G4Media.ro

Ministerul Finanţelor: Facilitatea care permite angajatorilor să deducă din impozit cheltuielile pentru…

Ministerul Finanţelor: Facilitatea care permite angajatorilor să deducă din impozit cheltuielile pentru educaţia timpurie a copiilor angajaţilor este discriminatorie

Facilitatea care permite angajatorilor să deducă din impozit cheltuielile pentru educaţia timpurie a copiilor angajaţilor, în limita a 1.500 de lei pe lună per copil, este discriminatorie, anunţă Ministerul Finanţelor, care explică astfel un proiect de ordonanţă de urgenţă care stabileşte că această facilitate va fi suspendată până la finalul anului.

Potrivit ministerului, această facilitate încalcă şi legislaţia europeană în domeniul impozitării, iar legea prin care este introdusă nu precizează sursele de finanţare pentru măsura propusă, impactul bugetar fiind estimat la 4,5 miliarde lei, ceea ce ar presupune o creştere a deficitului bugetar pânã la 7,56% din PIB.

Ministerul explică într-un comunicat, referitor la proiectul de modificare a Legii 238/2020, care introduce facilităţi fiscale în domeniul impozitului pe profit şi al impozitului pe venit, că, în practicã, aşa cum au semnalat atât contribuabilii interesaţi/organizaţiile profesionale interesate de accesarea facilitãţii fiscale privind educaţia timpurie, cât şi organele fiscale, şi chiar parlamentari, noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit insuficiente pentru a permite aplicarea lor din cel puţin urmãtoarele motive:

· nu sunt definite categoriile de unitãţi eligibile care oferã servicii de educaţie timpurie, conform legislaţiei în vigoare, în condiţiile existenţei unei multitudini de categorii furnizori de educaţie timpurie (ex.: unitãţi alternative de învãţãmânt: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridicã (ex.: asociaţii, fundaţii, societãţi);

· nu sunt precizate categoriile de cheltuieli eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, în condiţiile în care în practicã existã o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educaţie timpurie;

· nu este prevãzutã modalitatea de suportare/decontare de cãtre angajator a cheltuielilor cu educaţia timpurie şi nici documentele justificative corespunzãtoare;

· nu este specificatã modalitatea de fracţionare a plafonului de 1.500 lei/copil între angajatorii pãrinţilor si/sau între angajatorii aceluiaşi pãrinte;

· nu este prevãzutã modalitatea de calcul pentru plafonul creditului fiscal, în corelaţie cu perioada de calcul/declarare a impozitului pe profit (trimestrial/anual); cazul angajatorilor care înregistreazã pierdere;

”Mãsurile fiscale instituite de Legea nr. 239/2020 au un caracter discriminatoriu prin raportare la diferite categorii de angajaţi care au alţi angajatori decât persoanele juridice plãtitoare de impozit pe profit, cum sunt: plãtitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, plãtitorii de impozit specific unor activitãţi sau instituţiile publice, precum şi în cazul angajatorilor care obţin venituri din activitãţi independente, cum ar fi: profesii liberale, persoane fizice autorizate sau întreprinderi individuale”, argumentează Ministerul Finanţelor.

O altã problemã legatã de aplicarea mãsurilor fiscale instituite de Legea nr. 239/2020 se referã la faptul cã atât taxa pe valoarea adãugatã, cât şi accizele sunt impozite indirecte reglementate la nivelul Uniunii Europene prin directive care sunt obligatorii pentru toate statele membre şi în cazul acestora nu se pot acorda alte facilitãţi fiscale decât cele prevãzute în mod expres de respectivele directive.

”Scãderea cheltuielilor cu educaţia timpurie din taxa pe valoarea adãugatã datoratã sau din accizele datorate contravine regulilor de funcţionare a acestor impozite, astfel cum sunt stabilite de legislaţia europeanã în domeniu. Potrivit art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţia României, republicatã, ca urmare a aderãrii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementãri comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziþiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare. În acelaşi timp, Parlamentul, Preşedintele României, Guvernul şi autoritatea judecãtoreascã garanteazã aducerea la îndeplinire a obligaþiilor rezultate din actul aderãrii”, indică Ministerul Finanţelor într-un comunicat.
O altă obiecţie se referă la faptul cã Legea nr. 239/2020 a fost adoptatã fãrã a fi precizate sursele de finanţare pentru mãsurile fiscale instituite şi fãrã a prezenta niciun fel de estimãri asupra impactului bugetar la momentul adoptãrii.

”Conform estimãrilor ulterioare ale Ministerului Finanţelor, mecanismul actual de scãdere a plafonului fiscal de 1.500 lei/lunã pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de 4,5 miliarde lei, ceea ce ar presupune o creştere a deficitului bugetar cu 0,4 pp, pânã la 7,56% din PIB, cu impact atât din perspectiva spaţiului fiscal restrâns determinat de mãsurile curente de susţinere şi stimulare economicã pe fondul pandemiei Covid-19, cât şi din perspectiva procedurii de deficit excesiv în care se aflã România, ajustarea fiscal-bugetarã fiind o condiţie necesarã pentru accesarea fondurilor alocate ţãrii noastre din Mecanismul pentru Redresare si Rezilienţã”, se arată în comunicat.

Ministerul Finanţelor lanseazã un apel la dialog deschis cãtre reprezentanţii Senatului României şi ai Camerei Deputaţilor şi îşi exprimã disponibilitatea de a oferi asistenţã în vederea rectificãrii prevederilor Legii nr. 239/2020, astfel încât aceasta sã fie clarã, echitabilã şi aplicabilã.

Guvernul va suspenda până la finalul anului facilitatea care permitea angajatorilor să deducă din impozit, în limita a 1.500 de lei pe lună per copil, cheltuieli cu educaţia timpurie (creşă/grădiniţă) a copiilor angajaţilor şi va face o analiză a acestei măsuri, prevede un proiect de ordonanţă de urgenţă pregătit de Ministerul Finanţelor. Motivul este că „mecanismul actual de scădere a plafonului fiscal de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de -4,5 miliarde lei”.

sursa: News.ro, sursa foto: Pixabay

Donează prin PayPal paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Abonează-te la newsletter

14 comentarii

  1. Sindicatul angajatilor la ANAF e discriminare față de noi toți… nu e vorba de drepturile lor ci de secretele lor.
    Secretul fiscal e o prostie

  2. De când s-a transformat MFP în CNCD sau în CCR?!!
    Putea găsi o motivație mai digerabila!

  3. Si USR-ul viseaza scoala de la 8 la 16, in conditiile in care statul nu e in stare sa asigure o farfurie cu mancare pentru prescolari.

    • Bine că își subvenționează masa de la cantina Parlamentului. Cu 5 lei mănanca o ciorba, o friptura cu cartofi, o murătură. Numai la burdihanul lor se gândesc aleșii noștri.Ar trebui sa nu mai fie nici benzina pe care o consuma gratis.Si toate celelalte de care profită din plin. S- au legat de copii și studenți….unde se face un mizilic de economie…de grosul care cheltuie nesimțit și nemeritat din bugetul țării , nu se vor atinge.

  4. Si apa o platesc la gradinita.

  5. Când văd mânuța asta v aș fu te pe toți în cour eu bătrânică de 92 de ani

  6. Discriminatorie pentru cine???
    Pensile speciale nu sunt discriminatorii? Pensionare militienilor la 40 ani nu e deiscriminatorie? Sporurile de antena, de calculator si de solicitare neuropsihologica la bugetari nu sunt discriminatorii?
    In conditiile in care natalitatea e la cel mai scazut nivel din toate timpurile in Romania incapabilii din guvern nu sunt in stare sa ofere niciun stimul pentru tinerele familii. Marit alocatii pentru copii canci, ajutor pentru cresa sau gradinita din parti, las sa se descurce cei care au chef sa faca copii, nu?
    Si nu e cazul satrelor care toarna 10 copii pentru ajutorul social, era suficient ca sprijinul statului sa fie oferit pentru primul sau primii doi copii ai unei familii. Cine vrea mai multi sa isi asigure capacitatea financiara ca sa ii intretina.

  7. Cine face copii să și-i crească! De ce ar trebui ca eu să le plătesc grădinițele (prin taxele și impozitele pe care le plătesc)? Neam de pomanagii.

  8. Daca tu esti sterp si toti sunt ca tine poporul asta dispare intelegi? Ai nevoie de natalitate cs sa existi ca tara. Ai nevoie de natalitate ca sa iti plateasca pensia atunci cand nu te mai ajuta picioarele patesc ce a patit acum scula sau creierul, adica nu te mai ajuta

  9. De fapt, când ați fost prouști? Când ați acordat facilitatea, sau acum că o scoateți? Mai degrabă au fost prouști cei care v-au votat în baza acestei promisiuni. Dar oricum, nu mă așteptam la ăștia care o iau în dreapta să înțeleagă că banii care finanțează educația tinerei generații reprezintă o investiție, nu o cheltuială. România educată my ass.

  10. Ce mai tura vura, au dat-o in bara!
    Uite analiza de pe Hotnews, care arata clar ca Minsiterul de finante a UITAT de aceasta Lege, desi Guvernul in frunte cu Vasilica Catu ne-au umplu urechile cu „Bugetul se cosntruieste pe Legislatia in vigoare”!
    Pai, Legea 239/2020 au ADOPTAT-O in Parlament in Noiembrie 2020, cumva a uitat-o chiar Guvernul care scrie in acest sens in Comunicat:
    „Conform estimărilor ulterioare ale Ministerului Finanțelor, mecanismul actual de scădere a plafonului fiscal de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat POATE GENERA, la nivelul anual, un IMPACT estimat asupra Veniturilor bugetare de 4,5 miliarde lei, ceea ce AR PRESUPUNE o CRESTERE a Deficitului bugetar cu 0,4 pp, până la 7,56% din PIB, cu impact atât din perspectiva spațiului fiscal restrâns determinat de măsurile curente de susținere și stimulare economică pe fondul pandemiei Covid-19, cât și din perspectiva procedurii de deficit excesiv în care se află România, ajustarea fiscal-bugetară fiind o condiție necesară pentru accesarea fondurilor alocate țării noastre din Mecanismul pentru Redresare si Reziliența”.
    Deci, habar NU aveau de IMPACT cand au ADOPTAT Legea, populisme mai ceva ca la PSD!

    Scrie Notnews: „Totuși, să nu uităm că Legea 239/2020 prin care s-a introdus această facilitate a apărut în Monitorul Oficial în 6 noiembrie 2020. Aveau timp să vină cu măsura de suspendare din timp? Bineînțeles că da.
    Ar fi unele probleme în aplicare, (le vedeți mai jos – explicate de MF) și, totuși, au ASTEPTAT până acum, în 22 martie 2021, ca să anunțe.
    Ce așteptau părinții? Normele de aplicare pe care trebuia să le facă MF, iar odată cu astea și modificarea unor declarații fiscale pentru firme ca să poată aplica (alea care puteau și doreau, bineînțeles, plătitoare de impozit pe profit – aici fiind o chestiune de discriminare).
    Când au făcut bugetul pe 2021 nu știau de legea asta?
    Aici e partea ciudată.
    MF spune că legea nu avea sursa de finanțare. Păi… da, anul trecut.
    Dar Bugetul cum a fost realizat de Minister anul acesta? Bugetul se CONSTRUIESTE pe LEGILE în vigoare, ne aburea Vasilica zi de zi cand era vorba depsre Sporurile bugetarimii.
    Deci a fost luata în calcul sau nu aceasta Lege?

    Răspunsul e tot într-un paragraf (îl vedeți mai jos) când Ministerul spune că DEFICITUL s-ar duce la 7,56% din PIB.
    Deci, au UITAT de Legea asta când au făcut Bugetul.
    E atât de slab Ministerul Finanțelor încât până acum nu știa de problemele pe care le-a semnalat abia acum, cu atâtea luni întârziere?
    Nu știm.
    Era timp să corecteze Legea dacă are atâtea probleme de aplicare cum zice Ministerul?
    Sigur, așa cum au pregătit proiect de OUG pentru suspendare, la fel puteau face unul pentru corectarea legii și a ajuta părinții.
    Singura problema: e mai mult de muncă, dar cred că din noiembrie și până acum aveau timp destul.
    La final, Ministerul spune, de fapt, că așteaptă să facă Parlamentul modificările, deși… va mai fi de așteptat.”

    Va intreb: acesta e Guvernul de la care asteapta careva maretele reforme complxe, alea care vor schimba din temelii Romania PSDista?!!!

    In subsolul articolului de pe Hotnews apar linkuri care duc la articole in care apar avertismentele si sesizarile finantistilor inca din 3 Martie 2021…guvernantii au tacut pana ieri…
    Incompetenti sau mincinosi!?

  11. Asta se va intampla si cu maretul plan de redresare economică trambițat de mutu anu trecut, anul ăsta o lasa mai moale.

  12. Care discriminare domnilor de la PNL?

    Eu sunt clujean si pentru al doilea an la rand copilul meu nu prinde loc la cresa, stiti domnilor de la PNL, trebuie sa stiti ca tot il laudati pe Boc, acum 2 ani in Cluj-Napoca nu au prins locuri la crese 1000 de copii, anul trecut 940. Ei bine daca „Romania Educata”, „Educatia obligatorie”, „parintii platitori de taxe” cum e discriminare masura daca eu sunt fortat de statul acesta impotent acum in frunte cu PNL platesc 1600 de lei lunar la privat pentru cresa pe care statul trebuie sa mi-o puna la discpozitie dar nu o pune?

    Eventual eu sunt discriminat ca platitor de taxe si copilul meu nu beneficiaza de educatia furnizata de stat

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.