G4Media.ro

O grevă-record a mecanicilor de locomotivă din Germania va paraliza traficul timp…

Sursa foto: Pixabay

O grevă-record a mecanicilor de locomotivă din Germania va paraliza traficul timp de șase zile

Mișcarea socială, cauzată de un conflict privind salariile și orele de lucru, este de așteptat să dureze cel puțin până luni, 29 ianuarie, potrivit Rador Radio România.

Mecanicii de locomotivă au declanșat cea mai lungă grevă pe căile ferate germane, care va paraliza traficul timp de șase zile și va costa, fără îndoială, cea mai mare economie a Europei, câteva sute de milioane de euro. Greva, cauzată de un conflict privind salariile și programul de lucru, a început miercuri la ora 2:00 a.m. (01:00 GMT) în transportul de pasageri și, marți seara, în cel de marfă. Mișcarea urmează să se încheie luni, 29 ianuarie, la ora 18:00 (17:00 GMT).

Ministrul Transporturilor, Volker Wissing, a catalogat greva ca fiind „distructivă”, deoarece Germania, unde PIB-ul sa redus cu 0,3% anul trecut, rămâne în urmă în competiția internațională. Potrivit Deutsche Bahn (DB), aceasta va fi cea mai lungă grevă a mecanicilor de locomotivă din Germania, doborând un record anterior din mai 2015. Este a patra grevă din noiembrie 2023, pe fondul negocierilor blocate între DB și sindicatul mecanicilor de locomotivă GDL.

Acțiunea prelungită „este și o grevă împotriva economiei germane”, a declarat purtătorul de cuvânt al DB, Anja Bröker, avertizând asupra impactului asupra lanțurilor de aprovizionare. Deşi operatorul feroviar dorește să depună eforturi pentru a garanta livrările către centralele electrice și rafinăriile, nu pot fi excluse întreruperi în aprovizionarea fabricilor de automobile, chimice sau siderurgice.

Cu șase coridoare feroviare europene de transport de marfă, Germania este un hub pentru traficul de marfă, iar DB Cargo, filiala de transport de marfă a DB, operează în jur de 20.000 de trenuri pe săptămână, deservind o mare parte a continentului. „Chiar și după încheierea unei greve, va dura câteva zile sau chiar săptămâni pentru ca rețeaua europeană să fie operațională”, conform evaluării DB. „O grevă națională de o zi pe căile ferate poate costa până la o sută de milioane de euro pe zi” pentru producția economică germană, estimează economistul Michael Grömling, de la institutul IW Köln, apropiat de patronate.

Această paralizie feroviară apare într-un context deja tensionat pentru sectorul logistic din cauza încetinirilor și a costurilor suplimentare în transportul maritim de mărfuri cauzate de ocolirea Mării Roșii, în centrul unei crize de securitate. „În cazuri extreme, costul acestei greve ar putea ajunge la un miliard de euro”, spune Michael Grömling.

Pentru grupul Deutsche Bahn, fiecare zi de grevă are ca rezultat costuri estimate la zeci de milioane de euro, a declarat un purtător de cuvânt pentru AFP. Compania susține că a „făcut concesii” și o „ofertă generoasă finală de până la 13%” din majorări salariale cu posibilitatea unei reduceri a programului de lucru.

Greva lungă care începe este „proporțională, legală și permisă”, potrivit instanțelor care au examinat această chestiune, a susținut, miercuri, președintele sindicatului mecanicilor de tren GDL, Claus Weselsky, pe postul public ZDF. În fața unei conduceri DB „reticente în a discuta”, se cuvine așadar să „lovim mai mult și mai tare”, a afirmat șeful sindicatului minoritar din cadrul companiei de aproximativ 211.000 de angajați.

GDL cere creșteri salariale pentru a compensa inflația și trecerea la o săptămână de 35 de ore (de patru zile), comparativ cu cele 38 de ore pe săptămână actuale. Cea mai recentă ofertă a companiei publice vizează 37 de ore pe săptămână pentru același salariu – sau o creștere salarială suplimentară de 2,7% pentru cei care păstrează același volum orar. În această vară, Deutsche Bahn a pus capăt unui conflict social lansat de sindicatul majoritar EVG, care reprezintă aproximativ 180.000 de agenți. Germania, renumită pentru calitatea dialogului social, înregistrează o creștere a conflictelor sociale.

Ramuri profesionale importante ale industriei și serviciilor au purtat negocieri salariale tensionate într-un context de inflație care reduc puterea de cumpărare a angajaților. Aceste mișcări sociale slăbesc și coaliția guvernamentală a cancelarului social-democrat Olaf Scholz luptă cu o impopularitate record.

Sursa: LE FIGARO / Rador Radio România /.
Traducerea: Rodezia Coste

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...