G4Media.ro

Haos la granița dintre România și Bulgaria. Verificarea imigranților îngreunează traficul rutier,…

Sursa foto: Inquam Photos / Tudor Costache

Haos la granița dintre România și Bulgaria. Verificarea imigranților îngreunează traficul rutier, șoferii se plâng că așteaptă câte 30 de ore, Sofia caută sprjin la UE

Intensificarea controlului la frontieră pentru imigranți, întoarcerea lucrătorilor în Europa de Vest și ocolirea Serbiei de către albanezi au dus la creșterea traficului la granița Bulgariei cu România și la formarea unor cozi de kilometri, potrivit publicației bulgare Mediapool, preluată de Rador.

De altfel, șoferii bulgari fac astăzi un un marș de protest, autorizat de Primăria Ruse, în intersecția cu sens giratoriu situată pe tronsonul de drum care duce spre Podul Ruse-Giurgiu, tocmai pentru a protesta față de condițiile grele de trafic.

Ministrul bulgar al transporturilor, Gheorghi Todorov, se va adresa comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, pentru asistență în procesarea mai rapidă a traficului pe teritoriul României. Camera Bulgară a Transportatorilor Rutieri s-a plâns că șoferii de camioane așteaptă câte 30 de ore pentru a traversa Punctul de Control la Frontieră de la Vidin-Calafat. Traficul peste cel de-al doilea pod peste Dunăre aproape că s-a dublat de la punerea în funcțiune, în 2015, până în prezent, potrivit datelor companiei mixte bulgaro-române „Podul Dunării Vidin – Calafat”, care operează pe pod. Zilnic sunt procesate câte 800-900 de camioane, iar într-o săptămână, în prezent, trec în medie aproximativ 28.000 de vehicule, adică cu 8.000 mai mult decât cu un an mai devreme. Pentru comparație, în august 2015, pe săptămână treceau 15.000 de mașini.

Transportatori: Circulația este încă deviată prin Montana

Organizația transportatorilor a explicat că toate camioanele care se deplasează pe E79 în direcția Vidin mai trec încă prin Montana, ceea ce reprezintă cu 100 de km în plus înainte de punctul de trecere a frontierei. Motivul este coada de kilometri formată la ieșirea de pe cel de-al doilea pod peste Dunăre. Joi, 26 august, după o lungă așteptare și lipsa condițiilor, șoferii au blocat circulația tuturor vehiculelor către frontieră timp de o oră și jumătate.

În prezent, nu există informații oficiale cu privire la motivul pentru care șoferii de camioane trebuie să aștepte câte 30 de ore pentru a traversa o frontieră internă a Uniunii Europene, se arată în comunicatul Camerei Transportatorilor Rutieri către presă. Acesta face apel la toți șoferii care sunt obligați să aștepte pe drum să fie extrem de atenți din cauza accidentelor frecvente cu autoturisme care se tamponează de camioanele oprite. Aceasta este o problemă pe care Camera Transportatorilor Rutieri din Bulgaria a semnalat-o în mod repetat instituțiilor responsabile din Bulgaria, dar în acest moment nu au fost încă luate măsuri pentru rezolvarea situației, susține organizația.

Poliția de Frontieră: traficul este intens

Traficul de marfă este intens la ieșire pentru toate punctele de trecere a frontierei cu România – Punctul de Frontieră Vidin, Punctul de Frontieră Ruse și Punctul de Frontieră Oriahovo, a menționat Poliția de Frontieră. Până la 31 august, autoritățile române au interzis trecerea camioanelor de peste 7,5 tone prin trecerea de frontieră comună Durankulak – Vama Veche, în zilele de vineri, sâmbătă și duminică. Rămâne sistată de parte română trecerea de persoane și autoturisme la punctele de control la frontieră adiacente celor bulgare de la Kainardja și Krușari. Doar camioanele trec prin Punctul de Control al Frontierei Oriahovo, dar funcționează o singură linie de feribot și nu poate deservi traficul intens.

Motivele – valul de imigranți și lucrătorii migranți

Există mai multe motive pentru creșterea traficului prin România. Ca frontieră internă pentru UE, trecerea ar trebui să dureze câteva minute, dar autoritățile de frontieră efectuează controale amănunțite din cauza presiunii crescute a imigranților. Acest lucru mărește timpul pentru verificarea unui camion, au declarat polițiștii de frontieră pentru Mediapool. Fiecare camion este testat cu un detector de dioxid de carbon. Dacă cantitatea este prea mare, vehiculul este căutat pentru a se vedea dacă nu se ascund imigranți, care urcă ilegal în camioane în timp ce șoferii se odihnesc. Ei taie prelata și se strecoară sau se adăpostesc sub caroserie, riscându-și viața. Am avut un caz în care am scos un imigrant de sub caroserie, a povestit un polițist de frontieră.

Între timp, Procuratura a anunțat că trei imigranți au fost reținuți pentru că au încercat să traverseze ilegal Podul de la Vidin-Calafat din Bulgaria în România. Palestinianul MM (în vârstă de 42 de ani) și cetățenii sirieni MR și SM (21 de ani) s-au ascuns într-un camion înmatriculat în Turcia, fără știrea șoferului, în timp ce acesta încărca marfa în Turcia. Celor trei li s-au întocmit dosare penale, în temeiul art. 279, alin 1 din Codul Penal. Instanța a acceptat argumentele acuzării, potrivit căreia există un pericol real ca aceștia să fugă și să comită o infracțiune. Ancheta continuă, a declarat Parchetul.

Un alt motiv pentru creșterea traficului este întoarcerea lucrătorilor în Europa de Vest. În septembrie începe și transportul de cabotaj, ceea ce va pune presiune și asupra traficului de marfă. O creștere suplimentară a traficului a venit și de la albanezi, care preferă să treacă prin Vidin-Calafat, evitând Serbia, care a crescut semnificativ taxele de la începutul lunii august, a declarat Ministerul Transporturilor.

Teste pentru Covid-19

Camera Transportatorilor Rutieri dispune de informații de la Ambasada Bulgariei la București că șoferii care vor încărca sau descărca pe teritoriul României trebuie să aibă un test PCR negativ pentru COVID-19, care este valabil 72 de ore după prelevare. Deocamdată nu se știe dacă autoritățile române monitorizează această măsură la traversarea podului de la Vidin-Calafat. Există un pericol real pentru șoferi că, în timp ce așteaptă să treacă frontiera, testul PCR nu va mai fi valid. În acest moment nu au astfel de informații la punctul de control al frontierei. De acolo, au spus că nu sunt necesare teste coronavirus pentru șoferii de microbuze, autobuze și camioane. Ministerul bulgar al Afacerilor Externe subliniază că Bulgaria este inclusă pe lista țărilor din așa-numita „zonă galbenă”, pentru călătorii cărora li se aplică o carantină de 14 zile la intrarea în România. Persoanele care trec în tranzit nu vor fi supuse carantinării dacă părăsesc România în termen de 24 de ore de la intrarea pe teritoriul țării.

Traducerea Rador: Mirela Petrescu / Foto: Inquam Photos / Tudor Costache

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. am venit din grecia , m-am grabit sa ajung dimineata la vama ,trei masini am stat 20 de minute , frecangii , nu scapam de ei decat daca intram in schengen !