G4Media.ro

Raport dezbătut în Comisia LIBE: Parlamentul European, șocat de refuzul tot mai…

Raport dezbătut în Comisia LIBE: Parlamentul European, șocat de refuzul tot mai puternic al statelor membre de a se supune deciziilor CJUE pe motiv ca le-ar încălca suveranitatea / Raportul invită Comisia să acorde o importanță mai mare folosirii abuzive a fondurilor europene

Comisia pentru libertăți civile (LIBE) din Parlamentul European dezbate, luni după-amiază, raportul Comisiei Europene cu privire la statul de drept pentru anul 2020, pentru care europarlamentarul Domènec Ruiz Devesa, grupul S&D, a redactat un raport, care să stea la baza unei rezoluții a Parlamentului European, iar Comisia control bugetar are câteva recomandări.

Raportul lui Ruiz Devesa, propus pentru a fi însușit de LIBE, subliniază că democrația, statul de drept și drepturile fundamentale sunt valori care se consolidează reciproc și care, atunci când sunt subminate, „pot reprezenta o amenințare sistemică pentru Uniune”.

Primul raport privind statul de drept al Comisiei, publicat în toamna anului trecut,  are un domeniu de aplicare limitat, deoarece nu acoperă toate valorile Uniunii, susține europarlamentarul S&D.

Citește și: BREAKING Raportul Comisiei Europene privind statul de drept: Îngrijorări că independența justiției se află în pericol în Ungaria și Polonia în special, dar există o serie de provocări în Bulgaria, România, Croația și Slovacia

Mai mult, susține raportorul, documentul Comisiei Europene „nu oferă o evaluare suficientă a eficacității reformelor întreprinse de fiecare țară și nici recomandări concrete specifice fiecărei țări”.

De aceea, o recomandare pentru Comisia Europeană este să realizeze „o evaluare mai amănunțită” dacă raportul privind statul de drept a avut un efect preventiv.

„Parlamentul European este alarmat de deteriorarea puternică a independenței sistemelor de justiție ale unor state membre (…); invită Comisia să evalueze și să considere astfel de neajunsuri și constatări identificate ca fiind un risc clar de încălcare gravă a statului de drept”, precizează raportul dezbătut în LIBE la analizarea pilonului privind sistemele de justiție.

Referindu-se la faptul că inițierea unei proceduri preliminare în fața Curții de Justiție a UE a fost declarată „ilegală” în state membre, propunerea este ca Parlamentul să se declare „șocat de refuzul tot mai puternic al statelor membre de a se supune deciziilor CJUE pe motiv ca ar încălca suveranitatea statelor sau că ele contravin Constituției”.

În ceea ce privește pilonul referitor la cadrul anticorupție, raportul subliniază că, „deși existența strategiilor naționale anticorupție poate fi considerată un progres, trebuie evaluată și eficacitatea lor” atunci când sunt aplicate.

„Invită Comisia să acorde o importanță mai mare folosirii necorespunzătoare a fondurilor europene, în special având în vedere noul mecanism de condiționalitate”, se mai precizează în raport.

La capitolul libertatea de exprimare, raportul deplânge lipsa de evaluare a „gradului de independență” a presei publice față de guverne și este îngrijorat de deteriorarea în creștere a libertății mass-media în unele state membre de la momentul publicării raportului pe 2020, în ultima zi a lunii septembrie.

Citește și: România, criticată în primul raport anual privind statul de drept în UE pentru numirea șefilor Parchetului General și DIICOT, în ciuda avizului negativ al CSM

Raportul mai invită statele membre să prezinte în fiecare an rapoarte privind democrația, statul de drept și drepturile fundamentale ca parte a mecanismului anual de raportare al Uniunii.

”Reiterează faptul că raportul anual ar trebui să servească drept bază pentru a decide dacă se activează procedura prevăzută la articolul 7 din TUE”, se mai arată în raportul redactat de europarlamentarul Domènec Ruiz Devesa, care analizează primul raport prezentat de Comisia Europeană privind statul de drept în UE.

Citește și: BREAKING Problemele României cu statul de drept menționate în raportul Comisiei Europene: legile justiției, funcționarea CNA, accesul la informații publice și excesul de ordonanțe de urgență/ Reacția societății civile a fost ”cheia” apărării statului de drept

De asemenea, Comisia este încurajată să evidențieze tendințele pozitive din statele membre, care ar putea servi drept exemple bune pentru alții.

Propuneri din partea Comisiei pentru control bugetar

Comisia pentru control bugetar solicită LIBE să introducă mai multe sugestii în propunerea de rezoluție, cum ar fi să sublinieze că transparența, accesul la informațiile publice, protecția avertizorilor de integritate și o cultură generală a integrității în viața publică sunt „factori cheie” pentru identificarea și prevenirea cazurilor de corupție.

De asemenea, recomandările Comisiei pentru control bugetar insistă pe respectarea independenței justiției în statele membre și pe „urmărirea eficientă” a cazurilor de corupție, fraudă sau conflicte de interese, precum și pentru respectarea deciziilor Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Sursa Foto: Parlamentul European

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

4 comentarii

  1. Ce bine! Hai sa mai facem inca un raport si sa discutam discutii, sa analizam si apoi sa ne culcam la loc pe o ureche.

    Si eu as fi socat daca cei carora le dau bani imi spun ca nu imi datoreaza nimic, mai mult se dau in barci cu baietii rai cum e Putin si Xi din cand in cand.

    Taiati conducta odata domnilor eurocrati!
    Branza e pe bani si sunt si banii mei din taxe la mijloc impreuna cu cei ai altor cateva sute de europeni care asteapta de la voi ‘a little less conversation, a little more action please’.

  2. Tentatia puterii sau cum sa ne lingem pe degetele de cite ori cheltuim din banii Europei , adica din banii nostrii , fara ca cineva sa ne zica nimic .Greu de acceptat sa nu poti folosi in interes personal sau de grup niste fonduri puse la dispozitie de UE . Efemerii conductori ai unor state din UE , se stiu ei bine cine sunt si stim si noi , nu fac altceva decit sa isi pacaleasca propriile natiuni , proprii lor cetateni , conationali de ai lor , rude, prieteni , care fara aceste fraude ar trai indiscutabuil mult mai bine .Curind , nu vor avea ce face si vor promite marea cu sarea doar -doar vor ramane pe metreze . Se inseala amarnic .

  3. Este logic sa nu aplici orbeste, ceeea ce un grup de technocrati decide pentru 450 milioane de locuitori. Iar raportul sau, va fi bine aranjat intr-un sertar. Pentru ca in orice moment, principalele state care contribuie net (D, F, NL) și ii platesc salariul (intre altele) pot spune „stop”.

    In absolut toate statele UE, deciziile unilaterale venite de „sus”, nu mai sunt acceptate in mod automat. S-a ajuns la limita suportabila a abandonului suveranității, iar criza actuala, care dureaza de peste un an, a demonstrat puterea statelor, fata de COmmisie și Parlament (UE)
    Fiecare stat a decis și decide de cine și cum intra pe teritoriul sau, iar COmmisia si Parlamentul, nu au absolut nici un cuvant de spus.

    Singurul lucru pe care îl pot spune, este „nu va dam banii”. Însă nu sunt banii lor, ci sunt banii dați majoritar de Germania și Franța. Asadar, vom reveni incet incet, spre ceea ce a existat intre 1957 și 1994. Mai putina politica, mai putine decizii și mai multa circulație economică și financiară. Ceea ce și este de fapt Uniunea. De aceea am și înființat-o in martie 1957

  4. PE sa nu mai fie asa de „socat”, pentru ca Bruxelles-ul s-a trasformat de fapt intr-o banca care administreaza banii platiti de state catre bugetul UE, punand conditii si limitari pentru accesarea lor. Mai degraba as invita Germania si Franta sa analizeze mai bine situatia din Europa si sa inceteze jucarea la ruleta a securitatii unor state.