G4Media.ro

O asociație de procurori îl critică pe Stelian Ion pentru controalele anunțate…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

O asociație de procurori îl critică pe Stelian Ion pentru controalele anunțate în contextul cazului 10 august: „Ministrul justiției poate lua cunoștință de situația reală a Ministerului Public și de eventualele probleme practice fără ieșiri neinspirate și solicitarea unor controale inutile și ar trebui să găsească soluții legislative”

Asociația Mișcarea de Apărare a Statutului Procurorilor (AMASP) îl critică pe ministrul Justiției Stelian Ion pentru controlul solicitat față de modul în care sunt declinate sau preluate anumite dosare. Măsura a fost anunțată în exclusivitate, într-un interviu acordat G4Media.ro, pe tema dosarului 10 august. Critici îi sunt aduse și lui Bogdan Mateescu, președintele CSM, care a dispus la rândul său o verificare a declarațiilor făcute de Stelian Ion, pe care le-ar considera jignitoare la adresa procurorilor.

„Este dezamăgitoare ușurința cu care se solicită controale generale plecând de la o cauză punctuală, generând o suspiciune nefondată privind existența unei probleme sistemice și lejeritatea cu care atât ministrul justiției cât și președintele CSM utilizează Inspecția Judiciară, fără un motiv real și în mod inutil, deși în trecut au criticat astfel de practici când erau folosite de predecesorii lor.” susțin procurorii de la AMASP.

De asemenea, asociația le sugerează celor doi să verifice situația de la nivelul tuturor unităților din cadrul Ministerului Public în ce privește resursa umană și volumul de muncă pentru a se putea ajunge în perioada următoare la o echilibrare printr-o regândire a competenței materiale și personale și a schemelor de personal. „Subliniem că în prezent există unități de parchet care funcționează de ani buni cu 2-3 procurori pe o schemă de 9-10 procurori, că sunt unități de parchet cu deficit de personal de 40% și că există o disproporție vădită între numărul de procurori care funcționează la un anumit grad de jurisdicție și volumul real de muncă al acestora.” notează AMASP. 

Comunicatul integral al AMASP

„Ca urmare a dezbaterilor publice din ultimele zile, generate de hotărârea pronunțată de Tribunalul București în dosarul denumit generic ”10 August” și demersurile ministrului justiției, Stelian Ion, și ale președintelui CSM, Bogdan Mateescu, de sesizare a Inspecției Judiciare și solicitare a unui control la unitățile de parchet pentru a verifica modul în care sunt declinate sau preluate anumite dosare, AMASP dorește să facă urmatoarele precizări:
– ne bucură preocuparea pentru activitatea Ministerului Public și salutăm dorința asigurării unei practici corecte, unitare și transparente atât timp cât aceste aspecte nu reprezintă exerciții de imagine sau un răspuns politic la solicitări de partid și cât timp activitatea parchetelor nu este un pretext pentru soluționarea divergențelor personale între diverși actori din sfera sistemului de justiție
– este dezamăgitoare ușurința cu care se solicită controale generale plecând de la o cauză punctuală, generând o suspiciune nefondată privind existența unei probleme sistemice și lejeritatea cu care atât ministrul justiției cât și președintele CSM utilizează Inspecția Judiciară, fără un motiv real și în mod inutil, deși în trecut au criticat astfel de practici când erau folosite de predecesorii lor
– ne-ar fi surprins în mod plăcut dacă actualul ministru al justiției ar fi sesizat în acest caz situația sensibilă în care se găsește și ar fi evitat întrebări legate de calitatea în care acționează, de funcționar al statului sau particular implicat în cauză, și dacă ar fi păstrat expresii malițioase și colorate pentru discuțiile private și nu pentru poziția oficială exprimată în calitate de membru al guvernului.
În cazul în care ministrul justiției și președintele CSM se întrec în rezolvarea problemelor Ministerului Public le recomandăm să înceapă cu o analiză reală a situației de la nivelul tuturor unităților din cadrul Ministerului Public în ce privește resursa umană și volumul de muncă pentru a se putea ajunge în perioada următoare la o echilibrare printr-o regândire a competenței materiale și personale și a schemelor de personal. Subliniem că în prezent există unități de parchet care funcționează de ani buni cu 2-3 procurori pe o schemă de 9-10 procurori, că sunt unități de parchet cu deficit de personal de 40% și că există o disproporție vădită între numărul de procurori care funcționează la un anumit grad de jurisdicție și volumul real de muncă al acestora. De asemenea, grija pentru activitatea unităților de parchet și rapiditatea reacțiilor ar trebui în primul rând arătate prin rezolvarea problemelor legislative care îngreunează sau împiedică total activitatea de urmărire penală.
Pe fondul discuției generate de dosarul denumit ”10 august” precizăm că preluarea unor dosare de la un parchet ierarhic inferior sau, după caz, de la o structură teritorială, este o instituție prevăzută de lege și nu este de natura a afecta bunul mers al justiției atunci când ceea ce se are în vedere este celeritatea soluționării cauzelor sau sporirea eficientei în desfășurarea anchetei, fiind uneori singura metodă de a permite funcționarea parchetelor cu deficit de personal.
Eventualele situații particulare în care anumite dosare penale s-ar forma pe baza unor sesizări din oficiu, pentru a fi transmise către presă, și în legătură cu care ar exista suspiciuni de rea-credință (de exemplu, răfuieli personale sau imixtiuni forțate în litigiile strict private) sau în care, în pofida elementelor preexistente, după preluare dosarele sunt închise, în mod nelegal, cu soluții de netrimitere in judecata, trebuie rezolvate potrivit dispozițiilor legale, prin instituția infirmării de către procurorul ierarhic superior sau prin sesizarea Inspecției Judiciare.
Ceea ce considerăm că trebuie evitat în cazul preluării dosarelor este vechea practică de preluare de către parchetele ierarhic superioare a unor dosare de importanță redusă, de exemplu, cele vizând infracțiuni la regimul circulației rutiere în scopul mimării unei activități efective și creșterii artificiale a volumului de muncă al acestor unități de parchet, în timp ce subzistă situații în care parchete cu un număr redus de procurori de execuție nu își mai pot desfășura activitatea, fără însă ca aceia din conducerea parchetelor ierarhic superioare să procedeze la preluarea dosarelor pentru degrevarea acestor parchete.
De asemenea, sunt de evitat alte două situații defectuoase ce ar putea fi constatate, aceea în care se face extinderea artificială a competenței unor structuri de parchet în scopul efectuării unor anchete aflate în atenția opiniei publice și prin care anumiți procurori să capete notorietate, respectiv aceea în care se dispun soluții de clasare pentru o parte dintre infracțiunile sesizate în cauze cu implicații majore ori ce presupun un volum consistent de activități, concomitent cu declinarea către alte unități de parchet, cu unicul scop de a scăpa de dosar.
Situația firească este soluționarea cauzelor penale cu respectarea competenței materiale și personale și utilizarea instituției preluării dosarului în situațiile pentru care aceasta a fost în realitate creată, de aceea considerăm că sunt necesare următoarele modificări:
– preluarea unei cauze penale ar trebui sa se facă motivat, pe baza unei analize privind circumstanțele comiterii faptei, volumul de muncă, resursele umane și materiale ce se regăsesc la o unitatea de parchet de la care se dispune preluarea și doar pentru că dosarul poate fi mai bine gestionat la parchetul sau structura care îl preia
– procurorul care are în instrumentare dosarul preluat să aibă posibilitatea de a contesta măsura preluării cauzei atunci când consideră că este nejustificată și că urmărirea penală nu ar fi în nici un fel întârziată sau îngreunată prin păstrarea competenței de soluționare a cauzei
În concluzie, ministrul justiției în exercitarea atribuțiilor sale poate lua cunoștință de situația reală a Ministerului Public și de eventualele probleme practice fără ieșiri neinspirate și solicitarea unor controale inutile și ar trebui să găsească soluții legislative pentru remedierea eventualelor dezechilibre ce pot fi identificate în activitatea unităților de parchet, însă fără a lăsa impresia că acționează dintr- o poziție de superioritate față de procurori și fără a ieși din cadrul constituțional determinat de articolul 132 din Constituția României, care îi conferă un rol de gestionare a politicii penale și nu a activității concrete a parchetelor.” 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Cauzele punctuale nu ar trebui sa determine controale generale? Pai ce vreți îmbuibaților, sa trântiți sute, mii de dosare înainte sa va cautam de oua?
    Si oricum voi le trântiți în veselie, 10 august e doar unul proeminent.

    Hai, mai lătrați voi la reformiști în public, sa va punem pe lista corupților. O sa primiți pensii speciale în celula.

  2. Marea majoritate a parchetarilor e parte a lumii interlope. Prescriere, clasări, tergiversări etc Pe bani mulți.

  3. Taina masluirii dosarelor nu se da publicitatii.

  4. As fi vrut sa auzim de la aceasta asociatie ca este in intersesul justitiei sa nu apara cazuri de dosare clasate, intarziate pana la prescriere si tot felul de matrapazlicuri. Dar asa cum ne-am obisnuit atat judecatorii cat si procurorii actioneaza ca niste mafii.

    • Ce treaba are asociatia cu justitia? Uita-te la numele ei: nu apara nici macar procurorul, asociata apara statutul(?) procurorului.

  5. Păi ce faci mă nene tulburi apele prin paradisul specialilor? Sperii peștii și deranjezi pescarii……mai pe românește. Nu deranja sindicatele și asociațiile imbuibatilor că iese iureș. Poate aruncă și procurorii cu caschetele.

  6. Până una-alta, de ce sunt procurorii mai presus decât avocații. de ce nu sunt pe picior de egalitate/
    HAI, MAI ÎNTÂI, SĂ REPARĂM ACEASTĂ ANOMALIE!!!! Procurorii să nu mai fie magistrați!!!

    • @barbu :
      Este normal ca procurorii sa fie mai presus decat avocatii.
      Procurorii sunt avocatii statului, procurorii apara statul, nu pe infractori.
      Problema o constituie avocatii.
      Avocatii au voie sa ajute un nevinovat sa-si dovedeasca nevinovatia sau un vinovat sa nu primeasca o pedeapsa mai mare decat merita. Avocatii nu au voie sa faca scapat un infractor sau ca un vinovat sa primeasca o pedeapsa mai mica decat merita.
      Procurorii trebuie sa fie magistrati.

  7. Justitia romana are probleme sistemice si de coruptie. Problemele cele mai mari:
    1. Tergiversarea dosarelor politicienilor si ale persoanelor cu relatii. Dosarul 10 august, mineriadele, dosarul Revolutiei si altele deja prescrise prin tergiversare.
    2. Tergiversarea in general. Dosare care se judeca in tarile libere in 7 luni, aici dureaza 3-5 ani.
    3. Infractiunile sexuale nu prea sunt pedepsite, violuri, pedofilie. Judecatorii sunt blanzi pe acestea. Blandete fata de infractori.
    4. Tot ce e din culpa, chiar cu circumstante agravante sunt cam inchise fara pedepse reale, pe motiv „ca n-a vrut”. Apoi de ce mai exista pedeapsa, clar ca „n-a vrut”, altfel era calificat sau premeditat sau ambele.

    Cat timp cei din justitie reactioneaza ca niste fecioare la auzirea acestor lucruri, nici o reforma nu poate fi credibila, deci si increderea in justitie nu are de ce sa se prinda. Intrebati romanul mediu daca ar umbla prin tribunale si veti vedea ca timpul, banii si nervii sunt elementele cele mai blamate.

    • Astea sunt problemele cele mai mari doar dacă presupui că sunt toți cinstiți în sistem. Ori asta e problema cea mai mare, că prea multi sunt corupți, mânjiți, complici cu mafioții din politic și economic, mai ales în conducerea structurilor.

  8. Sunt si procurori si avocati pentru onorariile consistente incasate cand scapa infractorii ”speciali” de puscarie sau le transforma puscaria in condamnare cu suspendare.

  9. Băi asociația sufletului de procurorul DNA Brașov Cornel David-Deca un paraditor al CUCUVELEI care a arestat preventiv 6 luni pe Florina Maior în 2015 si după 5 ani de procese și abuzuri a fost achitată de CA Alba si acum a dat în judecată statul român si cere un milion euro despăgubiri,vă băgați să faceți chetă să despăgubiți victima măi jigodiilor?

    • Adica a prins perioada cand Dragnea „a umblat la legi” si multi s-au transformat peste noapte in nevinovati? Hahahahaha…. vino cu ceva mai bun. Ca avem actualmente mii de corupti pentru care s-a schimbat legea si avem un rai al coruptilor dupa era Dragnea… iar acum PNL conserva Sectia Speciala, legile justitiei, pensiile speciale, desi romanii ii injura de numa’.

  10. Durerea vine de la modul cum preiau si contopesc ei dosarele. Sa luam cazul lui Udrea : din 32 ani primiti + inca 2 „coada” a ramas la 8. Cu tot cu „coada”. Pai in America iti pedeapsa si pe cate 3 VIEȚI, nu ti le contopeste ca „esti mama”. Mama era si amarata ai bagata 5 ANI pentru furtul unei gaini. Si avea 4 copii, nu unul. Revenind la subiect, daca nu-ti convine o instanta, nu ajungi cu bani la judecator, muti dosarul pana dai de unul potrivit. Eu ii pot sfatui pe infractori sa apeleze cu incredere la Tribunalul Medgidia. Aici scapi inclusiv de CRIMA. Nu conteaza ca erai drogat si beat atunci cand ai UCIS, bani sa ai. Concluzia, domnilot procurori, foarte multi dintre voi v-ati dedulcit la bunuri ( sau „bunaciuni”) nemeritate alaturi de judecatori. V-ati facut propriul „sistem juridic”. Exemple se pot gasi in toate judetele.

  11. Hopa !
    Au fost deranjati procurorii .
    Bai procurori de rahat , tilhari si corupti . De ce inchideti ochii la faradelegile savirsite de functionarii publici si bugetari ?! De ce bagati la puscarie cetateanul care a furat o gaina si pe bugetarul care fura incalca drepturile cetatenilor ii avantajati ?! De ce tineti la sertar plingerile cetatenilor impotriva institutiilor publice pina la prescriere iar pe cetateanul care fura o gaina il bagati in trei zile la puscarie ?!
    Scursurilor sociale corupte ce sinteti …..

  12. saracutii de ei procurorii, nu cumva sa fie ei controlati sau sa li se spuna ca au gresit, ca doar ei „le stie” pe toate!

  13. Magistrati corupti.Politicieni corupti. Politie și Jandarmerie corupta. Pentru omul de rand nu exista dreptate.

  14. Da, ma , procurorii lui peste..protestati..sa nu va controleze nimeni, sa faceti voi ce stiti mai bine, adica sa lucrati mana in mana cu toti infractorii, cu cine da mai mult…
    Nesatui.

  15. Nesimtitii, ii deranjeaza controalele… sa nu le iasa mizeria la suprafata… la fel cum pe doctori i-a deranjat publicarea golaniilor cu vaccinurile… bai dobitoci, minciuna are picioare scurte!… vine o zi cand trebuie sa va platiti politele… in mintea voastra stricata va imaginati ca plecati din lumea asta fara sa va platiti politele?… unii numesc asta karma, eu ii spun Dumnezeu… un Dumnezeu pe care voi nu-l aveti… oamenii cinstiti nu au de ce sa se teama… voi de ce va temeti?…