G4Media.ro

O problemă pe zi la trenurile de metrou. În primele patru luni…

O problemă pe zi la trenurile de metrou. În primele patru luni din an s-au înregistrat 174 de defecțiuni

UPDATE: Metrorex a reacționat printr-un comunicat față de acuzațiile aduse de sindicaliști: ”Metrorex are în flotă 10 trenuri IVA destinate circulației pe magistrala 4 și 24 trenuri CAF destinate circulației pe magistrala 2. În perioada ianuarie – aprilie 2019 trenurile IVA au efectuat 187011 km circulați spre deosebire de CAF care au efectuat 814625 km circulați. Din analizele Metrorex reiese ca numărul km între 2 defectari la CAF, este de 19.396 și 4.795 la IVA. Defecțiunile înregistrate au afectat diferite subansamble, fără însă ca acestea să constituie un risc pentru călători. Acestea au fost de natură electrică, mecanică sau electronică. Atunci când sistemele electronice de supraveghere aflate la bordul trenurilor au sesizat funcționări anormale (în afara limitelor acceptate din punct de vedere tehnic), conform instrucțiunilor de exploatare, ca măsură de prevenire a oricăror riscuri, trenul este retras din circulație și verificat. Menționăm însă, că în niciun moment nu este pusă în pericol siguranța călătorilor. Însă, aceste măsuri de precauție cauzează întârzieri față de graficul normal de circulație și automat și disconfort călătorilor noștri”.

Articolul inițial: Un raport intern realizat în perioada iulie 2014 – mai 2019 la metroul bucureștean arată în că avut loc 1.556 de defectări ale garniturilor care circulă în subteran. În unele cazuri, problemele apărute au necesitat debarcarea pasagerilor sau retragerea trenurilor din circulație, însă în alte cazuri defecțiunile au fost unele minore și nu au avut impact în circulația trenurilor, potrivit raportului făcut public de sindicaliștii de la metroul bucureștean.

Flota Metrorex este formată din 82 de trenuri, potrivit sindicaliștilor. Cele mai vechi sunt trenurile IVA, produse la Arad. Doar 14 se mai află acum în circulație. Trenurile produse de canadienii de la Bombardier sunt cele mai multe: 44. Au intrat în exploatare în 2001. Cele mai noi sunt cele 24 de garnituri produse de spaniolii de la CAF. Toate circulă pe Magistrala 2 Pipera-Berceni.

174 de defecțiuni ale garniturilor de metrou au fost înregistrate numai în primele patru luni ale acestui an, adică în 120 de zile.

Foto: Defecțiuni trenuri metrou SURSA: Sindicatul de la Metrou

“De la 1 ianuarie acele trenuri care circulă de 40 de ani, trenurile IVA, trenuri românești, au înregistrat 39 de defecțiuni, iar trenurile CAF 42 de defecțiuni”, a declarat Ion Rădoi, președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM).

Sindicaliștii de la metrou au acuzat în repetate rânduri calitatea slabă a trenurilor produse de spanioli, arătând cu degetul spre numeroasele incidente în care au fost implicate garniturile CAF, precum cel din ianuarie, când un tren ajuns la capăt de linie la depoul Berceni a rupt parapetul de protecţie, iar două vagoane au sărit de pe şine, fiind suspendate la circa doi metri înălţime faţă de terasament. Sindicaliștii l-au numit “metroul zburător” și spun că trenul este în continuare în aceeași poziție deși au trecut 5 luni de atunci.

În urma acestui incident Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a deschis o anchetă, care, însă, nu s-a finalizat.

„Este o situaţie dificilă, se pare că din punct de vedere tehnic, la nivelul Metrorex, trenul se poate scoate de acolo tăiat, şi scos pe bucăţi, trecut la fier vechi. Ei (producătorul CAF – n.r.) nu recunosc nici acum această defecţiune tehnică, pentru că ar trebui ca să plătească. Au dat o explicaţie, că a fost o manipulare defectuoasă din partea personalului. Bine că s-a întâmplat în depou şi că nu s-a întâmplat în circulaţie, la oră de vârf. (…) Deci softul a fost defect”, a mai declarat Rădoi.

FOTO metroul “suspendat”. SURSA: USLM

Incidentul din ianuarie nu este singurul în care a fost implicat un tren CAF și care le-a atras atenția celor de la AGIFER.

Aceștia au investigat și două incidente care au avut loc anul trecut în mai și iulie, în care trenuri CAF, care circulau pe Magistrala 2, au lovit lucrări de artă de pe tunelul de metrou. În rapoartele întocmite ulterior, angajații AGIFER au identificat drept cauză „ruperea barei de torsiune”, iar ca factor favorizant: problemă de calitate în timpul procesului de sablare cu alice metalice, proces executat incorect

“Bara de torsiune face parte din ansamblul antiruliu care este montat pe fiecare boghiu al trenurilor din generaţia nouă. Bara de torsiune este fixată pe boghiu şi are prinderi de o parte şi de cealaltă a caroseriei, cu rolul de a limita mişcarea de înclinare/legănare a caroseriei cauzată de suspensia secundară a vagonului (de tip pneumatic) care este foarte flexibilă (moale). Mai pe înţeles, poate fi asimilată cu bara antiruliu de la suspensiile autoturismelor. În cadrul investigaţiei, furnizorul trenurilor a stabilit ca măsură imediată efectuarea unui control cu ultrasunete la toate barele de torsiune montate pe trenurile tip BM3. Campania de inspectare şi controlul ultrasonic au fost efectuate în luna august 2018, iar în acest moment nu mai există nicio bară de torsiune neconformă pe trenurile tip BM3, astfel încât siguranţa circulaţiei nu este afectată de această problemă. Trenurile tip BM3 sunt în circulaţie normală cu călători fiind îndeplinite condiţiile de siguranţa circulaţiei”, au declarat oficialii Metrorex la solicitarea G4Media.ro.

Cu toate acestea, deoarece vorbim de defecte de fabricație, spaniolii și-au asumat înlocuirea tuturor barelor de torsiune din loturile cu probleme, respectiv 49 de bucăţi. “Înlocuirea acestora se face în termenul de garanţie (TG) contractual, de către fabricantul trenurilor, fără costuri suplimentare din partea Metrorex, termenele fiind asumate faţă de AGIFER astfel: prima jumătate din numărul barelor de torsiune în luna iunie 2019, iar a doua jumătate în luna noiembrie 2019. Înlocuirea barelor de torsiune se face în perioada de timp dedicată mentenanţei trenurilor, astfel că circulaţia trenurilor cu călători nu este deloc afectată”, au adăugat oficialii Metrorex.

Poziția conducerii regiei de metrou a fost întotdeauna aceeași atunci când au apărut critici cu privire la calitatea trenurilor achiziționate de la spaniolii de la CAF: garniturile nu sunt nici mai bune, nici mai proaste decât celelalte.

“Atât la trenurile tip BM3 de fabricaţie CAF, cât şi la cele tip BM2/BM21 de fabricaţie Bombardier au existat defecţiuni în perioadele de garanţie. Perioada de garanţie contractuală este stabilită tocmai pentru a garanta rezolvarea de către fabricant a anumitor defecţiuni/probleme tehnice care ar putea apărea pe perioada de început a exploatării produselor furnizate. Toate problemele şi defecţiunile apărute au fost reclamate fabricantului în termenul de garanție. Acesta a luat măsuri de remediere/reparare şi corectare după caz”, au transmis oficialii Metrorex.

Foto: InquamPhotos

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

3 comentarii

  1. Cu regret o spun, urmatorul „Colectiv” va purta numele uneia dintre statiile magistralei 4. In fiecare zi ba miroase cate un metrou a cauciuc/plastic ars, ba nu se inchid usile, iar cel mai des merg sicriele alea …pardon! am vrut sa zic metrourile alea ca melcul. Nu e in regula!!!

    • Ai zis bine! Astia de la METROREX si Min. Transporturilor sunt INCONSTIENTI si IRESPONSABILI. Fara intretinere adecvata, fara modernizarea retelei facuta pe timpul lui Ceausescu, fara bani pentru investitii, reteaua METROREX va avea soarta retelei RADET si atunci sa vezi tragedii!

  2. spagile merg bine ? bosii si-au umplut conturile ? leaderii de sindicat si-au umplut conturile? partidul si-a luat partea ?
    ce altceva mai e nevoie ?

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.