G4Media.ro

EXCLUSIV Procurori: Ordinul prin care șeful DNA, Marius Voineag, solicită comunicarea măsurilor…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

EXCLUSIV Procurori: Ordinul prin care șeful DNA, Marius Voineag, solicită comunicarea măsurilor de supraveghere către conducerea instituției este nelegal, încalcă principiul independenței procurorilor și al confidențialității anchetei

Mai mulți procurori au semnalat G4Media.ro, sub protecția anonimatului, că ordinul șefului DNA, Marius Voineag, prin care cere comunicarea de îndată către conducerea instituției a măsurilor de supraveghere tehnică solicitate de procurori, este nelegal deoarece ar încălca principiul independenței procuroulului și al confidențialității anchetei.
Procurorul șef DNA, Marius Voineag, a dispus, printr-un ordin intern emis la data de 10 august consultat de G4Media.ro, ca toate măsurile de supraveghere tehnică solicitate de procurori să fie comunicate ”de îndată”, prin email, conducerii DNA, mai exact la cabinetul procurorului-șef și la cabinetele procurorilor-șefi adjuncți, fiind indicate adresele de mail ale lui Marius Voineag, Tatiana Toader și Paul Dumitriu.
G4Media.ro a devăluit, luni, că șeful DNA a emis recent trei ordine interne care ar avea în vedere eficientizarea activității instituției, având în vedere că există servicii teritoriale cu activitate extrem de slabă și care nu au realizat, timp de șapte luni, nici o interceptare în dosarele penale aflate în lucru.
Redăm mai jos argumentele procurorilor transmise G4Media.ro:
  • ”Ordinul privind comunicarea pe cale ierarhică a solicitărilor adresate instanțelor competente, privind autorizarea măsurilor de supraveghere tehnică, este profund nelegal, atât din perspectiva Codului de procedură Penală, cât și a legilor statutare ale justiției (Legea 303/2022, privind statutul magistratului și Legea 304/2022, privind organizarea judiciară).
  • Astfel: în Codul de Procedură Penală, instituția măsurilor de supraveghere tehnică este prevăzută de la art. 138 la art. 146. Actorii instituirii unei măsuri de supraveghere tehnică sunt expres și limitativ prevăzuți în Cod, respectiv: procurorul (de caz, evident – cel care solicită instanței încuviințarea interceptărilor convorbirilor, a localizărilor, a înregistrărilor în mediu ambiental sau a supravegherilor operative), judecătorul care emite mandatul și persoanele care pun în aplicare mandatul (expres prevăzute la art. 142 alin. 1 CPP, respectiv organele de cercetare penală sau lucrătorii specializați din cadrul poliției, adică Direcția de Operațiuni Speciale din cadrul IGPR). În nicio dispoziție legală nu apare în cursul procesului decizional de instituire a măsurii de supraveghere tehnică, procurorul ierarhic superior procurorului de caz.
  • Mai mult decât atât, în art. 3 alin. 2 din Legea 303/2022 (privind statutul judecătorilor și procurorilor), precum și în art. 68 din Legea 304/2022 (privind organizarea judiciară), se prevede expres că în efectuarea și supravegherea urmăririi penale, precum și în soluțiile dispuse, procurorul este independent, în condițiile prevăzute de lege (mai sus analizate, în cazul măsurilor de supraveghere tehnică). Art. 68 alin. 3 din Legea 304/2022 prevede că măsurile și soluțiile adoptate de procuror pot fi infirmate în scris și motivat de procurorul ierarhic superior (în cazul procurorilor DNA din teritoriu, de către șefii de servicii teritoriale, iar în cazul celor din structura centrală, de către șefii de secții), sau de procurorul șef al DNA. Însă solicitarea încuviințării unei măsuri de supraveghere tehnică nu este nici măsură și nici soluție în sensul Codului de Procedură Penală, deci nu este supusă infirmării conform legii.
  • Mai mult decât atât, având în vedere principiul independenței procurorului, consacrat la nivel constituțional în România, nu doar în dispozițiile mai sus menționate din legile organice, precum și în Principiile și Normele referitoare la procurori cuprinse în Carta de la Roma (adoptată sub egida Comitetului de Miniștri ai Consiliului Europei, ce cuprinde avizul nr. 9/2014 al Consiliului Consultativ al Procurorilor Europeni), este interzisă folosirea pârghiilor interne, de control ierarhic, în scopul exercitării unor presiuni necuvenite sau nelegale.
  • Ordinul în discuție reprezintă exact acest gen de presiune internă, obligând practic procurorii, să încalce confidențialitatea lucrărilor de urmărire penală și să comită abaterea disciplinară prevăzută de art. 271 lit. i) din Legea 303/2022, anume nerespectarea confidențialității lucrărilor.
  • Niciuna dintre dispozițiile interne sau internaționale nu permit exercitarea controlului procurorului ierarhic superior asupra oportunității adoptării unor măsuri de supraveghere tehnică. Motivarea ordinului, potrivit căreia astfel s-ar produce o ‘dinamizare’ a activității de urmărire penală, este una ridicolă, întrucât gama de procedee probatorii prevăzute de Codul de Procedură Penală este largă și în mod cert, măsurile de supraveghere tehnică nu reprezintă vreo ‘regină a probelor’. Mai mult decât atât, în legislația din România se specifică expres, la art. 103 Codul de Procedură Penală, că probele nu au o valoare dinainte stabilită, adică probele obținute din interceptări nu sunt mai ‘valoroase’ decât cele obținute prin audierea unor persoane sau efectuarea unor expertize, de exemplu. Ca atare, justificarea reală a emiterii unui astfel de ordin nu este aceea de a ‘dinamiza’ activitatea unor structuri cu rezultate mai slabe, ci de a accesa în mod nelegal lucrări de urmărire penală confidențiale.
  • Mergând mai departe, în situația în care o anchetă desfășurată în teritoriu nu ar fi pe placul conducerii DNA, atunci cauza ar putea fi preluată la structura centrală și direcționată către anumiți procurori și evident, către anumite soluții.”

Context

O circulară similară a fost emisă în octombrie 2013 de către fostul procuror șef DNA, Laura Codruta Kovesi. Circulara a fost în vigoare cinci ani, fiind revocată în 2018 de procurorul șef internimar de atunci, Anca Jurma.

Circulara emisă de Kovesi era adresată doar structurii centrale a DNA, nu și procurorilor din teritoriu. Potrivit circularei, procurorii trebuiau să trimită doar adresa prin care se trimitea referatul la instanța, astfel că șefii DNA nu aflau ce măsuri de supraveghere au fost dispuse, nici  numele persoanelor vizate.

Ordinul emis de șeful DNA, Marius Voineag, prevede ca cererile formulate de procurori în procedura de emitere a măsurilor de supraveghere tehnică reglementată în art. 140 C.p.p., precum și ordonanțele emise, conform art. 141 C.p.p., cu privire la aceleași măsuri autorizate de către procurori, se comunică, de îndată (anterior expedierii către instanță/organ judiciar de punere în executare) conducerii DNA.

Sursa: G4Media.ro

Mai jos, circulara emisă de Laura Codruța Kovesi în 2013

Sursa Foto: G4Media.ro

 

Citește și

 

 

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

8 comentarii

  1. Toată lumea e independentă în țara asta!

    • Un motiv serios pentru a ne organiza în miliții pe structura pravy sektor. Începem cu taxidermia parlamentarilor, apoi cu alți Independenți

  2. Este cea mai infama justificare pe care o invoca disperati toti procurorii, dar si comisarii care au primit dosare de la Parchete, toti cei din Parchete si din DNA care pana acum au musamalizat, au ignorat, au intarziat in mod deliberat rezolvarea dosarelor de care sunt responsabili. Vorbesc despre cazuri si dosare reale care au fost amanate, intarziate sau, pur si simplu, ignorate de comisari iresponsabili care au invocat aceleasi argumente, dar nu si argumentele legale pentru care timp de 2 (doi!) ani nu au dat curs dosarelor aflate in responsabilitatea lor. Parchetele se descotorosesc de dosare penale incomode sau pe care nu doresc sa le rezolve si le trimit la Politie, comisarii le pierd prin sertarele lor, dar nu pierd si ocazia de a face galagie prea mare ca li se incalca „independenta” daca li se cere sa justifice ne-rezolvarea dosarelor. Tot „independenta” este si ne-rezolvarea dosarelor primite de la Parchete in vederea cercetarii si transmiterii rezultatelor cercetarii inapoi catre Parchete? Despre ce vorbim? – Eu vorbesc despre doua dosare penale pe care atat Parchetul, cat si Politia le amana de 2 (doi!!) ani fara nici o justificare. Tu, Dan Tapalaga, despre ce vorbesti? Eu vorbesc despre ineficienta, incorectitudinea, lipsa de profesionalism si ne-indeplinirea sarcinilor legale din fisa postului unui procuror sau comisar legat de (cel putin) cele doua dosare penale pe care le cunosc personal. Tu, Dan Tapalaga, despre ce vorbesti?

  3. O bazaconie mai mare nici că se putea spune,căci ordinul prin care se dispune comunicarea măsurilor de supraveghere tehnică vizează doar comunicarea anonimizată ,neindividualizată a datelor din domeniu,în scop statistic și evaluator, ci nu de desfășurare a unor proceduri judiciare specifice,iar acest lucru nu este nelegal(textele din Codul de procedură aduse în discuție nu sunt încălcate prin ordin,căci acesta nu vizează desfășurarea concretă ,individualizată a procedurilor de supraveghere tehnică) și nu afectează în niciun mod independență procurorilor sau confidențialitatea actelor de urmărire penală.

  4. Oameni puși dinadins în vârful marilor instituții numai pentru a le băga bețe în roate și a le face nefuncționabile. Până când, fraților?

  5. Procurorii care instrumenteaza dosarele Teldrum, Belina de aprox 7 ani pot trimite dosarele in instanta. Faptele sunt, cel mai probabil, prescrise. Intr-o cariera de aprox 20 ani, instrumenteaza 3 dosare, le lasa sa ajunga in perioada de prescriptie si se pensioneaza cu pensie speciala.

  6. Păi nu trebuie să știe partidul-stat tot ce mișcă?

  7. a ajuns justitia o gluma pro.a.sta sub oblăduirea psdnl-ului