G4Media.ro

Harta ”noului petrol”. Unde sunt plasate resursele pentru fabricarea bateriilor utilizate de…

Harta ”noului petrol”. Unde sunt plasate resursele pentru fabricarea bateriilor utilizate de mașinile electrice. Avertisment din partea oamenilor de știință

Mașinile electrice sunt apreciate, din diverse motive (silențiozitate, eficiență eco-frriendly, etc), de o mare parte a publicului, ele reprezentând viitorul, dar oamenii de știință trag un semnal de alarmă cu privire la bateriile utilizate de acestea și nu numai. „Materialele folosite in producția bateriior pot deveni noul petrol.”, precizează un articol semnat de mai mulți oameni de știință in ultimul număr al publicației Science magazine.

Principalele materii prime folosite în industria electromobilității sunt cobaltul, cuprul, litiumul, cadmiul + alte elemente rare folosite și în industrii conexe precum industria energiei regenerabile(panourile solare/fotovoltaice, turbine eoliene), industria construcției de motoare electrice, energie nucleară, pile de combustie, baterii etc.

„Autovehiculele electrice pot asigura o societate cu emisii reduse de carbon,dar numai dacă nu repetăm ​​aceleași greșeli făcute ca în cazul motoarelor cu ardere internă. Dacă greșelile se repetă, mobilitatea electrică poate genera alte probleme de mediu.”

În general, rezervele de materie primă necesara bateriilor sunt concentrate în procente semnificative în anumite regiuni sau țări. Spre exemplu, 64% din rezervele mondiale de cobalt se afla pe teritoriul Republicii Democrate Congo. Peste 50% din rezervele de litiu se regăsesc în „triunghiul litiului“, în lacurile saline situate la frontiera triplă Argentina-Bolivia-Chile, de o parte şi de cealaltă a Anzilor Cordilieri. China deține per total cele mai mari rezerve de metale și minereuri din lume, iar Africa de Sud deține peste 70% din rezervele de iridiu și paladiu.

Potrivit oamenilor de știință implicați, cererea in creștere a nevoii de materiale la un cost scăzut, amplificată de distribuția geografica a resurselor, poate duce la probleme de natură socială, precum exploatarea resursei umane.

Benoit Nemery, profesor emerit al Centrului pentru Mediu și Sănătate din KU Leuven, Belgia, a declarat: „Să nu realizăm un viitor cu emisii reduse de carbon, în detrimentul lucrătorilor minieri și al sănătății publice.”

O altă problemă cu care se confruntă acest sector este cea a reciclării bateriilor. Acestea necesită procese complexe, formate din mai mulți pași (descărcarea completă a bateriei, dezasamblarea, procese mecanice, recuperarea electrolitului, procese hidrometalurgice, procese pirometalurgice), care pun probleme serioase în procesul de automatizare a reciclării (lipsa automatizării duce la creșterea costurilor de reciclare) datorită lipsei de standardizare a arhitecturii bateriilor.

Tot în articol se estimează că numărul de autovehicule electrice la nivel mondial va depași pragul de 900 de miioane până in anul 2050. În aceeași perioadă, capacitatea de stocare a bateriei trebuie să urce de la 0,5 gigawatt-oră (GWh) până la 12,380 GWh, în timp ce capacitatea fotovoltaică instalată trebuie să crească de la 223 GW (gigawatt) la mai mult de 7100 GW.

Un alt studiu de cercetare a prevăzut creșteri ale cererii de materiale pentru baterii destinate autovehiculelor de 87.000%, 1000% pentru energia eoliană și 3000% pentru celule solare și fotovoltaice între 2015 și 2060.

Sursa Foto: Insideevs.com

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

16 comentarii

  1. De aceea japonezii au decis sa dezvolte masini cu hidrogen, cateve alte probleme de surmontat dar implica mai putin de rascolit Pamantul iar.
    Europenii, ca de obicei, nu prea gandesc mai departe de 4 ani adica un ciclu electoral.

    Japan Bets on a Hydrogen-Fueled Future – Scientific American
    Search domain http://www.scientificamerican.com/article/japan-bets-on-a-hydrogen-fueled-future/https://www.scientificamerican.com/article/japan-bets-on-a-hydrogen-fueled-future/
    May 3, 2016Japanese auto giant Toyota released the Mirai, the company’s first commercial fuel-cell-powered car, in 2014. Fuel cells turn hydrogen gas into electricity, which in turn drives an electric motor.

    • Intereseaza-te si de randament. Momentan, nu merita. https://www.youtube.com/watch?v=f7MzFfuNOtY

    • @John Lexicon, acel video „Real Engineering” este dezinformare si contine concluzii false.
      Toyota a ales in mod cert cea mai buna solutie tehnologica disponibila pentru propulsia masinii. Industria pe hidrogen, spre deosebire de cea pe baterii cu litiu este scalabila in sensul ca se pot fabrica un numar mult mai mare de unitati si se poate extinde la masini grele, camioane si chiar avioane. Principalul dezavantaj al industriei pe hidrogen este costul infrastructurii statiilor de incarcare, in prezent mult mai scumpe decat cele electrice. Alt dezavantaj este necesarul de materiale scumpe la fabricarea celulelor de combustie, merita mentionat ca acest lucru poate fi solutionat daca se fac eforturi in cercetare si optimizarea actualei tehnologii de FC. Germanii nu au investit in cercetare si au rezolvat problema mai degraba politic prin apropierea de China. Hidrogenul nu poate fi obtinut in mod eficient din electricitate dar poate fi obtinut din metan cu avantajul ca CO2-ul rezultat poate fi fixat cu usurinta.

    • Aparent platina e mai abundenta. Pe langa asta cu hydrogen chiar ai multiple procese de conversie, asta daca nu gasesti o sursa usor accesibila.

  2. Cea mai buna baterie va fi cea pe sare(NaCl). Restul sunt otravuri pt. mediu.

    • Nucleul de sodiu este mult mai greu decat cel de litiu. Chiar daca se va rezolva problema ciclicitatii bateriei cu Na aceasta va fi folosita cel mult pentru baterii stationare si nu pentru vehicule, din cauza densitatii de energie mici.

  3. Bateria cu litiu, fabricata aproape in exclusivitate in China este motivul apropierii dintre Franta, Germania si aceasta dintai. Daca francezii se hotarasc peste noapte sa suprataxeze companii americane iar germanii reziliaza unele contracte date americanilor acest lucru se poate explica prin faptul ca presedintele chinez, atunci cand negociaza parteneriatele, obisnuieste sa puna conditii.
    China are deja monopol pe fabricarea celulelor fotovoltaice, probabil undeva la 90% din productia mondiala. Are monopolul pe fabricarea bateriei cu litiu si tuturor dispozitivelor portabile ce folosesc baterii cu litiu. De asemenea in domeniul energiei eoliene, o piata de sute de miliarde de eur in urmatorul deceniu, se face tranzitia la turbine low-maintenance, direct-drive. Cele mai multe direct-drive din prezent folosesc magneti permanenti cu Neodim, un minereu pe care doar China il detine.

  4. Ce mi se pare pur si simplu criminal in toate campaniile pro/contra incalzirii globale si a ”poluarii” cu CO2 e faptul ca nu se mai vorbeste deloc de giganticul elefant din camera: NOXELE! Masinile cu combustie interna produc 20% din decesele mondiale cauzate de poluarea aerului. Adica in jur de 1.400.000 de morti anuale din cauza noxelor scuipate de masini in aer.
    Si pentru o punere in context asta inseamna anual de doua ori mai mult decat au produs -tot anual-in ultimele decenii razboaiele, crima organizata si terorismul la un loc !!!
    Si toti pulifricii o dau cu CO2-ul , ca masinile electrice produc mai mult CO2 la constructie etc. fara sa se mai oboseasca nimeni sa mentioneze ca la utilizare produc zero NOXE .
    Acest articol nu pomeneste o singura data de NOXELE ucigase din orase desi in Bucuresti sub administratia escroacei de Firea calitatea aerului este super infecta dupa cum a sustinut cu masuratori Ministrul mediului !
    NOXELE din aer omoara azi oamenii din orase dar noi ne facem griji ca nu sunt sustenabile bateriile electrice.

    • Exact, mulțumesc că ai pus în cuvinte ce cred și văd de multă vreme.

    • @Thunder Greta, cum a fost obtinut acel procent de 20%? Eu sunt convins ca daca majoritatea masinilor de pe strazi ar fi euro 6, situatia noxelor ar fi diferita. Din perspectiva asta, masinile hibride polueaza mult mai putin decat cele diesel.
      Principala problema abordata de UE este legata de emisiile de CO2 deoarece acestea sunt responsabile de schimbarile climatice. Daca nu se iau masuri cu privire la CO2, schimbarile climatice vor provoca pagube materiale enorme. Nu mai insir efectele pentru ca le cunosti deja, de la fenomene meteo extreme la incendii de vegetatie, pene de curent si cresterea nivelului oceanului planetar adica inundarea inclusiv a unor metropole. Problema a fost identificata corect, este legata de emisiile de CO2 si metan in atmosfera dar solutia nu este masina electrica, cel putin nu acum.
      Referitor la poluarea din Bucuresti, principala problema o constituie praful ridicat de pe strazile murdare de noroi. Noroiul vine de pe santierele private, santierele de pe drum si din obiceiul bucurestenilor de a parca pe spatii „verzi”. Apoi sunt emisiile masinilor diesel cu turbine uzate care consuma ulei. Exista cazuri in care se scoate complet catalizatorul deoarece se infunda usor si se poate face ITP fara test de noxe pe bune. O astfel de masina polueaza cam cat 40-50 de masini euro 5 sau 6.

    • Ati pus botul la marea inselaciune cu incalzirea climei, asta nu e decat o golanie a globalistilor pentru a pune cat mai multe taxe pe spinarea oamenilor si pentru a si vinde ei mai bine noile „inventii”.

    • Eu sunt de acord că am putea înainte de a accelera pe electrice sa acordam ajutoare mai consistente pentru reîntinerirea parcului cu veh clasice €6;adică în loc de 6500lei sa fie măcar dublu.Dar daca alții chiar mai avuți dau multe mii de € bonusuri pt achiziția de veh el știu ei ceva…In primul rand situația mediului e așa gravă că peste câțiva ani nu vom mai putea stopa fenomenul.Incalzirea,defrișările pt exploatarea lemnului ori defrișarea pt agricultura (hrănirea cator mai multe guri) va reduce producerea de oxigen și va produce incendii ca cele din Australia ,adică distrugerea se va autointretine și perpetua până facem ca peștii…Sa nu mai zic că și petrolul e din ce in ce mai rar și scump de extras.Pana rezolvam cu hidrogenul și eu cred că trebuie să mergem pe electrice cu baterii.Una e sa produci un hibrid complex și la fel de scump ca o electrica dar care continuă să polueze peste tot și alta e sa poluezi doar unde se produce curentul și bateria.Sa nu uităm că acum poluam mai mult pt producerea unui veh clasic că avem o grămadă de metal in motoare și cv și celelalte piese specifice(de diverse feluri:otel,aluminiu) de la extracție ,la turnare,prelucrare,tratamente,etc.Sa nu mai zic de plastice,cauciuc(bidonase pt lichide,rezervorul de comb,curele,furtunase,ferodoul de la discul ambreiajelor,etc).Când vom produce mai mult curent ecologic(turbine eoliene,energia valurilor,etc) se va reduce și mai mult emanarea de subst toxice în atmosfera.Sa nu ne amăgim;noi și animalele oricum poluam și consumam oxigen(vacile de ex emana metan pe „țeavă”) așa că zero nu va fi niciodata.Ori că extragem ceva din sol ,ori că reciclam tot vom polua prin procesele astea și prin cele de fabricare a tuturor bunurilor.Nu ne putem întoarce la frunza lui Adam și la arcul cu săgeți.Putem sa reducem însă mult și să replantăm !Și mai sunt măsuri de luat mai ales în industria chimica(de ex sa nu mai vopsim hainele ori masinile) .Cine zice că nu putem pune pe viitor pe mașini niste celule fotovoltaice integrate in statul de protecție anticoroziva și atât,fara culoare…In fine ,mai vedem ce soluții găsim că în ziua de azi și locurile de munca trebuiesc păstrate !Cred că soluția este reducerea consumului și producerea mai scump ,eventual la comanda,a tuturor lucrurilor.Nu știu…Au ajuns lucruri importante sa coste mai nimic că sa ne rămână bani pt ce ?Pt mâncat de doua ori mai mult decât ne trebuie sau pt vizitat planeta ?Asta e,sa nu ajungem sa ne dorim sa avem măcar 15°C in casa iarna ,când acum stam pe 22 și unii zicem că e puțin ,ori sa ne dorim sa avem măcar 1h de curent pe zi ca sa facem minimul esențial legat de civilizație sau pt supraviețuire(cum ar fi sa scoatem cu pompe apa potabila de la mare adâncime).Vedem ce putem face !

  5. Mai bine ar folosi silcatul de toriu am inteles ca este mult in nisipurile din nordul europei si india si in alte locuri …

  6. Ma doare inima sa vad lume care citeste un articol, si crede ca e bibilia. 70 % din eneregia cu care vor merge masinile astea este din combustibil fosili (= poluare), Poluarea nu va fi in Bucuresti va fi in alta parte, si tu vei putea merge in masina ta electrica crezand ca esti Greta care a salvat Planeta . Dar procedeul de fabricare a baterilor este si mai dăunător, la fel si pt. panourile solare. Sunt mai multe studii pe tema asta, iti recomand sa le citești si mai ales cel de la MIT in care se studiaza impactul pe care il are asupra mediului produceri unei masini noi pt înlocuirea unei masini mai vechi (subiect sensibil pt tine). Dar dacă vrei sa salvezi Planeta, mergi cu masina ta veche cat mai mult.

    • Bravos de „n” ori. Toți habarniștii visează cai verzi pe pereți cu mașinile electrice și alte prostii ale noii mafii albe. Este exact cum ai spus: folosiți cât mai mult mașinile diesel și benzinare și veți face un rău minor mediului. Iar ca informare, industria laptelui și cea a cărnii sunt cele mai mari poluatoare ale mediului. De asta ștabii acestor industrii plătesc propagandă anti diesel, pentru a vă muta atenția. Și cum lumea e formată majoritar din fraieri… Opa, le și merge.

  7. Intr-adevar varianta pe H pare mai buna. Normal ca acum dupa atata propaganda si mai ales investitii in cercetare si dezvoltare sa nu se renunte usor la „electrice”. Iar despre cat de poluanta e sursa de energie electrica discutia e aberanta deja. Hidro, eolian, solar, maree …sunt disponibile, doar sa vrem!
    Transportul H sau EE nu ridica probleme tehnice.
    Deci, doar sa vrem!