
Profesoară de Limba franceză, despre cum a putut lua 10 la BAC George Simion la limba în care s-a poticnit constant aseară, la o televiziune din Franța: Aș fi dat un 6, cu multă îngăduință / Noi suntem de vină, profesorii. Noi creăm aceste iluzii false, noi am cedat în fața presiunilor
Care este explicația pentru prestația „mediocră” în limba franceză la emisiunea de aseară a postului CNews de televiziune a candidatului George Simion, în condițiile în care diploma de Bacalaureat pe care singur a prezentat-o indică nota 10 obținută chiar la examenul oral de Limba franceză, după absolvirea Filologiei la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București în 2005? Profesoară de Limba franceză la Colegiul Național Mihai Eminescu din Iași, acum aflată la pensie, Sorina Dănăilă a declarat pentru Edupedu.ro că nota de 10 din diploma de Bacalaureat este una mincinoasă, raportat la competențele reale dovedite de Simion.
Susține G4Media. Click AICI pentru a redirecționa 3.5% din impozit - online, gratuit și simplu.
Urmărește cele mai noi producții video G4Media
- articolul continuă mai jos -
„Noi, profesorii, am îngăduit mult prea mult ca valoarea copiilor să nu mai fie un criteriu de departajare a lor. (…) Vina este a noastră, a profesorilor. Noi suntem de vină. Noi creăm aceste iluzii false și noi suntem cei care am cedat în fața presiunilor – că e vorba de presiunea sistemului sau că e vorba de presiunea părintelui. Deci noi suntem de vină, nu avem pe cine acuza, din păcate. Și eu recunosc acest lucru fără niciun fel de ezitare”, a declarat profesoara Sorina Dănăilă.
Fină cunoscătoare a sistemului de învățământ românesc, aceasta a explicat că prestația total contraintuitivă a unui absolvent cu 10 indică, de fapt, „problema unui întreg sistem care domină acele discipline ale învățământului românesc care sunt considerate mai mult sau mai puțin secundare, care nu sunt matematică, română, geografie, istorie și care încurajează la evaluările naționale, oricare ar fi acelea, că sunt de începători sau că sunt de final de traseu școlar. Încurajează o relativizare extraordinară a competențelor ani de zile, mai ales în confruntarea cu engleza. Prin multitudinea de copii care preferau engleza francezei, s-a spus: fiți toleranți! nu luați în considerare chiar toate greșelile candidatului, pentru că el face un efort și, uită-te, a dat bacalauratul la franceză!”.
Întrebat ce notă i-ar da pentru modul în care a vorbit ieri seară la televiziunea franceză, profesoara Sorina Dănăilă a răspuns: „Poate că aș fi dat, cu multă îngăduință, un 6. Poate”.
Interviul acordat Edupedu.ro de către Sorina Dănăilă, profesoară de Limba franceză:
Rep: Din experiența dvs, un astfel de nivel de competență de comunicare în Limba franceză cum am văzut aseară la George Simion este posibil să fie atins, la 20 ani de la obținerea de către aceeași persoană a unei certificări cu 10 la oral la Bacalaureatul la Limba franceză, absolvent de Filologie?
Sorina Dănăilă, profesoară de Limba franceză: Deci dumneavoastră ridicați de fapt problema unui întreg sistem care domină acele discipline ale învățământului românesc care sunt considerate mai mult sau mai puțin secundare, care nu sunt matematică, română, geografie, istorie și care încurajează la evaluările naționale, oricare ar fi acelea, că sunt de începători sau că sunt de final de traseu școlar, încurajează o relativizare extraordinară a competențelor ani de zile, mai ales în confruntarea cu engleza. Prin multitudinea de copii care preferau engleza francezei, s-a spus: fiți toleranți! nu luați în considerare chiar toate greșelile candidatului, pentru că el face un efort și, uită-te, a dat bacalauratul la franceză!
Dar nu e vorba numai despre aceasta. Despre ce e vorba? Despre faptul că noi, profesorii, am îngăduit mult prea mult ca valoarea copiilor să nu mai fie un criteriu de departajare a lor.
Eu am suferit întotdeauna de faptul că un copil bun, un copil care muncește, un copil care a pornit de foarte jos și a ajuns la un nivel ridicat, nu neapărat de 10, mă va judeca foarte aspru dacă eu nu voi pune în lumină adevăratul său efort, față de acela al unui alt copil care n-a dat nicio importanță materiei X sau Y și care totuși la un examen se prezintă cu același rezultat ca și celălalt.
Judecata aceasta a copiilor să știți că există între ei. Ei nu închid ochii, ei nu iartă, doar că nu spun, pentru că noi nu-i învățăm să arate dinăuntrul situației, să spună că nu e normal să se întâmple așa. Și atunci nu ne mirăm că acei copii care au primit pe nedrept un rezultat nemeritat vor considera că sunt grozavi, că au reușit o mare izbândă.
Noi i-am girat, noi i-am ajutat să trăiască în această iluzie că sunt buni și foarte buni.
Rep: Putem spune că este o notă mincinoasă, raportat la competențele reale ale acestui absolvent?
Sorina Dănăilă, profesoară de Limba franceză: Dacă mă întrebați pe mine, da. Dacă întrebați pe alții, vor spune că totul este relativ, în sensul în care te întrebi: care este scopul învățării unei limbi? Să poți să transmiți un mesaj într-o limbă perfectă sau aproximativ perfectă.
Rep: L-am văzut incapabil să transmită un mesaj în limba franceză, de la cap la coadă.
Sorina Dănăilă, profesoară de Limba franceză: Exact. Și chiar dacă, cum să spun, n-ar fi combinat atât de spontan româna cu franceza, tot nu ar fi fost normal că atunci când nu ești stăpân pe o limbă străină să te exprimi în ea. Când poți foarte bine să faci apel la un specialist și la un translator, integral.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii