G4Media.ro

Daniel Funeriu: Am văzut că vrem să facem școli verzi. Să mă…

sursa foto: Facebook/ Daniel Funeriu

Daniel Funeriu: Am văzut că vrem să facem școli verzi. Să mă ierte Dumnezeu! Iarăși facem ziduri! Trebuie investit masiv în profesori

Fostul ministru al Educației, Daniel Funeriu, astăzi expert al Uniunii Europene detașat în Republica Moldova pentru a consilia guvernul de la Chișinău în ce privește reforma educațională, a criticat dur anunțul președintelui Klaus Iohannis de a construi școli verzi din banii europeni prevăzuți în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). “Am văzut că vrem să facem școli verzi. Să mă ierte Dumnezeu! Foarte bine, iarăși să facem ziduri! Să fim o țară de zidari, foarte bine. Dar să nu uităm ce-a zis Ferdinand: ‚nu zidurile fac o școală, ci spiritul care domnește într-însa’”, a declarat Funeriu duminică, la emisiunea “În fața ta”, de la Digi 24.

Funeriu a precizat că prima problemă pe care PNRR ar trebui să o rezolve, în domeniul educație, este lipsa mesei calde din comunitățile sărace. “1,2 miliarde de euro ar da o masă caldă la 500.000 de copii timp de 5 ani de zile. Ăsta este primul lucru pe care l-aș fi făcut. O masă caldă copiilor care au nevoie de această masă caldă. Am vorbit cu mulți primari din zonele rurale, e o problemă reală. E o problemă reală când profesorul își deschide sandviciul să îl mănânce când ai 20 de perechi de ochi care se uită la sandviciul profesorului, căruia îi vine să intre sub catedră că nu s-a gândit că sunt unii copii care nu au un sendvici să mănânce. Deci asta ar fi trebuit urgent făcut”.

“Pe lângă soluția prelungirii anului școlar ar mai trebui acum, imediat ce se iese din pandemie, urgent evaluați toți profesorii. Pentru că văd că toată lumea vrea să facă betoane, ziduri. Facem școli noi. România are prea multe școli cu prea puțini copii. Nu mai suntem în situația în care era Spiru Haret, care construia școli pentru că aveam o natalitate explozivă. Eu sunt născut într-o generație cu 470.000 de copii. Acum nu se nasc nici 200.000. (…) A spus-o Ferdinand în 1923: ‚nu zidurile fac o școală, ci spiritul care domnește într-însa’. 90% din ce învață un copil învață de la un profesor. Și copilul învață ceea ce este profesorul, nu neapărat doar ce știe profesorul. Și atunci când tu investești în ziduri, dar ai o resursă umană despre care nu știi nimic, pentru că n-ai evaluat-o niciodată, care a promovat pe baza unor hârtii, pe baza unor cursuri mai mult sau mai puțin fictive, te miri după aceea că ai o situație proastă”, a continuat fostul ministru al Educației.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. vrei sa spui in pregatirea profesorilor

    • E foame de bani. Daca profesorii ar face o „afacere” cu statul ne-ar iesi la toti ceva.
      Doar directorii fac afaceri, oricare director, orice institutie.
      Restul e politica si comision.

    • După Revoluţie, paradoxul român e că educaţia a fost mai bine finanţată sub fesenişti decât sub occidentalişti. Fireşte, dependenţa de primării a permis mereu ca fonduri uriaşe să meargă la firmele de construcţii, adesea pentru clădiri fără elevi sau pentru necesităţi ca schimbarea bordurilor. Sifonare se poate face însă şi prin a investi în profesori, atunci când nu sunt socotiţi intelectuali capabili de Autoînvăţare şi sunt trimişi să-şi noteze ce şi cum să predea de la oengeuri sau universitari, în loc să li se ofere o bază de date de valoare occidentală, pe care să o acceseze împreună cu elevii. Nici măcar toate manualele nu sunt pe net.

  2. Salarii triple minim pentru profesori.De obicei marirea salariilor in educatie,nu numai in Ro,merg spre administratori.
    Daca se dau bani masiv pentru profesori,vor veni profesori noi,tineri,inteligenti,care vor impinge inspectorii in afara,pentru ca ei chiar ar sti treaba,nu cum sunt profii acum,interesati doar de condica si salariu.
    Cum credeti ca se pot obtine profi buni de mate spre exemplu cu 2500 lei pe luna?UN salariu entry level de programator e dublu.Cu 2500 lei obtii ultimul din clasa de la facultate sau unul pasionat care ar veni si pentru 1000 de lei pe luna.
    De asemenea in educatie bagi bani intr-o resursa care este egal distribuita peste tot in lume,copiii,care sunt in medie cam la fel de inteligenti peste tot dar sunt ridicati sau coborati dupa,in functie cat de prost sau desptept e sistemul de educatie.
    Si este singurul fel in care se ridica o tara,altfel poate sa stea in prostie mii de ani,cu „valorile nationale” etc-vezi India,Egipt.Adica cele 4 miliarde de euro pe an(care e probabil mai putin decat 10 spagi la MAI) pe care le-am da pe salariul profilor s-ar plati in 20-30 de ani cu prisos,am deveni si noi o forta in Europa,peste noapte.Ar fi alt fel de romani in Romania.Dar romanii valorifica televizoare,adidasi,telefoane mobile etc adica lucruri,nu oameni.Ei isi iubesc copiii dandu-le lucruri,nu dandu-le ceva pentru minte,pentru ca lucrurile le vad-conceptele,ideile etc nu le vad,deci nu prea exista pentru noi si nu vedem valoarea lor-desi sunt gratis si in principiu e o sursa infinita de bunuri.

  3. Ooooon, daaaa, ca si tu te-ai spetit sa investești in valori !

    • Bai pesedake, vad ca esti activ nevoie mare pe forum. Cu ce anume nu esti de acord ce ce a spus Funeriu?

  4. Daca romanii, chipurile, vor educatie, de ce voteaza cu PSD si PNL? Poate ca romanii nu vor educatie, poate ca vor sa intre in partid si sa se umple de bani murdari.

    • Votează clientela apropiată politicului, politicienii si oamenii săraci. Clasa de mijloc( ce mai e din ea) si cei bogați nu merg la vot.

  5. Solutiile prezentate de Funeriu sunt interesante. Merită avute în atenție de minister.

  6. De fapt trebuie investit masiv in profesorii profesorilor.
    Universitatile romanesti au ajuns la un minim istoric, se claseaza pe ultimele locuri la aproape toate disciplinele si in consecinta produc sferto-docti pe banda rulanta. Invatamantul universitar romanesc nu este capabil sa ofere societatii absolventi bine pregatiti, capabili sa exercite o profesiune la un nivel decent. Putinii absolventi care depasesc mlastina mediocritatii pleaca din Romania cu prima ocazie, speriati de perspectiva ratarii in buna traditie romaneasca.
    Si pentru ca e un subiect fierbinte, cum am putea sa avem incredere in medici? Medicii romani au absolvit universitati clasate pe ultimele locuri in lumea civilizata. Practic toate ierarhiile internationale plaseaza facultatile de medicina din Romania la coada clasamentului, in urma universitatilor din Nigeria, Ghana, Uganda sau Bangladesh.
    Ce fel de educatie au primit medicii romani cand profesorii lor si-au cladit cariera pe impostura, plagiat si spaga?
    Sigur, exista si medici romani foarte bine pregatiti. Ii putem gasi in Germania, Franta, Italia sau SUA…
    Daca nu vom reusi sa reformam universitatile, sa dislocam clanurile de impostori si plagiatori care paraziteaza invatamantul superior, speranta de a trai intr-o tara normala e iluzorie.

    • Foarte adevărat și corect tot ce menționați!

  7. Funeriu zice ca ,,trebuie investit masiv in profesori”.
    Zice si de ,,generatia lui de 470.000 de copii” din 1971 cand s-a nascut el. Aici greseste.
    India avea atunci 567 de milioane de locuitori. Adica de vreo 28 de ori mai multi decat Romania din 1971. Adica Generatia lui Funeriu si Elena Udrea (care l-a convins pe Basescu sa-l faca ministru pe Funeriu) de la 1970 sunt formati din vreo 470.000 x 28 = 13.460.000 de persoane. Deci, Funeriu apreciaza (din intamplare, fara sa vrea) ca pentru copiii generatiei celor vreo 13,5 milioane de indieni de (nascuti in 1971) trebuie ,,investit masiv in profesori”.
    Apreciind cate salarii de profesori trebuie pentru copiii generatiei de 13,5 milioane de indieni (nascuti in 1971) intradevar se constata ca ,,trebuie investit masiv in profesori”.

  8. Adică în cei care au făcut o afecere din copiii noștri? Fac pregătiri pe bandă rulantă, fără a plăti impozit și tot în profesori vor să investească bani???

  9. partial are dreptate. insa se pare ca toti vor sa „investeasca” in procese… nimeni in rezultate. sa mai bifam ceva – am dat o masa, am facut un zid, un curs, ceva brosuri…. daca vreti reforma, legati piata muncii de sistemul de educatie, venituri pentru scoli si licee si universitati daca copii au obtinut acele competente ce le asigura un viitor, creati dependentele de rezultate reale si durabile… care au impact pe termen lung in viata profesionala si sociala a persoanelor. la fel si la stat, ia sa vedem daca functionarul e platit si in functie de gradul de satisfactie al cetateanului cu care interactioneaza? Procese sau rezultate care conteaza pentru cei care sunt beneficiari?

  10. Dle Funeriu, de acord…
    Dar, avem maretul proiect „Romania educata” al lui Johannis… il avem din 2014 si ZERO rezultate pana azi: problemele sunt aceleasi, vorbe goale insa avem de 30 de ANI!

    A-propos, in Teleorman:
    Decembrie 2020, TVR 1: „Tot mai mulți dascăli din Teleorman cer să se pensioneze. Motivația: le e greu să se adapteze școlii online.
    Tot mai mulți dascăli din județul Teleorman aleg să renunțe la meserie în această perioadă și își depun dosarele de pensionare. Mulți dintre aceștia solicită chiar să se pensioneze anticipat. O parte dintre cei care rămân în sistem au probleme în a se adapta sistemului de învățământ online. De aceea, unii profesori au ales să le predea elevilor în mod tradițional, în clasă, la tablă iar lecția este înregistrată.
    Școala online nu creează probleme doar elevilor, ci și dascălilor din județul Teleorman. Faptul că le este mai greu să se adapteze cerințelor actuale, care presupun utilizarea noilor tehnologii, la care se adaugă și teama de pandemie, i-au făcut pe mulți profesori din județ să își depună dosarele de pensionare. Alarmant este că, anul acesta, dascălii au optat și pentru pesionarea anticipată.
    Pentru cei care au hotărât să rămână în sistem, dar le este greu să le predea elevilor online, s-a găsit o soluție ingenioasă: profesorii sunt filmați în timp ce predau ora în clasă, în mod tradițional, la tablă, iar înregistrarea le este, apoi, transmisă elevilor.
    Școala online scoate la iveală și mai multe probleme cu care se confruntă învățământul teleormănean, pe lângă lipsa echipamentelor electronice sau a conexiunii la internet. Zilele trecute, un profesor din Alexandria a fost înregistrat când jignea o elevă, în timpul orei de chimie pe care o susținea pe internet.”

    Guvernul are ca prioritate „Scoli verzi pe pereti”!!!
    Pardon, cai verzi pe pereti!!

  11. Cu investirea în pregătirea profesorilor, da. Despre masa caldă nu știu ce să zic. E mult de investit într-o asemenea măsură, începând de la sala de mese, la condițiile de igienă și depozit, la personal. Nici cu mărul, nici cu laptele și cornul n-a mers prea bine. Luptă politică și rezultate zero. Cu brutărie în curtea școlii din satul meu, ea trebuia să aducă cornul de la 70 de km, pentru că respectivul patron a câștigat licitația, pe linie politică, pe toată zona. Și cu ”masa caldă” va fi la fel.

  12. care profesori. mr.Funeriu?
    in sistemul de invatamain romanesc marea majoritate, coplesitoarea majoritate, aproape toti, sunt DASCALI.

    hahaha!…exista profesori? HA!

  13. Cate prostii spune Funeriu cu aerul lui de superiortate! Prioritatea ar fi ca in scoli sa nu mai fie angajati NUMAI absolventi de universitati particulare (cele mai dubioase particulare). Geme sistemul de insi veniti de la Valahia, Pitesti, Targoviste, Alexandria, etc. Asta lipsea, sa le dea bani mai multi! N-o sa-i lumineze, daca le dubleaza lefurile.

  14. Din pacate sunt adevaruri foarte triste.
    Masa calda nu este o problema, sunt peste tot firme de catering care ofera meniuri destul de bune, putin supradimensionate, la preturi modice; meniul poate fi facut dupa reguli stiintifice si ar contribui benefic la sanatatea copiilor si a viitorilor adulti.
    Evalurea corpului didactic este absolut necesara pentru a vedea exact cum stam fara sa mai fim intoxicati de c.v.-urile incarcate , si in functie de realitatea din teren – omul potrivit la locul potrivit si cu salariul potrivit astfel incat sa putem oferi ca stat o reala egalitate de sanse atat elevilor cat si pe piata muncii din acest domeniu.
    Fiecare dintre noi daca privim inapoi in timp vedem ca de-a lungul anilor de scoala raman sub un sfert dintre dascali care isi faceau cu adevarat meseria, indiferent ca eram in comunism sau democratie. Restul aveau doar un loc de munca.

  15. Cu tot respectul d-ul Funeriu probabil nu cunoaște situația unităților de învățământ. Dacă le insumezi posibil ca numărul de școli sa fie suficient. Problema e ca in timp ce în marile orașe numărul școlilor, grădinițelor și creșelor devine problematic in zonele sărace (In special rurale) școlile devin pustii. Exista o migrație masivă a populației spre marile orașe, se construiesc cartiere întregi fără o unitate publică de învățământ. Școlile, grădinițele din marile orașe sunt supra-aglomerate.