G4Media.ro

Dezastrul de la Educație care ar fi dus la demiterea Ligiei Deca…

Dezastrul de la Educație care ar fi dus la demiterea Ligiei Deca într-un Guvern normal: ministrul susține că elevii pot fi primiți pe ușa din dos de licee dacă pică admiterea, crede că există profesori de „discipline importante“ și restul

Dezastrul care guvernează Ministerul Educației în Guvernul Ciucă s-a etalat în toată splendoarea sa joi, în conferința susținută de Ligia Deca la Palatul Victoria. Ce a auzit o societate întreagă, de la ministrul care tocmai a scris două legi ale educației? Că oficialul cu gândire presupus strategică își împarte propriii angajați în profesori de discipline „importante“ și restul – dar fără să ne spună care sunt disciplinele neimportante, de ce mai învață copiii materii lipsite de importanță și când le va scoate din curriculum; că a menținut titularizarea pentru că „profesia didactică nu atrage neapărat cei mai buni absolvenți“ – deci de ce să-i supere în an preelectoral Deca și Guvernul PNL-PSD-UDMR condus de Ciucă pe angajații care nu sunt „neapărat buni“, introducând evaluare a profesorilor, salarizare pe bază de performanță și făcându-le dreptate profesorilor buni care se simt tot mai singuri în cancelarii?

Și dacă titularizarea era cheia succesului, magnetismul de care are nevoie școala pentru a mai atrage totuși absolvenți de facultăți cu vocația profesoratului, atunci cum am ajuns în această fundatură după „performanța“ aplicării titularizării timp de 30 de ani? De ce am ajuns la deprofesionalizarea profesiei didactice și la apogeul analfabetismului funcțional, dacă atragem încă tineri sclipitori în sistem, vrăjiți de beneficiile titularizării? Nu cumva această inamovibilitate a cadrelor didactice titulare în sistem are partea ei de vină în problemă?

Am mai aflat din aceeași conferință găzduită de Palatul Victoria că angajații din licee pot „alege“ ei elevii care nu au luat admiterea, pe care în etapa de repartizare să-i bage pe ușa din dos în licee. Declarația exactă și uimitoare a ministrului Ligia Deca: „Chiar dacă un copil ar avea o zi proastă în ziua concursului de admitere, dacă el va fi ales de către liceu, are şansa să concureze din nou pe baza repartizării computerizate“. Deci cine va alege ce copil merită și ce copil nu merită un loc la colegiu/liceu? Angajații din licee selectați din „nu neapărat cei mai buni absolvenți“? Profesorii numai de la „disciplinele importante“?

Acesta este motivul pentru care ministrul Ligia Deca lasă Evaluarea Națională neschimbată, tot doar cu 2 materii de examen? Sunt Româna și Matematica singurele discipline „importante“ pentru ministrul Educației din România care a propus societății două legi ale învățământului? Este această concepție a disciplinelor „de bază“ rațiunea pentru ca interdisciplinaritatea și conceptele de Științe și Arte ocolesc legile educației și realitatea copiilor noștri și pentru următorii cel puțin 10 ani?

  • Din păcate, Ligia Deca nu poate beneficia de prezumția de a fi greșit, de a fi exprimat în mod eronat un gând altminteri corect. Realitatea este că avem de-a face cu o recidivă transformată în literă de lege a gândurilor identice semănate încă de-acum 4 ani de Ligia Deca, pe atunci consilier prezidențial pe educație și coordonatorul proiectului România educată, în proiectul lansat de Cotroceni.
  • Ce spunea în 2018 proiectul România educată lansat în dezbatere de Klaus Iohannis: „Evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a va include un test standardizat național, acoperind materiile de bază”. „Tranziția către învățământul superior se face în baza rezultatelor unui examen de bacalaureat care acoperă materiile de bază (limba și literatura română, matematică, o limbă străină) la nivelul trunchiului comun minim oferit pentru toate cele trei trasee“. Integral aici

FOTO Fragmente din raportul România educată coordonat de Ligia Deca și lansat în dezbatere de Klaus Iohannis în 2018, document care a stat la baza celor două legi ale educației propuse acum de ministrul Ligia Deca:

Foto: Fragment din Raportul România Educată: Viziune și strategie 2018-2030 (sursa)

În aceeași conferință susținută ieri de Ligia Deca la Palatul Victoria aflăm că ministrul Educației nu a găsit soluția juridică pentru a opri rectorii cu 2-3 mandate să mai candideze pentru a conduce universitățile încă 10 ani; asta deși soluția juridică nu doar că a fost identificată încă din 2011 de specialiștii din Ministerul pe care îl conduce, dar a și fost aplicată de Legea nr.1/2011 din care Ligia Deca a păstrat articole întregi neschimbate în propriile legi și a oprit veșnicia unor rectori care nu au mai putut candida atunci la conducerea universităților. Vezi aici soluția pentru identificarea căreia ministrul Ligia Deca a cerut ajutorul Ministerului Justiției.

Tot joi am aflat că ministrul Ligia Deca nu are niciun pic de încredere în școlile de stat, cărora paradoxal le menține prin lege aceleași mecanisme de funcționare și dependența de centru și politic. Explicația pe care Deca a oferit-o la întrebarea de ce nu le-a dat posibilitatea directorilor de școli de stat să-și poată angaja personalul, inclusiv profesorii, și să-i poată concedia pe bază de performanță, în Consiliul de Administrație, așa cum a lăsat însă să se petreacă în privat, a fost: pentru că „soluția de acum din lege este cea potrivită“. Soluția de acum, adică angajarea prin titularizare și imposibilitatea profesorilor buni, a directorilor, a comunității locale de a scoate din școli profesorii neperformanți, angajații care nu au ce să caute în Educație.

Ba mai mult, Deca a declarat că „vom încerca să vedem cum ar arăta o autonomie crescută, inclusiv în ceea ce privește selecția cadrelor didactice“ prin pilotare în școlile pilot. Doar că școlile-pilot nu mai pot pilota noi modele de carieră didactică pe textul proiectului de lege propus de Ligia Deca, iar dintre cele care pilotează în prezent diverse măsuri, niciuna nu testează autonomia în alegerea profesorilor.

În aceeași conferință de joi, ministrul Ligia Deca motivează păstrarea angajării centralizate în școli, prin minister sau inspectorate, cu „dorința de a asigura o integritate a examenului de intrare în profesie și de stabilizare pe post și având în vedere nevoia de a asigura cadre didactice pentru toate școlile la un nivel calitativ decent“. Exact asta a eșuat să facă acest sistem, să asigure „cadre didactice pentru toate școlile la un nivel calitativ decent“, conform datelor de la toate testările interne și internaționale, de stat sau independente.

De ce să-i supere în an preelectoral Deca și Guvernul PNL-PSD-UDMR, condus de Ciucă, pe angajații care nu sunt „neapărat buni“, introducând posibilitatea ca școala să le facă dreptate profesorilor buni și să îi poată demite pe cei cu efecte dezastruoase la nivelul elevilor?

Iar când a fost rugată, în aceeași conferință de joi, să detalieze singura promisiune care ar putea sprijini atragerea de profesori buni în școli, Ligia Deca a refuzat să facă orice fel de estimare cu privire la salariile viitoare ale profesorilor. Deși a vorbit în repetate rânduri despre „stimulentele din punct de vedere financiar pe care legile le prevăd“ pentru profesori, ministrul Educației a fost incapabil să spună exact ce le promite profesorilor.

La întrebările repetate ale jurnaliștilor, ministrul Educației, Ligia Deca:

  • a refuzat să spună ce se va întâmpla cu salariile debutanților
  • a refuzat să comenteze pe tema salariului la care s-ar putea aștepta un profesor cu 10 ani vechime
  • a refuzat să spună ce se va întâmpla cu sporurile
  • a refuzat să comenteze care ar putea fi cel mai mare salariu în învățământ (sursa și detalii)

În prima conferință de presă organizată după ședința de Guvern în care ministrul Educației a introdus pentru prima dată în analiza colegilor de executiv proiectele sale de legi ale educației, Ligia Deca a eșuat să explice de ce vrea să realizeze o nouă lege a educației: structura învățământului preuniversitar rămâne neschimbată, ciclurile de învățământ sunt aceleași, materiile de Evaluare Națională la clasa a VIII-a sunt la fel, peste care aplică o admitere la liceu pe același model aplicat în România în 1999, titularizarea rămâne neschimbată, angajarea la școli la fel, alegerea rectorilor le permite în continuare celor „aleși“ să-și continue hegemonia.

Schimbările benefice – cum ar fi introducerea la bacalaureat a posibilității ca toți absolvenții de liceu să susțină examen la matematică, pe modelul reformelor recente din Franța – sunt punctuale, puse în umbră de înșurubarea politicului și a mediocrității în școli și universități și insuficiente pentru a justifica bulversarea societății printr-un act nou de puterea Legii educații.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

6 comentarii

  1. sclavi pe plantatie

  2. Nu este corect să împărțim profesorii între cei care predau discipline importante și restul. Toți profesorii sunt importanți în ceea ce fac și își aduc contribuția la educația și dezvoltarea elevilor. Fiecare disciplină are propriul său rol în formarea elevilor, iar toate trebuie tratate cu aceeași importanță și respect.
    Împărțirea profesorilor în categorii de importanță poate crea o ierarhie nedorită și poate duce la subestimarea sau discriminarea unor profesori și discipline. În plus, unii elevi pot considera că anumite discipline sunt mai importante decât altele, ceea ce poate duce la o abordare selectivă a învățării și la o lipsă de apreciere față de disciplinele considerate „mai puțin importante”.

  3. Admiterea la liceu e introdusa pentru progeniturile specialilor. Problema pentru speciali e ca progeniturile lor sunt atat de proaste si le seamana atat de mult, incat nu au sanse sa intre la un liceu bun. Daca pentru facultate se poate aranja usor, iar dupa aceea se gaseste un loc caldut de bugetar, ministere, agentii, companii nationale, consilii de administratie etc, problema ramane la liceu, unde trebuie aranjata o admitere separat, cu subiecte propuse de profesorii liceului, cu care pot interactiona mamica si taticu. Romania educata = Romania furata.

  4. Nu pot spune ca inteleg 100% toate parerile exprimate in comentarii, ca milenial de varsta mijlocie ce sunt. Nici nu stiam ca s-a scos admiterea la liceu, la un moment dat.

    Singurul ciclu de invatamant pentru care nu am dat examen a fost cel primar. Am dat apoi examen la matematica pentru a intra la o clasa speciala gimnaziala de performanta, am dat examen la matematica si limba romana pentru a intra la liceu, am dat examen la chimie si biologie pentru a intra la facultate. M-au pregatit parintii pentru examenele de gimnaziu si liceu, fara sa fie profesori. Intrarea la facultate a fost o banalitate, fiind premiat la 6 olimpiade nationale in gimnaziu si liceu, materii la care am fost pregatit gratis ani de zile de profesori foarte dedicati, cum era in anii ‘90. Ca fost elev ce s-a concentrat a invata foarte bine ce ii place, nu vad o problema in a ‘categorisi’ materiile in importante si mai putin importante, la nivel individual (nu general). Am terminat clasa a 12-a cu un punctaj slab, ultimii 10% dintre colegii de clasa, dar nu m-a deranjat cu nimic asta sa promovez bacalaureatul. O baza bunicica la toate materiile nu poti sa nu ai, daca frecventezi scoala si nu pacanelele.

    Ca tata de 2 copii, stiu ca singurul lucru care trebuie facut corect pentru educatia lor este sa le dau exemplu bun. Ei il vor urma. Asa fac mai toti copiii. Isi admira si copie parintii. Faca ce o face idotii din parlament si guvern cu legile educatiei, parintii au in final 90% din puterea necesara in a-si calauzi copiii pe calea educationala corecta. Doar ca trebuie sa invete cu ei. E asa greu?!

  5. Carevasazică se legiferează hotia asta generalizată,cu întrarea pe usa din dos.Păi de ce sa-i mai streseze pe protagonistii „afacerii”,cand ar putea sa intre,”civilizat ,sa negocieze”pe usa din față?

  6. Materiile considerate importante beneficiază de un număr mai mare de ore de predare pe săptămână. Salarizarea fiind sub nivelul celorlalți bugetari, mai poți atrage oameni în sistem doar prin siguranța postului și numărul de zile libere. Vocația dascălului se estompează, treptat, în fața problemelor zilnice