G4Media.ro

Este potrivită evaluarea profesorilor de către elevi? Poate să submineze autoritatea profesorului…

Foto: Pexels.com

Este potrivită evaluarea profesorilor de către elevi? Poate să submineze autoritatea profesorului feedback-ul elevilor asupra activității la clasă? – Dragoș Iliescu, psiholog expert în testare educațională

Elevii vor da feedback cu privire la activitatea profesorilor la ore, începând de anul școlar viitor, potrivit unui ordin semnat de ministrul educației și care așteaptă publicarea în Monitorul Oficial. Dar au copiii începând de la 11 ani (clasa a V-a) capacitatea să evalueze corect activitatea profesorilor? Este potrivită aplicarea acestui feedback în sistemul educațional românesc? Poate să submineze autoritatea profesorului o astfel de evaluare făcută de elev? Sunt întrebări lansate zilele acestea de numeroși profesori îngrijorați de schimbarea pe care ei înșiși trebuie să o gestioneze. Profesor universitar care trece printr-o astfel de evaluare făcută de studenți de ani de zile, Dragoș Iliescu, expert în psihometrie (ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică), a vorbit pentru Edupedu.ro despre oportunitatea aplicării în școala românească a acestor fișe de feedback al elevilor.

Fișa de feedback semestrial, în care elevii notează activitatea profesorilor pe o scală de la 1 la 5, în funcție de acordul sau dezacordul privind afirmațiile cuprinse în documentul tipizat, a fost publicată de Ministerul Educației. Ea urmează să fie publicată în Monitorul Oficial, ca parte a metodologiei de colectare a feedback-ului asupra activității profesorilor, de la elevi, pentru a se aplica din următorul an școlar.

Rep: Este potrivită aplicarea în sistemul actual de educație a acestui feedback al elevilor cu privire la activitatea profesorilor?

Dragoș Iliescu: În mod cert este potrivită, ca principiu. Nu pot să îmi imaginez o situație în care un proces de evaluare să facă mai mult rău decât bine, dacă e corect implementat.

Sigur, în acest context se pun mai multe întrebări importante: ce tip de informație se poate obține prin această evaluare? se poate obține această informație și din alte surse? este această informație utilă într-un proces de management – cu alte cuvinte în ce tip de decizie va fi inclusă informația astfel obținută? este actualul proces dezvoltat în așa fel (grila de evaluare, procesul de evaluare) încât să obțină informația de calitate maximă? etc.

Dar de principiu, despre evaluarea profesorilor de către elevi aș spune câteva lucruri principiale.

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

21 comentarii

  1. Cine a propus o asemenea anomalie, e posibil sa n-aibă toate țiglele pe casă !
    Cum poți permite unor chiulangii sau drogați (se găsesc cu duiumul prin școlile noastre) sa evalueze profesori ?!
    Dacă, totuși, se va recurge la această măsură aberantă, atunci evaluarea s-o facă doar elevii cu note de la opt in sus. În felul acesta, îi vor motiva (poate) și pe ceilalți.

    • Dacă comentarii mustind de prostie ca acesta pot fi publicate, în mod clar beneficiarii unui serviciu ar trebui să poată evalua calitatea acelui serviciu.

    • Comentariu absolut corect, Rambo!
      Unii nu știu care este materia prima cu care se lucrează în preuniversitar.

    • Ce zici, elevii de clasa a 12- a, a căror profesoară la una din materiile de bac nu a făcut cu ei decit 2 ore timp de 1 semestru , dar a fost prezenta la toate orele de meditație , o pot evalua corect pe ” doamna” din punct de vedere moral și profesional???

  2. Elevii sunt minori ! Potrivit legii ei nu au drept de vot pina la 18 ani , neavind discernamintul necesar ! Dar il au pt. a analiza activitatea unui profesor ? Dar evaluarea unui elev de 9-10 , are aceeasi relevanta ca a unuia de 5-6 ? Si cite si mai cite … ! Apreciez ca este o actiune inutila , menita sa ascunda lipsa de activitate reala si importanta a unor functionari din minister si chiar sa arate ca ministerul face ceva ! Face , dar nu modernizarea Invatamintului romanesc , care este de fapt principala lui sarcina !

  3. Domn ministru este profesor universitar. De ce nu a introdus feedback-ul asta la studentii lui care sunt majori. Ce relevanta are feedback-ul unui minor?

  4. Intr-adevar, elevii nu ar trebui sa aiba dreptul sa-i evalueze pe profesori.
    Inca o lovitura impotriva invatamantului romanesc !

  5. Intr-adevar, elevii nu ar trebui sa aiba dreptul sa-i evalueze pe profesori.
    Inca o lovitura impotriva invatamantului romanesc !
    Iar Dragos Iliescu este un dobitoc. Vine cu astfel de pareri in favoarea ministrului.

  6. Apar experții ca ciupercile după ploaie!

    Fumigene care sa acopere dezastrul.de la Ministerul Educației.

    Acum minorii de 11 ani au capacitatea de a intelege ce scop, ce rol au chestionarele?
    Romania anormala si needucată este tot mai vizibilă.

    Dacă ele nu sunt instrument util, cui folosesc de fapt?
    Poare pt santajarea profesorilor de către minister cand va incepe tăierea de venituri….

  7. Dar nu mai bine ar fi evaluati profesorii dupa notele la bac si evaluarea nationala?
    Ca alea sunt la fel pt toata lumea, si nu se poatw interpreta.

    • Și cu enorm de mulți elevi care deși meditați, pica examenele, pe cine dai vina? Pe profesor, pe meditator?
      Sau pe părinții care nu au fost în stare sa își educe pentru învățătură, propriul copil?

  8. Eu sunt de părere sa ii evaluam și noi,pe părinții acestor elevi.Sunt părinți care habar nu au în ce clasa sunt copiii lor,care habar nu au ce fac copiii lor.Sau,am putea sa ii evaluam pe guvernanții noștri.De ce nu? Asa este în tara în care toți ne pricepem la toate,și nu știm nimic.

  9. Dacă vom accepta mizeria, vom fi chiar gunoaiele societății considerați de acum înainte.mersi

  10. @ conu Jorj – ai pus sinurul comenariu logic S-a ajuns sa invete oul pe gaina Evaluarea profilor se face numai la concursurile pentru ei

  11. Parintii care nu stiu in ce clasa sunt copiii lor ,dragi profesori ganditi -va ca au fost si ei elevi si au fost la scoala.Asa profesori,asa parinti,asa elevi,……..asa societate.

  12. Profesorii înșiși sunt interesați de feedbak-ul care se realizează permanent în activitatea lor cu elevii. Forma propusă de evaluare a profesorilor de către elevi este mai mult decât inutilă, este profund nepedagogică. Este ca și cum o autoritate publică ar institui evaluarea părinților de către copii ca practică obligatorie și continuă.

  13. De când notele unui elev reflecta inteligența acestuia?

  14. Problema zic eu e mai complicata.
    Unii oameni rau intentionati de pe planeta aceasta vor sa ne atace sistemul de valori.Si profesorii le stau in cale, pentru ca sunt destepti, sunt multi si greu de concediat, au un fel de inamovibilitate.Prn tertipurile de genul evaluarea profesorilor, si alte criterii de competenta se doreste de fapt ca profesorilor se li se creeze niste butonase prin care sa poata fi controlati.

  15. Nu cred ca lumea înțelege ce înseamnă un feedback. Profesorii primesc feedback de la elevi în fiecare secunda, iar un profesor bun e cât se poate de atent și sensibil la reacția partenerilor în actul de predare învățare. Cum adică sa nu te intereseze ce crede elevul, când tu pentru el ești acolo?!
    Feedback ul nu înseamnă notare, chiar dacă grila se materializează în niște cifre.
    Important e ca formularul pe care îl primește elevul sa fie făcut de profesioniști, cu criterii clare și descriptori pentru fiecare criteriu.
    Periculoasa aici e doar improvizația.
    Dragi profesori, elevii ne evaluează continuu, ori vrem, ori nu. E foarte bine sa știe ce contează cu adevărat în aceasta evaluare.

    • Chiulangii din drogații nu pot fi numiți elevi!
      In schimb copii care merg zi de zi la școală, și au profesori care nu dau pe la ore sau profesori care stau pe telefon la clasă ,sau profesori care nu explică ci dictează, etc, și în situațiile acestea sunt nevoiți să recurgă la meditații, ar putea să evalueze corect

  16. In primul rand ar trebui reevaluata programa școlară, care e mult prea stufoase și prea avansata pentru dezvoltarea copiilor, poate și aici ar trebui sa copiem vestul, in ceea ce privește evaluarea profesorilor ea se face în proporție covârșitoare la examenele elevilor, de acolo ar trebui sa plece Ministerul la evaluare, daca un cadru didactic știe să se aplece cu dăruire asupra elevilor va fi respectat și iubit de aceștia, apoi rezultatele vor venii că rezultat al acestei relații, atât timp cât vom avea cadre didactice indiferente de viitorul copiilor pe care îi pregătesc sistemul va arata așa cum îl vedem azi.