G4Media.ro

Decizii radicale ale Bisericii Ortodoxe: Slujba de Paște – fără credincioși, pelerinajul…

Foto: teologi.ro

Decizii radicale ale Bisericii Ortodoxe: Slujba de Paște – fără credincioși, pelerinajul de Florii se suspendă. Avertisment pentru preoții care nu respectă regulile

Slujba Învierii Domnului din acest an va fi oficiată fără participarea credincioşilor, a anunţat Cancelaria Sfântului Sinod, care a luat și alte măsuri radicale pentru stoparea răspândirii coronavirusului: pelerinajul tradițional de Florii se suspendă, iar în săptămâna Sfintelor Pătimiri nu se săvârşeşte slujba Sfântului Maslu de obşte, potrivit unui comunicat al Patriarhiei.

Potrivit îndrumărilor Cancelariei Sfântului Sinod, aprobate de patriarhul BOR, Daniel, privind slujbele de Florii, din Săptămâna Mare (A Sfintelor Pătimiri) şi de Sfintele Paşti, în condiţiile stării de urgenţă, întrucât aceste slujbe vor fi săvârşite anul acesta doar de slujitorii bisericeşti, fără participarea credincioşilor mireni, pentru a le oferi credincioşilor o anumită consolare şi pentru a diminua riscul unor manifestări necontrolate, urmare a consultării cu Ministerul Afacerilor Interne, parohiile şi mănăstirile vor proceda după cum urmează, potrivit Agerpres:

Pelerinajul de Florii se suspendă anul acesta. Ramurile de salcie sau finic vor fi binecuvântate în biserică (în Sâmbăta lui Lazăr, 11 aprilie, după Vecernie sau în Duminica Floriilor, 12 aprilie) şi vor fi distribuite de către voluntari credincioşilor din parohie care solicită aceasta. Voluntarii vor purta măşti şi mănuşi de protecţie.

În săptămâna Sfintelor Pătimiri, nu se săvârşeşte slujba Sfântului Maslu de obşte (comun), pentru a evita formarea unui grup mai mare de persoane.

Spovedania şi împărtăşirea credincioşilor se pot săvârşi în continuare doar la domiciliu. La intrarea în locuinţa credincioşilor, preotul va utiliza încălţăminte de unică folosinţă şi mască sanitară, se va spăla pe mâini cu apă şi săpun şi cu dezinfectant, va folosi doar o carte de cult şi epitrahil, trusa liturgică pentru împărtăşirea celor bolnavi, obiecte care vor fi atât anterior, cât şi ulterior dezinfectate (conform îndrumărilor din 12 martie).

Pâinea binecuvântată, în formă de mici prescuri, stropită cu agheasmă şi vin, numită „Paşti”, va fi sfinţită anul acesta în Joia Mare, 16 aprilie 2020, după Sfânta Liturghie şi va fi ambalată igienic în pachete închise. În zilele de vineri şi sâmbătă, „Paştile” vor fi distribuite gratuit credincioşilor, în locuri special amenajate în afara lăcaşurilor de cult. Personalul deservent va purta mască şi mănuşi de protecţie.

Accesul la aceste locuri speciale din afara lăcaşurilor de cult se va organiza în zilele premergătoare Sfintelor Paşti (vineri şi sâmbătă, înainte de noaptea Învierii), respectându-se aceleaşi reguli sanitare ca şi în magazinele alimentare (mască sanitară, distanţă socială de 2 metri, marcată în faţa locului special amenajat).

Pentru credincioşii vârstnici şi bolnavi, „Paştile” vor fi distribuite la domiciliu de către voluntari, vineri şi sâmbătă sau în prima zi de Paşti. Voluntarii vor purta mască şi mănuşi de protecţie, precum şi ecuson nominal, semnat şi ştampilat de către fiecare parohie.

Rânduielile liturgice şi tipiconale nu se modifică în această perioadă în care slujbele se săvârşesc doar de către slujitorii bisericeşti, fără participarea fizică a credincioşilor mireni. Astfel, în Vinerea Mare (17 aprilie), seara, după slujba Prohodului Domnului, biserica va fi înconjurată o singură dată de către slujitorii bisericeşti prezenţi, dar fără participarea credincioşilor mireni.

* De asemenea, slujba Învierii Domnului, la care anul acesta nu participă credincioşi mireni, va începe, potrivit tipicului, în afara lăcaşului de cult, la ora 0,00 din noapte, deoarece Învierea lui Hristos este temelia învierii tuturor oamenilor. În acest sens, imediat după chemarea „Veniţi de primiţi lumină!” şi cântarea „Învierea Ta, Hristoase, Mântuitorule”, se va citi Sfânta Evanghelie, se rosteşte binecuvântarea „Slavă Sfintei…”, după care clericii vor cânta de trei ori troparul „Hristos a înviat!”, se va cădi spre cele patru puncte cardinale şi se va rosti ectenia mare, apoi toţi clericii vor intra în biserică, pentru continuarea Canonului Învierii şi pentru săvârşirea Sfintei Liturghii.

* La ora 0,00 din noapte, în timp ce clopotele răsună la toate bisericile unde se săvârşeşte slujba Învierii, credincioşii mireni, având candelele aprinse, pot ieşi la ferestre şi balcoane sau în curţile caselor lor, adresându-se unul către altul, de la distanţa de 2 metri, cu salutul pascal Hristos a înviat! şi răspunsul Adevărat a înviat!, fără a deranja pe alţi vecini care nu doresc să participe la această sărbătoare.

* În prima zi de Paşti, începând cu ora 6,00 dimineaţa, voluntarii din parohii vor putea oferi credincioşilor vârstnici şi bolnavi „Paştile”, precum şi pachete cu daruri alimentare de Paşti (ouă, cozonac, dulciuri etc.).

* Tot în prima zi de Paşti, slujba Vecerniei sau „A doua Înviere”, se săvârşeşte în biserici, începând cu ora 12,00, dar fără participarea credincioşilor mireni.

Potrivit sursei citate, prezentele îndrumări completează recomandările Cancelariei Sfântului Sinod din 22 martie intitulate „Noi măsuri privind slujbele şi activităţile sociale bisericeşti”.

„Orice act de indisciplină a clericilor (ierarhi, preoţi şi diaconi) sau a credincioşilor mireni afectează negativ imaginea Bisericii în societate, deoarece, în timpul stării de urgenţă, toţi avem obligaţia de a respecta dispoziţiile autorităţilor de stat, în caz contrar, vom suporta sancţiunile prevăzute de lege. Să ne rugăm lui Dumnezeu, Maicii Domnului şi tuturor sfinţilor ca starea aceasta de grea încercare cauzată de pandemia actuală să înceteze cât mai curând!”, se mai arată în îndrumările Cancelariei Sfântului Sinod.

Foto: Teologi.ro

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

11 comentarii

  1. Si preotii de unde mai iau spaga?

    Ah, le da statul roman, etern sabotor al viitorului romanilor.

    • Culcă – te la loc. Te – ai trezit prea devreme.

    • Totuşi, n-ai răspuns la întrebare: de unde mai iau popii şpaga? Ca leafa o iau din banii noştri, inddiferent dacă suntem sau nu credincioşi. Deci, te întreb şi eu: de unde iau popii şpaga?

    • Pe lângă leafă, fiecare primărie se întrece în donații către biserici, cel mai bun mod de a spăla banii. Nimeni nu verifică ce se face cu ei, cum se cheltuiesc și cât se întoarce în buzunarele primarilor și consilierilor. Iată spaga…

    • Nu ne mai atingem, atunci donația la BOR o să fie contactless. Își iau POS mobil și or să plătească babele cu Google Pay.

  2. !Aveti ce votati.

    eu v-am spus ca nu aveti nimic sfant, atunci cand cereati gloante pentru nu stiu care politician!

    la domnia-voastra totul este o flecareala,

    a fi corupt inseamna a degrada un lucru, un sentiment, o valoare..

  3. The smart choice! Cine spunea ca nu se poate? Iata ca se poate! Mai ramine sa achizitionam si echipamente de productie consumabile medicale – masti, combinezoane, viziere. Pana acum nu s-a putut, trag speranta ca desteptii care ne conduc vor ajunge in timp la aceeasi concluzie cu privire la necesitati. Poate reusesc cei care fac acum sinteza si prezinta alternativele sa descopere ca 2 milioane de euro investiti in aceste echipamente inseamna citeva milioane de masti si mii de combinezoane in maxim 2 saptamini de la momentul punerii in functiune. Toate produse in Romania sub 20 de bani pretul la masca. Si atunci ai dreptul sa obligi la portul mastii.
    PS. Va dati seama ce izbit va fi importatorul de chinezisme care vinde acum masca la 3 lei bucata si spera sa o vinda si mai incolo la acelasi pret? Nu stiti despre cine vorbesc?
    De asta noi nu producem masti, de asta nu producem combinezoane, de asta nu se poate, ca trebuie cineva sa isi umple buzunarele.

  4. Multumescu ti tie Doamne! Felicitari Sfantului Sinod si Patriarhului, e foarte bine ca s au exprimat deschis, ca au dat acest mesaj atat preotilor cat si credinciosilor. E crestineste sa pui deasupra binele aproapelui, chiar si a celor necredinciosi, pe care l ai pune in pericol purtand virusul, mai presus de dorita proprie de participare la slujba, Crestinismul inseamna, mai presus de ritual, sacrificarea propriilor placeri pentru binele celorlalti si asta se intampla prin anularea slujbei de Inviere cu public, acesta e inemnul si invatatura data de conducerea bisericii. Chiar imi pierdusem speranta ca mai este posibila o conectare a conducerii Bisericii ortodoxe la realitatile sociale, mi se parea ca Biserica va fi expusa oprobiului public datorita faptului ca unii preoti si unii credinciosi cazuti in pacatul trufiei vroiau sa dovedeasca faptul ca ei sunt maui sspeciali, ca ei sunt deasupra virusului,uitand ca Isus a izbandit nu cu trifie, nu indemnand credinciosii la revolta ca sa il salveze de judecata marilor preoti si de executia romanilor ci lasand cezarului ce e al cezarului si lui Dumnezeu ce e al lui Dumnezeu. Daca slujba de Inviere ar fi adunat oamenii si ar fi accelelrat prin aceste multimi contaminarea si crescut numarul mortilor crestinii ortoddocsi ar fi fost din nou huliti de la arderea Romei, chiar daca nu si crucificati.
    Nu sunt necredncios dar nici habotnic. Slujba de inviere a reprezentat pt mmine in toti anii copilariei in epoca comunista acel moment de inviere sufleteasca, de renastere in care rupeam un pic opresiunea, tacerea, era intr adevar o lumina. Cu timpul, dupa revolutie, desi a crescut numarul bisericilor si mmultimea oamenilor adunati in fata lor, cel al credinciosilor cumva scazuse, mai ales la oras si nu mai aveam acea senzatie de bine si eliberare, era cumva mai mult un ritual, lumea statea la barfa si povesti, aprindea lumanarea ca si cum acest gest onta, un fel de ritual al unor pagani care astfel sperau ca isi spala pacatele si pot incepe face altele pe care sa le spele cu lumanarea aprinsa la anul. Acest moment in care nu se va intampla asta poate ne reaminteste importanta adevaratei credinte si a slubei de Inviere.
    Multumesc conducerii Bisericii ca mi a redat o speranta ca aceasta poate supravietui mercantilismului, ca inteleg, in acest moment si context nevoile obstii mai mult decat cele proprii. Doamne ajuta

    • in maxim 20 de ani , sper sa se duca pe ula aceasta biserica mizerabila!obersv ca 80% dintre copii privesc chestiile astea ca pe niste povesti nemuritoare,ceea ce si sunt.Ajunge cu indobitocirea oamenilor!

    • Biserica a avut si are si un rol pozitiv, pe langa diversele probleme ce vin in faptul ca membrii ei sunt tot oameni, cu greselle si limitarile lor. Religia crestina, credinta adica, nu ritualul in sine, a modelat comportamentul oamenilor care, acum 2000 de ani era axat doar pe satisfacerea dorintelor primare si, in general, la nivelul membrilor societatii, macar prin teama de pedeapsa divina, a mai redus totusi din faptele antisociale (crime, violuri furt) intr o perioada cand nu existau tehnici criminalistice si camere de supraveghere. A incurajat mila si iertarea, donatiile.
      De aceea eu am considerat mereu ca nu originea divina e cea care conteaza ci mesajul lui Isus, nu existenta sau nu a minunilor, ci efectele pozitive in evolutia societatii si a indivizilor. Nu neg ca au existat si unele negative, cum au fost cruciadele, inchizitia sau obscurantismul celor dogmatici, habotnici, dar consider ca este vorba si e capacitatea e intelegere, de educatia fiecaruia. Iar o biserica care s ar (re)orienta pe educarea oamenilor, pe cultivarea acelor valori reale ale crestinsimului (care se regasesc si in alte religii, evident) ar fi foarte utila, in beneficiul progresului, chiar daca din perspective arhaice. Prezenta religiei in mai toate epocile si culturile releva o nevoie a omului in acest sens, cel puin la noi nu exista veo parghie e presiune care sa impuna credinta. Asa cum ONG urile pot face bine si promova valori, la fel e bine o poate face si Biserica, daca nu si mai bine. Ca sa contnui comparatia, la fel de bine cum exista uscaturi si greseli in sanul bisericii exista si in unle ong uri, important este ca acestea sa se delmiteze de ele si sa slujeasca scopul propus, nu sa devina un scop in sine

  5. @Toma, anul trecut a murit o matusa, vorbesc cu popa pt. serviciul funerar. totul bine platit tot, dar când am ajuns la final mi-a cerut 300 lei pt. lumanari si tras clopotul, nici in ziua de azi nu am vazut chitanta. stiti ce mi-a spus dascalul, pt ca popa plecase, avea de jupuit pe altul, hai domnu, va puneti pt. 300 de lei. de la gropari si pana la popa trebuie sa faci inprumut in banca ca sa-i multumesti pe toti. popii nu zic spaga,e donatie. P.S. popa BMW,dascalul AUDI.