G4Media.ro

Moștenitorii unui bancher evreu-german acționează în justiție pentru restituirea unuia dintre cele…

Foto: Sompo Museum/Wikipedia

Moștenitorii unui bancher evreu-german acționează în justiție pentru restituirea unuia dintre cele mai cunoscute tablouri ale lui van Gogh sub acuzația de vânzare forțată către naziști (Jewish Telegraphic Agency)

Moștenitorii unui bancher evreu-german dau în judecată o companie de asigurări japoneză pentru restituirea unuia dintre celebrele tablouri „Floarea soarelui” ale pictorului neerlandez Vincent van Gogh (1853 – 1890) sau pentru daune punitive de cel puțin 750 de milioane de dolari.

În decembrie, Julius H. Schoeps, Britt-Marie Enhoerning și Florence Von Kesselstatt, moștenitorii lui Paul von Mendelssohn-Bartholdy, au depus o plângere de 98 de pagini la o instanță federală din statul american Illinois, în care susțin că Mendelssohn-Bartholdy a fost forțat să vândă tabloul în 1934 ca urmare a „politicilor naziste de excludere rasială și a constrângerilor concomitente calculate pentru a evacua evreii din economia și societatea germană”. Aceștia susțin că tabloul ar trebui să fie returnat moștenitorilor săi, așa cum a fost stipulat în testamentul său.

Un reprezentant al Sompo Holdings Courthouse News Service a declarat că societatea „respinge categoric orice acuzație de nereguli și intenționează să își apere cu fermitate drepturile de proprietate asupra tabloului „Floarea-soarelui””. Compania expune tabloul într-un muzeu găzduit în clădirea sediului său central din Tokyo.

„Este de notorietate publică faptul că Yasuda Fire & Marine Insurance Company [predecesoarea Sompo] a cumpărat lucrarea „Floarea-soarelui” de Vincent van Gogh la licitație publică de la Christie’s din Londra în 1987. Timp de peste 35 de ani, Muzeul Sompo de Arte Frumoase din Tokyo, Japonia, a expus cu mândrie ‘Floarea-soarelui'”, se arată în declarație.

Sompo International nu a răspuns la o solicitare de comentarii la timp pentru publicare.

Plângerea susține că Yasuo Goto, președintele Yasuda Fire & Marine Insurance Co. – care a fost încorporată în Sompo Holdings în 2002 – era conștient de fostul proprietar al tabloului atunci când l-a cumpărat la licitația organizată de Christie’s în 1987. Tabloul a fost vândut cu 39,9 milioane de dolari, la vremea respectivă un preț record pentru un tablou vândut la o licitație.

În 2001, un reprezentant al Yasuda a scris Institutului de Artă din Chicago, înainte de o expoziție care includea tabloul, că firma era „profund îngrijorată” și că proveniența acestuia nu a fost investigată în continuare. Compania a expus totuși lucrarea „Floarea-soarelui” la Institutul de Artă și, potrivit plângerii, a ascuns autorităților americane povestea din spatele vânzării originale a lucrării, încălcând astfel Legea națională privind proprietatea furată din 1934.

„Prin exploatarea cu bună știință și în mod fraudulos a unei picturi contaminate de naziști în SUA în scopuri comerciale, Sompo Holdings a încălcat mai multe politici interne și externe ale Statelor Unite”, se arată în plângere.

Reprezentanții moștenitorilor au refuzat să vorbească în mod oficial.

Unii experți în artă au susținut că tabloul, cel mai faimos din seria „Floarea-soarelui” a lui van Gogh, este un fals.

Paul von Mendelssohn-Bartholdy a fost membru al prolificei familii germane-evreiești Mendelssohn, printre ai cărei membri se numără compozitorul Felix Mendelssohn și bunicul său, filosoful evreu Moses Mendelssohn. La sfârșitul anilor 1700, membrii familiei au fondat casa bancară Mendelssohn & Co., care a devenit cea mai mare bancă privată din Berlin. Confruntându-se cu persecuția nazistă, aceștia au fost nevoiți să închidă Mendelssohn & Co. în 1938.

Potrivit plângerii, legile naziste care vizau băncile evreiești au paralizat financiar Mendelssohn-Bartholdy, obligându-l să vândă unele lucrări din colecția sa de artă – care includea opere de Pablo Picasso, Vincent van Gogh, Pierre-Auguste Renoir și Georges Braque. El a murit în Germania în 1935, în urma unui atac de cord.

Alți membri ai familiei au fost forțați să plece în exil, s-au sinucis în timp ce erau arestați de Gestapo sau s-au ascuns și și-au abandonat numele de evrei.

Plângerea este doar cea mai recentă dintr-o saga continuă în care moștenitorii lui Mendelssohn-Bartholdy încearcă să obțină restituirea colecției sale. Până în prezent, aceștia au intentat procese împotriva Muzeului de Artă Modernă, a Muzeului Guggenheim, a Fundației Andrew Lloyd Webber, a Galeriei Naționale de Artă din Washington, D.C. și a landului german Bavaria pentru restituirea a cinci tablouri de Pablo Picasso.

În trei dintre aceste cazuri s-a ajuns la o înțelegere, iar în unul dintre ele, cel împotriva National Gallery of Art, s-a ajuns la returnarea tabloului „Cap de femeie” de Picasso către familie. Cazul împotriva Bavariei este în curs de desfășurare, deoarece colecțiile de pictură ale statului bavarez refuză să sesizeze comisia germană înființată pentru a soluționa litigiile privind proprietatea asupra operelor de artă jefuite în perioada nazistă.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Anything for a quick buck