G4Media.ro

Profesorii care au creat un motor de inteligența artificială pentru limba română,…

Foto: Facebook.com/ Razvan Bologa

Profesorii care au creat un motor de inteligența artificială pentru limba română, despre „următorul nivel” al predării digitale. „Adaptive learning va ușura foarte mult munca profesorilor și a părinților” – Răzvan Bologa, profesor la Cibernetică

Școala a migrat online, în contextul pandemiei, și a debutat în noua ipostază mai ales cu elemente de conferințe web. “E nevoie să meargă mai departe și să ajungă la instrumente care să atingă nivelul actual al tehnologiilor, și aici mă refer la adaptive learning”, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro profesorul Răzvan Bologa. Împreună cu Andrei Toma, coleg la Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE, a creat în 2018 motorul educațional bazat pe inteligență artificială pentru învățare adaptivă Nextlab.tech. Folosită inițial la cursuri de robotică și hackathoane, platforma a fost preluată acum de numeroși profesori, pentru predarea pe timp de pandemie.

Ce înseamnă adaptive learning? Cu ce m-ar ajuta, ca profesor, să folosesc o platformă cu motor de inteligență artificială? Și cum funcționează, concret, o astfel de platformă?

“Noi am început lucrul la platforma de adaptive learning în 2018 și atunci am folosit o soluție de la IBM. Dar ne-am lovit de anumite limitări, iar una dintre cele mai importante era limba. De aici am pornit și am creat un motor de inteligență artificială care este scris pentru limba română, dar are ambiții să fie independent de limbă”, a explicat Andrei Toma, pentru Edupedu.ro.

Interviul acordat pentru Edupedu.ro de către fondatorii platformei Nextlab.tech, care le oferă profesorilor suport pentru a organiza lecțiile online cu ajutorul motorului de AI construit pentru limba română

Rep: Ce înseamnă adaptive learning și cu ce i-ar putea ajuta pe profesori?

Razvan Bologa / Foto: Facebook.com

Răzvan Bologa: Adaptive learning e o tehnologie care va ușura foarte mult munca profesorilor. Ceea ce face este o orchestrare a interacțiunii cu elevul, prin folosirea algoritmilor computaționali care țin cont de nevoile fiecărui elev. În mod concret, ce se întâmplă astăzi este că profesorii fac documente în format word, pdf și multe altele pe care le plasează la dispoziția copiilor, însă sunt foarte multe lucruri care rămân neacoperite și care încarcă părinții.

De aici și supărarea părinților, care preiau parte dintre sarcinile pe care le îndeplinea până acum școala. Dacă un profesor încarcă un experiment pe un document electronic și nu îl descrie până în cele mai mici detalii, părintele care oricum s-a trezit în situația de a descărca și transforma documente dintr-un format în altul, se împiedică și de limita cunoștințelor de chimie sau de fizică necesare unor experimente, de exemplu.

O soluție de adaptive learning ar elimina acest inconvenient, pentru că interacțiunea cu elevul ar fi orchestrată până în cele mai mici detalii.

De exemplu, noi avem câteva lecții STEM pe NextLab.tech care au fost folosite cu succes de 28.000 de utilizatori pe parcursul a 2 săptămâni, în condițiile în care am făcut doar câteva sesiuni video de folosire a lor. Lumea cere lecții noi pe aceeași metodă.

Red: Care sunt diferențele dintre o platformă de învățare adaptivă și învățarea pe ZOOM, de exemplu?

Răzvan Bologa: Pașii de învățare sunt extrem de detaliați, sunt puși într-o succesiune foarte bine stabilită. Platforma de învățare are un sistem de inteligență artificială în spate, care se adaptează la ritmul fiecărui copil: un copil poate fi la pasul 2 al unui exercițiu, de exemplu, iar altul la 5 – iar profesorul are o interfață prin care primește semnale doar pentru elevii aflați în dificultate.

Avantajele unei platforme educaționale cu sistem de inteligență artificială (AI)? În primul rând, crește eficiența actului de învățare, în al doilea rând reduce efortul profesorului, în al treilea rând reduce efortul părintelui și poate să ofere asistență răspunzând la întrebările de bază cu ajutorul algoritmilor de inteligență artificială și dă o senzație de cool în rândul elevilor pentru că are, de exemplu, voce artificială.

Rep: Ce trebuie să facă un profesor, ca să înceapă o lecție pe această platformă?

Răzvan Bologa: Le trimite elevilor un cod de acces care are un nume interesant – chimia veselă 258, de exemplu – și fluxul de învățare este asociat cu acest cod de acces.

Profesorul va trebui, înainte de trimiterea codului, să-și definească caracteristicile fluxului de învățare: ce elevi vor învăța, care este numele și prenumele lor, ce exerciții vor fi făcute și o serie de alte elemente concrete.

Platformele de adaptive learning vin, în general, cu lecții predefinite și profesorul alege una dintr-o bibliotecă de lecții, și apoi trimite prin Whatsapp acest cod de acces.

Ceea ce se întâmplă acum, în multe alte situații, este că părinții primesc un user name pe Whatsapp, pe urmă linkul de zoom e încărcat pe o platformă. E firesc ca în lipsa unei acțiuni orchestrate să ai elevi care nu mai știu unde e codul, unde e linkul, unde găsesc documentele.

Principalul rol al platformei care folosește AI este să orchestreze absolut toate detaliile referitoare la o lecție, ceea ce transformă învățarea online dintr-o experiență care poate fi dificilă în ceva ce poate fi ușor pentru toată lumea.

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

5 comentarii

  1. Toate bune si frumoase, dar cat timp nu se asigura tututor copiilor si cadrelor didactice acces la echipamente, retea etc , vorbim degeaba. Plus niste cursuri de instruire pentru utilizarea acestor echipamente si softuri. Cursuri pe bune, nu sezatori in care profesorii sunt pusi sa arunce ghemuletul de la unul la altul sau sa faca trenuletul, dupa care li se spun aceleasi lucruri, fara nicio finalitate practica. In afara de ce incaseaza formatorii.

  2. Poza cu marele profesor privind o papusa face toti banii.

  3. Ar fi nevoie de o instruire detaliată, adaptată specificului disciplinei predate de profesorii respectivi, pe baza unor conținuturi elaborate pentru disciplinele respective.
    Apelurile vibrante și îndemnurile la creativitate nu sunt nicidecum suficiente.
    În cursul unei instruiri (la care am participat) după „exercițiul” cu trenulețul, un coleg mai hâtru a întrebat de ce nu organizăm și o bătaie cu perne. Instruirea era finanțată de Banca Mondială!!

    • Exact…. Am vazut ce s-a lucrat la reluarea online a unui astfel de curs, profesorii au desenat omuleti, au facut jocuri de cuvinte, inimioare etc…Iar cineva imi povestea ca li s-a pus , la un moment dat, un clip al unui tip de vreo 20 de ani maxim, autointitulat psihotron sau ceva in genul acesta, in care respectivul folosind cuvinte elegante, isi cam baga ceva in invatamant… Si era dat de exemplu ca vizionar!!!! Nu conta ca jumatate din ce cerea ala erau chestiuni ce tineau strict de educatia in familie, ca abera la greu ( nu poti face cursuri doar in aer liber).. SI nimeni nu a avut curajul sa protesteze, sa se ridice si sa intrebe ce e cu porcaria aceea…