G4Media.ro

Euronews: De ce mașinile electrice nu sunt o soluție pentru criza climatică…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Euronews: De ce mașinile electrice nu sunt o soluție pentru criza climatică și care ar fi schimbarea cu adevărat revoluționară

Pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice, constructorii de automobile vor să ne vândă vehicule din ce în ce mai tehnologizate și mai ecologice. Pentru Paris Marx, autorul cărții „Drumul spre nicăieri”, această abordare este greșită, scrie Euronews.

Când vine vorba de schimbările climatice, transportul este unul dintre cei mai importanți factori pe care trebuie să îi luăm în considerare.

Guvernele îi îndeamnă pe consumatori să investească în vehicule mai puțin poluante, cu propulsie electrică, pentru a limita impactul ecologic al călătoriilor noastre.

Iar producătorii de automobile se luptă pentru a ne atrage atenția (și banii) cu noi tehnologii pentru a ne convinge să investim în cele mai recente modele de vehicule electrice ale lor.

Transportul modelează societatea

Transportul joacă un rol crucial în viața noastră de zi cu zi și, prin extensie, în modul în care sunt proiectate și construite orașele noastre.

„Este modul în care ne deplasăm, în care ajungem la serviciu, în care ajungem la magazin, în care ne vedem cu oamenii la care ținem”, a declarat Marx.

Și astfel, pentru ei, modul de transport predominant determină modul în care ne modelăm străzile, amplasarea întreprinderilor, a locurilor de muncă și a locuințelor.

Dar, mai mult decât atât, transportul definește și modul în care trăim.

Mașinile electrice nu sunt soluția

Companiile de tehnologie propun înlocuirea – încetul cu încetul – a vehiculelor echipate cu motoare cu combustie internă, considerate prea poluante, cu vehicule electrice, care au o amprentă de carbon mult mai mică.

Dar nici mai mică nu înseamnă zero.

Este adevărat că vehiculele complet electrice nu emit deșeuri, dar bateriile care furnizează energie vehiculului sunt fabricate din minerale precum litiul și cobaltul, care au un impact asupra schimbărilor climatice.

„Pentru a crea o mașină electrică, trebuie extrase o mulțime de minerale, iar o mare parte din acestea vor continua să se întâmple în sudul lumii. Iar aceste mine au un impact incredibil asupra mediului și sănătății în locurile în care există”, a explicat Marx.

Prin urmare, prioritatea nu ar trebui să fie înlocuirea fiecărei mașini cu echivalentul său electric, ci mai degrabă regândirea mobilității în general.

„A pune atât de mult accent pe automobil și chiar și acum pe automobilul electric nu este modalitatea prin care ne rezolvăm problemele de mobilitate, ci mai degrabă este timpul să investim în transport în comun, în ciclism, în orașe în care se poate merge pe jos, pentru a-i face pe oameni să renunțe cu totul la mașini”, au spus ei.

Modificările trebuie să fie echitabile

Pentru Marx, schimbarea este necesară pentru a asigura un viitor mai bun pentru planeta noastră, iar pentru ca această schimbare să fie benefică pentru întreaga noastră societate, trebuie să se facă în mod echitabil.

Și pentru a face acest lucru trebuie să înțelegem că transformarea mobilității noastre face parte dintr-un set de schimbări care sunt necesare.

„Sistemul de mobilitate este o piesă a acestui sistem, dar trebuie să fim atenți și la modul în care acesta se află în conversație cu alte sisteme din oraș pentru a ne asigura că politicile pe care le adoptăm pentru a îmbunătăți transportul sunt echitabile pentru toată lumea, nu doar pentru cei care își permit să locuiască în zonele în care se fac aceste îmbunătățiri”, au spus ei.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

6 comentarii

  1. Am înțeles de m-am rupt ce vrea!

    • Vrea sā spunā cā, cel puțin în marile orașe, nu reprezintă o soluție înlocuirea SUV-ului de 2 tone cu motor Dizăl, cu un alt SUV tot de 2 tone cu motor electric, ci ar trebui ca autoritățile să gândească un plan prin care să fie incurajată deplasarea cu autovehicule electrice de mărimea unui Renault Twizy sau Smart Fortwo…

    • Corectare:”Dizăl”

  2. Domnul Paris Marx trăiește într-o lume fundamental diferită de cea în care trăim noi și marea majoritate a cetățenilor acestei planete.

    Spre exemplu, tânărului domn nici nu-i poate trece prin cap că în capitala statului membru UE în care trăiesc eu principala sursă de poluare nu este transportul, ci arderea ilegală a deșeurilor.

    Domnia-sa pare să nu-și poată imagina, spre exemplu, că în patria mea trenurile întârzie în mod curent sute de minute, iar mijloacele urbane de transport public au parcursuri cu totul și cu totul imprevizibile.

    • Pai asta zice și omul, ca trebuie lucrat la transport public, la benzi de bicicleta. Olandezii fac treaba bună în acest senz. Chiar au orașe unde mașinile nu au voie în centru, și totuși orașul funcționează la fel de bine ca înainte.

  3. Electricele sunt bune în oraș. In rest e cam tot acolo. Remarca cred ca este buna, dar ei au interesul sa meargă industria auto și sa plătim taxe, eventual mai mari, energía eléctrica va fi mai scumpa, producerea ei se va baza tot pe poluare și epuizarea resurselor. Cel mai bine ar sa avem mai multe surse de energie dar sa se reducă epuizarea inutil, cum ar fi sa utilizam mijloc de transport în comun dacă avem la îndemână, întrarea televizorului sau pc-ului în stand-by cât mai rapid posibil, folosirea luminii naturale în schimbul luminii artificiale, sa avem telefoane, camere de filmat, laptopuri șamd modulare, pentru a schimba cu ușurință și ieftin fie de un specialist a bateriilor sau părților componente cu risc de distrugere (ecrane, tastaturi, camere, carcase etc). Mobilierul vechi dar bun, nearuncat și vândut sau donat altora care au nevoie, la fel ca și cu alte lucruri în același stadiu. Un lucru aruncat, trebuie înlocuit cu unul nou, asta înseamnă poluare fie multă sau puțină. Sunt multe de zis