G4Media.ro

Orice adunare publică trebuie declarată atunci când se desfășoară în piețe sau…

Inquam Photos / Octav Ganea

Orice adunare publică trebuie declarată atunci când se desfășoară în piețe sau în proximitatea instituțiilor, a decis Curtea Supremă

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a admis luni un recurs în interesul legii şi a stabilit că există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice atunci când acestea se desfăşoară în pieţe ori pe căile publice – drum public, parte carosabilă şi trotuar – sau în locuri situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, transmite Agerpres.

„Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti şi, în consecinţă, stabileşte că: în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 3 prima teză din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, republicată, cu referire la dispoziţiile art. 26 alin. (1) lit. a) şi d) din aceeaşi lege, există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice, atunci când adunările urmează să se desfăşoare în pieţe ori pe căile publice (drum public, parte carosabilă şi trotuar) sau în alte locuri prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 60/1991, situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat. Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedură civilă. Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi, 15 octombrie 2018”, se arată în decizia Instanţei supreme.

În luna iulie, Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti a sesizat ICCJ în legătură cu existenţa unei practici neunitare în instanţe cu privire la modul în care trebuie interpretate şi aplicate prevederile art. 3 din Legea 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, mai precis sintagma „cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor sau a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat”.

Majoritatea instanţelor arondate CAB susţineau că nu trebuie declarate adunările care se desfăşoară într-un loc public – drum public, parte carosabilă, trotuar, piaţă publică, aflat în exteriorul sediilor persoanelor juridice de interes public sau privat.

În opinia acestor instanţe, pentru ca o persoană să poată fi sancţionată în urma încălcării dispoziţiilor art. 26, alin (1) lit.a) sau d) din Legea 60/1991, este necesar ca aceasta să fi organizat şi desfăşurat adunări publice nedeclarate, neînregistrate sau interzise, ori să fi participat la o adunare publică nedeclarată sau interzisă, participare urmată de refuzul de a părăsi locul de desfăşurare la avertizările şi somaţiile organelor de ordine. 

„În acest context, s-a apreciat că Legea nr. 60/1991 prevede la articolul 1 alin. (1) că adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de prezenta lege. În opinia magistraţilor instanţelor consultate, acest act normativ nu oferă o definiţie precisă a adunărilor publice, dar din textul legal menţionat, s-a apreciat că pentru determinarea caracterului de adunare publică al unei întruniri, nu prezintă importanţă neapărat numărul de persoane, ci scopul întrunirii şi locul de desfăşurare al acesteia. Astfel, s-a reţinut că sintagma ‘adunare publică nedeclarată’ nu trebuie interpretată prin folosirea înţelesului său din limbajul comun, ci prin folosirea înţelesului autonom conferit de actul normativ care reglementează organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice. Prin urmare, s-a apreciat că adunarea publică nu are în Legea nr.60/1991 sensul din limbajul comun, ci sensul de adunare care trebuie declarată. În ceea ce priveşte caracterul declarat sau nedeclarat al adunării publice, se menţionează că art. 3 din Legea nr.60/1991 instituie o excepţie de la regula prevăzută de art. 1 alin.(l) în sensul că nu trebuie declarate în prealabil adunările publice (…) precum şi cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, iar în cazul în care organizatorii adunărilor publice nesupuse declarării prealabile deţin indicii sau date că desfăşurarea lor s-ar putea solda cu acte de dezordine ori că ar putea să ducă la manifestări violente, au obligaţia să solicite din timp primarilor, unităţilor de jandarmi competente teritorial şi poliţiei locale sprijin de specialitate”, se arăta în sesizarea CAB.

Tot în sesizarea CAB se preciza că nu se poate reţine că o persoană a organizat sau a participat la o astfel de adunare, având în vedere că legea exceptează de la obligativitatea declarării o adunare desfăşurată în exteriorul sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat, cum ar fi Parlamentul sau Guvernul. 

„Argumentându-şi soluţia de anulare a proceselor-verbale de constatare a contravenţiilor, majoritatea judecătorilor a apreciat că sintagma ‘adunările care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat’ din cuprinsul art. 3 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, desemnează nu doar terenul aferent unei clădiri, aflat în deţinerea persoanei juridice de interes public sau privat (acest teren fiind desemnat doar de sintagma ‘în incinta sediilor ori a imobilelor’), ci şi suprafaţa de teren aflată în domeniul public situată în proximitatea sediilor sau imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat. Aşadar, această din urmă locaţie este considerată de judecători ca fiind exteriorul sediului unei autorităţi publice sau instituţii privat”, afirma CAB.

Au existat şi instanţe arondate CAB care au susţinut contrariul, respectiv faptul că, potrivit art.26 alin. 1 lit. d) din Legea nr.60/1991, constituie contravenţie participarea la adunări publice nedeclarate sau interzise şi urmate de refuzul părăsirii locurilor de desfăşurare a acestora, la avertizările şi somaţiile organelor de ordine făcute potrivit legii. 

„S-a reţinut că art.1 alin.2 din acest act normativ prevede că adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de legea nr.60/1991. Judecătorii care au adoptat această opinie au considerat că exteriorul sediului unei instituţii publice reprezintă zona cuprinsă între punctele de acces în clădire şi gardul împrejmuitor, doar pentru aceasta zonă fiind aplicabile dispoziţiile art. 3 privind scutirea de la obligaţia de declarare în prealabil. S-a apreciat că trotuarele şi partea carosabilă, elemente ale unei căi de comunicaţii publice, în sensul art.6 alin. 1 pct.14, 23 şi 33 din OUG nr. 195/2002, aflate la exteriorul împrejmuirii unei instituţii publice, nu pot fi considerate ca aparţinând exteriorului sediului acesteia, ci reprezintă o zonă publică în care este necesară declararea unei adunări publice, conform art. I alin.2 din legea nr.60/1991”, se arăta în opinia minoritară.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

27 comentarii

  1. Perfect !

    • Ehei, Morjane, daca era legea asta si-n ’89, nu te mai dadea nimeni la o parte, sefulet de CAP ce esti… Da’ lasa, ca nici acu’ nu-i tarziu sa te transformi intr-un mic Ficior, sa-i calci pe cap pe toti!
      Ah, sa nu uit: MU13 PSD!

    • Vezi ca ti-a ramas pe buza de sus un rest nedigerat, Morjane. Ca doar nu-ti dai cu ruj maro.

    • Jandarmii sane bata asa cu Morjam bate campi… Unde Vezi Tu Dreptate?

  2. Dar adunaturi de vide si hoti din parlament putem interzice?!?!? Si sa nu isi faca legile pentru ei putem interzice??!!!

    • Românii n-au vrut vot în 2016.

      Sper că a meritat, naţie de proşti.

  3. ce inseamna de fapt „a declara” si cine trebuie sa declare, intr-o adunare care promoveaza fara un organizator? Revenim la sintagma ” sa-i sa ne plimbam sambata seara..la sosea”?

    există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice atunci când acestea se desfăşoară în pieţe ori pe căile publice – drum public, parte carosabilă şi trotuar – sau în locuri situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat

  4. O hotarare in realitate lipsita de importanta, cat timp mititeii de Selgros au pret special, iar vremea e buna, nici lui Dracu’ nu-i mai arde sa protesteze…!
    ”Alo, Selgros-ul? Va rog sa-mi pastrati 4 caserole din sortimentul vita-porc pentru week-end urmator? Cum adica nu mai aveti, doar nu a ajuns Pesta Porcina si in Bucuresti, scoateti o sarja din carne de strutz, numai scoateti dracului ceva…!?
    Alo, Selgros-ul, mai sunteti pe fir? Nu uitati, va rog, de berea de abație, zici ca e facuta dinadins pe gustul meu…!”

  5. Deci nu prea se lasă tinerilor altă formă de protest la corupţie şi incompetenţă decât Emigrarea.

  6. Popor european, cu drept la libera exprimare !!!

    O sa vedem curand uniunea de sus sau de jos, cum o sa doreasca Dragnea si penalii !!!

  7. Declarate, NU aprobate.

    • Declarat inseamna ca cineva si-a pus numele pe hartie ca sa anunte primaria. Din experienta ultimilor 2 ani s-a lasat adesea cu amenzi pentru cei care faceau declaratia. In cele mai multe locuri nu era cazul, din fericire .

  8. E vorba de o declarare nu de autorizare.

  9. De azi inainte se va numi Piaţa oaselor rupte!

  10. In ultimul timp, fac eforturi sa scriu un comentariu. Nu pentru ca n-as avea ce spune, dar mi-e foarte greu sa evit toate „sictir”-urile si injuraturile mult mai urate care imi exprima indignarea mult mai la obiect decat ceea ce ramane dupa ce ma calmez.

  11. Păi în general sunt declarate, sa urmărească si ei eventurile pe facebook 🙂
    Si am următoarele situatii:

    1. am 300 de oameni, participanți la o nuntă, cu vreo sută o sa ma plimb asa vreo 50 de metri de la parcare, usor spre o biserică…tre să declar undeva?

    2. Apoi pentru întâlnirile alea de weekend de la Unirii, declara cineva adunarea?

    3. La Constituției se strâng periodic autocare ce pleacă cu turiști în diferite țări.. ar trebui să fie declarată adunarea ma gandesc..

    4. In trafic, în masini, bara la bara…tot un fel de adunare e, zic.. s-a declarăm adunare zilnică pe marile bulevarde.

    5. Dar centrul vechi?

    Completați voi lista ca sunt sigur ca mai putem găsi niste „exemple”
    În schimb suntem o țară liberă, anunțam autoritățile cand iesim pe strada in grup mai mare..

  12. Problema reală este CUM vor fi aprobate?

  13. exista vreo cale de recurs ?

  14. S-a incheiat epoca mitingurilor spontane !
    Cu alte cuvinte, Dragnea vrea sa fie sigur ca in momentul in care guvernul va incepe sa lucreze iar „noaptea ca hotii” si va da OUG pt amnistie si gratiere jandarmii vor putea da linistiti amenzi care nu vor mai fi anulate de judecatori si, prin urmare, romanii vor fi descurajati sa se mai stranga in piete pt a protesta, astfel incat curajoasa de prim ministrareasa nu va mai da inapoi cum s-a intamplat in februarie 2018 cu Grindeanu, cu prilejul adoptarii OUG 13 !

    PS. Pai poate vor fi niste ONG-uri care vor declara zilnic organizarea de Adunari Publice, (pt a acoperi noul impediment) iar oamenii vor iesi in strada stiind ca zilnic protestul are acoperire ! 😉

  15. Ma băieti, toate bune, legea e mișto, da daca ieșim brusc vreo 300,000 de insi si inundam piata victoriei, cam pe cine o sa amendeze mai întâi? Lăsați poveștile astea. Problema in Romania e că NU se iese in număr mare atunci când trebuie, nu ca dau ăștia amenzi.

  16. E foarte bine pentru manifestanti, e foarte rau pentru jandarmi daca ICCJ a spus ca manifestatiile trebuie doar „DECLARATE”.

    Sunt 2 consecinte imediate:
    – pe de o parte, NU E NEVOIE DE UN ACT OFICIAL ADMINISTRATIV DE AUTORIZARE, ci simpla declarare a manifestatiei este SUFICIENTA SI NECESARA, pentru ca aceasta sa aiba loc;
    – pe de alta parte, daca Jandarmeria si-a justificat interventia din 10.08.2018 pe ideea ca manifestatia trebuia autorizata, inseamna ca ordinul de interventie incalca legea, pentru a violenta a survenit in privinta unei manifestatii CARE A FOST DECLARATA, nu numai pentru ca unii au apucat sa faca hartii scrise ca vor organiza manifestatia, ci si pentru ca ea a fost notorie si cunoscuta de autoritati inainate ca aceasta sa aiba loc, pentru ca au existat comunicate oficiale anterioare privitoare la aceasta manifestatie.

    De fapt, ICCJ nu a facut decat sa apese mai tare pe cuvantul „DECLARATE” cuprins in art. 1 alin. 2 din Legea nr. 60/1991: ” Adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea -, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de prezenta lege”.

    Declararea nu e totuna cu autorizarea.
    Declararea este actul unei persoane care declara ca urmeaza sa faca ceva.
    Autorizarea este un act emis de o entitate admninistrativa pentru realizarea unei posibilitati legale.

  17. Ca sa fie si mai simplu, asteptati pana se publica in monitorul oficial decizia nr. 19/15.10.2018 a Completului pentru solutionarea recursului in interesul legii al ICCJ.

    Nu am nicio indoiala ca judecatorii ICCJ cunosc diferenta dintre „declarare” si „autorizare”, atat din perspectiva sensului acestor doua cuvinte in limba romana, cat si din perspectiva sensului lor juridic.

    Iar ca sa va fac sa intelegeti despre ce e vorba cat mai usor, o sa va fac referire la art. 36 alin. 4 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa, care zice asa: „Redactarea textelor se face prin folosirea cuvintelor în înţelesul lor curent din limba română modernă, cu evitarea regionalismelor. Redactarea este subordonată dezideratului înţelegerii cu uşurinţă a textului de către destinatarii acestuia”.

    Iar eu va intreb: credeti ca judecatorii ICCJ nu stiu asta?

  18. „în proximitatea instituțiilor”
    Ce înseamnă „în proximitate”? 10 metri? 100? 50 de kilometri? Pe malul celălalt al Atlanticului?
    Vreau o cifră!

  19. hahahahahahahhahah!!!!! Mwie # rezist !!!! JUSTITIA ba boilor!

  20. @oltete:

    in limba romana:

    1) DECLARÁ, declár, vb. I. 1. Tranz. A anunța ceva prin grai sau în scris; a spune, a afirma deschis, a face cunoscut. ♦ A face o comunicare cu caracter oficial în fața unei autorități. ♦ A da pe față, a mărturisi cuiva un sentiment intim. 2. Tranz. A considera, a califica drept…; spec. a pronunța asupra cuiva o sentință judecătorească. A declara pe cineva repetent. ♦ Refl. A mărturisi despre sine că…, a se recunoaște ca… Mă declar învins. 3. Tranz. (În expr.) A declara război = (despre state) a anunța în mod oficial începerea stării de război; fig. a lua o atitudine ostilă, combativă față de cineva sau de ceva. A declara grevă = a anunța în mod oficial începerea unei greve. (Jur.) A declara apel = a face apel. 4. Refl. (Despre procese, fenomene) A lua naștere, a apărea, a se ivi, a începe. 5. Refl. A lua atitudine, a se pronunța pentru sau contra cuiva sau a ceva. – Din fr. déclarer, lat. declarare.

    2) AUTORIZÁ, autorizez, vb. I. Tranz. 1. A împuternici pe cineva pentru exercitarea unui drept sau pentru săvârșirea unui act. ♦ A da cuiva dreptul de a face, de a spune etc. ceva. 2. A încuviința printr-un act al administrației de stat înființarea, ca persoană juridică, a unei organizații obștești. [Pr.: a-u-] – Din fr. autoriser.

    Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar inainte de a deschide gura e bine sa stii ce spui …

  21. pulanele pe #rezist jandarmi sa se sature de proteste spontane.