate da inainte pana nu se isi invata lectia restanta.
    E adevarat, nu putem VORBI la nesfarsit despre aceste probleme dar trebuie REZOLVATE ACUM, REPEDE, ca sa putem merge mai departe. Altfel nu se poate!
    PS Si toti coruptii si furaciosii care au oprit o tara din drumul ei, sa fie de urgenta anchetati si privati si de libertate si de bani!

  5. Viitorul Europei – tehnologii noi + stat politist. N-are Europa nici un viitor, implicit nici noi.

    • China, Rusia, Venezuela te așteaptă!

    • Astea nu pot fi idealuri umane. Asta-i un bulshit trist. Ca sa nu mai spun ca Asia va spulpera tehnologic si economic Europa. Cu asa idealuri si scopuri n-ai nici o sansa.

    • Ce o sa fim noi ca natiune si identitate peste 20 de ani? Oare este important pe ce masini o sa mergem si daca autostrazile vor avea logistica pentru ele?
      Normal ca pentru un proiect securist la g4media problema pensiilor securistilor nu este importanta.

    • Pana sa spulbere Asia pe cineva, sa vada mai bine ce face cu diversi coronavirusi, adica aviz amatorilor!

  6. Ce frumos suna, marele ideal, dupa ce ni s-a varat toate cazanele din Europa, s-au exfoliat padurile, etc .Ce ceredeti ca vor face germanii cu auto pe combustibili-le vor vinde in Romania pentru ca nu este obligatia reciclarii, casarii lor.Si noi vorbim de green deal, idem ca taranu cu wc in fundul curtii dar cu parabolica!

    • Taranu si fundu curtii dispar in 20 de ani , dar poti sa visezi in continuare la coceanul si stersul cu el la fundul ceaunului .

    • Nu „VOR” face, au facut deja si vad ca nu ii opreste nimeni! Ne-am umplut de rable de la ei de nu mai poti respira! Se tot cauta cauza poluarii in Bucuresti si alte orase: rablele din occident! S-au inmultit ca ciupercile de nu se mai poate circula!
      Sa vedem daca au sange in instalatie sa opreasca asta! Dar, vai! Chiar UE nu ne lasa sa le punem taxa, nu?
      Tipa careva dintre parlamentarii astia de i-am trimis la UE? Pune cineva problema pe tapet?

  7. Vrem si noi sa fumam ce fumeaza astia la Bruxelles :)) Plus ca vedem ca e contagios, se ia la oricine trece pe acolo pe la Comisie :))

  8. Nu înțeleg cum vine partea asta: „ne place sau nu, suntem de acord sau nu”.
    Sunt sau nu cetățenii decidenți? Să știu dacă să-mi mai mișc dosul să votez data viitoare.

  9. Green Deal este o situatie in care scopul este mai important decat mijloacele si pretul platit pentru atingerea sa.
    Green Deal este idealizat si are sansa sa devina o noua „religie”, adoptata si promovata de habotnici.
    Deja sunt voci care militeaza pentru interzicerea carnii de vaca, deoarece vacile trag vanturi la greu; nu doar ca propunerea in sine e o aberatie, dar ma intreb ce lapte vom mai bea, de purcica?
    Ghiciti cine va resimti cel mai mult costurile pentru Green Deal prin pierderea locurilor de munca, noi taxe si cresterea preturilor la energie: noi, cei multi.
    Bun venit in neo-feudalism!

  10. Mai știu de unul care vorbea de „marele salt înainte”. Numele lui era Mao. A ieșit foarte nasol.
    Dar, dacă vreți să vă aruncați cu capul în hăul utopiei ecologiste, nu aveți decât. Drum bun!

    Apropo, cu ocazia alegerilor europene s-a vorbit cumva de acest Green Deal? Lumea a votat în cunoștință de cauză? Aiurea. Încă o chestie care s-a făcut fără ca oamenii să fie consultați. Era riscant. Ar fi putut vota împotrivă.
    Democrația europeană este un oximoron.

    • Sa ne imaginam ca mergi la restaurant, ceri o friptura, dar ti se aduce in schimb o salata de fructe, pe care esti obligat s-o mananci si s-o platesti.
      Cam asa e si cu alegerile europene si Green Deal.
      Nici eu nu tin minte ca inaintea alegerilor europene sa fi ne intrebat cineva daca vrem sau nu Green Deal.
      Politicienii nu sunt stapanii nostri, ci ii alegem ca sa puna in practica ceea ce au promis, nu lucruri despre care nu au scos un cuvant.
      Caci asta nu mai este democratie, ci tiranie.

    • Bună comparația.
      În loc de friptură primești salată. E mai sănătoasă, are o amprentă de carbon mai mică și niciun animal nu a suferit ca să ai ce mânca. Problema e că ți-e băgată pe gât cu forța.
      În Europa viitorului sănătatea și moralitatea (progresistă) devin obligatorii.

    • nu nu.. e prea mult, nu mai pot.. nu trece zi fara sa vorbim despre clima, despre cit de gresit e totul, de la masini diesel pina la carne, practic nici sa respiram nu mai avem voie.. stau in Germania dragilor, si va spun: ori Europa implodeaza ori astia de se caca pe ei cu Green Deal-ul lor inceteaza cu timpeniile. Am stat si m-am intrebat: de ce dreaq ma enerveaza asa tare discutiile astea ? Pai dintr-un singur motiv: astia incearca sa vinda (= sa bage pe gat) o tehnologie inca neterminata, inca incapabila sa ofere oamenilor confortul cu care s-au obisnuit de decenii. E practic o interventie nesimtita a politicienilor in economia LIBERA , asa ceva doar comunistii au mai facut. E incredibil ce se intimpla, paralela cu dictaturile trecutului ar trebui sa sara in ochi oricui, mi-e frica de viitor, sper sa cistige odata AfD in Germania sa termine cu circul asta.

    • Cit despre Romania.. si tehnologiile viitorului.. hai sa fim seriosi ! Romania nu e in stare sa faca niste autostrazi daramite sa implementeze o retea de zeci de mii de statii de incarcare .. Oare domnul Tapalaga chiar crede ce a scris mai sus sau articolul se doreste a fi un pamphlet ?? Eu sincer am zimbit citindu-l…

    • @John E. Walker: da, si eu am cam aceeasi impresie.
      Toata lumea e acum „moama, ce tare, e revolutie cu Green Deal”. Reducem noxele cu 23%, reducem amprenta de carbon cu 45%, interzicem motoarele cu ardere interna. Toata lumea e cuprinsa de frenezie ca grupa mica de la gradinita cind vine Mos Craciun.
      Sint 15 milioane de aspecte care nu sint discutate in paradisul asta verde care va sa vie. Ok, incarcam niste baterii. De unde bateriile, cit costa sa le producem? Si nu ma refer numai la bani. Punem motoarele in muzeu, dar pe care, mai exact? Punem un motor de tractor, unul de autoturism? Cum facem cu avioanele?
      Foarte bine, Europa isi reduce emisiile. Dar de unde ne cumparam 75% din produse? Nu cumva din China, India, Malyesia si alte tari care nu-si vor reduce emisiile, dar carora le vom trimite in continuare deseurile noastre? Daca China va zice: „ce sa fac, ma?? sa-mi reduc emisiile? Pai daca vreti sa-mi reduc emisiile, dati-mi bani!” — asa cum a zis Erdogan, cu emigrantii — ce facem atunci? Pornim la razboi impotriva Chinei, ca ne strica noua aerul? Ii aplicam sanctiuni economice, si nu mai cumparam de la ei iPhoane, calculatoare, tricouri, usturoi si orez?
      Energia cu care trebuie sa incarcam masinile electrice de unde o luam? O importam din China, care o produce arzind carbune?

    • @NewLevel, China va castiga cel mai mult din green deal pentru ca aproape toti producatorii auto electrice au contracte cu ei pentru aprovizionarea de baterii. Partea frumoasa e ca ei nici nu sunt obligati sa inchida centralele pe carbune in urmatorii 10 ani, si au cam 100GW putere medie produsa din carbune, cam de 40 de ori mai mult decat Ro.

  11. Toate astea intr-o tara in care unii functionari din administratia publica locala liniaza caiete studentesti…

  12. 95 % din comentarii – neantul. Succes la schimbare de mentalitate România !

    • Felicitări pentru acuitate! JD!
      Pentru a o schimba întâi trebuie sa ți-o asumi… apoi sa o conștientizezi și abia apoi sa faci .. pentru a o schimba!

    • Dorina, poti sa faci pe desteapta doar daca esti desteapta!

    • Când am făcut remarca de mai sus, erau în total 24 de comentarii. Evident că nu am avut intenția să generalizez. Observația era valabilă atunci.
      De altfel, mentalitatea nu se schimbă pe linia logică : asumare – conștientizare – aplicare, decât foarte rar.

      O problemă majoră a mașinilor electrice o va cauza modul de tratare a deșeurilor rezultate din acumulatoare. Acumulatoarele actuale, în mare parte, generează deșeuri periculoase. Așa că, nimic nu vine pe gratis.

  13. Green deal-ul va avea acelasi succes ca si protocoalele de la Kyoto si mai apoi de la Paris. Sa reduci poluarea la 0 in 30 de ani dupa ce in ultimii 30 de ani nu ai reusit nici macar sa ii incetinesti cresterea e ca si cum as zice eu ca in 30 de ani voi castiga la loto fara ca macar sa joc. Va fi multa vorbarie si bani publici tocati care vor ajunge in buzunarele care trebuie cu prea putine efecte.
    Iar cine crede ca super digitalizarea si inteligenta artificiala ne va scapa de toate problemele iar noi vom sta doar la plaja si robotii vor face totul pt noi ar trebui sa se trezeasca din visare

  14. Au trecut peste noi popoarele migratoare, tătarii, turcii, rușii, germanii, comuniștii.
    Va trece și molima eco-progresismului.

    Peste 100 de ani se vor înființa institute de cercetare a prostiei eco și a corectitudinii politice, și oamenii vor încerca să-și explice cum de a fost posibil așa ceva.

    Utopia comunistă care s-a soldat cu 100 milioane de morți în toată lumea a fost susținută de toată floarea cea vestită a intelectualității occidentale. Furet are o sintagmă celebră pentur a descrie asta: orbirea intelectualilor. Iată că acum o altă orbire are loc. Nimic nu se învață din istorie.

  15. Foarte amuzant este ca oamenii incep sa se trezeasca la realitatea care oricum venea cu sau fara GreenDeal.
    Repet schimbarea oricum venea prin Inteligenta Artificiala.
    Poluarea oricum se reducea prin reducerea numarului de masini cauzat de masinile autonome. paradigma masinilor se schimba oricum, pentur ca nu mai era eficient sa detii o masina. Paradicga mse va schimba de la: Masina personala -> masina ca serviciu, pentur ca nu mai merita sa ai una. probabil numarul de masini, din cauza asta, o sa se reduca la 1/4 sau chia rmai putin.

    Cel mai mare impact nu o sa-l aiba Green Deal (desi Green Deal o sa aiba si el un impact major, dar nu cel ami mare), ci Inteligenta Artificiala:
    – Noi ca omenire suntem pe cale sa producem urmatoare rasa de Sclavi – numiti si roboti – (masinile autonome sunt unul din exemplele de Roboti)
    Acesti roboti o schimbe complet piata fortei de munca – in special pentru inceput piata fortei de munca in care nu se cere un grad mare de crativitate.
    joburi ca:
    – taximetrist – sofer de orice tip – o sa dispara
    – jobul de traducator o sa devina o meserie de nisa
    – Programatorii o sa fie si ei afectati major – dar un pic mai tarziu decat soferii – undeva in max 20 de ani
    – Agricultura o sa fie afectata si ea, prin introducerea masinilor roboti – agricultura o sa semene din ce in ce mai mult cu o fabrica robotizata – pana si culesul fructelor si legumelor o sa fie facut eficient de roboti
    – mineritul si el afectat
    – Aviatia – Pilotii de avioane o sa aiba soarta soferilor
    – si exemplele pot continua

    Lumea o sa se schimbe dramatic din cauza Roboticii (roboti fizici – masini etc, si roboti software) si Inteligentei Arificiale.
    Marea problema o sa fie ca o mare masa din polulatia lumii o sa ramana fara Joburi. Cea mai mare problema este sa le dai de mancare si de lucru acestor oameni.
    Cu fiecare revolutie industriala oamenii s-au mutat dintr-un sector in altul. Acum pentur prima data nu mai au unde sa se mute (asta e adevarat cel putin pentru populatia cu educatie slaba, cei foarte bine educati o sa se mute in creatie)
    Sunt de asteptat rascoale, proteste, conflicte intre tari si un posibil al treilea razboi mondial in cauza asta.
    Al treilea razboi mondial nu e necesar sa fie armat si cu bombe nucleare etc, poate lua diverse forme, dar cu siguranta o sa fie destul de urat.

    • In ce creatie sa se mute? scris de poezii? pictat tablouri? Daca e sa se ajunga la faza in care robotii si inteligenta artificiala sa poata face orice poate un om atunci tot modelul economic va trebui schimbat. Pur si simplu nu vor fi destul de multe „joburi creative” indejuns pentru miliardele de oameni. Si atunci sau vom fi intr-un fel de comunism in care fiecare primeste atat cat sa poata trai fara sa trebuiasca sa lucreze nimic.

    • Da, exista prognoze ca in anul 2030 vom avea calculatoare suficient de puternice pentru implementare inteligenta precum cea a omului, iar în 2040 sa avem si algoritmii de inteligenta artificiala care sa egaleze inteligenta omului.
      Atunci nu va mai fi nevoie de noi. Ne vom multa la tara, unde sta Cloudfare, sa mulgem vaca, cosim fânul, rânim la porci.
      Daca ramanem la oras vom ajunge oameni ai strazii.

    • cum sa mulgem vaca? asta polueaza cu metan, vom avea eventual vaci eco cu filtru de particule sub coada 🙂

    • Cu voia ta, ultimele pe lista, as avea si eu 3 meserii care as vrea sa dispara odata ce Inteligenta Artificiala se intremeaza, ca sa zic asa:
      1/ doctorii
      2/ contabilii
      3/ judecatorii

    • Tot asa a venit si a trecut Y2K si nu s-a intimplat potopul tehnologic. Ddd tu te uiti un pic in jur cum traiesc oamenii? Sau traiesti tot in lumea ta virtuala?

    • NewLevel, dar pe procuri de ce-i tolerezi?!

    • @NewLevel
      – Contabilii o sa fie printre primele meserii care o sa dispara la egalitate cu soferii.
      Contabilitatea este una dintre cele mai usor de automatizat meserii.
      – Doctorii o sa aiba mai mult sau mai putin soarta Programatorilor, o sa devina o meserie de nisa. Incet incet o sa fie introdusi roboti care sa opereze etc. Primul pas este facut deja la operatiile pe ochi. Nici un doctor nu opereaza pe ochi zilele astea, sunt mult prea inprecisi.
      – Judecatorii nu cred ca o sa dispara total, o sa fie o semiautomatizare, pentru ca acolo o sa se vre sa fie prezervat elementul uman de compasiune etc.
      @m&m
      – Singurul atuu al omenirii fata de computere acum este capacitatea incredibila a creerului uman de a descoperi patternuri – tipare, reguli – noi intr-o mare de informatie care nu face sens la o privire sumara. Ceea ce calculatoarele nu o sa poata sa faca pentru mult timp de acum incolo. Doar noua generatie de computere – computerele cuantice, care sunt in cu totul alta paradigma- ar avea o sansa sa faca ce face omul. Calculatoarele actuale sunt pur si simplu mult prea rigide, ca sa poata sa faca ce face omul.
      Deci oamenii educati bine, o sa se mute in joburi de creatie de orice fel, de la designeri, pana la cercetare.
      @GeoDaDume
      Claculatorele din ziua de azi sunt de zeci de mii de ori mai puternice decat oamenii deja, DAR NU mai inteligente. Deci nu o sa fie prea mari sanse ca omul sa fie depasit prea curand.
      Nu uita ca asa cum omul este facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu (a nu se intelege ca urmaresc idea religioasa aici – ci doar idea filozofica) – asa si calculatoarele sunt facute dupa chipul si asemanarea Omului- deci asa cum noi nu o sa putem depasi niciodata pe Dumnezeu asa si calculatoarele sunt limitate de propria noasta limitare creationista.

    • Asta este un nonsens: „calculatoarele sunt limitate de propria noasta limitare creationista”
      si nu iti da voie sa vezi mai departe.
      Bineinteles ca va exista AI mai inteligent decat omul. Cum il recunosti? La fel cum i-am recunoscut pe Einstein, sau Stephen Hawking, ca erau mai inteligenti decat omul de rand.

    • @GeoDaDume
      Nu ai inteles:
      NOI nu putem crea calculatoare mai inteligente decat NOI, adica in alte cuvinte creatia noastra este limitata de limitarile noastre.
      Ca, creatia noastra sa devina mai inteligenta decat noi – adica sa evolueze, trebuie lasata sa evolueze singura, adica sa-i dai drumul din mana. Lucru ce nu se intampla acum.
      Ca sa pun in termeni si mia clari: Noi nu putem crea ceva mai inteligent decat noi. Noi nu ne putem imagina ceva mai mult decat ne putem imagina!
      Cream lucruri dupa chipul si asemanarea noastra!:)

    • @Unu-2
      stai linistit, asa ziceau si dinozaurii acum milioane de ani: suntem cei mai tari, nu are cum sa patim ceva ca suntem cei mai puternici. Si uite ca noi ne uitam la fosilele lor, de ce?
      Pentru ca nu au putut sa vada amenintarea care-i pandeste, si s-au culcat pe o ureche, ca alarmistii traiesc in lumea lor virtuala! :))

  16. Excelent articol ! Si evident ca desi par doar niste idealuri, trebuie sa facem tot posibilul sa ajungem unde tinteste Green Deal. E asa, sau urmeaza o apocalipsa a vietii asa cum o stim noi. Vad ca unii se vaita ca vor fi obligati sa manance friptura din carne artificiala. O sa ne adaptam, chiar daca o sa-i ducem dorul. Hai sa fim un pic mai optimisti. Nu va faceti griji, ca nu asta va fi prima masura luata, mai avem extrem de multe inainte de rezolvat. Hai sa pornim intr-acolo, si ne adaptam pe parcurs. Dar sa pornim, macar

    • Pornește cucoană, ia-o înainte. Fă mare salt înainte, cum ne îndeamnă și Tapalagă.
      Dar nu înțeleg de ce ne obligați și pe noi, ceilalți, care nu credem balivernele religiei încălzirismuui global, să vă însoțim pe această cale.

      Consecințele pentru economia României vor fi severe. Tapalagă scrie despre chestii eco, AI și tot felul de lucruri care iau ochii la fraieri, ca să accepte implementarea Green Deal. Însă costurile pentru țara noastră vor fi enorme, iar rezultatele greu de anticipat.

      Apropo, a făcut cineva vreun studiu de fezabilitate legat de acest Green Deal? 🙂

    • Vasile, ce-ai intrebat tu la sfarsit?!!!! Nu ma pot opri din ras!

    • Dau cu zarurile, si-l fac

  17. „Valul schimbării îi va spulbera pe cei care nu înțeleg direcția.”
    Cred ca Dan calatoreste si petrece prea mult timp la Bruxelles. Acelasi discurs despre democratizarea unor popoare le-am auzit si de la americani, si vedeti dupa „investitii” de sute de miliarde, cu mii de pierderi de vieti omenesti cit s-a avansat pe drumul democratiei in Afganistan si Irak. Compar o idee generoasa in sine, „democratizarea” unor tari, eliberarea de tirani sau regimuri dictatoriale, cu noua utopie eco. Desi ideea in sine ar fi la fel de generoasa, ma indoiesc ca firea umana si vechile legi ale economiei vor putea schimba lumea. Poate ca lumea va minca Europa pe piine, si nu invers. Adica alte regimuri, chiar autoritariste, vor face legile economiei, in anii ce vor urma, si nu Green Deal.

    • Tapalaga este unul din „formatori lor de opinie”. Nu are sens să-ți bați capul pentru că nu ajungi la niciun rezultat. 🙂

  18. Excelent articol!
    Subscriu.

  19. Segmentul de cercetare stiintifica in UE este de mult timp acaparat de Franta – Germania. Nu am nici un dubiu ca acestea nu vor alege sa imparta bugetul de cercetare cu tarile sarace, acest segment fiind rezervat pentru lumea buna. E clar ca planul UE nu ia in calcul si solutii pentru prevenirea unui colaps financiar al tarilor UE slab dezvoltate, dezavantajul economic al estului UE va creste, doar cei puternici vor ramane, nu degeaba Franta Germania si-au intarit parteneriatele economice in afara uniunii. Romania nu se poate axa doar pe partea de dezvoltare de soft, nu a fost declarat obiectiv national in ultimii 10 ani ca sa existe un program de pregatire in acest sens. Pentru a nu pierde economic, Romania trebuie sa profite de cererea uriasa de regenerabile pe care UE o creeza si sa investeasca in segmentul productiei de componente sau solutii pentru energie alternativa si masini electrice. Din nou nu suntem competitivi deoarece nu avem retea de autostrazi sau cai ferate care sa asigure logistica necesara.

  20. Logic sa le fie frica, oamenilor. Le-a fost frica la aparitia revolutiei industriale, la aparitia motoarelor cu aburi, a masinilor, etc. Exista mai multe categorii, carora le este frica de schimbari:
    -cei care poseda actualele perimetre de activitati, supuse schimbarilor
    -cei care nu stiu si nu inteleg ceea ce inseamna o schimbare

    Bineinteles ca schimbarile se produc incontinuu si ne sunt benefice. Absolut toate schimbarile din societati, de-a lungul timpului. Cine nu doreste sa aplice de la inceput schimbarile, are dreptul sa o faca insa, nu va putea recupera avansul tehnologic. niciodata. Chiar daca sta pe o „valiza de bani”.

    A nu aplica schimbarile, inseamna a trai in trecut („pe vremea mea”…)

    • Stimabile: motorul cu aburi a fost o inventie care a revolutionat lumea la timpul iei. La vremea aia nimeni nu a obligat oamenii sa isi achizitioneze motoare cu aburi. Ele au fost introduse in viata oamenilor deoarece determinau o productivitate f mare in comparatie cu tehnica de dinaintea motorului cu aburi. Dieferenta cu masina electrica e ca masina electrica in comparatie cu masina diesel sau pe benzina nu are niciun avantaj . Cu diesel ai putere, costa putin, mergi multi km, poti chiar sa pleci in concediu la mii de km departare. Cu electric te fitîi 300km si s-a descarcat bateria. Daca ar exista masina electrica cu incarcare de la soare mi-as lua si eu una maine. Asta nu inteleg multi si, din pacate, nici autorul articolului, domnul T.

    • Abandoul motoarelor termice, nu se face astazi, nici maine, ci la orizontul 2040-2050. Este timp indeajuns, pentru elaborarea stockajelor necesare si a reincarcarii acumulatorilor.
      Este foarte bine alegerea unui cap, a unei tinte.
      In oricare societate/mare grup industrial, se procedeaza in acelasi mod (planurile cincinale, decanale, etc) Se alege un cap si se merge spre el. Pe parcursul anilor, reajustari pot fi necesare. Insa capu, se mentine.

    • @el: Aha, ca la aparitia motorului cu aburi a iesit Regina Angliei si a dat porunca: „Supusii mei, in 30 de ani trebuie sa reducem cantitatea de balega emisa pe strazile Londrei! Calul va fi utilizat numai in gradini zoologice si la hipodrom! Hai, dati taxele incoace, ca distribui eu banii cum trebuie”.
      Nu e vorba de schimbare, e vorba de schimbare cu forta si fara o baza logica. Cineva mai sus intreba daca s-a facut un studiu de fezabilitate la Green Deal-ul asta. Altcineva intreba de unde a aparut, ca inainte de europarlamentare n-a zis nimeni nimic.
      E bine ca s-a ales un cap (cum atit de plastic il numesti)? E foarte bine. E bine ca s-a ales fara o judecata prealabila? Nu e bine pentru ca, atita timp cit nu prea stim care sint consecintele, s-ar putea sa nu facem altceva decit sa aruncam banii pe fereastra.

    • @NewLevel, Green deal-ul nu a fost anuntat in campania pentru europarlamentare dar a fost pregatit intens de catre Germania si Franta prin parteneriate cu China inca de acum 5-6 ani.
      In timpul asta China a pus monopol pe piata extragerii Litiului si fabricarii bateriilor si chiar si-a facut stocuri considerabile de materie prima. Germania planifica oricum sa isi focuseze industria auto pe modele electrice doar ca acum se foloseste de pretextul green deal si de pozitia in UE pentru a-si amplifica vanzarile.
      Green deal-ul este construit in spatele unei intentii bune care nu poate fi dezaprobata de nimeni in conditiile urgentei climatice in care ne aflam. Ceea ce este gresit in Green deal este implementarea, faptul ca Germania pune presiune pe trecerea la masina electrica desi este un lucru deja stiut ca cele mai mai emisii de CO2 exista in segmentul producerii de energie electrica. Pentru a avea credibilitate, Green deal-ul ar fi trebuit sa-si propuna mai intai rezolvarea problemei in sectorul energetic si sa vina cu un buget realist pentru inlocuirea carbunelui cu surse regenerabile inclusiv in tarile estice. De exemplu, in Romania este nevoie de minim 6 miliarde eur pentru instalarea de ferme eoliene care sa echivaleze capacitatea curenta in termocentrale pe carbune. Pana acum ne-au fost promise fonduri nerambursabile de 0.7 miliarde euro pentru sprijin social al regiunilor monoindustriale. Daca UE nu asigura fonduri suficiente pentru aceasta tranzitie iar tarile sarace sunt lasate sa-si gaseasca finantare din alte surse, va fi o prabusire a economiilor slabe. Scumpirea electricitatii in UE va incuraja mai multe importuri din China, unde inca nu exista nici o obligatie pentru a deveni carbon neutral. Green deal-ul asa cum a fost elaborat de germani este o schema ipocrita care ridica probleme geopolitice si care omite intentionat pompajul urias de fonduri din UE in China pe piata bateriilor si prin acordurile economice de care a fost conditionat exportul de baterii. In alta ordine de idei, Ursula inca nu a venit cu o solutie pentru masinile de mare tonaj care au emisii comparabile cu ale turismelor. Ceea ce nu se discuta este ca Germania are deja infrastructura de statii de incarcare cu hidrogen si continua sa o extinda.

  21. Din punctul meu de vedere sa dispara masinile diesel sau pe benzina, insa tehnicienii care astazi lucreaza in acele fabrici auto sa-si gaseasca joburi in noile fabrici de masini electrice.
    Proiecte utopice am mai vazut si lumea oricum trebuia sa se schimbe si sa se adapteze noilor tehnologii. Propun ca in loc de judecatori sa avem roboti. Ar fi bine. Romania ar putea astazi sa proiecteze autostrazi adaptate masinilor electrice. Iata ce salt am putea noi sa facem. Doar sa fim atenti la gandaci sa nu moara electrocutati.

    • Mașinile electrice sunt mult mai simple, n-au ambreiaj, evacuare, cutie de viteze. Cel mai afecată o să fie Germania, n-o să fie loc pentru toți în fabricile de mașini electrice.

    • Nu o sa fie deloc afectata pentru ca aceasta e directia in care se merge catre automatizari si reducerea resurselor umane. Veniturile cele mai le va inregistra chiar Germania pentru ca nu orice producator auto are in prezent acces la ingredientele pentru bateria cu litiu, cel putin nu la pretul la care sa ramana competitiv. Practic vanzarile la masini se vor mentine sau chiar vor creste, daca se ia in calcul inlocuirea intregii flote auto a UE cu electric pana in 2050. Sa nu uitam ca cele mai mari companii de pe piata regenerabilelor sunt companii nemtesti: Enercon, Siemens – productie turbine eoliene, SMA – invertoare.

  22. Insa capuL* se mentine, scuzele mele 🙁

  23. Prin 2050 o sa am in jut de 70 si ceva! Pana atunci (ca de altfel si acum)voi avea un diesel cu capactate destul de mare dcare face fata cu brio sutelor de mii de km si daca voi mai fi in stare sa conduc tot pe asta o voi conduce! Pocnitorile electrice sa le conduca altii! Probabil ca generatiile viitoare vor fi de retarzi care nici o masina nu vor conduce si vor sta cu nasu’n telefoane sau ce alte cacaturi vor mai fi atunci!
    La varsta aia probabil ca condusul pt generatia nosastra nu va mai conta!

  24. De departe economicul este factorul decisiv. Daca Germania ar avea produsul intern brut al Romaniei nimeni nu s-ar duce sa lucreze acolo (si dupa doua razboaie mondiale pierdute ar fi fost posibil acest lucru).
    Azi sa fi patriot inseamna sa contribui economic, sa educi pe cei care nu si-au dat seama de rolul esential al educatiei economice.
    Dau un exemple de educatie nepoltizata (pana in panzele albe):
    1. In Elvetia din perioada evului mediu niste PASTORI s-au gandit sa foloseasca cat mai bine timpul iarna cand nu aveau prea mult de lucru. Ei au devenit vestitii producatori de ceasuri elvetiene.
    2. Uitati-va la BBC. Emisiuni despre politica sunt mai putin de 20 min /zi. Despre economie o gramada.
    In Romania este mult prea lunga vorbaria fara rost legata de politica.

  25. Până nu vor ajunge atractive financiar mașinile electrice poate să se dea peste cap cât or vrea toată floarea cea vestită a întregului apus bruxelez.

    Nimeni nu te poate obliga să iei ceva care nu-ți place, sau e prea scump.

    O mașină electrică are o baterie pe la 8000 de euro. Doar o treime din piesele uneia clasice. Totuși, toate mașinile electrice anunțate în ultimii ani trec de 30.000 de euro, Bună afacere pentru producători. Dar nici noi consumatorii nu suntem chiar dobitoci. Pupați-vi-le sub portbagaj…

    Aveam aici pe chat unii super visători în ale IT ului și IA ului. Am 33 de ani de programare profesională pe umeti. Confuzia celor mai mult de o mie de limbaje de programare este nimica toată pe lângă calitatea tot mai proastă a softului disponibil. Tot mai multe versiuni, protocoale, și rebuturi. Te minunezi când dai de un modul care chiar face ce e supus să facă. Nu merge? Facem restart…

    Dar din afară, specialiștii IT sunt minunați și calculatoarele vor învăța singure să ne servească. Oare?

    Închei cu o glumă recentă. Dovada cea mai clară că există inteligenta în Univers e că nu ne-au contactat până acum

  26. Fain ! Fain de tot ! Dom TAPALAGĂ ne face terapie psiho . GESTALTTERAPIE se numște. Pe vechea intelepciune poporală la rumuni – CURAJ GĂINĂ CĂ TE TAI ! OK ! OK ! Ce se mai știe, TOTUȘI și TOTUȘI…, despre LASER – rul de la MĂGURELE ? Candva chiar dom TAPALAGĂ priza foarte serios și insistent subiectul . L-a uitat ?

  27. Totul miroase a bullshit si e doar propaganda! De fapt o masina electrica polueaza per ansamblu de 3,3 ori mai mult decat una pe benzina sau motorina. Producerea curentului electric in termocentrale are o eficienta de doar 30% iar 70% se transforma in caldura. Prin urmare ar trebui incurajate carutele trase de cai! Romania e cea mai ECO tara din Europa.

    • Vezi postul meu de puțin mai sus, critic mașinile electrice pentru cost.

      Cifra ta de 330% este mai mult decât discutabilă. Și pe termen mediu nu se vor folosi decât centrale curate, nimeni n-o s-o mai frece mult cu carbunele. Reciclarea bateriei va contribui semnificativ la scăderea producerii de bioxid de carbon.

      Aici sunt speranțe certe să devină mai competitive cele electrice. Alt aspect, ținând departe de aglomerările urbane emisia de CO2 la producere, da o șansă sporită sănătății orășenilor. Exact opusul combustiei, care poluează unde nu trebuie. Nenica pe tractor nu simte mare brânză singur pe câmp, dar când trece o puturoasa Diesel pe stradă în oraș, mor cu zile pietonii.

      N-am fost drstructiv în replică, sper. Să pună capul și mâna la lucru să facă mașini electrice ieftine și bune. Concurența este aliatul nostru al cumparatorilor

  28. 1 astea sint intenții … occidentalii vor sa reducă emisii de la Kyoto de acum vreo 40 de ani dar nu sa întîmplă
    2. Motoare cu benzina vor exista CIT mai trăim noi și vor fi mai eficiente ,,,imaginează ca Shell și toate petrolierele vor abandona toate investițiile și zăcămintele de dragu lu copila aia suedeza

    3 vinzarile de mașini electricecreprezinta 1 sau 2 % din total exceptind Norvegia și asta cu subvenții grase de la stat ei spun ca o sa fie numai din astea in 20-30 de ani … nerealist chiar dacă ar fi se ajunge la alte zăcăminte care vor fi msi puține decit petrolul cele din care se fac bateriile pe care le dețină China in proporție de 40 la suta …

    4 oamenii simpli nu îmbarca in mentalitatea asta verde decit la nivel de intenție cind e vorba sa cumpere se pisa pe intenție di cumpara ce e ieftin

    5 business de tip verde nu sint rentabile deci cita vreme sectoru privat nu îmbarca ăștia de la guvern sa vrea ceor vrea … GM se roagă sa nu cumpere nimeni Bolt ca pierde 5000 de $ la fiecare

    6 Europa sugruma businessurilor cu tâmpenii din astea nu e de mirare ca in continuare marile Invenții de tip Technologies sau internet se întîmplă in U.S.

    7. Noua ideologie marxista toată lumea tre sa devină vegan mai fugiți cu Cercu tata și get a Life

  29. Referendum pe apartenența României la UE(SSR)!

    #ROEXIT

  30. Pentru optimistii dezvoltarii (banuiesc ca multi sunt tineri): cautati si cititi ce a scris Isac Asimov: „Soarele gol”, „Masina de distrus prieteniile”, mai sunt si altele interesante.

  31. Un excelent articol, care descrie următoarea paradigmă europeană. Cine nu înțelege (și văd că aici majoritatea comentariilor sunt medievale), va fi luat de val. O să priceapă până la urmă că, în pofida pășunismului unora, schimbările tot vor avea loc.

  32. In mod paradoxal, motoarele diesel sunt cel mai putin poluante, avand un randament de pana peste 50%. Urmeaza motoarele pe benzina cu randamente de pana la 35 % iar cele mai catastrofale, in termeni de poluare, per ansamblu, sunt motoarele electrice cu randamente de pana la 10%. Atentie, peste 90% din energie se pierde in cazul masinilor electrice. Daca energia a fost generata in mod conventional rezulta ca diesel polueaza jumatate cat electricul. Da’ ce stie Greta despre astea….

  33. Viitorul suna bine … doar ca prea lent.

  34. Off-topic: Scrieti prea mult baieti, se vede ca va place la Facultate. Mai concis c-o luati in coccis.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.